• Vevlagerfundering bb86/bb386

Av:
    Clark
    Jag har en ram som enligt spec är gjord för bb86 med lager (Rotor) för 30 mm axel. Tänkte då att det skulle gå bra att montera ett FSA Gossamer för bb386, men icke! Axeln verkar vara för kort så vevpartiet slutar gå runt långt innan jag dragit till rätt moment. När jag mäter på ramen är det 89 mm (ca) brett över lagren.

Är det fel på ramen eller behöver jag ha ett lager från FSA? Skulle det gå att använda ett FSA Gossamer med vilka 30 mm-lager som helst bara jag får till rätt yttermått?
  • Re: Vevlagerfundering bb86/bb386

Av:
    bellasoda
    Vilka lager sitter där idag?

Av:
    Eld
    Om ramen är 89mm bred så kan det ju inte vara bb86. Den ska ju vara 86.5mm.

Av:
    71
    Vad är det för ram?? Kan du mäta diametern på lagerhålet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 12:13 av 71.

Av:
    Crocko
    Kan bara säga, beklagar och uppmana dig att ta ett djupt andetag.

BB är idiotiskt att tillverkare inte kunnat enas om någon vettig standard utan det kommer nya varianter regelbundet.

Här finns några ställen som kanska kan hjälpa till och identifiera vad du har:

https://wheelsmfg.com

https://www.bikeradar.com

Ä det en Trek du köpt?

Av:
    Clark
    bellasoda skrev:

Rotor med 41 mm yttermått och 30 mm innermått

Av:
    Clark
    Eld skrev:
    Om ramen är 89mm bred så kan det ju inte vara bb86. Den ska ju vara 86.5mm.

Enligt spec ska det vara bb86. Kan vara så att lagret bygger lite också. Får kanske mäta igen

Av:
    BjornR
    Crocko skrev:
    BB är idiotiskt att tillverkare inte kunnat enas om någon vettig standard utan det kommer nya varianter regelbundet.

Av:
    Crocko
    Clark skrev:
    bellasoda skrev:

Rotor med 41 mm yttermått och 30 mm innermått

Hej låter som du kör med ett 4130 lager vilket egentligen är en kompromiss när man man vill köra 30mm axel i ramar som inte är avsedda för det.
    Jag har själv valt att gå den vägen av viktskäl men det är med medvetande om att det är tunna lager som slits snabbare och kan vara vekare, vanligt med dubbla lagerbanor i lösningarna för att kompensera för detta.

Antingen går du tillbaks till 24mm vevar eller så får du leva med special lösningar, BB 386 har ett yttermått på 46mm istället för de olika PF lösningar som finns i 86, 90, 92 med yttermått på 41mm

BB386 har oftast en axel som har 90mm fri bredd mellan vevarna för distanser, lagerfrörspänning eller brickor, detta för att passa i 86,5mm breda bb, funkar inte detta för dig har du inte ett passande bb på din ram. Bilden visar variationen som finns för PF lösningar och att de är tänkta för 24mm lager.
    Screenshot 2019-01-12 at 21.58.08.png

Av:
    cykelkungen
    det är inga problem med de vevarna i din ram men lagrerna som är för rotor klarar inte av momentet som fsa vevarna behöver spännas i utan funkar egentligen endast till bara rotor. FSA har egna lager som gör att det funkar

Av:
    Crocko
    cykelkungen skrev:
    det är inga problem med de vevarna i din ram men lagrerna som är för rotor klarar inte av momentet som fsa vevarna behöver spännas i utan funkar egentligen endast till bara rotor. FSA har egna lager som gör att det funkar

enligt FSA finns det bara 1 lager som passar i PF41 för 30mm axel, denna är angiven som alternativet för gossamer veven med BB356 spec, även denna specad till 86,5mm.

ser inte riktigt hur momentet veven skruvas med har med lagerförspänning lika lite som att en axel för 86,5mm räcker till ett bredare vevparti, men är villig att lära mig om de finns en förklaring

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ