• [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Aron


    GT har inför 2019 uppdaterat sitt modellutbud med två nya mountainbikes. Happyride långtidstestar den mer stigorienterade av de två, Sensor, en heldämpad 29" med 130 mm slag fram och bak. Modellnamnet har använts tidigare men detta är en helt omritad cykel som uppdaterats enligt senaste fäbless, dvs lång - flack - låg.

    Läs hela artikeln: https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 00:14 av Aron.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Erik O
    Bra skrivet, kul med lite tester. Ang geo så tycker jag det verkar som att det är ett gäng som har landat inom liknande siffror senaste året, SB130, Ripmo, Jeffsy etc. Fast Ripmo och Jeffsy ju ifs mer slag. Däremot är väl inte sadelröret jättekort, snarare åt det lite längre hållet jämfört med andra "moderna" hojar.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    pnyberg
    Erik O skrev:
    Bra skrivet, kul med lite tester. Ang geo så tycker jag det verkar som att det är ett gäng som har landat inom liknande siffror senaste året, SB130, Ripmo, Jeffsy etc. Fast Ripmo och Jeffsy ju ifs mer slag. Däremot är väl inte sadelröret jättekort, snarare åt det lite längre hållet jämfört med andra "moderna" hojar.
    Fast GT har ju fattat vad marknaden EGENTLIGEN vill ha. VATTENFLASKA!!!!
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Sixten Fors
    Sadelrören är ok på alla storlekar. Inte kortast, men fullt tillräckligt lagom för att få plats med lång dropper på alla storlekar med lämplig längd på cyklist:
    GT_Sensor1.png
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Lingon
    Vi sätter på en X01 bakväxel, så kan vi nog kränga den för 58000! 😂😂😂
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    H.
    På pappret låter det som en bra hoj, och även om den inte är skitsnygg så gråter man ju heller inte blod av att titta på den. Ska bli kul att höra hur den upplevs.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    Välskriven artikel Aron!

    Angående indelningen av geometri i kategorier. Förutom dina fyra kategorier så tänker jag själv i två dimensioner till när jag studerar geometritabeller, vilket ger en (onödigt nördig och komplex) 3d-kategorisering. I ena dimensionen placerar jag klättrings/trampfokus i ena änden och utförsfokus i andra. På tredje axeln placerar jag trygg och stabil i ena änden, lekfull i andra. Jag spanar precis som du mest på cyklar inom kategori 3 och där finns massor av cyklar som kombinerar utförsfokus med trygg och stabil. Det blir lätt så med lång hjulbas, flack gaffelvinkel och mellanlånga kedjestag. Däremot finns det relativt litet utbud av cyklar som kombinerar utförsfokus med lekfullhet. Nästan alla i den här slaglängden säljs enbart som lös ram: typiskt Evil, Knolly, Transition (gäller inte alla modeller) m fl.

    Ibland tycker jag att det hade varit så härligt om jag istället bara varit ute efter en balanserad mittemellan-geometri där det finns ett enormt utbud av kompetenta kompletta cyklar, och även en del prisvärda (!) val. Det hade på ett sätt varit så skönt att inte knarka Excel ett halvår och istället bara gå och köpa sig en Jeffsy, Sensor, Ripmo etc! Istället ska jag hålla på och krångla och vilja ha kortare kedjestagslängd än 435mm och skriva ord som "busig" när jag beskriver de cyklar jag kikar på.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rattnalle
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!
    Westman blir uppenbarligen det på något märkligt sätt :-)



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!

    Det har aldrig varit så här nära Bengt! På uppsidan kan ju den lässugne se fram emot vad som troligen blir en av Happys nördigaste byggtrådar till våren.

    Rattnalle skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!
    Westman blir uppenbarligen det på något märkligt sätt :-)

    Inget är så härligt som att ha gjort ett medvetet val som man är säker på är helt rätt för en själv. Och ja, jag tycker det är ganska kul att jonglera kravspecar, prioriteter och optimera fram lösningar på vägen dit. Nämnde jag att jag är ingenjör? :)

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 15:42 av Westman.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rattnalle
    Westman skrev:
    Rattnalle skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!
    Westman blir uppenbarligen det på något märkligt sätt :-)

    Inget är så härligt som att ha gjort ett medvetet val som man är säker på är helt rätt för en själv. Och ja, jag tycker det är ganska kul att jonglera kravspecar, prioriteter och optimera fram lösningar på vägen dit. Nämnde jag att jag är ingenjör? :)

    Vissa saker framgår utan att sägas högt :-)



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    Westman skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!

    Det har aldrig varit så här nära Bengt! På uppsidan kan ju den lässugne se fram emot vad som troligen blir en av Happys nördigaste byggtrådar till våren.

    Rattnalle skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Köp en hoj nu Westman! Ingen blir lycklig av det här!
    Westman blir uppenbarligen det på något märkligt sätt :-)

    Inget är så härligt som att ha gjort ett medvetet val som man är säker på är helt rätt för en själv. Och ja, jag tycker det är ganska kul att jonglera kravspecar, prioriteter och optimera fram lösningar på vägen dit. Nämnde jag att jag är ingenjör? :)

    För min del brukar det sluta med att jag tappar intresset om jag håller på och bollar så där länge.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Erik O
    Fast det är nog bäst att köpa en hoj snart innan alla tillverkare fattat att det här med så korta kedjestag som möjligt bara var en fånig fluga som skapade obalanserade hojar ;)
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    Erik O skrev:
    Fast det är nog bäst att köpa en hoj snart innan alla tillverkare fattat att det här med så korta kedjestag som möjligt bara var en fånig fluga som skapade obalanserade hojar ;)

    +1

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    larsaw
    Erik O skrev:
    Fast det är nog bäst att köpa en hoj snart innan alla tillverkare fattat att det här med så korta kedjestag som möjligt bara var en fånig fluga som skapade obalanserade hojar ;)

    BTW, hur är det med CB Riot/Toir?
    Hade den inte sjukt korta kedjestag?
    Borde ju falla herr West på läppen ;)

    // Larsa

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    Erik O skrev:
    Fast det är nog bäst att köpa en hoj snart innan alla tillverkare fattat att det här med så korta kedjestag som möjligt bara var en fånig fluga som skapade obalanserade hojar ;)

    Haha! Fast i det stora sammanhanget är det snarare stabilitetskrav som härrör från tiondelsjakt nerför franska berg som är en trend, medan önskan att åka på bakhjulet med mungiporna uppåt är evig och lika gammal som den tvåhjuliga cykeln. Ibland undrar jag hur långt geometrin behöver gå innan tillverkarna som kollektiv inser att de flesta cyklar väldigt mycket långsammare än EWS-åkarna. Eller hur lång tid det tar för de flesta cyklister att inse det. Å andra sidan, hade jag fortsatt tävla hade jag säkert velat ha balanserade/långa kedjestag. Nu cyklar jag bara för shits and giggles och jagar endorfiner snarare än tiondelar.

    För övrigt är det inte direkt svart eller vitt med 430 eller 435mm långa kedjestag. Båda är egentligen relativt balanserade, jämfört med ytterligheterna 415 (ex min Stanton Switchback) och 460-80 i mata-rakt-fram-änden av spektrat.

    larsaw skrev:
    BTW, hur är det med CB Riot/Toir?
    Hade den inte sjukt korta kedjestag?
    Borde ju falla herr West på läppen ;)

    Vet du, när den kom med sina galet korta kedjestag för en 29a (särskilt med parallellogram-länkage) på 414mm så klättrade den direkt in på toppen av min önskelista. Men den har en stor brist och det är att vevlagerhuset flyger 350mm över backen, minst 1 cm för högt. Det dopar i sin tur också CS-siffran eftersom att kedjestagslängden mätt vevlagercentrum-axelcentrum blir längre om du sänker vevlagret relativt navet, så med rätt bb-höjd skulle den troligen ha 425-ish mm. I och för sig även det riktigt kort och busigt. Men den har också för kort reach mot vad jag labbat fram att jag vill ha numera, alternativt för långt sadelrör/reach om man går upp på XL för att få dagens L-reach (476). Svinball hoj dock, någon gång vill jag ha en Canfield. Gillar även deras Epo och Nimble 9 (Jomper hade väl en sådan, samt en Yelly Screamy?) och Jedi/F1 har väl i alla tider varit bland de ballare DH-ramarna. HSP långt innan det blev trendigt igen. Lite synd att Canfield verkar slutat produktutveckla runt 2017, det står t o m "2017 Frames" på deras hemsida om man klickar på Bikes..
    http://canfieldbrothers.com

    Nu känner jag att jag halvkapat den här tråden nog, kanske dags att återlämna den till ämnet..

    GTn ser väldigt kapabel ut och har en snygg geotabell. Bonuspoäng för riktigt låg stack som i mitt tycke är en stor fördel. Aron, frågeställningar på åkegenskaperna jag är nyfiken på är bland annat hur poppig den känns vid pumpande och blandade småhopp, hur den svarar på hård acceleration (anti squat mm), hur lekfull den upplevs (doh), och om den känns overkill vid lite lugnare normal stigcykling, dvs annat än attackcykling, med den rejält flacka styrvinkeln (65,5) och modernt långa hjulbasen på drygt 1220mm. För övrigt gissar jag att det är ett fel i GTs geotabell på hjulbasuppgiften för storlek L mellan de två lägena som anger 1222 och 1121. Gissar att det ska vara 1222 och 1221. Jag vill också se bild på flinande juniorgubbe som cyklar bakhjul.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-28 19:54 av Westman.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    glitch
    Har du provat Ripmon på stig Westman? Jag kommer från en SC 5010 som verkligen är en bushoj och tycker Ripmon bibehåller mycket av livligheten trots storhjuling.

    -= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Klavikel
    Ibis vet vad dom gör!🤟🏻



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    larsaw
    Tycker också GT’s nya Sensor ser riktigt vettig ut, dock förstår jag inte varför dom ska ta så jävligt betalt för dom? Det finns ju idag ganska många konkurenter med liknande geo, länkage och cred, till lägre pris... (ex Transition)
    Förr var ju GT lite unika med sitt krångliga länkage, det kunde dom säkert lura i folk att betala dyrt för. Idag är dom inte längre unika!

    Sen det här med kort styrhuvud (= låg stack) är ganska ironiskt med tanke på att alla envisas riser-styre...

    // Larsa

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rompa
    Kablar?!
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    glitch skrev:
    Har du provat Ripmon på stig Westman? Jag kommer från en SC 5010 som verkligen är en bushoj och tycker Ripmon bibehåller mycket av livligheten trots storhjuling.

    Faktiskt inte, den har lite mer slaglängd än jag är ute efter, men hör i princip bara bra saker om Ripmon även för stökig stigcykling. Har cyklat lite på föregångaren/lillebror Ripley LS med förra generationens Ibis-geo. Den är kort och vääääldigt livlig, låter som ett bra betyg om de lyckats ta med lite av den känslan men modernisera och förbättra det andra.

    En 5010 skulle jag gärna ha för övrigt, men blir lite för mycket överlapp och för dyrt med flera heldämpade. Klockren bushoj.

    larsaw skrev:

    Sen det här med kort styrhuvud (= låg stack) är ganska ironiskt med tanke på att alla envisas riser-styre...

    Nja, inte "alla". :) Men det där är ganska mycket tycke och smak och personlig anatomi. Låg stack ger oavsett flest options för styrhöjd, det går ju att höja med spacers och rise men om ramen har för hög stack kan du inte sänka.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 09:54 av Westman.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    happymtb.fr
    Aron skrev:
    I min mening är pressfit bara ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna till priset av knakande vevlager med kort livslängd och allmänt monteringsbök för konsumenten, så jag applåderar alla som plockar fram gängtappen igen.
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Annars ser BBn att ligga ganska högt när man tittar i tabellen men var den hamnar beror på hur mycket sag man kan ha bak.

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550
    - Schwalbe Magic Mary 27.5
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    happymtb.fr skrev:
    Aron skrev:
    I min mening är pressfit bara ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna till priset av knakande vevlager med kort livslängd och allmänt monteringsbök för konsumenten, så jag applåderar alla som plockar fram gängtappen igen.
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Annars ser BBn att ligga ganska högt när man tittar i tabellen men var den hamnar beror på hur mycket sag man kan ha bak.

    Ja, pressfit är ganska problemfritt om det görs rätt från tillverkare och den som byter lager.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    Luthman Photography skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Aron skrev:
    I min mening är pressfit bara ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna till priset av knakande vevlager med kort livslängd och allmänt monteringsbök för konsumenten, så jag applåderar alla som plockar fram gängtappen igen.
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Annars ser BBn att ligga ganska högt när man tittar i tabellen men var den hamnar beror på hur mycket sag man kan ha bak.

    Ja, pressfit är ganska problemfritt om det görs rätt från tillverkare och den som byter lager.

    Visst, men gängat är problemfritt även för oss mekamatörer, så vad är vinsten med att göra något som fungerar bra känsligare och svårare?

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    Westman skrev:
    Luthman Photography skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Aron skrev:
    I min mening är pressfit bara ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna till priset av knakande vevlager med kort livslängd och allmänt monteringsbök för konsumenten, så jag applåderar alla som plockar fram gängtappen igen.
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Annars ser BBn att ligga ganska högt när man tittar i tabellen men var den hamnar beror på hur mycket sag man kan ha bak.

    Ja, pressfit är ganska problemfritt om det görs rätt från tillverkare och den som byter lager.

    Visst, men gängat är problemfritt även för oss mekamatörer, så vad är vinsten med att göra något som fungerar bra känsligare och svårare?

    Jag är ingen duktig hemmamekare men jag har bytt pressfit ett antal gånger utan att det varit några problem så för min del är det vare sig känsligare eller svårare. Ramarna blir billigare och enklare att konstruera om jag förstår det rätt.

    Gängat är inte heller helt problemfritt, jag vet ramar där gängorna pajat då är det inte heller så spexigt. Det har jag nog hört om fler gånger än jag hört något som gått allvarligt fel med ett pressfit.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Aron
    happymtb.fr skrev:
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Sorry, men jag hänger inte med. Vad är det som är skåpmat?

    Luthman Photography skrev:
    Ja, pressfit är ganska problemfritt om det görs rätt från tillverkare och den som byter lager.

    Jo, OM alla OM linjerar rätt i förhållande till stjärnor och planeter så funkar det ju. OM man litar på turen och att alla ska ha en bra dag genom hela produktionskedjan. IMHO så bytte branschen standard från något som fungerade till något som fungerar sämre. Jag har svårt att se vad vi konsumenter tjänade på det. För jag är rätt övertygad om att den billigare produktionen inte kommit konsumenten till del.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 14:34 av Aron.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rattnalle
    Det blev ju billigare...

    För nån iaf.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 14:35 av Rattnalle.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    Aron skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Det där är gammal skåpmat, du borde veta bättre!

    Sorry, men jag hänger inte med. Vad är det som är skåpmat?

    Luthman Photography skrev:
    Ja, pressfit är ganska problemfritt om det görs rätt från tillverkare och den som byter lager.

    Jo, OM alla OM linjerar rätt i förhållande till stjärnor och planeter så funkar det ju. OM man litar på turen och att alla ska ha en bra dag genom hela produktionskedjan. IMHO så bytte branschen standard från något som fungerade till något som fungerar sämre. Jag har svårt att se vad vi konsumenter tjänade på det. För jag är rätt övertygad om att den billigare produktionen inte kommit konsumenten till del.

    Jag är förhållandevis talanglös när det kommer till det mesta, men uppenbarligen är jag helt magiskt bra på att montera pressfit, det måste vara medfött för jag har inte tränat på det. Jag tycker inte att det är vare sig sämre eller bättre än gängat, det är bara en annan sak.
    Lite som att välja mellan plättar eller pannkakor. Resulatet är detsamma: jag blir mätt på mjölk, ägg och mjöl.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    happymtb.fr
    Fniss fniss! :)

    Det var iaf tur för sram och race face att "alla" vände sig mot pressfit och inte mot 30mm axlar ;-)

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550
    - Schwalbe Magic Mary 27.5
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    happymtb.fr
    @westman
    Hoppas att du vet vad du ger dig på med korta kedjestag! Jag gillar också kort CS men kombinerat med långt hjulbas blir det en annan femma. Det blir alltså lätt att lyfta framhjulet och sånt som man associerar med korta CS men nackdelen, för min del iaf, är att det kräver mer för att få tillräckligt med vikt på framhjulet. Det är inte nåt som är helt naturligt för mig och det kräver en viss ansträngning vilket gör det hela mindre roligt i slutändan. Men det kan vara jag som har svårt att anpassa mig...?

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550
    - Schwalbe Magic Mary 27.5
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    H.
    happymtb.fr skrev:
    @westman
    Hoppas att du vet vad du ger dig på med korta kedjestag! Jag gillar också kort CS men kombinerat med långt hjulbas blir det en annan femma. Det blir alltså lätt att lyfta framhjulet och sånt som man associerar med korta CS men nackdelen, för min del iaf, är att det kräver mer för att få tillräckligt med vikt på framhjulet. Det är inte nåt som är helt naturligt för mig och det kräver en viss ansträngning vilket gör det hela mindre roligt i slutändan. Men det kan vara jag som har svårt att anpassa mig...?

    Jag hade lite inkörningstid på min smuggler, fick en del understyrning/washouts pga dåligt tryck på framhjulet de första vändorna, men när det väl sitter går den ju som en raket. Iofs möjligt att den skulle funka ännu bättre med 10mm längre stag.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    happymtb.fr skrev:
    @westman
    Hoppas att du vet vad du ger dig på med korta kedjestag! Jag gillar också kort CS men kombinerat med långt hjulbas blir det en annan femma. Det blir alltså lätt att lyfta framhjulet och sånt som man associerar med korta CS men nackdelen, för min del iaf, är att det kräver mer för att få tillräckligt med vikt på framhjulet. Det är inte nåt som är helt naturligt för mig och det kräver en viss ansträngning vilket gör det hela mindre roligt i slutändan. Men det kan vara jag som har svårt att anpassa mig...?

    Jag vill ju inte ha korta, jag vill ha 430 som är balanserat korta. :)

    Jag känner igen fenomenet och det är i viss mån en utmaning på alla modernt långa hojar, men jag är inte som du övertygad om att det är kedjestagen som är orsaken. Skillnaden mellan 435-stag är drygt en (1) procent mot 430 mm. Men mer relevant är att titta på placeringen av masscentrum i förhållande till hela hjulbasen eftersom det påverkar hur mycket vikt du lägger på fram resp bakaxel vid neutral position. Alltså var mellan axlarna som vevlagercentrum befinner sig. Om du står 435mm fram från bakaxeln på en total hjulbas av 1222 jämfört med 430 så skjuter du centrum framåt 0,4 %. Noll komma fyra.

    Jag vill påstå att betydligt större faktorer för hur lätt eller svårt det är att få tryck på framhjulet är hur lång reach man valt i förhållande till överkropp/armlängd, hur låg stack man har och hur lågt styret sitter samt hur långt bakom framaxeln du har styret (styrstamslängd, offset mm påverkar detta). Högre framände är betydligt svårare att sätta tryck på än lägre, så långgafflade 29or med hög stack och riserstyre upplever jag lätt understyrda och måste kompensera med massor av framåtvikt. Därför skrev jag att jag tycker det var ett plus att GTn har ovanligt låg stack. Och därför kör jag med noll spacers under stammen på 29, kikar efter stammar med så liten rise som möjligt och flatbars eller styren med max 10mm rise. De flesta som väljer rejält lång reach för sin kroppslängd går också ner på 35-45mm styrstamslängd vilket jag tycker ger en kul känsla men kräver massor av framåtvikt. Med 50 är det betydligt lättare att hålla jämnt tryck på fronten tycker jag. Så jag väljer reach så att det blir lagom med 50 och kikar inte på Pole etc. Som referens är jag 187cm lång och gillar 475 reach och 50-stam. Kan köra upp till 500 men det blir obalanserat på ett sätt jag inte vill och kräver kortkort stam.

    Styrbredden påverkar också men den varierar jag ogärna, däremot kan man jobba med back/upsweep och variera hur mycket man vrider fram styret. Lite lätt framåtrotation flyttar fram kontaktpunkterna relativt framaxeln och ger lite mer tryck på framhjulet. Finns ingen bra branschterminologi för det här men t ex Lee McCormack kallar det handlebar setback.

    https://www.pinkbike.com
    För att hjälpa mig att komma upp med armbågarna och fram med vikten över styret vrider jag ner bromshandtagen ganska mycket, så att jag får en rak linje i förlängningen underarm-handled-bromsfinger när jag står i attackposition. Om jag då hänger bak kommer jag behöva vrida ner handlederna lite vilket känns obekvämt, så det tvingar mig att stå i mer rätt position.

    Sen så väljer jag att köra plattisar snarare än SPD på stighojen och då står jag mer än 5mm längre fram på pedalerna än vad SPD-skorna tillåter. Dvs med pedalerna mer centrerat under skon. Så jag har förskjutit mitt masscentrum mer framåt än vad skillnaden 430/435 gör bara där.

    Om man sedan inte får till det med statiskt mekaniska anpassningar för ens anatomi kan man ju kompensera dynamiskt med någon procent mer sag fram vilket gör att fronten hamnar lite lägre och det blir lättare att sätta tryck. Det är inte alltid det passar dock eftersom det påverkar en hel del annat.

    Om ni ändå har rätt reach, tillräckligt låg front och inte jättekort stam och tycker att kedjestagen är boven är jag beredd att omvärdera min upplevelse och testa fler 435-hojar!

    PS. Jag kör 429mm CS och 1180 mm hjulbas idag, ändringen till 430mm CS och 1220-ish hjulbas är ganska proportionerlig även om det förskjuter mig drygt en procentenhet bakåt. Utmaningen som jag ser det blir att hålla sig så nära 600mm stack som möjligt. DS.

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 14:16 av Westman.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rattnalle
    Westman skrev:
    happymtb.fr skrev:
    @westman
    Hoppas att du vet vad du ger dig på med korta kedjestag! Jag gillar också kort CS men kombinerat med långt hjulbas blir det en annan femma. Det blir alltså lätt att lyfta framhjulet och sånt som man associerar med korta CS men nackdelen, för min del iaf, är att det kräver mer för att få tillräckligt med vikt på framhjulet. Det är inte nåt som är helt naturligt för mig och det kräver en viss ansträngning vilket gör det hela mindre roligt i slutändan. Men det kan vara jag som har svårt att anpassa mig...?

    Jag vill ju inte ha korta, jag vill ha 430 som är balanserat korta. :)

    Jag känner igen fenomenet och det är i viss mån en utmaning på alla modernt långa hojar, men jag är inte som du övertygad om att det är kedjestagen som är orsaken. Skillnaden mellan 435-stag är drygt en (1) procent mot 430 mm. Men mer relevant är att titta på placeringen av masscentrum i förhållande till hela hjulbasen eftersom det påverkar hur mycket vikt du lägger på fram resp bakaxel vid neutral position. Alltså var mellan axlarna som vevlagercentrum befinner sig. Om du står 435mm fram från bakaxeln på en total hjulbas av 1222 jämfört med 430 så skjuter du centrum framåt 0,4 %. Noll komma fyra.

    Jag vill påstå att betydligt större faktorer för hur lätt eller svårt det är att få tryck på framhjulet är hur lång reach man valt i förhållande till överkropp/armlängd, hur låg stack man har och hur lågt styret sitter samt hur långt bakom framaxeln du har styret (styrstamslängd, offset mm påverkar detta). Högre framände är betydligt svårare att sätta tryck på än lägre, så långgafflade 29or med hög stack och riserstyre upplever jag lätt understyrda och måste kompensera med massor av framåtvikt. Därför skrev jag att jag tycker det var ett plus att GTn har ovanligt låg stack. Och därför kör jag med noll spacers under stammen på 29, kikar efter stammar med så liten rise som möjligt och flatbars eller styren med max 10mm rise. De flesta som väljer rejält lång reach för sin kroppslängd går också ner på 35-45mm styrstamslängd vilket jag tycker ger en kul känsla men kräver massor av framåtvikt. Med 50 är det betydligt lättare att hålla jämnt tryck på fronten tycker jag. Så jag väljer reach så att det blir lagom med 50 och kikar inte på Pole etc. Som referens är jag 187cm lång och gillar 475 reach och 50-stam. Kan köra upp till 500 men det blir obalanserat på ett sätt jag inte vill och kräver kortkort stam.

    Sen så väljer jag att köra plattisar snarare än SPD på stighojen och då står jag mer än 5mm längre fram på pedalerna än vad SPD-skorna tillåter. Dvs med pedalerna mer centrerat under skon. Så jag har förskjutit mitt masscentrum mer framåt än vad skillnaden 430/435 gör bara där.

    Om man sedan inte får till det med statiskt mekaniska anpassningar för ens anatomi kan man ju kompensera dynamiskt med någon procent mer sag fram vilket gör att fronten hamnar lite lägre och det blir lättare att sätta tryck. Det är inte alltid det passar dock eftersom det påverkar en hel del annat.

    Om ni ändå har rätt reach, så låg front som möjligt och 50-stam och tycker att kedjestagen är boven är jag beredd att omvärdera min upplevelse och testa fler 435-hojar!

    PS. Jag kör 429mm CS och 1180 mm hjulbas idag, ändringen till 430mm CS och 1220-ish hjulbas är ganska proportionerlig även om det förskjuter mig drygt en procentenhet bakåt. Utmaningen som jag ser det blir att hålla sig så nära 600mm stack som möjligt. DS.
    Hojta till om du vill låna Birden. Drygt 1200 wheelbase, 600 stack på ramen och bottnad neutral stam. Dock lite rise. 435 statiska kedjestag som dock längs i slaget.

    Jag har dock inte upplevt några problem med varken vikt på eller att få upp fronten som jag inte kan härleda till min egen bristande förmåga.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    happymtb.fr
    @Westman
    Du verkar ha tänkt på det iaf! ;-)

    Jag har inte energin för att gå ner till detaljerna även om jag också tycker att det är ett spännande ämne. I kort, jag håller med dig att greppet fram inte bara hänger med längden på kedjestagen. Jag har experimenterat med min hardtail som har sliding dropouts mellan 425 och 445 så att jag kunde ändra bara den parameter. Att testa är att veta ;-) plus att man kan hitta var ens personlig gräns ligger.

    Kolla också gärna Vorsprungs video om det: https://youtu.be

    ========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550
    - Schwalbe Magic Mary 27.5
    - Rockshox Yari Moco

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Westman
    happymtb.fr skrev:
    @Westman
    Du verkar ha tänkt på det iaf! ;-)

    Jag har inte energin för att gå ner till detaljerna även om jag också tycker att det är ett spännande ämne. I kort, jag håller med dig att greppet fram inte bara hänger med längden på kedjestagen. Jag har experimenterat med min hardtail som har sliding dropouts mellan 425 och 445 så att jag kunde ändra bara den parameter. Att testa är att veta ;-) plus att man kan hitta var ens personlig gräns ligger.

    Kolla också gärna Vorsprungs video om det: https://youtu.be

    Coolers, vet att du har bra koll och jag skulle gärna också ha en testmula där jag kunde isolera den parametern och behålla allt annat lika. Det lär bli mer erfarenhetsutbyte i fler trådar innan jag är i mål med nybygget! :) Sedan är det ju precis som du skriver, en personlig gräns och tycke och smak, anatomi, åkstil mm som avgör, så länge man ligger inom rimliga gränser (typ 5mm). Jag köper helt att 435 är happy medium för de allra flesta.

    edit: stavfel

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 15:25 av Westman.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Makten
    Westman skrev:
    För att hjälpa mig att komma upp med armbågarna och fram med vikten över styret vrider jag ner bromshandtagen ganska mycket, så att jag får en rak linje i förlängningen underarm-handled-bromsfinger när jag står i attackposition. Om jag då hänger bak kommer jag behöva vrida ner handlederna lite vilket känns obekvämt, så det tvingar mig att stå i mer rätt position.
    Det finns alltså fler än jag som pekar bromsgreppen nedåt! :-) Jag fattar inte hur folk kan köra omkring med bromsarna pekandes nästan framåt, det blir ju helt sjukt obekvämt för handlederna om man står i nån slags attackposition (vilket man åtminstone borde försöka göra, även utför).
    En fantastisk sak med att gå från 445 till 475 mm reach (och framhjulet ännu längre fram tack vare 2 grader flackare gaffel) har för min del varit att jag kan behålla attackposition utför, medan jag var tvungen att luta mig bakåt med förra hojen för att inte OTB:a. I de fall jag måste hänga över bakhjulet så når jag ändå bromsarna utan problem även om det inte är optimalt. Men det vore konstigt att ställa in dem efter såna situationer, för cyklar man omkring med arslet där bak ofta så gör man ju något fundamentalt fel.

    skrev:
    Sen så väljer jag att köra plattisar snarare än SPD på stighojen och då står jag mer än 5mm längre fram på pedalerna än vad SPD-skorna tillåter. Dvs med pedalerna mer centrerat under skon. Så jag har förskjutit mitt masscentrum mer framåt än vad skillnaden 430/435 gör bara där.
    Samma sak här, fast jag står med pedalaxeln nästan mitt under foten. Det skulle aldrig funka med SPD. Därför tycker jag också att 76 graders sadelrörsvinkel inte känns ett dugg brant. Skulle gärna ha två grader till eller så.

    Jag ska nog experimentera med att sänka styret efter att ha läst ditt inlägg. Det har jag inte funderat på så mycket, men jag märkte att det inte bara var fördelar med att gå från 60 till 50 mm styrstam (på samma cykel alltså).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 17:12 av Makten.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    H.
    Angående bromshandtagens vinkel så beror det i mitt fall på anatomi, att jag vinklar dem lite mer uppåt än normalt.

    Fingrarnas böjning styrs inte så mycket av muskler i fingrarna utan massa senor uppe från armen. Det krävs mkt större ansträngning att böja på fingrarna om handleden är vinklad framåt jämfört med bakåt. Är handleden lite vinklad bakåt är det till och med så att fingrarna gärna vill få en naturlig böjning.

    Vad jag vill ha sagt är att det ger en muskelavlastning för broms- och knipa-styret-muskler om bromshandtagen vinklas upp. I alla fall för mig.

    Och ja, detta har jag utvärderat ordentligt under alla mina år på downhillhojar och icke ändamålsenliga utförshojar.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Rattnalle
    Jag blir tröttare i handled och underarm om bromsarna pekar för mycket uppåt. Det blir obekvämare att hålla i styret helt enkelt. Tröttheten av att bromsa är ganska konstant och nästan obefintlig sen jag skaffade fyrkolvsok.

    Mina pekar alltså också rätt mycket nedåt så att handlederna är raka.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Erik O
    Kan ju inte annat än gilla hur den här tråden till GT-importörens stora förfäran ohjälpligen brakar iväg från ämnet :)
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    theBrand
    Jag håller med H.

    När bromsarna pekar är lite närmare horisontellt läge så får jag lättare att utnyttja min armstyrka.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    H.
    En fundering - ni som har bromsarna brant nedåt, kör ni även med bromshandtagen långt ut från styret (reach)?
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Luthman Photography
    theBrand skrev:
    Jag håller med H.

    När bromsarna pekar är lite närmare horisontellt läge så får jag lättare att utnyttja min armstyrka.

    Jag håller tyvärr med. Jag körde också bromsarna rätt mkt neråt förut, för att gå emot konventionen och vara lite ball (och trotsa H. som tjatade om att jag borde vinkla upp dem) Sen var det nån testhoj som hade dem mer uppåt och jag orkade inte vrida ner dem, insåg då att det fungerade utmärkt.

    Hur tror ni att Fabien kör sina handtag? Just det.


    Ps. På hardtailen kör jag dem ganska mkt neråt fortf, men där står jag upp hela tiden med kroppen rätt mkt framåt så det blir mer naturligt där. Ds.

    ______________________________________________________
    http://www.luthmanphotography.se
    https://instagram.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 19:55 av Luthman Photography.

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    Aron
    En av de skickligare cyklisterna i min bekantskapskrets argumenterade för mer upprätt bromsvinkel med exemplet om hur man håller händerna om man gör armhävningar mot en skivstång. Då väljer de flesta att inte ha fingrarna pekande rakt nedåt med stången i tumvecket utan man håller stången mer under knogarna för att få bättre stöd.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    H.
    Jag tycker det blir ganska tydligt om man sträcker ut fingrarna rakt ut, böjer handleden så långt fram man kan och sedan försöker man knipa ihop fingrarna. Då känner man tydligt hur det stramar på ovansida hand/handled.

    Sen gör man samma sak fast vinklar handleden bakåt istället.
  • Re: [Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

    Av:
    zinkpasta
    På diverse alpturer brukar* guiderna tjata om att folk ska rikta upp sina bromshandtag vill jag minnas. Argumentet är väl om det är brant satan och man hänger bakom sadeln är det väldigt svårt att bromsa om handtagen är vinklade typ 90° nedåt. Men för vanlig stigcykling och när man attackkör mer så kan jag köpa mer nedåtriktning.

    Jag tror själv jag kör nån slags mellanmjölklösning. Lite som mjölken jag dricker. Dvs blandad med kahlua och vodka.

    * Iaf ~67% av de jag varit på, dvs 2 av 3.

    ________________
    My bike is writing checks my body can't cash.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in