• Jag har en svinbra 29:er-pump!

Av:
    Skogling
    Trött på mala i luft i min 2,4:or...

Jag vill ja en bra pump och det lutar åt SKS.

Vilken skall jag ha? Är den xxl har för 399 kr duglig?

https://www.xxl.se
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 20:13 av Skogling.

• Re: Jag skall köpa mig en BRA pump!

Av:
    marr
    En lezyne.............

https://www.lezyne.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-06 19:57 av marr.

Av:
    Johan A
    Vad ska du med en pump som klarar 10 bar om du ska pumpa 2,4 däck? Den där lär ju fokusera på tryck och inte volym. En sån där Lezyne lär ju dock bli toppen.

Av:
    Örjan Lax
    Skogling skrev:
    Trött på mala i lift i min 2,4:or...

Jag vill ja en bra pump och det lutar åt SKS.

Vilken skall jag ha? Är den xxl har för 399 kr duglig?

https://www.xxl.se

Till din RACER är den där mycket duglig! Men som sagt, till mtb finns bättre lämpade pumpar med mer volym i pålen.

Av:
    D i U
    Säger också lezyne.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jag har två sådana där lezyne CNC digital. Dom är rätt trevliga.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    marr
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Jag har två sådana där lezyne CNC digital. Dom är rätt trevliga.

Samma här.. En high volume och en för dämpare :)

Av:
    Klavikel
    Lezyne eller SKS.
    Smart med digital mätare så slipper man använda tryckmätare efteråt.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Skogling
    En Lezyne har jag haft. Den man skruvade på munstycket.

Värdelöst när ventilkäglan åkte med när man lossade munstycket.

Jag skall såklart ha den till både mtb och racer. Mtb är ju det som kräver mer pumpande...

Av:
    emmer
    Skogling skrev:
    Är det svårt att skruva fast den så ska man nog inte ge sig på high tech som digitala mätare...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Miracle
    Finns en knapp på dem nuförtiden som släpper ut luften i slangen så pumpen kan skruvas av utan att käglan följer med. :)

frid!

Av:
    Skogling
    SKS Twentininer Pump från Bikester fick det bli.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-06 21:26 av Skogling.

Av:
    Skogling
    emmer skrev:
    Skogling skrev:
    Är det svårt att skruva fast den så ska man nog inte ge sig på high tech som digitala mätare...

Svårt att skruva fast var det inte. Jag orkade däremot inte LocTighta alla ventilkäglor...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-08 18:57 av Skogling.

Av:
    emmer
    Skogling skrev:
    emmer skrev:
    Skogling skrev:
    Svårt att skruva fast var det inte. Jag orkade däremot inte LocTighta alla venilkäglor...
    Nä det är ju dumt för de kan ju behöva bytas ibland (speciellt om man kör tubeless med vätska).

—————

Av:
    Rattnalle
    Jag har klarat mig med att dra fast käglorna öht. På nya slangar t ex är de inte alltid åtdragna bättre än att de går att dra åt mer med fingrarna.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sixten Fors
    Skogling skrev:
    Bra val

Av:
    emmer
    Rattnalle skrev:
    Jag har klarat mig med att dra fast käglorna öht. På nya slangar t ex är de inte alltid åtdragna bättre än att de går att dra åt mer med fingrarna.
    Har heller inte lyckats dra loss någon åtskruvad (men ibland glömt dra åt...)
    Men det är väl olika för olika folk / pumpar kan jag tro :-)

—————

Av:
    cerro
    Sixten Fors skrev:
    Skogling skrev:
    Bra val

ok val tycker jag. Tycker den är lite seg på att få i luft. Specialized mtbpump känns som det är mindre motstånd i. (från mig som kört SKS sen 5 år tillbaka)

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    Makten
    Skogling skrev:
    Jag skall såklart ha den till både mtb och racer. Mtb är ju det som kräver mer pumpande...
    Att det kräver mer pumpande är ju för att du har en pump som är menad att klara både och. För MTB vill du ha en pump med så mycket volym som möjligt och då går det inte att komma upp i LVG-tryck. Bara att välja.

Av:
    Johan A
    Jag har faktiskt inte ångrat att jag köpte två pumpar, en för MTB/CX och en för LVG. Den för LVG funkar ju för MTB/CX men tryckmätaren är inte precis nog tycker jag. Men köper man en sån där Lezyne Digital så skulle ju en räcka.

Av:
    Nypåmtb
    Toppenpump för 349:- https://www.cykelkraft.se

Av:
    Skogling
    Nypåmtb skrev:
    Toppenpump för 349:- https://www.cykelkraft.se

Den har jag kollat på också. Men nu blev det Sixtens favorit. 😎

Av:
    Sambal Oelek
    En sådan här har jag som allround-pump:
    https://www.rosebikes.se
    Eftersom den går till 5 bar är den bra till CX'en också. Kanonpump för bra pris.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Skogling
    Typ 9 pumpningar från 0. Idag har jag +60.

https://www.youtube.com

Nu blir det kul att pumpa. :)

Av:
    Spacekitty
    Skogling skrev:
    Typ 9 pumpningar från 0. Idag har jag +60.

https://www.youtube.com

Nu blir det kul att pumpa. :)

Men inte för högt tryck. En bar max räcker till alla.

=^.^=

Av:
    Skogling
    Nu var det ju till mina 2,4:or ffa. MTB alltså... Racern går bra med alla pumpar. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-07 10:15 av Skogling.

Av:
    MickeMud
    Glöm alla dyra felkonstruerade finmärken med fel fokus, löjliga manometrar som är omöjliga att läsa av, gärna nålsbredd på ett par tiondelar på en skala som är totalt ointressant område på.
    Vi ska få lite luft i ringarna och vill se ett tryck tydligt och lättavläst. Ventilen ska funka och slangen inte vara för kort.
    Biltemas med digital display, grymt bra. Nu kan jag äntligen se ett värde tydligt och bra och kan därmed köra på exakt samma tryck på tiondels bar varje gång jag ska ut.
    Lång slang, bra ventil och långt smalt rör vilket gör att du kan pumpa mtb däck med ena handen medans du håller i ventilen om man har lite brådis när man ska ut.
    Nästan gratis också.
    https://www.biltema.se

Av:
    Örjan Lax
    Skogling skrev:
    Racern går bra med alla pumpar. :)
    Förutom Mountain-pumpar med max 5 bar eller Fatbike-pumpar med max 2 bar typ...

Av:
    Skogling
    Nä precis. Jag eftersökte en pump för mtb. Och det har jag nu köpt.

Jag har ju liksom 2 pumpar redan. Som fungerar bra till racer.

Tack för alla input. Case closed.

Av:
    konscious
    En Classepump för 349 är det klass på.
    Stämmer fint med digitalmätarn.

9607560462366.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-07 10:52 av konscious.

Av:
    lundatok
    Jag tyckte du köpte fel pump. Spez har ju så klart en grön MTB-pump du borde köpt.

Av:
    Makten
    MickeMud skrev:
    Nu kan jag äntligen se ett värde tydligt och bra och kan därmed köra på exakt samma tryck på tiondels bar varje gång jag ska ut.
    Prova att kontrollmäta utomhus när det är -5° och +15° och se om du fortfarande har samma tryck på tiondels bar. Hint; det har du inte;-)

Av:
    Skogling
    lundatok skrev:
    Jag tyckte du köpte fel pump. Spez har ju så klart en grön MTB-pump du borde köpt.

😁

Av:
    Spacekitty
    Makten skrev:
    MickeMud skrev:
    Nu kan jag äntligen se ett värde tydligt och bra och kan därmed köra på exakt samma tryck på tiondels bar varje gång jag ska ut.
    Prova att kontrollmäta utomhus när det är -5° och +15° och se om du fortfarande har samma tryck på tiondels bar. Hint; det har du inte;-)

Då justerar man det med den lilla dämparpumpen man har med sig.

=^.^=

Av:
    Maakus
    Skogling skrev:

Behöver också en pump, och den där såg ju schysst ut. Synd att jag inte har en 29:a 🙄

Av:
    emmer
    Makten skrev:
    MickeMud skrev:
    Typ
     ∆pV=nR∆T
    ∆T(273-5)/(273+15)=0,93
    P(+15°) = 1,73 bar(g)
    ->
    P(-5°) = 1.73*0.93 = 1.61 bar(g)
    Så det borde följa med en miniräknare på pumpen :-)

edit: Glömde ju ta med temperaturökningen på luften man pumpar in på grund av trycket. Så pumpat vid +15° så är ju luften i däcket varmare, och kyls därmed mer när man kommer ut och felet blir än större. Så alla som pumpar med två decimaler är rätt gay... ...som Stewie skulle sagt.

—————
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-07 18:35 av emmer.

Av:
    MickeMud
    Makten skrev:
    MickeMud skrev:

Ha ha...kom igen nu, tror du jag är född i farstun :-)
    Oftast ställer jag ut hojen medans man klär sig så luften får kylas ner i däcken, Brådis lägger jag på tiondelar beroende på temdiff mellan garaget och ute som kan variera 30 grader så här års.

Grejen är ju att jag nu vet att t.ex 0,9 (inte ...lite under ...nånting som förr) på min pump fram funkar bra för en viss typ av cykling på ett visst däck, De flesta analoga manometerpumpar har typ 0,2 bar mellan strecken och går till 10 bar !!!!, och en svajande nål som är 1-2 tondelar bred och du måste ta på dig läsbrillorna för att se skiten. Alla andra pumpar man haft har dessutom puckat stor kolvdiameter (bra om man ska fylla tomma däck men det gör jag med tryckluften) så du behöver trycka på med två händer och gärna lite startsträcka innan den tätar å vips så blev det för mycket å så där kunde du hålla på. Biltema pumpen drar du lungt å fin med en hand tillls du har exakt värde, klart perfekt.
    Med biltemapumpen drar du bara mjukt å fint tills du har exakt det du vill ha.

Altså biltema är inte toppen och mycke skit prånglas ut där men vissa grejer är prisvärda och riktiga fynd.

Av:
    Luthman Photography
    Jag pumpade min hoj i oktober. Tryckte tummen mot däcken och tyckte att det var lagom. Det funkade sist jag körde också.

Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    Jag pumpade min hoj i oktober. Tryckte tummen mot däcken och tyckte att det var lagom. Det funkade sist jag körde också.
    +1

Om man klonkar igenom är det för mjukt. Om man bara studsar runt är det för hårt. Bättre skala än varenda manometer man kan hitta.

Av:
    larsaw
    H. skrev:
    +1

Om man klonkar igenom är det för mjukt. Om man bara studsar runt är det för hårt. Bättre skala än varenda manometer man kan hitta.

+1+1 = +2

// Larsa

Av:
    Raggamuffin
    Och när man vet det så kan man mäta vad det är i siffror på en psi-skala t ex istället för i millimetertumtryckmittimönstret. Underlättar för mig när jag pumpar i alla fall, om jag vill hitta tillbaka till samma.

// Muffin

Av:
    Lingon
    MickeMud skrev:
    Glöm alla dyra felkonstruerade finmärken med fel fokus, löjliga manometrar som är omöjliga att läsa av, gärna nålsbredd på ett par tiondelar på en skala som är totalt ointressant område på.
    Vi ska få lite luft i ringarna och vill se ett tryck tydligt och lättavläst. Ventilen ska funka och slangen inte vara för kort.
    Biltemas med digital display, grymt bra. Nu kan jag äntligen se ett värde tydligt och bra och kan därmed köra på exakt samma tryck på tiondels bar varje gång jag ska ut.
    Lång slang, bra ventil och långt smalt rör vilket gör att du kan pumpa mtb däck med ena handen medans du håller i ventilen om man har lite brådis när man ska ut.
    Nästan gratis också.
    https://www.biltema.se
    Haha. Bara för att det är en digital mätare betyder inte att den visar rätt. Att använda manometer som går till 18 bar för att pumpa 1,2 bar är ingen bra idé, eftersom felmarginalen beror på maxvärdet. Tex 3% av 18 bar blir plus minus 0,5 bar. :)

Av:
    Jimel
    larsaw skrev:
    H. skrev:
    +1

+1+1 = +2

+1 men jag orkar inte räknat ut summan.

Av:
    Eld
    Jimel skrev:
    larsaw skrev:
    H. skrev:
    +1

+1+1 = +2

+1 men jag orkar inte räknat ut summan.
    Visst men när man hittat det trycket så är det ju bra om man enkelt hittar tillbaka. Fast det kommer inte hänga på någon tiondels bar och om man alltid använder samma manometer så spelar det inte heller någon roll om den skulle råka visa 30% fel.

Fast de dyra pumparna är snygga...

Pumphuvuden som läcker eller böjer ventilkäglor gör ingen glad. Inte heller pumpar som är topptunga med liten stödyta så att de alltid ramlar omkull. Eller de som går sönder...

Av:
    Jimel
    Jag är inte så känslig eller kräsen så jag kör bara :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ