• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Av:
    ensamvarg
    Radiac skrev:
    johan44 skrev:
    staine skrev:
    Som sagt, snälla snälla, KOLLA era framlysen. Be alla i er omgivning att kolla sina framlysen. Folk som bländar, be dem kolla sina framlysen. Jäkligt enkelt att göra, bara man kommer på det!
    Tack!
    Jag ropar "du bländar", gissar att typ ingen fattar. Men om vi är många som säger till...

Brukar göra samma sak till dom värsta...

+42

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    gandhi
    Morgonen gick finfint.

På väg hem i eftermiddags upptäckte jag att någon (troligtvis) flippat upp spänntangenten på mina SRAM Rival lvgbromsar med resultatet att bromsarna inte tog alls. På cykelbanan i utförsbacke på väg ut mot korsande biltrafik hade jag inget annat val än att sätta ner foten och få ner lite av farten med skon och lägga mig på sidan. Krasch!

Rejält mörbultad. Grum lårkaka på höften, uppskrapad armbåge (och tre lager Rapha upprivna). Gick bra att trampa vidare, men gångpromenaden på 1 km mellan hunddagis och hem var plågsam. Har fyllt i formulär på Raphas reparationsservice, tagit en ipren och en whisky.

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Peth
    gandhi skrev:
    Morgonen gick finfint.

På väg hem i eftermiddags upptäckte jag att någon (troligtvis) flippat upp spänntangenten på mina SRAM Rival lvgbromsar med resultatet att bromsarna inte tog alls. På cykelbanan i utförsbacke på väg ut mot korsande biltrafik hade jag inget annat val än att sätta ner foten och få ner lite av farten med skon och lägga mig på sidan. Krasch!

Rejält mörbultad. Grum lårkaka på höften, uppskrapad armbåge (och tre lager Rapha upprivna). Gick bra att trampa vidare, men gångpromenaden på 1 km mellan hunddagis och hem var plågsam. Har fyllt i formulär på Raphas reparationsservice, tagit en ipren och en whisky.

Fy satan. Vidrigt om någon fipplat med cykeln.

Glöm inte att anmäla till jobbets försäkringsbolag.

Av:
    Alex Supertramp
    Blöt!

Av:
    gandhi
    Ja, det kan ju vara en tanklös fippling utan konsekvenstänk.
    Anmält som arbetsskada (eftersom det var på hemväg från jobbet)

Kom och köp min titan-cx!:Kocmo Cross Disc

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Allroad
    staine skrev:
    Som sagt, snälla snälla, KOLLA era framlysen. Be alla i er omgivning att kolla sina framlysen. Folk som bländar, be dem kolla sina framlysen. Jäkligt enkelt att göra, bara man kommer på det!
    Tack!

Dårå? Alla åker ju runt på XXL's Magicshine eller Cykelkrafts skitlampor som funkar bäst för skogskörning..

StVZO for the win! Tyvärr så säljer ju ingen av de stora svenska affärerna dessa lampor, när ska vi börja sätta press på dom?

Av:
    Allroad
    https://se.ramboll.com

Någon som har provat att cykla via rekommendationen som den där sidan ger? Ens vanliga sträcka kanske inte är så bra rent luftkvalitetsmässigt?

Av:
    Peth
    Mycket bilar ute vid 0530, och rådjur. Det utlovade regnet höll sig i stort sett någon annanstans. Fint.

Av:
    johan44
    Allroad skrev:
    staine skrev:
    Tack!

Dårå? Alla åker ju runt på XXL's Magicshine eller Cykelkrafts skitlampor som funkar bäst för skogskörning..

StVZO for the win! Tyvärr så säljer ju ingen av de stora svenska affärerna dessa lampor, när ska vi börja sätta press på dom?

Svenska cykelaffärer är allt som oftast sämst på att sälja schyssta hojar och rätt tillbehör. Lite trist.

Av:
    gsb
    Allroad skrev:
    staine skrev:
    Tack!

Jag skulle vara glad om de jag möter hade belysning överhuvudtaget!

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    Radiac
    gsb skrev:
    Allroad skrev:
    staine skrev:
    Tack!

Mötte en i morse på Gröndalsbron med ganska stort blinkande rött ljus framåt....

Av:
    least
    Bländande ljus, lyx att reta sig på det.....
    Värre med alla som tror att blinkade vitt ljus fram är det bästa.

Av:
    Örjan Lax
    least skrev:
    Det är väl inte för mycket begärt att cyklister uppvisar samma ljusrespekt som bilister i trafiken. Men det är väl som vanligt inte så noga med regler tycker många, "det är ju bara en cykel"...

Av:
    Allroad
    least skrev:

Fast är det verkligen cyklistens fel då? Jag menar, varför säljs det ens sån belysning om den nu är felaktig? Förstår ju att cyklisten har ett ansvar att lära sig lagar och regler men när utbudet gällande belysning är så undermåligt så tar nog de flesta bara vad det kan komma över för att "verka lagliga och schyssta". Det är ju sjukt mycket belysning som säljs under epitetet "för att synas" och på något sätt gör dom ju ändå det.

iaf vad jag tror om det hela.

Av:
    Örjan Lax
    B*ltema, Jula och Lidl har alla framlyktor för cykel som är, om inte StVZO-godkända så åtminstone med en StVZO-liknande ickebländande ljusbild (OM MAN STÄLLER IN DEN I RÄTT HÖJD ALLTSÅ), till låga priser för fattiglappar/kommunister/snåljåpar och annat löst folk.

Är man däremot lite mer åt premium-hållet men ändå förnuftigt ekonomiskt lagd så beställer man sin lampa av exempelvis märke B+M, Trelock eller Lupine från en tysk handlare med konkurrenskraftiga priser.

Av:
    Fänkålsulven
    Riktigt skön pendling idag (igen). Inte bländad en enda gång, men det kan ju hänga ihop med att det var ljust vid kl 8 när jag startade ;-).

Av:
    Elgstrand
    18,66 km och en lååång raka på nya pendlingen. Segt men görbart några ggr i veckan.

Av:
    Radiac
    least skrev:

Väldigt jobbigt och irriterande... och ännu bättre när dom är högt ställda/starka och blinkar...
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 15:21 av Radiac.

Av:
    torsten-var-namnet
    Imorse började det snöa när vi gick ut med cyklarna. Barnen cyklade med tungorna ute hela vägen till skolan. Mysigt med lite vitt på backen men det betyder att det alldeles strax är dags för dubbdäcken! :(

Av:
    Pqz
    Hellre bländande och/eller blinkande ljus än mörkklädda cyklister utan belysning som dyker upp från ingenstans i skumrasket såhär års. Tät biltrafik och motriktad körbana (typ Stocksundsbron) är betydligt värre än några bländande cyklar.

Av:
    staine
    Radiac skrev:
    gsb skrev:
    Allroad skrev:
    staine skrev:
    Tack!

Mötte en i morse på Gröndalsbron med ganska stort blinkande rött ljus framåt....

Jag såg också min första i går. På Rantzausgade. Långt från Slussen ;)
    Men man är ju bekväm av sig, annars skulle man vända om och köra ikapp och informera om det livsfarliga som tydligen är svårt att fatta för vissa.

Av:
    Peth
    43 km innan frukost, i vanliga fall inga problem, men idag fanns det inte mycket kraft i benen.

Inte ett enda rådjur idag, men väl en räv.

Av:
    johan44
    Spottade elcyklist som med ca 12 i kadens som blåste fram i ca 40. Såg lite... surrealistiskt ut.

Av:
    Lejon
    Pqz skrev:
    Hellre bländande och/eller blinkande ljus än mörkklädda cyklister utan belysning som dyker upp från ingenstans i skumrasket såhär års. Tät biltrafik och motriktad körbana (typ Stocksundsbron) är betydligt värre än några bländande cyklar.
    Nejnejnej, försök inte vara rimlig. Bländande eller rött ljus framåt är ondska! Det har jag hört jättemånga gånger på happy så det måste vara sant.

Av:
    zodah
    Jag kom till jobbet så jag har tydligen cyklat. Minns inget. Så antagligen gick det bra.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Fänkålsulven
    johan44 skrev:
    Spottade elcyklist som med ca 12 i kadens som blåste fram i ca 40. Såg lite... surrealistiskt ut.

Jag läste "SPOTTANDE elcyklist som med ca 12 i kadens som blåste frami ca 40...", det lät ännu mer surrealistiskt :-D

Av:
    Radiac
    Lejon skrev:
    Pqz skrev:
    Nejnejnej, försök inte vara rimlig. Bländande eller rött ljus framåt är ondska! Det har jag hört jättemånga gånger på happy så det måste vara sant.

Det är varken svårt, eller dyrt, att göra rätt i just det fallet...

Av:
    kaldahl
    johan44 skrev:

Såg en sådan med kadens 0 över spårvägsbron från Alvik till Stora Essingen häromdagen. Var är svärmarna med Segway-poliser när de behövs som bäst?

[Edit: Elcyklisten rullade uppför utan att trampa på gång/cykel-banan och inte på tvärbanespåret. Lika bra att vara tydlig.]
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 09:25 av kaldahl.

Av:
    johan44
    kaldahl skrev:
    johan44 skrev:

Såg en sådan med kadens 0 över spårvägsbron från Alvik till Stora Essingen häromdagen. Var är svärmarna med Segway-poliser när de behövs som bäst?
    Hur fort går en segway? Har bara sett dem som patrull i gamla stan.

Av:
    federico
    10 Oktober

10okt.jpg

Av:
    Lejon
    Radiac skrev:
    Lejon skrev:
    Pqz skrev:

Det är varken svårt, eller dyrt, att göra rätt i just det fallet...
    Det är sant. Det är bättre med en lagom stark vit/gul lampa framåt än blinkande röd eller bländande, jag ser bara inte att det är ett reellt stort problem.
    För övrigt såg jag noll bländande cyklister (noll icke-bländande också) idag. Däremot fåglar och hjortar en masse.
    EC26F7B8-B4FE-4950-BB71-B288E74CF945.jpeg

Av:
    Stumpy
    Nära att bli påkörd av bilist när jag skulle över från Nybroplan mot Birger Jarlsgatan. Väntade snällt vid trafikljuset och när det slog om till grönt började jag rulla ut. Såg då i ögonvrån att det kom en bil från Hamngatan mot Strandvägen och blev tvungen att tvärnita. Bilisten körde vidare och stannade vid nästa trafikljus. Jag cyklade då fram till passagerarsidan på den lilla grå bilen, men den lilla grå gubben ville inte titta åt mitt håll. Knackade då på rutan och då såg han mig, men han verkade helt oförstående till vad som hänt.

Se upp där ute! Ibland hjälper det inte att göra rätt själv.

Av:
    johan44
    Juridik... längst pendelvägen i Bromma har några trafikljus hamnat tokigt och nu är de flyttade, så att stolpen står så långt till höger som möjligt. Men, har juridiken ändrat sig? Tidigare passerade man som cyklist inte mellan de ev. röda ljusen och då körde jag på (försiktigt, utan konflikt med gående förstås), men nu kör man mellan de röda ljusen. Är det nån skillnad ur pelle polis synvinkel?
    Skärmklipp.JPG

Av:
    Stumpy
    Om du har trafikljuset till höger om dig, så skall du rätta dig efter det. (Som jag har förstått det.)

Av:
    Fänkålsulven
    Frisk pendling med fredagssega ben. Snart dags för norrortskommunerna att börja lövsanera cykelbanorna.

Av:
    Marte
    Jag passerar där dagligen och är så luttrad av dåliga lösningar och ombyggnader att jag inte ens reflekterat över att stolpen på spångavägen hamnat mitt i cykelfältet. Förr stod den väl bredvid gång/cykelbanan till höger, kanske inte smidigaste stället att ha en tryckknapp på heller. Varför kan inte stolpen stå närmare vägen som alla andra stolpar gör?

Av:
    zodah
    Stumpy skrev:
    Om du har trafikljuset till höger om dig, så skall du rätta dig efter det. (Som jag har förstått det.)

Så är det.

Själv så kändes det som att jag aldrig kom fram idag, Först strul med lampan, ngt slags glapp mellan batteri och lampa som var väldigt frustrerande. Till slut fick jag kontakt och lampan tändes... tog väl 5 minuter.
    Sedan så var det skivbromsen fram som skrapade. Stannade och justerade 2 ggr medelst snabbspännet och andra knep.
    Efter det så hörde jag ett metalliskt skramlande ljud som fick mig helt ur balans. HATAR verkligen när ngt skramlar på cykeln. Stannade några gånger och försökte hitta om det var en skruv, ringklockan eller annat som höll på att lossna men fick ge mig.
    Väl framme så tror jag att jag kom på det, bör ha varit sladden till lampan som vibrerade mot överröret. Jag har tejpad den men det satt inte bra.
    Annars gick det fint : -)

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    matt1as
    Strava loggade 0m på 0 minuter imorse, har pendlingen ens hänt, eller är kaffekoppen på kontoret en illusion?

Av:
    HybridLasse
    matt1as skrev:
    Strava loggade 0m på 0 minuter imorse, har pendlingen ens hänt, eller är kaffekoppen på kontoret en illusion?

Är det inte kontoret som är illusionen?

Fick akta mig för en ray-ban bärande kvinna i vit folkswagen på solnavägen som hade problem att hitta bromspedalen i solens motljus, körde som en tok och drog över vita linjen med minst 2 meter, fick dra mig för att stanna och rycka ur henne ur bilen för att fråga va hon sysslade med.

Av:
    Mycketvillhamer
    Idag var det blött, det var en utmärkt idé att lägga på skärmarna igår kväll.

Av:
    johan44
    Marte skrev:
    Jag passerar där dagligen och är så luttrad av dåliga lösningar och ombyggnader att jag inte ens reflekterat över att stolpen på spångavägen hamnat mitt i cykelfältet. Förr stod den väl bredvid gång/cykelbanan till höger, kanske inte smidigaste stället att ha en tryckknapp på heller. Varför kan inte stolpen stå närmare vägen som alla andra stolpar gör?
    Samma här! Passerar dagligen och har sett rubriker i lokaltidningen om trafikljuset men inte kopplat att det var samma ställe det handlande om... :)

Av:
    Beagleboy
    Sjöblött i hällande regn i busken. Tre mil i vardera riktningen, varav en mörklagd.
    Hemresan gick överraskande bra med lättviktsponcho av fickformat. Såna alle man har i tropiska länder, där regn av modell Niagarafallet spontant dyker upp.

Det blev också ett test av Lidls laddningsbara lampor, som visade sig palla skyfall.

Av:
    DanielS
    zodah skrev:
    Stumpy skrev:

Så är det.

Tänkte på samma sak när jag såg att trafikljuset har flyttats. Jag gillar ju inte heller stolpar mitt i cykelbanan men frågan är om inte totallösningen blev ännu sämre nu? Men just vid den typen av rödljus brukar ju inte disciplinen på att stanna vara så bra.

Av:
    zodah
    Visst var det rätt vått?

Men det gick fint. Tur vi har torkskåp i omklädningsrummet...

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    federico
    14 Oktober

14okt1.jpg

14okt2.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in