• Hur var dagens mtb tur ?

Av:
    Rsdea
    Tänkte bara om det fanns en liknande tråd som "Hur var dagens pendling " om inte kan vi ju starta en nu 😁

Har tänkt tagit en sväng på cykeln hela dagen. Men det va -9 Så tänkte blir säker varmare sen. Så det vart en sväng nu när det va betydligt kallare - 16 😛. Man är verkligen inte ensam ute i skogen när man cyklar. Första man mötte va en stor jävlar vildsvinsgalt. Så jag skrek till åt den så han skulle springa iväg då kommer det upp en till precis bredvid mig. Så jag börjar trampa som en idiot för att köra ifrån den men den hängde väl på ca 20m sen svängde in vänster framför mig så jag fick bromsa för att ej köra in i den. Syns tydligt på pulskurvan vart detta hände 😁. För övrigt såg jag 7 rådjur och 4 harar. Så om man ska jaga så är ett tips att göra det från cykel 😛
    Sen dog cykeldatorn av kylan så hela vändan blev inte med. Så det tog väl ca 3km innan jag såg det och starta om den 😔. Rätt irriterande när man plågat sig ut i kylan och vill ha koll på hur långt man cyklat 😡
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-20 22:01 av Rsdea.

• Re: Hur var dagens mtb tur ?

Av:
    matz 1
    Låter som en riktigt fin tur :)
    Själv tog jag lådcykeln till lokala puben idag.
    Mtbn får vänta till imorgon...

Av:
    Egress
    Mycket trevlig. (Fusk, jag vet... ingen snö här.)
    Utforskade, för mig, nya leder i hyfsat brant terräng. Över 500 höjdmeter på 15km.

Av:
    Nito
    Egress skrev:
    Mycket trevlig. (Fusk, jag vet... ingen snö här.)
    Utforskade, för mig, nya leder i hyfsat brant terräng. Över 500 höjdmeter på 15km.

Vart är du och kör? Semester, eller bor du utomlands? :)

Av:
    Egress
    Nito skrev:

Bor i Melbourne, Australien sen 10 år tillbaks.
    Finns galet många fina ställen att cykla här, så man blir lite bortskämd.

Av:
    Rsdea
    Egress skrev:
    Nito skrev:

Vi här kallt som fan här idag -20 Så hoppar cyklingen idag 😁

Av:
    grenhall
    Egress skrev:
    Nito skrev:

Hur gör du med alla djur som försöker lönnmörda dig hela tiden?

Av:
    Egress
    grenhall skrev:
    Egress skrev:
    Nito skrev:

Behöver inte göra så mycket. Har aldrig blivit attackerad av något annat än skator, och de finns ju även i Sverige. :)

Av:
    Rsdea
    Dagens tur i perfekt temp - 4,7. Ett enda djur såg jag. En liten hare som virra runt framför mig en bit. Blev enbart snö belagda grusvägar och en bit asfalt. Försökte på mig en stig men gav upp ganska fort. Fullt med hästspår blandat med löst snö gjorde det typ omöjligt att cykla 😁.
    Höjde lufttrycket något i däcken till ca 1.5bar.
    Kändes som det gjorde enorm skillnad sen förra turen. Jäklar va lätt det kändes.
    Fick ihop 32.52km på 1:30h
    Screenshot_20190122-193213_Connect.jpg

Av:
    ForesterGuy
    Egress skrev:
    grenhall skrev:
    Egress skrev:
    Nito skrev:

Behöver inte göra så mycket. Har aldrig blivit attackerad av något annat än skator, och de finns ju även i Sverige. :)

Fast i Australien är nog även skatorna giftiga... 😁

Av:
    Egress
    ForesterGuy skrev:
    Egress skrev:

Haha! Inte giftiga, men fan så elaka. De sveper ner och attackerar förbipasserande cyklister.

Av:
    Egress
    Kvällens tur var dammig och avslutades tillsammans med ett gäng kängurur.

IMG_3740 (1).jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-23 13:09 av Egress.

Av:
    ForesterGuy
    Egress skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Egress skrev:

Haha! Inte giftiga, men fan så elaka. De sveper ner och attackerar förbipasserande cyklister.

Australien är landet där man kan bli dödad av en snigel. ;-)

Av:
    Rsdea
    Kort dag på jobbet så det blev en vända i snögloppet.
    Tycker verkligen om vintercykling !
    Tur man har skägg så man inte förfryser hakan 😂

20190125_172608.jpg

Vart ett stopp för att fylla vattenflaskan som hade frusit till slush.

IMG_20190125_180425_407.jpg

Men det vart en skaplig runda så man brände väl nån kalori !

Screenshot_20190125-175510_Connect.jpg

Av:
    matz 1
    Jag nöjde mig med att ta lådcykeln till puben .....igen :D

Av:
    cykel nisse
    Gårdagens tur
    20190125_124641.jpg

Av:
    Maakus
    Så sjukt kul!
    IMG_20190127_145430.jpg

Av:
    Rsdea
    Dagen cykeltur gick fint. Är så jäkla nöjd med min Scott spark rc pro. Man bara längtar tills att få cykla. Dock va det lite kallt (-8) så känseln i tårna började försvinna efter ca 3mil 😛. Och vattnet i flaskan frös till slush efter ca 1h. Så nu har jag alltid en reserv i min lilla fox rygga. Väskan har även camelback men den är så jävla jobbig att dricka ur så man brukar strunta i den. Dessutom blir det alltid ispropp i munstycket ! Väskan är grym. Tunn och smidig plats för det nödvändigaste som tex batteripack , däcklagningskit för tubless kolsyrepump och en multitång. Sen ev nåt att tugga på vid ett ev blodsockerfall 😁
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-27 21:21 av Rsdea.

Screenshot_20190127-150629_Connect.jpg

Av:
    Makten
    Rsdea skrev:
    Och vattnet i flaskan frös till slush efter ca 1h.

Tjacka en enkel termosflaska för ~100 spänn och värm vattnet i mikron innan du sticker ut, så håller det några timmar i alla fall:-) Lägger man dessutom 1-2 vätskeersättningstabletter i så sänker man fryspunkten en skvätt plus att man inte har samma behov av att bälga i sig vatten eftersom det är rätt så salt. Om det är nyttigt vete fan, men jag tycker att det funkar.

-----------

Dagens tur var riktigt bra med mestadels hårt packad snö på stigarna. En och annan gömd isfläck men i övrigt bra grepp och rull.

DSC04496.jpg

Av:
    Valhalla_
    Verkar som att det var Makten m.fl jag och polarn växlade några ord med på gröna.
    Sjukt bra tur idag. Synd att man bor på fel sida om stan bara, det är något speciellt med denna skog.

20190127_151430.jpg

Av:
    Alex Supertramp
    Rsdea skrev:
    Kort dag på jobbet så det blev en vända i snögloppet.
    Tycker verkligen om vintercykling !
    Tur man har skägg så man inte förfryser hakan 😂

Vart ett stopp för att fylla vattenflaskan som hade frusit till slush.

Men det vart en skaplig runda så man brände väl nån kalori !

+1
    Respect, som vi säger på Öland. Och skål.

"It's all about the bike..."

Av:
    Rsdea
    Mysig fredagsvända på oplogade vägar med MTB:n. Dom sa på radion att man skulle undvika ta bilen ut på vägarna. Så jag lydde rådet och tog cykeln 😁.
    Kommer kännas som att trampa luft när det blir sommar och rullmotsåndet minskar 💪
    På nyårsafton ställde jag mig på vågen. Vägde 100.1kg 😳 har vägt 83kg 183cm lång sen man vart "vuxen" typ. Så då tänkte jag nu jävlar ska jag gå ner till minst 83kg igen.
    Ställde mig på vågen i morse. 91kg Då har jag cyklat 3-4ggr i veckan 2-6mil per gång på ca 1--2,5h pass. Försökt undvika pasta men ändå ätit rätt normalt. Så nu är målet 83kg till första maj ! 😁
    Får hoppas man lyckas!
    Screenshot_20190201-192008_Connect.jpg
    20190201_173758.jpg
    20190201_173748.jpg

Av:
    matz 1
    Fy vad ni ligger i o postar fina bilder.
    Själv tog jag packcykeln till puben.....igen ...hehe

Av:
    Rsdea
    Efter en lugn svinkallt helg + måndag har cyklingen legat på "is" 😛.
    Men idag vart det en tur för att komma igång med fett förbränningen igen. Ska nå mitt mål 80kg innan maj är slut. Börja cykla på allvar på nyårsafton av en ren tillfällighet inget löfte eller nåt. Då stod vågen på 100.1kg 😳
    Har nästan inte ändrat matvanor. Bara minskat på makaroner/kolhydrater lite och gjort mindre matlådor. Cyklat 3-5 dagar i veckan 1-2,5h mellan 2-7 mil långpass.
    Nu står vågen på 91kg 😁 så målet känns lovande.
    Men tar gärna i mot mer tips för att sänka vikten snabbare.
    Men då bara tips som kan göras på hemmaplan.
    För gym osv är nästan omöjligt att få ihop med 4 barn , skiftjobbande sambo samt eget arbete + eget företag utöver det.Screenshot_20190205-195519_Connect.jpg

Är så jävlar nöjd med min cykel utan den skulle jag aldrig haft sån inspiration att cykla !20190205_184859.jpg

Av:
    Jimel
    Tycker inte du ska pressa på för att gå ner i vikt snabbare, har redan gått fort tycker jag och du är ju halvvägs till målet på bara en dryg månad.

Av:
    Rsdea
    Jimel skrev:
    Tycker inte du ska pressa på för att gå ner i vikt snabbare, har redan gått fort tycker jag och du är ju halvvägs till målet på bara en dryg månad.

Jo men man brukar väl tappa mest i början. Sen planar det ut. Tänkte ev tips på nyttigt att äta istället för dom där jäkla makaronerna som alltid barnen vill ha 😔 eller kanske nån alternativ träning på hemmaplan.

Av:
    Jimel
    En enkel grej är att göra fullkornsmakaroner eller bönpasta till dig. Inte så mycket jobbigare. Sen käka mer grönsaker.

Av:
    Rsdea
    Efter 10000 steg på jobbet kändes inte inspiration på topp när man klev på cykeln idag.
    Men efter nån kilometer fick man typ en kick i kroppen och fick ihop en liten vända 😁.
    Screenshot_20190207-202819_Connect.jpg

Blev ett snabb stopp och skifta vattenflaska.
    20190207_181325.jpg

Av:
    Oskar
    Fina trakter du håller till i, det är verkligen vackert längs vägen mellan Näs bruk och väg 68! :-)

Av:
    Rsdea
    Oskar skrev:
    Fina trakter du håller till i, det är verkligen vackert längs vägen mellan Näs bruk och väg 68! :-)

Jo det är väldigt fint ! Tyvärr ser man inte så mycket nu under vinternmörktet men man träffar på en del djur 😁 har sett vildsvin,älg,rådjur,räv,hare. Både vildsvin och rådjur har jag fått bromsa för att inte krocka med.
    Sen finns det väldigt mycket ställen att cykla på. Speciellt på vår/sommar/höst. Nu är snön för djup för mina stigar jag brukar cykla 😁

Av:
    Rsdea
    Dagens lördagstur !
    Screenshot_20190209-201047_Connect.jpg
    Grymt varierande underlag. Grusvägarna va underbara med blankisen där schwalbe ice spiker pro verkligen levererar. Sockersnön va fruktansvärt tungcyklad.
    20190209_175630.jpg

Av:
    Alex Supertramp
    Blött och blåsigt, men inga minusgrader och ingen is. Man får tacka. Varm dusch, Gatorade och sen en god middag med tillhörande lördagsenheter. Skål, cyklister.

E852ACE2-0492-4716-94E3-64878413D3FB.jpeg

"It's all about the bike..."

Av:
    Egress
    Första turen på 10 dagar efter en krasch under en morgontur på CX-hojen som resulterade i en skadad vänster-axel och knäckt hjälm...
    En liten test-runda inför en större utmaning som jag ska försöka mig på inom kort.

Screen Shot 2019-02-11 at 12.30.13 am.png

Av:
    Atakua
    Nu har jag cyklat i skogen för det tredje dagen i rad. Nja, inte precis "cyklat", snarare dragit cykeln fram i lös snö. Men idag var det det första gången när de luktade _våren_ i skogen. Den speciella doften som inte finns under andra årstiderna.

Jag såg även den första fläcken av snöfri mark sedan på länge idag.

IMG_20190210_144138.jpg

Av:
    BackT
    Slush delux i skogarna, blev en hel del promenad med cykeln typ 80/20 gå/cykla. Men härligt att höra snön smälta och fåglarna sjunga = snart säsong på riktigt
    2FAA063F-35FE-4046-AD54-18B1D258AD3C.jpeg

Av:
    singletrack
    Här i Skåne hade vi mulet och 7 plusgrader, ingen snö så långt ögat kan nå... Idag blev det fyra mil varav 37 km stig på östkusten aldrig längre än 1 km från havet... Riktigt skönt...

Av:
    ejma
    BackT skrev:
    typ 80/20 gå/cykla. Men härligt att höra snön smälta och fåglarna sjunga = snart säsong på riktigt
    Beskriver min tur bra. Tog ca 70 minuter att ”cykla” 4 km som vid torrmark brukar ta 15-20 minuter. Skorna blev rena av allt traskande i snö.

Av:
    matz 1
    Gud vad ni ligger i :)
    Själv tog jag packcykeln till puben och kollade på störtloppet.

Av:
    Rsdea
    Liten snabb sväng på kvälls kvisten. Ibland önskar man dygnet hade fler timmar 😔
    Screenshot_20190212-215504_Connect.jpg

Av:
    mv70
    Grymt sköna trails här i rätt väder . Idag 31+ 09899734-5111-4AB7-A44A-E1B80732ABC8.jpegB76EE8E1-5F5A-4399-A4CB-72D7AFDE5A90.jpeg

Av:
    N_sandstrom
    mv70 skrev:
    Grymt sköna trails här i rätt väder . Idag 31+

Nice!
    Lite smått störigt att jag var i Rotorua typ ett par månader innan jag började cykla i skog på allvar :p

Av:
    Rsdea
    N_sandstrom skrev:
    mv70 skrev:
    Grymt sköna trails här i rätt väder . Idag 31+

Nice!
    Lite smått störigt att jag var i Rotorua typ ett par månader innan jag började cykla i skog på allvar :p

+31 😳 då är det ju jobbigt att bara vara ute 😁

Av:
    Rsdea
    Lite intensivare vända idag. Tänkte jag skulle börja variera lite nu när man börjar få upp flåset.
    Köra lite kortare intensivt och långa lite lugnare.
    Lite tråkigt före nu när det blev plusgrader slask och grus. Men mitt mål är att väga högst 83kg innan maj är slut. Börja på 100.1kg på nyårsafton.
    IMG_20190213_190910_778.jpg

Av:
    callewarnelov
    Lerigt och blött men med skön vårsol på skändlaberget Hisingen

Av:
    Staffan88
    Brofästet.jpg
    Idag blev det en runda till Brofästet (Malmö). Här i söder är man inte så bortskämd med skog precis utanför dörren. Tyvärr var det så dimmigt att man inte ser Öresundsbron i bakgrunden. +5 grader.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in