• Surly Wednesday eller Kona WO?

Av:
    DarthVidar
    Hej bullen!

Jag har precis blivit med fatbike och har, utan någon egentlig empirisk grund, bestämt mig för att fatbikes är ”the shit”. Men jag skulle vilja ha en något sexigare cykel. Jag har idag en Rose The Tusker.

Det billiga alternativet är att skaffa ett Surly Wednesday ramkitt och bara flytta över komponenterna. Bortsett ifrån sadelstolpe och styrlager så skall allt annat vara samma standard (vevlager, fram- och baknav). Den verkar vara omtyckt utifrån de recensioner jag läst och det är en grymt stilig hoj! Jag kommer dessutom ha råd att behålla min ordinarie stigcykel och den är av stål vilket ju onekligen är sexigt. Nackdelen är väl att den har begränsat däckutrymme och verkar vara låg i fronten (vilket iofs eventuellt inte är ett problem).

Edit. Wednesday verkar även tänkt att köras som 29+, vilket jag är lite sugen på!

Alternativ nummer två tillika det ”dyra” alternativet är att sälja min rose helt och hållet samt min ordinarie stighoj och skaffa en Kona Wo. Förutom att jag tycker att den är grymt snygg så tar den iaf 4,8or och den har 197x12 baknav gentemot 170/177 på Wednesday. Den stora nackdelen är ju att jag då måste sälja min ordinarie stighoj och det blir ju att lägga alla ägg i en korg...

Som ni förstår är det ju ett problem av episka proportioner! Vad skulle du gjort och varför?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 15:03 av DarthVidar.

• Re: Surly Wednesday eller Kona WO?

Av:
    DarthVidar
    Dubbelpost!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-12 15:01 av DarthVidar.

Av:
    Lars.E
    Att ha en cykel extra att ta fram den dagen det blir haveri på favoriten, eller när man är sugen på omväxling, är inte helt fel om man har plats.
    I övrigt har jag ingen järnkoll på vare sig Tysken, Onsdagen eller Konan.

Av:
    DarthVidar
    Lars.E skrev:
    Att ha en cykel extra att ta fram den dagen det blir haveri på favoriten, eller när man är sugen på omväxling, är inte helt fel om man har plats.
    I övrigt har jag ingen järnkoll på vare sig Tysken, Onsdagen eller Konan.

Jo, det stämmer ju såklart det du skriver! Det vettigaste är väl att behålla tysken ett tag och utvärdera om fatbikes är så grymt som jag inbillar mig till att börja med.

Vad gäller geometri så är cyklarna relativt lika. De har alla tre en ht-/st-vinkel på 69/73 grader (ok tysken har st på 73.5).

Mellan tysken och onsdag samt konan skiljer det 16-22 mm i reach (onsdag leder reach-ligan med 436 mm). Där de skiljer sig mest är stack, hjulbas och kedjestagslängd. Onsdag har kortare kedjestag och hjulbas samt är lägre (lägst av de tre) än Konan (tysken hamnar i mitten).

Både onsdag och konan är snarlika min nuvarande stigcykel (Vitus Sentier 29a) bortsett ifrån stack och hta (och att det är olika däckformat osv). Det skiljer 55mm i stack mellan Vitusen och onsdag (642 vs 587).

De är väl alla tänkta som stigcyklar. Dock särskiljer ju sig onsdag i och med alla fästpunkter för olika lastbärare. Jag har fått för mig att den dessutom är tänkt att kunna köras som 29+ (vilket väl lär gå med de andra också iofs). Onsdag är därmed mer mångsidig och mer av en äventyrscykel men får inte plats med lika feta däck som konan...

Geometri The Tusker: https://happyride.se

Geometri Wednesday: https://surlybikes.com

Geometri Wo: http://www.konaworld.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 00:08 av DarthVidar.

Av:
    R-P
    Surly Ice cream truck skulle väl passa bättre än wednesday? Trucken tar 4.8 enligt spec.

Av:
    DarthVidar
    R-P skrev:
    Surly Ice cream truck skulle väl passa bättre än wednesday? Trucken tar 4.8 enligt spec.

Jo så är det, men jag har inte råd att hosta upp 10 papp för enbart ett ramkitt. Dessutom skulle jag då behöva skaffa ett nytt bakhjul (alternativt ett nytt baknav+ekrar, vilket känns sådär värt) och ett nytt vevparti.

Ett Wednesday ramkitt kostar runt 5 papp och då behöver jag bara köpa ett nytt styrlager och en ny sadelstolpe (iaf på pappret). Sen tycker jag att det ser ut att vara en rolig cykel.

Men frågan är väl om jag blir lidande av att vara begränsad till 4.6”-däck och ifall Wednesday faller bort av den anledningen? Det går eventuellt att klämma in 4.8or i min nuvarande feting (det har gjorts).

Är det stor skillnad på att köra 4.6or (om det ens finns) alternativt 4.4or gentemot 4.8or? Min tanke är att ha cykeln till åretrunt-cykling i skogen. Det finns skoterspår i närheten.

Av:
    Lars.E
    Gällande 4,6 däcken så finns Dillinger 5, Wratchcild, Cakeeater och Wazia som 4,6 dubbdäck. Dessa däck går även att köpa utan dubbar.
    Annars finns ju Flowbeist, Dunderbeist och Groundcontrol.
    Det finns säkert fler däck som jag glömt + ett gäng 4,5 och 4,4.
    De 4,6 däck jag nämnt är närmare 4,8 än 4,0 i storlek och prestanda.

Av:
    onegear
    Jag tycker Wednesday alternativet låter vettigast. Utifrån min och brorsans erfarenheter av Surly cyklar där vi båda har cyklat en hel del på Karate Monkey. Krampus mk1 och 2. ICT mk 1 och nu brorsan på mk2 så kan vi bara säga att det är svinroliga hojar som ligger i samma kategori som Wednesday.
    Jag väntar på en ICT Mk2 men storlek XL verkar vara slut ordentligt. Brorsans Large kom i början på december och det är den roligaste fatbike han har haft någinsin.
    Specialized har ett 4,6" ground control däck men är väl inte jättekul. Surlys Edna på 4,3" funkar säkert bra i bak men är inte särskilt roligt som framdäck... Jumbo Jim 4,4" bak och 4,8" fram kommer du säkert långt på.
    Gaffeln på Wednesday tar 5,25" så mitt tips är att köra så fett det går fram och något som driver bra i bak. Jag har flera vintrar kört 3,8 Nate i bak och 4,8 Bud fram och när det börjar sjunka ner i bak så lutar jag mig lite över styret och tar mig fram ändå. Då väger jag långt över 100 pannor med kläder och hjälm och ryggsäck...
    Lycka till!

Av:
    Martinmat
    Vore inte ett beargrease ramset ett alt då? Bra pris på detta. Dina hjul från rosen passar också

https://www.tritoncycles.co.uk

Av:
    DarthVidar
    Onegear - Tack för att du delade med dig av din och din brors erfarenheter! Jag måste ju medge att Wednesday just nu lockar mest och efter att ha läst ditt inlägg blir jag ju inte mindre sugen direkt!

Lars.E - Vad bra, då finns det ju lite att välja på! Jag har, som du märker, dålig koll på fatbikefronten. Det var nån herre som skrev en recension av Wednesday som påstod att utbudet på 4.6” däck var magert.

Martinmat skrev:
    Vore inte ett beargrease ramset ett alt då? Bra pris på detta. Dina hjul från rosen passar också

https://www.tritoncycles.co.uk

Helt klart lovande! Dock måste jag skaffa ett nytt vevlager och vevparti samt att det är pressfit (vilket jag är tämligen osugen på). Dessutom blir jag inte klok på om bakaxeln är 170x10 qr eller 177x12 thru. På tritoncycles står det 177x12 men på salsas hemsida står det 170x10 qr (och på bilden på TC är det helt klart qr)... Men den verkar ju kul annars och billig!

Av:
    mb5
    Jag kör Wednesday med Dillinger5 (bak&fram) just nu och det funkar fint. Själva däck är 108 mm breda på 80mm fälg i verkligheten (trots att det står 4.6" eller även 4.8" (beroende årsmodell, dock storleken är precis lika) på dem, man måste ta storleksnumrera med stor nypa av salt).
    d5_3.jpg

Hur som helst ryms däck utan några problem
    d5_1.jpg
    (med hjulaxeln längst fram).

Original drivlina 2x10 (Wednesday 2017 modell) utan några modifikation har ungefär 4 mm kvar på lättaste växel
    d5_2.jpg

Funkar iaf bra i praktiken. Jag vill testa Surly Edna med, som är bara 4.3" officiellt, men i verkligheten ett par mm bredare än Dillinger5. De skulle få plats i ramen tror jag, men blir kanske för trög med kedjan och lättaste växel på 2x10 utan modifiering.

/Martin

Av:
    DarthVidar
    mb5 skrev:
    Jag kör Wednesday med Dillinger5 (bak&fram) just nu och det funkar fint. Själva däck är 108 mm breda på 80mm fälg i verkligheten (trots att det står 4.6" eller även 4.8" (beroende årsmodell, dock storleken är precis lika) på dem, man måste ta storleksnumrera med stor nypa av salt).

Hur som helst ryms däck utan några problem

(med hjulaxeln längst fram).

Original drivlina 2x10 (Wednesday 2017 modell) utan några modifikation har ungefär 4 mm kvar på lättaste växel

Funkar iaf bra i praktiken. Jag vill testa Surly Edna med, som är bara 4.3" officiellt, men i verkligheten ett par mm bredare än Dillinger5. De skulle få plats i ramen tror jag, men blir kanske för trög med kedjan och lättaste växel på 2x10 utan modifiering.

Tack! Det var goda nyheter! Jag kommer ju att köra med 80mm fälgar till att börja med även jag. Vad tycker du om cykeln annars? Hade du köpt den igen, så att säga?

Av:
    mb5
    DarthVidar skrev:
    Vad tycker du om cykeln annars? Hade du köpt den igen, så att säga?

Jag är nöjd och ångrar definitivt inte inköpet. Men det är min första terrängcykel/fatbike, så jag har ingenting att jämföra den med och det är helt möjligt att jag kunde säga detsamma om annan cykel om jag skulle köpa den istället. :-)

/Martin

Av:
    mb5
    mb5 skrev:
    Jag vill testa Surly Edna med, som är bara 4.3" officiellt, men i verkligheten ett par mm bredare än Dillinger5. De skulle få plats i ramen tror jag, men blir kanske för trög med kedjan och lättaste växel på 2x10 utan modifiering.

Edna däck är hemma nu, så jag torrmonterade för att se hur det funkar (dubbsäsong är lång ifrån slut, så D5 åker tillbaka snart, men jag ville vetta om jag klarar mig med 2x10). Om någon undrar hur går en Wednesday och Edna ihop: Edna är (pumpad till tokhårda 20psi) faktiskt precis lika brett som D5 (108mm): edna.jpg

Alltså inga problem i gaffeln, men kedja går lika tajt som med D5. Minsta avståndet jag såg är uppskattningsvis 3mm (med originalt SRAM X5 vevparti -- uppmätt 62.5 mm till centret av liten klingan, dock skriver SRAM 60.5(?) i https://www.sram.com ).
    edna2.jpg
    edna3.jpg

Jag upplevde ingen chain rub när jag cyklar med D5, så hoppas det ska funka med Edna med. Med singelklinga måste det gå hur bra som helst.

/Martin

Av:
    mb5
    Nu märkte jag vid återmontering att hårdpumpat (typ 25psi) D5 är egentligen större än Edna och större än vad jag visade i min föregående post. Såhär hårdpumpat tar det i sadelröret när hjulet sitter längst fram och kedjan ligger precis på däcket. Sadelröret går att lösa genom att skjuta hjulaxeln bakåt, kedjan bara med singelklinga gissar jag.

Men med lufttrycket man kan tänka sig cykla med minskas däcket till storleken jag visade ovan och jag märkte inga problem i praktiken när jag cyklar.

Jo, däck är nya, jag vet inte hur mycket kan de sträcka sig genom åren. Hoppas inte mycket. :)

/Martin

Av:
    Fetadäckar
    Nu behöver du inte fundera längre... rea på kona!

https://www.blocket.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ