• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Av:
    mtbkr
    Var med om något nytt idag. En snubbe med elcykel lade sig på rulle bakom mig och stannade där i ca 15 minuter.
    Är fartvinden verkligen jobbig när man har motor?
    Skön morgon men lite för mycket kläder.

Av:
    NotReallyGunde
    johan44 skrev:
    Inga inlägg? Och tomt på cykelbanan i Solna. Är det fördröjningseffekten efter regn? Bästa cykeldagarna med skönast luft är dagen efter regn ju :)
    Var mycket folk från Brommaplan till Odenplan idag. Solskensvägen som vi kallar den. Alltid lite bättre.

Av:
    IngvarW
    Några incidenter med fotgängare som inte tittade åt de håll man borde som fotgängare men det gick fint för jag var beredd...

Av:
    nisseson
    Första cykelpendlingen på sex veckor pga. skada. Trots mottrafikanter o.dyl. så var det ren lycka!

Av:
    larsan
    Finpendling med ongar och annat, tills man nästan var framme vid jobbet...
    https://www.youtube.com

Taxi...

Av:
    iddqd
    Blött så inte mkt cyklister. Däremot en 30 årig snubbe ute för att pendla på sin elskateboard för första gången, som jag svor lite åt. (befogat, men lite dåligt samvete efter)

Av:
    NotReallyGunde
    iddqd skrev:
    Blött så inte mkt cyklister. Däremot en 30 årig snubbe ute för att pendla på sin elskateboard för första gången, som jag svor lite åt. (befogat, men lite dåligt samvete efter)

Vart dragen av en sådan elaking i STHLM. fick ju naturligtvis jaga ikapp och prata lite samt dra ifrån efter nästa rödljus

Av:
    mr.morango
    NotReallyGunde skrev:
    iddqd skrev:

Vart dragen av en sådan elaking i STHLM. fick ju naturligtvis jaga ikapp och prata lite samt dra ifrån efter nästa rödljus
    Hur fort går de där egentligen? Låg lätt i typ 35 efter en sådan där i fredags.

Av:
    Bengt-re
    mr.morango skrev:
    NotReallyGunde skrev:
    iddqd skrev:

Hur fort går de där egentligen? Låg lätt i typ 35 efter en sådan där i fredags.

20 km/h. Går de fortare är de olagliga och föraren döms till livstids fängelse.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    singletrack
    Regn när jag cyklade till jobbet i morse och ordentlig motvind när jag cyklade hem...

Av:
    Mathias
    I fredags frontalkrockade jag med en dam i en kurva. Jag skulle korsa vägen på Kungsholms strand ner mot vattnet, kommer från Pampas-hållet. Jag ser en bil på tryggt avstånd längre fram, kollar över axeln och svänger in mot cykelbanan. Då upptäcker jag att det svänger ut en dam på min sida av cykelbanan. Jag hann inte få stopp utan skiddade några meter. Hon i sin tur frös till is när jag skrek akta. Hon bad om ursäkt för att hon hade kollat bakåt efter en bil (den jag såg framför mig) men klagade efter ett tag på att ”Ni kör som idioter”. Då påtalade jag att hon förutom att hon kollat baklänges även befann sig på fel sida av cykelbanan som är drygt tre meter bred. Därav mitt ”akta”-skrik. Trasig styrlinda, bockad bromsskiva och sned fälg som var bara några veckor gammal. Inga personskador som tur var, bara lite blå knän hos mig.

Igår försökte jag sätta upp mitt gamla framhjul som tubeless men failade då Orange seal-ventilen läckte som ett såll. (Det var det enda jag fick tag i på en söndag.) Så i med en Conti superlight slang i all hast på kvällen som måste kommit i kläm då den exploderade på Slussen i morse. Noterade att min handpump klarar max 4 bar. Småsur hela dagen nästan för att vill att cykeln ska funka som ett schweizisk urverk. Ska se om jag kan få fälgen riktad imorgon och om jag kan få tag på ett par DT-tubelessventiler som passar fälgen...

Av:
    Crocko
    Mathias skrev:
    I fredags frontalkrockade jag med en dam i en kurva. Jag skulle korsa vägen på Kungsholms strand ner mot vattnet, kommer från Pampas-hållet. Jag ser en bil på tryggt avstånd längre fram, kollar över axeln och svänger in mot cykelbanan. Då upptäcker jag att det svänger ut en dam på min sida av cykelbanan. Jag hann inte få stopp utan skiddade några meter. Hon i sin tur frös till is när jag skrek akta. Hon bad om ursäkt för att hon hade kollat bakåt efter en bil (den jag såg framför mig) men klagade efter ett tag på att ”Ni kör som idioter”. Då påtalade jag att hon förutom att hon kollat baklänges även befann sig på fel sida av cykelbanan som är drygt tre meter bred. Därav mitt ”akta”-skrik. Trasig styrlinda, bockad bromsskiva och sned fälg som var bara några veckor gammal. Inga personskador som tur var, bara lite blå knän hos mig.

Igår försökte jag sätta upp mitt gamla framhjul som tubeless men failade då Orange seal-ventilen läckte som ett såll. (Det var det enda jag fick tag i på en söndag.) Så i med en Conti superlight slang i all hast på kvällen som måste kommit i kläm då den exploderade på Slussen i morse. Noterade att min handpump klarar max 4 bar. Småsur hela dagen nästan för att vill att cykeln ska funka som ett schweizisk urverk. Ska se om jag kan få fälgen riktad imorgon och om jag kan få tag på ett par DT-tubelessventiler som passar fälgen...

Lät som en skitdag, om det är taskig leveranstid på ventilerna kan jag har ett oöppnat par i reparationsväskan för utlåning, svarta DT Alu.

Av:
    Mathias
    Crocko skrev:
    Mathias skrev:

Lät som en skitdag, om det är taskig leveranstid på ventilerna kan jag har ett oöppnat par i reparationsväskan för utlåning, svarta DT Alu.

Tack det var bussigt! I värsta fall får jag väl köra tube-less-less ett tag tills gamla fälgen är hel igen tänker jag. Det har ju gått förr i tiden har jag hört...

Av:
    Crocko
    Mathias skrev:
    Crocko skrev:
    Mathias skrev:

Tack det var bussigt! I värsta fall får jag väl köra tube-less-less ett tag tills gamla fälgen är hel igen tänker jag. Det har ju gått förr i tiden har jag hört...

Har hört att det slutar som för adam och eva. bjuder man in ormen så blir man biten.....

Av:
    Mathias
    Är det inte vampyrer man inte får bjuda in? :-)

Av:
    bearthefear
    Riktigt härlig dag idag. Sol, typ 10-12 grader, medvind. Fick lite feeling och körde några segment på vägen till jobbet och inkasserade några PB.

Kan notera att tubeless på pendlaren är en hit. Två morgnar under våren har jag kommit ner till förrådet och haft ett platt bakdäck. Båda gångerna har jag kunnat bara pumpa och köra till jobbet och där pumpa igen innan hemfärd. Första gången var det en elak glasbit som satt fast. När jag fick bort den så tätade det direkt. Nu igår så tätade det på vägen hem utan pill. Båda fallen hade garanterat betytt avbruten hempendling för slangbyte (med glasbiten kanske tom två byten om man är slarvig). Känns som ett bra sätt att öka på driftsäkerheten.

Av:
    zodah
    Sa ngn medvind? Hej vad det gick!

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    salle
    Pendling med fina frun. Mkt folk.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Marte
    Den senaste månaden har någon samlat på sig en hög skrotcyklar i jobbets cykelrum. Igår efter jobbet hade de cyklarna, och MIN cykel, blivit uppmärkta med en "Cykelparkering - ej förvaring, cykeln forslas bort på måndag..." lapp. Jag tolkar det som att:
    a) pendlarcrossen har till slut förvandlats till ett härke
    b) jag är på jobbet mer än vad vaktis är
    c) det är läge att ställa härket nån annanstans på måndag.

Idag tunnelbana och man saknade genast morgonpendlingen.

Av:
    gsb
    Tack du som erbjöd hjälp när jag bytte slang vid Vällingby-rondellen igår vid 16:40-tiden! Sånt värmer!

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    zodah
    Ehm, hörde jag motvind? Ngt kall men mkt trevlig morgon.

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    bossjo
    Inte skrivit på länge men trevlig pendling idag dessutom med vinden i ryggen

Av:
    Globalistic
    Solig, blåsig och MASSOR MED CYKLISTER. ÖVERALLT.

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

Av:
    grondahl
    Motvind men fint flöde vid innan 8, cykelkö mellan slussen och tegelbacken men hyfsat rull hela vägen.

Av:
    federico
    29 Maj

29maj1.jpg

29maj2.jpg

29maj3.jpg

29maj4.jpg

Av:
    johan44
    kung federico.

Av:
    salle
    johan44 skrev:
    kung federico.

+1000

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    dabac
    Såg ju varmt ut, men ack vad fel jag hade. Inte hade jag motivation att cykla mig varm heller. Men vackert och tolerabel trafik när jag masat mig ut på vägarna.

Av:
    MartinRF
    Har gästpendlat i Göteborg i dagarna tre. Kul med omväxling.

/Martin

Av:
    staine
    Globalistic skrev:
    Solig, blåsig och MASSOR MED CYKLISTER. ÖVERALLT.

Oj lever du? Kul! :)

Av:
    Janek
    Sen pendling idag pga tandläkarbesök, rätt odramatiskt förutom svettopendlare med varseljacka/väst som av okänd anledning (inte pga omkörning) körde chickenrace mot mig på cykelbanan (dubbelriktad med två tyliga körfält) på Vasabron. Han vek av i sista stund.

Mötte sedan ett större sällskap med gissningsvis centraleuropeiska turister på Munkbroleden (mitt emot Vapiano). De lär ha fått det hett om öronen om de fortsatte ner på den smala cykelbanan intill vattnet... Rätt dumt att trottoaren fortsätter trots skylt om förbud mot gångtrafik.

Av:
    skrotfot
    Dödsmotvindar i morse, hoppas på medvind hem om en stund.

Hi. I don't care. Thanks.

Av:
    ptrk
    Motvind och trött i benen efter cykling i helgen.
    Men fint och soligt, ångrade att jag inte tog karbång-hojen.

Av:
    zodah
    Mest medvind och riktigt fint klipp i benen.
    4 dagars vila inklusive öl, grill och sena kvällar hade gjort susen. (eller så var det medvinden)

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    izar
    Till jobbet över Järvafältet, korna mumsade gräs och jag fick trampa på grus med bra ben, Söndag som vilodag verkar vara ett vinnande koncept.

Av:
    stefank
    Benen kändes förvånansvärt pigga även fast jag körde en 5 timmars solorunda igår, kanske det var för att solen sken för första gången på länge. Kan det vara så att sommaren äntligen är här på riktigt nu?

Av:
    iddqd
    Lyckades ge mig ut mellan två monsunskurar.

Blev tillrättavisad av en varsel-klädd från green cargo kille i minibil på väg till sitt jobb när jag körde vid Olskrokens "cykelfartsgata" att jag borde vara på cykelbanan som började för 2 meter sedan. Jag lackade ur och svor åt honom att för det första kör här om jag vill eftersom jag för det andra ska rakt fram genom rondellen. Han rullade upp rutan igen och sa nått medans jag tackade för grymt bra Input.

Var lite uppjagad eftersom jag precis vinkat och svurit åt någon som hängde över sin telefon och gled runtomkring på "cykelfartsgatan".

Önskade efteråt jag kunde vara lite coolare vid konfrontation och inget gå på attack direkt, speciellt nu när frekvensen av privata ordningspoliser har ökat i Göteborg. Nästa gång så.

Av:
    bonbon
    Det vore rätt praktiskt om man kunde transportera de bilister som kör mot rött från södertunneln ut på hornsgatan 400m bort till borggården på slottet och halshugga dem.

Av:
    jonja
    Ca 1 km sydväst Drottningholm längs Ekerövägen. Vad är det för knäppskallar på gatukontoret som målat fartdämparränder över en sträcka på 60 meter vid tunnelbygget? 10 meter en bit innan utfarten hade räckt väldigt bra för klungorna. Plågsamt att köra räser där och detta är de facto sthlms populäraste stråk för lvg träning sen länge.

Av:
    Bengt-re
    jonja skrev:
    Ca 1 km sydväst Drottningholm längs Ekerövägen. Vad är det för knäppskallar på gatukontoret som målat fartdämparränder över en sträcka på 60 meter vid tunnelbygget? 10 meter en bit innan utfarten hade räckt väldigt bra för klungorna. Plågsamt att köra räser där och detta är de facto sthlms populäraste stråk för lvg träning sen länge.

Det är avsiktligt för att jävlas med cyklister.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    PEK
    Första turen efter ett ofrivilligt uppehåll på 6 veckor. Hem efter aw cykling som gick sådär... Huga vad mycket folk det är. Typ kökörning genom hela stan.

Av:
    Black planet
    Pått igen. Var inte tillräcklig snuvig för snyta mig så kaffevagnen lär sig att inte ligga på rulle.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Av:
    emilh
    jonja skrev:

Det är entreprenörerna för förbifartens påhitt.

Av:
    emilh
    Bortsett från vid fotbollsderbyn har jag aldrig sett så många poliser längs min pendlingsväg.
    6(!) stycken vid korsningen Götgatan/Hornsgatan på olika tvåhjuliga fordon för att bekämpa det tyngande problemen med rödljuskörande cyklister (antar jag?) och sen vaktparaden med tre gånger så stor poliseskort som vanligt vid Nybroplan så det fick bli lite omvägar sista biten till jobbet.

Av:
    larsan
    Vad ÄR det med bilister som skyyyyyyndar sig till korsning där de korsar cykelbanan, för att sakta till 2km/h när de passerar över och räcker fingret åt alla cyklister som måste kliva av... MORR

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in