• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Av:
    Fjärdebrunn
    Körde grus hem. Några fartsträckor för att jaga upp pulsen.

En springer spaniel sprang lös m lina efter sig. Halvstirrig gubbe när jag plingade så jag saktade ner och pratade m hunden. Den far dock så uppspelt att den bet mig i benet.

Förklarade lugnt att bits hunden ska den inte gå lös. Då gubben inte fick ur sig något vettigt trampade jag igång igen.

Av:
    Salabaladala
    velocipede skrev:
    R skrev:
    velocipede skrev:
    emilh skrev:
    Någon på velodromcykel/fixie såg ut att ha gått omkull riktigt illa i botten av Skanstullsbron. Ambulans på plats.
    Hoppas det gick bättre än vad det såg ut som.

Det var jag. Framhjulet exploderade och skickade mig över styret i rätt hög fart. Verka ha gått hyfsat bra ända för att ha stått på huvudet även om det ser ut som texas chainsaw massacre i min sjukhussäng.

Ruggig krasch. Jag passerade strax innan halv nio när du låg på backen, fast omgiven av mycket folk. Var det en nittiotals-Specialized du kör på?

Precis en gammal Epic Allez, men den var inte boven här utan gammla kolfiberhjul villet kanske bor vara dagens läxa....

La det av spontant bara eller slog du i nåt?

Av:
    dogday
    velocipede skrev:
    Klarade mig med 4 stygn i läppen och en halv tand samt skapsår och ont i princip varje fiber...

Aj. Tris förstås, men skönt att det gick så pass bra. Såg ambulansen och föreställde mig något riktigt läskigt, kan gå riktigt fort där. Krya!

Av:
    federico
    Krya på dig velocipede

dagens bild: 11 September

11sept.jpg

Av:
    Stumpy
    Fjärdebrunn skrev:
    En springer spaniel sprang lös m lina efter sig. Halvstirrig gubbe när jag plingade så jag saktade ner och pratade m hunden. Den far dock så uppspelt att den bet mig i benet.
    Förklarade lugnt att bits hunden ska den inte gå lös. Då gubben inte fick ur sig något vettigt trampade jag igång igen.
    Jag skulle polisanmält. Folk som inte har koll på sina hundar måste lära sig. Med lite tur pratar de med sina vänner och sprider budskapet.

Av:
    ulfalf
    Kände mig hurtig av oklar anledning och tog psyklen till jobbet idag, visade sig vara rejäl bonnröta då det tydligen var översvämning både på väg och järnväg i Kållered. Blev lite cykelbudscykling mellan långtradare på gamla landsvägen men tog ändå säkert timmen kortare än om jag suttit fast på pendeln. Kändes lyckat! Ser dock inte fram mot prognosticerad monsun och 9 m/s rak motvind i eftermiddag.

Av:
    Allroad
    ulfalf skrev:
    Kände mig hurtig av oklar anledning och tog psyklen till jobbet idag, visade sig vara rejäl bonnröta då det tydligen var översvämning både på väg och järnväg i Kållered. Blev lite cykelbudscykling mellan långtradare på gamla landsvägen men tog ändå säkert timmen kortare än om jag suttit fast på pendeln. Kändes lyckat! Ser dock inte fram mot prognosticerad monsun och 9 m/s rak motvind i eftermiddag.

Huga! Hemvägen klarar du! Happy tror på dig!

Av:
    skjivert
    Toppen temperatur in till jobbet idag.dock ganska blåsigt. Ser precis som ulfalf mycket fram emot hemfärden...
    chrome_2019-09-11_10-02-01.png

Trevligt med tre millimeter i timmen mellan 16-18.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 10:06 av skjivert.

Av:
    zodah
    skjivert skrev:
    Toppen temperatur in till jobbet idag.dock ganska blåsigt. Ser precis som ulfalf mycket fram emot hemfärden...

Trevligt med tre millimeter i timmen mellan 16-18.

"skojsigt"

Kommer gå fin-fint.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    konstruktören
    Dimmig morgon
    20190911_081334.jpg

Av:
    Janek
    Dagens hjälte: mannen i den gråa Audin som körde ifatt mig på Repslagargatan och berättade att mina handskar trillat ur fickan 50 meter tidigare.

Dagens WTF: mannen som cyklade i hyfsat tempo (för att vara en standardcykel) med både blå skjorta, pullover och dunväst - i 15-16C.

Dagens pucko: cyklisten på enkelriktade S:t Paulsgatan som svängde vänster (utan tecken) efter att legat långt till höger - precis när jag skulle passera honom på vänstersidan...

Av:
    IngvarW
    Tackar som frågar, faktiskt ganska ointressant men berodde kanske på att starten gick 09.15 och då var det någorlunda tomt på cykelbanorna genom stan. Struligt som vanligt på Vasagatan i Hufvudstaden. Dock är det nu fin cykelbana söderut förbi T-Centralen på min färdväg hemåt, alltid något bra tackolov.

Av:
    Allroad
    Men alltså.

Det skulle inte regna idag ju.

#dretväder

Av:
    Peth
    Sovit dåligt, tom på energi, blåsigt och av nån jävla anledning bestämmer jag mig för att en runda runt Lidingö innan jobbet är en bra idé. Bara att plocka fram pannbenet.

Av:
    konstruktören
    Blev omkörd av en elbil Zoe igår. Den var helt ljudlös. Hade inte föraren tutat hade jag inte märkt den. Det var på en mindre asfaltsväg och bilen höll typ 40-50km/h.

Av:
    dustiekaltman
    Tillbaka i sadeln nu när jag tror kroppen repat sig från mancold from hell. Redan efter 200m får jag stanna för att hjälpa 2 smågrabbar(från sonens skola), varav ena ramlat på cykeln och slagit knä och stolthet m.m. Ser till att dom kommer vidare till skolan och sedan upp på sadeln.

Inser att jag glömt mitt headset hemma så får köra några gamla rassliga trådade lurar vilket innebar att jag måste stanna varje gång någon ringer. Denna morgon ringde de olika barnen 5 gånger med diverse olika problem/funderingar.
    Fint väder, nöjd ändå och det blev lugnt tempo som jag hade tänkt.

Ikväll blir det mörkercykling på väg hem. Det blir mysigt

Av:
    Stumpy
    Tack bra!
    Seg kropp, men perfekt väder och inte så mycket folk som tidigare.

Av:
    GoranS
    Stumpy skrev:
    Tack bra!
    Tyckte det var halvt outhärdligt på väg in genom stan i morse. Å andra sidan kom jag nog mitt i värsta rusningen vilket jag brukar försöka undvika. Såg ett par-tre riktigt otrevliga omkörningar där det lätt hade kunnat bli frontalkrock eller prejning av de som personen cyklade om.

Av:
    Guldragge
    GoranS skrev:
    Stumpy skrev:
    Tack bra!
    Tyckte det var halvt outhärdligt på väg in genom stan i morse. Å andra sidan kom jag nog mitt i värsta rusningen vilket jag brukar försöka undvika. Såg ett par-tre riktigt otrevliga omkörningar där det lätt hade kunnat bli frontalkrock eller prejning av de som personen cyklade om.
    Ja, fy tusan. Bevittnade också totalt galna omkörningar idag. Klart värre än vanligt. Stocksundsbron norrut: ljudlösa elmopeder som drar upp i nånstans 40-50 och verkar tycka det är kul att köra om i dubbelled undvikandes frontalkrockar med mötande cyklister med enbart några meter tillgodo. Vad är det med folk?

Av:
    DT
    Ta i trä, men det är ändå väldigt sällan som man ser otäcka omkörningsolyckor? Med alla på-håret-omkörningar som man ser så tycker man att det borde frontalsmälla oftare. Ibland får man ju hjärtat i halsgropen. :-(

Av:
    Speedskejtarn
    Kan bara hålla med föregående (tre) talare att de senaste dagarna har det varit fullkomligt vilda situationer där pendlargubbar, elcyklister, mopedister och andra snabba(re) ekipage chansar hejvilt på att mötande trafik både är uppmärksam och skicklig (i att undvika mötande Kamikazepiloter). Det är på nivån "undrar hur många som överlever om den där galningen smäller?"

Jag har dagit ner farten och ökat marginalerna rejält för att slippa bli indragen i olyckor men ibland verkar inte ens det hjälpa. Håller alltid maximalt åt höger på cykelbanan för att slippa vara i vägen för snabbare trafikanter men blir ändå "omblåst" då och då med minsta möjliga marginal i sida. Verkar finnas de som helt åsidosätter sin egen och andras säkerhet???

Av:
    johan44
    Underbart efter tre dagar med ofrivillig bil. Lider med er som kör i trängseln, verkar läskigt! Ogillar verkligen trimmade elfordon.Tricket för ett lugnt liv är att pendla på tvären i förorten... :)

Av:
    tuxied
    Hej, Cyklade på den här idag 2 mil totalt tur/retur. Rullade inte så lätt.
    Borde slå till på en gravel men har svårt att bestämma mig
    20190912_165110.jpg

Av:
    Fjärdebrunn
    Lyxpendlade hem. Öglade runt lite på Hellas och Erstaviks grus. Borde göras oftare...
    F7128E98-1BDF-46CC-914B-3D9F2957F5A5.jpeg

Av:
    Bengt-re
    Speedskejtarn skrev:
    Kan bara hålla med föregående (tre) talare att de senaste dagarna har det varit fullkomligt vilda situationer där pendlargubbar, elcyklister, mopedister och andra snabba(re) ekipage chansar hejvilt på att mötande trafik både är uppmärksam och skicklig (i att undvika mötande Kamikazepiloter). Det är på nivån "undrar hur många som överlever om den där galningen smäller?"

Jag har dagit ner farten och ökat marginalerna rejält för att slippa bli indragen i olyckor men ibland verkar inte ens det hjälpa. Håller alltid maximalt åt höger på cykelbanan för att slippa vara i vägen för snabbare trafikanter men blir ändå "omblåst" då och då med minsta möjliga marginal i sida. Verkar finnas de som helt åsidosätter sin egen och andras säkerhet???

Kan bara hålla med om trafiken varit galen denna vecka. Bara att ta det väldigt försiktigt.

Såg en snygg räddning idag iofs - en canyonkille med splitter ny cykel med dorky kvar. Kom lite för fort och hade dålig uppsikt så han kom in i en trång situation med gående/Voi och en slowmotiontant på tantcykel - var helt säker på att det skulle smälla, men han styrde ut på gräset i typ 35km/h fick fetsladd men räddade sig ut på vägen igen och trampade glatt vidare. Hoppas att han lugnar ner sig lite så att han överlever resten av månaden. Stark och bra reaktioner iaf!

Höstens första pendling på skärmcrossen - framskärmen skramlar....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    zodah
    Skulle inte regna ju! Precis när man rullar iväg på racern börjar det droppa... men det blev inte så farligt. Full fart.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Radiac
    Hemvägen igår höll på att bli en frontalkrock med en el-sparkcykel, han väjde åt rätt håll när jag uppmärksammade honom i alla fall :-)

Sen att han körde mot "enkelriktad" cykelbana spelar mej ingen roll, men blicken framåt skadar ju inte...

Av:
    Stumpy
    Mötte en lax på Skanstullsbron igår eftermiddags. Kändes halvfarligt.
    Idag buss pga anledning.

Av:
    salle
    IMG_2175.jpgHjulsög lite på vägen hem från lämningen i skolan.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in