• Canyon Neuron CF 2019

Av:
    Mback72
    Någon som har fått sin Neuron CF än? Jag väntar med spänning på min 9.0 SL som enligt besked ska skickas under denna vecka. Ingen uppdatering av leveranstiden sedan jag beställde den i slutet på november. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken... För nya beställningar verkar det vara olidligt lång leveranstid på vissa modeller.
  • Re: Canyon Neuron CF 2019

Av:
    Morrisen
    Beställde samma lika dagen den släpptes. Min är beräknad till 25/2. Ännu ingen ändring där..

Av:
    Mback72
    Morrisen skrev:
    Beställde samma lika dagen den släpptes. Min är beräknad till 25/2. Ännu ingen ändring där..

Där ser man! 25/2 var den ursprungliga leveranstiden alltså? Jag har 4-8/2 och det är också den ursprungliga.

Av:
    Morrisen
    Ja efter att jag uppdaterade till SL. Innan va det samma som ditt datum. Det datum du fick vid order borde väl stämma eller?

Av:
    Mback72
    Morrisen skrev:
    Ja efter att jag uppdaterade till SL. Innan va det samma som ditt datum. Det datum du fick vid order borde väl stämma eller?
    Ja, det hoppas jag. Även om det är långt ifrån cykelföre för min smak än så vill man ju ha nåt att dregla på ;-)

Av:
    Marcus G
    Fick min Neuron CF 8.0 med UPS idag. Beställde "Stealth" i storlek Large i förra veckan (som de hade på lager) och allt gick väldigt smidigt. Otroligt fin cykel, sjukt välbyggd.

Är 179 cm och storlek L känns helt rätt, trots att sidan rekommenderade M.

Av:
    Mback72
    Marcus G skrev:
    Fick min Neuron CF 8.0 med UPS idag. Beställde "Stealth" i storlek Large i förra veckan (som de hade på lager) och allt gick väldigt smidigt. Otroligt fin cykel, sjukt välbyggd.

Gôtt!
    Jag har inte fått min XL 9.0 SL än trots att det fortfarande står att den är planerad att lämna fabriken förra veckan när jag söker. Har chattat med svenska supporten och de har lovat att kolla och återkomma.
    C7D4F8DB-C936-4D16-AB45-07F203F2A15B.jpeg

Av:
    Morrisen
    Fick besked i fredags att min SL är försenad. En månad! Surt.. blir det fler förseningar kanske man ska fundera på nåt annat. Då är vi framme i mars/april..

Av:
    Marcus G
    Riktigt trist :-(

Canyon verkar generellt ha en del utmaningar med att hålla sina leveranstider för tillfället. Synd på så fina cyklar. Jag har beställt och fått 2 st de senaste veckorna (Förutom min Neuron en Offspring 24" till grabben som också är riktigt trevlig) men både har varit tillgängliga direkt från lagret och då gått väldigt smidigt. Har också varit väldigt nöjd med den support-kontakt jag har haft på vägen.

Av:
    Morrisen
    Mback72 skrev:
    Marcus G skrev:

Gôtt!
    Jag har inte fått min XL 9.0 SL än trots att det fortfarande står att den är planerad att lämna fabriken förra veckan när jag söker. Har chattat med svenska supporten och de har lovat att kolla och återkomma.

Hur har det gått för dig? Fått svar eller cykel ännu?

Av:
    Helleman
    Min Neuron CF 9.0 SL har blivit försenad till i Juni! Skulle fått den förra veckan.
    Mback72 har också fått sin försenad, dock endast till Mars vilket är underligt då supporten sa till mig att dom inväntar komponenter för att kunna skicka alla cyklar i Juni...

Av:
    Morrisen
    Intressant. Senaste prognos säger 18/3 på min vilket blir svårt om dom saknar delar!?

Av:
    Mback72
    Morrisen skrev:
    Mback72 skrev:
    Marcus G skrev:

Gôtt!

Som Helleman skrev så har jag nu fått besked att den är försenad och ska skickas mellan 18-22 mars. Vet inte om det är skillnad beroende på om man valt svart eller blå ram. Jag har valt svart ram.

Av:
    Helleman
    Mback72 skrev:
    Morrisen skrev:
    Mback72 skrev:
    Marcus G skrev:

Gôtt!

Som Helleman skrev så har jag nu fått besked att den är försenad och ska skickas mellan 18-22 mars. Vet inte om det är skillnad beroende på om man valt svart eller blå ram. Jag har valt svart ram.
    Ja det är lite skumt... Jag har som sagt valt den blå... Kan ju vara som så att det finns en batch redo för er som beställde samma dag som den kom ut i princip, och att jag som beställde nån vecka senare (1:a december) missade första batchen och hamnar i Juni. Men så uttryckte sig inte supporten riktigt.

Av:
    Lingon
    Köp aldrig en Canyon som inte finns i lager. Lex Lingon. ;)

Av:
    Morrisen
    Vad innebär lex Lingon? :)

Av:
    Lennart Christianson
    Min har kommit. Inte en SL utan en enklare variant. Hoppas kunna bygga ihop den i helgen. Livet leker.

Av:
    Morrisen
    Lennart Christianson skrev:
    Min har kommit. Inte en SL utan en enklare variant. Hoppas kunna bygga ihop den i helgen. Livet leker.

Gött. Då har du något att se fram emot i helgen. Lägg gärna upp en bild på den efter.

Av:
    Mback72
    Helleman skrev:
    Mback72 skrev:
    Morrisen skrev:
    Mback72 skrev:
    Marcus G skrev:

Gôtt!

Ja det är lite skumt... Jag har som sagt valt den blå... Kan ju vara som så att det finns en batch redo för er som beställde samma dag som den kom ut i princip, och att jag som beställde nån vecka senare (1:a december) missade första batchen och hamnar i Juni. Men så uttryckte sig inte supporten riktigt.

Fick nyss ett uppdaterat leveransdatum. Nu är det 4-8 mars som gäller :-)

Av:
    Helleman
    Mback72 skrev:
    Helleman skrev:
    Mback72 skrev:
    Morrisen skrev:
    Mback72 skrev:
    Marcus G skrev:

Gôtt!

Fick nyss ett uppdaterat leveransdatum. Nu är det 4-8 mars som gäller :-)
    Va f-n! Du får bara din tidigare och tidigare och min ligger kvar i sommar! :-(
    Givetvis är jag SUPERGLAD för din skull... :-)

Av:
    Morrisen
    Fick också glädjande besked idag om leverans 4-8 mars. Inte fel!

Av:
    Helleman
    Morrisen skrev:
    Mer salt bara! Häll på i mina öppna sår! :) Väntar dom tillräckligt länge så kanske jag hinner bestämma mig för att slå till på en Trek istället...

Av:
    Mback72
    Helleman skrev:
    Morrisen skrev:
    Mer salt bara! Häll på i mina öppna sår! :) Väntar dom tillräckligt länge så kanske jag hinner bestämma mig för att slå till på en Trek istället...
    Du kan få köpa min EX8 när Neuronen har kommit ;-)

Av:
    Helleman
    Mback72 skrev:
    Helleman skrev:
    Morrisen skrev:
    Hahaha, nu är du bara elak! :)
    Förresten, vet inte om du skrivit det, men hur lång är du, med tanke på valet XL?
    Morrisen; hur lång är du?
    Själv är jag 184 och har beställt en L...

Av:
    Mback72
    Helleman skrev:
    Mback72 skrev:
    Helleman skrev:
    Morrisen skrev:
    Hahaha, nu är du bara elak! :)
    Förresten, vet inte om du skrivit det, men hur lång är du, med tanke på valet XL?
    Morrisen; hur lång är du?
    Själv är jag 184 och har beställt en L...
    Jag är 190 med 93 i grenmått. Har enbart gått på stack, reach och sadelrörs- respektive styrrörsvinkel i jämförelse med min nuvarande Fuel EX vid val av storlek.

Av:
    Morrisen
    Frågan är snarare hur kort jag är.. 170cm men med ben som knappt går ner till marken så det blev en S för mig.

Av:
    Helleman
    Morrisen skrev:
    Frågan är snarare hur kort jag är.. 170cm men med ben som knappt går ner till marken så det blev en S för mig.
    Jaha, ok, fick för mig att du hade beställt en XL också... :)

Av:
    Sixten Fors
    Morrisen skrev:
    Neuron CF Small med 418 mm reach passar utmärkt till:
    154 cm cyklist med 40 stam
    159 cm med 50 mm stam
    164 cm med 60 mm
    169 cm med 70 mm
    174 cm med 80 mm

Medium med 433 mm reach:
    161,5 cm cyklist med 40 mm stam
    171,5 cm med 60 mm stam

2019 Neuron har fått lite mera slaglängd och lite andra andra vinklar jmf. med 2018, men reachmåtten och storleksrekommendationerna är nästan exakt samma, trots att man kapat stammen med 20 mm på AL-modellen och 10 mm på CF-modellen. Hur tänkte man där? Andra tillverkare förlänger cykeln med minst lika mycket som man kapar stammen när man moderniserar sina cyklar. Tänkte Canyon att folk helt enkelt vill ha styret 20 mm närmre skrevet år 2019? Så som 10 cm kortare cyklister vill ha styret år 2018?

Canyon luras. Och var och varannan Happyit verkar gå på deras enkla bluff. Magiskt :)
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-02-27 12:15 av Sixten Fors.

Av:
    Helleman
    Morrisen skrev:
    Vilken färg har du beställt? Canyon-supporten tror att dom har fått in delar till en del cyklar nu och färdigställer de svarta först. :-(
    Därav att ni får tidigarelagda leveranser medans min ligger kvar i sommar. Känns inte ok, dom borde ju gå efter beställningskö inte färg. Om det är komponenter som saknas så borde dom kunna bygga samtliga ramar sedan länge och sen börja montera ihop dom när komponenterna kommer in, enligt beställningskön...
    Jag har som sagt beställt en blå...

EDIT: Samtidigt har jag till lördag på mig att bestämma mig om jag ska köpa en Trek till kampanjpris istället...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-27 09:15 av Helleman.

Av:
    Morrisen
    Blå här med. Beställde direkt vid släppet och uppdaterade till SL efter nåt tag igen.

Av:
    Helleman
    Morrisen skrev:
    Blå här med. Beställde direkt vid släppet och uppdaterade till SL efter nåt tag igen.
    Där ser man, blå alltså.
    Jag beställde 1:a december, så något senare än dig men det var väl inte med mer än ett par dagar, eller hur?

Av:
    Mback72
    Sixten Fors skrev:
    2019 Neuron har fått lite mera slaglängd och lite andra andra vinklar jmf. med 2018, men reachmåtten och storleksrekommendationerna är nästan exakt samma, trots att man kapat stammen med 20 mm på AL-modellen och 10 mm på CF-modellen. Hur tänkte man där? Andra tillverkare förlänger cykeln med minst lika mycket som man kapar stammen när man moderniserar sina cyklar. Tänkte Canyon att folk helt enkelt vill ha styret 20 mm närmre skrevet år 2019? Så som 10 cm kortare cyklister vill ha styret år 2018?

Canyon luras. Och var och varannan Happyit verkar gå på deras enkla bluff. Magiskt :)
    I mitt fall (190 lång/93 grenmått) är nya Neuron CF XL prefekt! På min nuvarande Fuel EX har jag fått montera 40mm riserstyre och 40mm styrstam för att få en passande sittställning. Neuron CF har den sittställningen i princip right out of the box! Och du ska veta att jag har jämfört ett antal olika cyklar (av de vanligaste märkena) för att komma fram till det här. Stumpjumper ST är den som kommer närmast efter Neuron. Lustigt att Neuron sågas för sin geometri, när Stumpjumper ST som sägs ha modern geometri är snarlik. På den har du styret 13mm närmare skrevet än på Neuron.
    neuron.JPG

Av:
    Sixten Fors
    Mback72 skrev:
    Lustigt att Neuron sågas för sin geometri
    Neuron CF 9 SL är jättefin och vettig. Det jag sågar är:

1) Canyons storleksrekommendationer. XL till 192-202 cm cyklist är inte rätt helt enkelt. Men helt riktigt att den passar om man är 190 cm. Min granne som är 186-189 (?) cm kör 45 mm stam på sin XL. Jag är 194 cm och anser att den är onödigt liten för mig, det funkar, men inte perfekt.

2) Styrröret på XL är onödigt långt, jämfört med marknadens alla andra cyklar. Hoppet i styrhuvud från L 112 mm till XL 143 mm är omotiverat stort. Passar säkert vissa men inte alla. Det är lättare att lägga till en spacer eller två, än tvärt om.

3) Att 2019 Neuron CF i XS har fått +4 cm sadelrör jmf med 2018 AL, och att 2019 AL fått +8 cm i XS och +4 cm i S och M. Samtidigt som ALLA cyklar kommer med droppers? Hur tänkte man där? Längre sadelrör är inte högsta mode direkt.

Av:
    Skogling
    Alltså... hur kan du veta/bry dig så mycket om alla modeller och storlekar Sixten?

Helt MAGISKT!

Av:
    Sixten Fors
    Vare sig Stumpjumper ST eller Fuel EX anses som "moderna" för övrigt. Stumpjumper Evo kanske. Men nya SJ ST är modernare än den gamla iaf. Nya Jeffsy är "modern", likaså SB130, t.ex. Det gör inte Neuron, SJ ST eller Fuel EX till dåliga cyklar, utmärkt för min typ av cykling, men storlekarna räcker inte till om man är lång. Jag kan inte välja någon av dessa. Reach 470 mm på SJ ST är på tok för kort för största ramstorlek. Det saknas 3-4 cm för att passa långa cyklister.

Av:
    Mback72
    Skogling skrev:
    Alltså... hur kan du veta/bry dig så mycket om alla modeller och storlekar Sixten?

Helt MAGISKT!
    Ja det är inte annat än att man blir imponerad av all den kunskap som finns hos Sixten 😃👍🏻

För övrigt så kan jag hålla med i det mesta du skriver Sixten. Är dock inte med på tåget ang. kort sadel- och styrrör, i alla fall om jag får vara lite egoistisk. Just i mitt fall är jag glad åt det då jag hellre ”fyller ut” de längderna med ram istället för att ha långt utstickande sadelstolpe och en hel trave spacers under styrstammen. Förstår dock att det kan bli problematiskt för kortare cyklister som vill ha en större ram. Eller som i ditt fall att du är för lång för största ramen.

Av:
    Helleman
    Eftersom det dröjer med min cykel, så kan jag ju lika gärna kika på fler dyra prylar att utrusta cykeln med...
    Noterade att typ det enda som inte är kolfiber på cykeln är styret som är i aluminium. De 2 modellerna över CF 9.0 SL har kolfiberstyre som i bredden 760mm väger 195g mot alu-varianten som väger 290g.
    Förutom vikten har jag hört att kolfiberstyren kan ha väldigt hög komfort.
    Någon som funderat på att uppgradera sin Neuron CF med kolfiberstyre? Dvs byta Canyon H15 Rise AL mot Canyon H23 Rise CF? Köper man det direkt med nylevererad cykel så sparar man någon hundring...

Av:
    Mback72
    Helleman skrev:
    Eftersom det dröjer med min cykel, så kan jag ju lika gärna kika på fler dyra prylar att utrusta cykeln med...
    Noterade att typ det enda som inte är kolfiber på cykeln är styret som är i aluminium. De 2 modellerna över CF 9.0 SL har kolfiberstyre som i bredden 760mm väger 195g mot alu-varianten som väger 290g.
    Förutom vikten har jag hört att kolfiberstyren kan ha väldigt hög komfort.
    Någon som funderat på att uppgradera sin Neuron CF med kolfiberstyre? Dvs byta Canyon H15 Rise AL mot Canyon H23 Rise CF? Köper man det direkt med nylevererad cykel så sparar man någon hundring...
    Jag kommer sätta på ett Renthal Fatbar Carbon med 40 rise som jag redan har. Det blir nog bra.

Av:
    Morrisen
    Renthal carbon här med.. beräknad leverans av cykel i morgon em.

Av:
    Helleman
    Ok. Varför just Renthal carbon? Bättre/annorlunda än Canyon? Varför väljer ni att köra med kolfiberstyre istället för Aluminium?

Av:
    Raggamuffin
    Helleman skrev:
    Ok. Varför just Renthal carbon? Bättre/annorlunda än Canyon? Varför väljer ni att köra med kolfiberstyre istället för Aluminium?

Det är roligt.

Renthal är prisvärt med hyggligt vikt och få rapporterade brott.

// Muffin

Av:
    Helleman
    Raggamuffin skrev:
    Helleman skrev:

Det är roligt.

:-)
    Kör du också detta styre?

Av:
    Mback72
    Helleman skrev:
    Jag har ett som jag köpte till min Fuel EX för att få upp styret lite. Tänkte att om jag ändå ska köpa ett riserstyre kan jag lika gärna köpa carbon. Varför just Renthal var mer en slump. Treken har fått tillbaka originalstyret nu inför försäljningen.

Av:
    Raggamuffin
    Helleman skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Helleman skrev:

Det är roligt.

:-)
    Kör du också detta styre?

Från renthal - ja. Finns många modeller.

// Muffin

Av:
    Sixten Fors
    Renthal har inte så många CF modeller med rise som man kan tro. Vill man ha 760 mm finns bara ett. För Ø35 mm stam. Men det är ett kanonbra styre, skulle jag tro. Ballare än Canyon, bragging rights på parkeringen är viktigt har jag hört ;)

740 mm Fatbar Lite Ø31,8mm 180g
    760 mm Fatbar Lite Ø35mm 190g https://r2-bike.com
    780 mm Fatbar v1 Ø31,8mm 225g
    800 mm Fatbar v2 Ø31,8mm 225g
    800 mm Fatbar Ø35mm 225 g

Kräver stambyte till Ø35 mm, men ofta måste man ändå byta stamlängd på ny cykel så det är ingen big deal. Vettiga Ø35 mm stammar som inte är för tunga eller dyra:
    Renthal https://r2-bike.com
    Ritchey WCS https://r2-bike.com
    Truvativ https://r2-bike.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-01 10:31 av Sixten Fors.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in