• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Av:
    Allroad
    staine skrev:
    Allroad skrev:
    zodah skrev:
    Blev skriken på av gubbe när jag cyklade om honom. Sedan gormade han än mer efter ytterligare några sekunder. Efter moget övervägande gav jag honom fingret sådär tufft över axeln.

Borde nog bromsat in och frågat vad som var problemet.

Ja nästa gång frågar du! :)

Tror inte det hjälper. Anekdotiskt bevis:
    Jag blev tutad på och utskälld av smått galen dam som backade ut med sin bil från en parkering just som jag cyklade förbi bakom. Hon körde ikapp, tutade skrek och gormade att jag skulle ge faan i att cykla bakom henne när hon backade, det var min förbannade skyldighet att visa hänsyn. Till slut stannade jag framför henne och blockerade, frågade vad hon sysslade med. Inte fanken hjälpte det. Skogstokig var hennes nästa drag. Vid nästa rödlyse kom jag ikapp. Tittade in på eländet. Hon vägrade öppna fönstret, visade ett krokigt långfinger. Gasade sen på som en furie. Så, nä, vi blev i vart fall inte de såtaste kompisar. Men du kanske har bättre tur?

Påminner lite om hur ryssarna reagerar när de blir upplysta om att de kör på gångvägar (sett stop a douchebag på Youtube) men man hoppas väl att någon kanske tänker om även om man tror att man stött på världens största kioskmongo, äsch man är väl naiv kanske.

Men detta beteende som cyklister har, att man bara ska fram oavsett till vilket pris som helst. Varför existerar det när man cyklar? Man struntar i köer och rödljus och det trängs och har sig, gör folk så när de kör bil?

Vad är det som driver folk till detta beteende?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 23:46 av Allroad.

Av:
    Larsifer
    clnr skrev:
    Första pendlingen på 7 veckor pga tjänsteresor och semester. Varmt och skönt. Sen start så jag var nästan ensam. Bara en elcyklist som körde om mig på toppen av Göta älv-bron för att sen bromsa sig ner på andra sidan. För trångt för att köra om så jag fick snällt bromsa sig ner jag med.

Haha, brukar hända mig med! El-are suger hjul till krönet sen kör de om i tron att de är snabbare utför.. Suck..

Nåja, har väl bara hänt en handfull gånger hittills, men ändå! Oförskämt!

Av:
    IngvarW
    Lite bakhjulssprut från en fuktig vägbana och massor av cyklister, i övrigt lugnt även om Vasagatan i kungliga inte är en höjdare those days

Av:
    Radiac
    Ösregnade när jag vaknade, lättare regn när jag skulle börja klä på mej.

Valde regnstället. Hade såklart slutat att regna när jag kom ut....behövde i alla fall inte frysa....

Av:
    Stumpy
    Blev åthutad av en gubbe i bil på hemvägen igår på Storkällans väg. Han tyckte jag skulle cykla på cykelbanan på andra sidan vägen nu när de har lagt miljoner på att bygga en sådan. Jag svarade att jag väljer var jag cyklar och att det vore farligare att korsa vägen två gånger för att köra på cykelbanan. Att folk orkar reta upp sig på något som egentligen inte påverkar dem.
    Idag lite fukt på vägbanan, men inget problem. Skoskydd var allt som behövde kompletteras med.

Av:
    Snulfert
    Omväg idag för att undersöka ny sträcka att springa framöver :)
    DSC_0321.JPG

Av:
    Scottår
    Skoskydd på. Lite vattenpölar. Fortfarande varmt. Rullade förbi lång bilkö på Bällstavägen. Tog det väldigt lugnt förbi olycksplatsen eftersom en bil var på väg att korsa cykelbanan på samma plats. Jag litar inte längre på att bilisterna stannar. Konsekvenserna blir alltför stora om de inte stannar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-05 12:02 av Scottår.

Av:
    TobiasJ
    Igår blev jag påmind om att jag fortfarande inte har cyklat så många mil i sammanhanget. På väg ut ur stan kör jag om en medcyklist som, när jag stannar några kilometer senare för att ringa ett samtal, med lätthet rullar förbi mig enligt principen att trägen vinner. Annars en skön och torr tur i motvind, men känslan i benen (och på klockan) är att det är går bättre och bättre.

Av:
    Salabaladala
    Kinakolgaffeln på pendlaren började bete sig märkligt på vägen hem. Stannade och kikade och såg att den börjat spricka på baksidan under lagret. Man får vad man betalar för antar jag. Köpte den ny och oanvänd här på happy av en kille som köpt fel storlek. Höll kortare än kassetten. Får bli räcer till jobbet imorgon då.

Av:
    Lejon
    Radiac skrev:

Valde regnstället. Hade såklart slutat att regna när jag kom ut....behövde i alla fall inte frysa....
    Stor besvikelse här också: det ska gå långt innan jag drar på mig regnkläder - så drygt att kokas inifrån - men i morse öste det verkligen ner när jag klädde på mig. När jag rullade ut ur garaget upphörde det. Slösade bort två hundbajspåsegaloscher och kom fram svettig i onödan!
    7CEF0A8D-7183-49A7-826A-464F76533F3F.jpeg

Av:
    Mackan85
    Jag cyklar hellre barfota än drar på mig ett par "hundbajspåsegaloscher" 🤣

-1 för blöt vägbana i morse
    +2 för eftermiddagssol

Av:
    kontorsråttan
    Ovanligt litet cyklister ute imorse tyckte jag. Passerade Gamla Stan vid 8-tiden och kunde hålla "tidig-morgon-tempo". Undrar om det var regnet som skrämde bort folk? Skönt iallafall!

Av:
    nHz
    Första dagen med långbrallor och en tunn jacka. Inget regn men det börjar bli mörkare nu..

Av:
    konstruktören
    Snabb morgon
    20190906_083728.jpg

Av:
    Tomcaten
    MårtenK skrev:
    Kränkt rödljusåkande psyklist i Liljeholmen psyklade på någon på övergångsstället mot Marievik och kände att han sedan dessutom var tvungen att puckla på gångtrafikanten med sin hjälm ett flertal ggr. Mycket stabilt... Idiot!

Helsjukt!

Polisman borde låst in denne.

Av:
    federico
    6 September

6sept01.jpg

6sept02.jpg

6sept03.jpg

Av:
    salle
    IMG_2110.jpgDåligt med pendling idag, jobbar från nya kontoret. Får ägna mig åt att försöka googla mig till en schysst landsvägshoj istället.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-06 11:13 av salle.

Av:
    zodah
    Fiskar väl upp denna tråden då.

Gjorde långpendling idag via Älta men kände mig seg och trött. Blev omcyklad av två herrar, en på racer och en på CX, som jag slog följe med. Drog lite själv med hade inte trycket idag.
    Skyller på min CX med skärmar och Marathon Supreme i 37 mm. Men nja, det handlade inte om cykeln idag...inte bara i alla fall.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Stumpy
    Fick hämta sambons nyckel ur cykellåset på parkeringen vid bussen och lämna på hennes jobb. Hon måste varit lite stressad.

Cyklade hemifrån efter att regnet slutat..
    ..trodde jag. Strilade på nästan hela vägen, men blev inte så farligt blöt. Skoskydd och bakstänka hjälpte väl till.

Av:
    izar
    Medvind till jobbet och lite småfuktigt men ändå njutbart.

Av:
    dustiekaltman
    Förkyld med feber i helgen således ingen cykling. Hur gör ni andra när ni är krassliga? Tänker speciellt på dom som anstränger sig lite för att komma till jobbet på cykeln. Står ni över eller puttrar ni på i lugnt tempo? Om jag cyklar utan att få upp pulsen tar det lite för lång tid (13,5km enkel)

Av:
    Stumpy
    dustiekaltman skrev:
    Hur gör ni andra när ni är krassliga?
    Feber, halsont eller känner sig sjuk. => No go!
    Annars, cykla lugnt.

Av:
    el_cavendish
    varmare än väntat, cykelvägsbit vid Råsunda mittemot Solna Centrum tillslut öppnad

Av:
    skjivert
    dustiekaltman skrev:
    Förkyld med feber i helgen således ingen cykling. Hur gör ni andra när ni är krassliga? Tänker speciellt på dom som anstränger sig lite för att komma till jobbet på cykeln. Står ni över eller puttrar ni på i lugnt tempo? Om jag cyklar utan att få upp pulsen tar det lite för lång tid (13,5km enkel)

Jag brukar stå över. Inte värt att köra på och bli helt utslagen. Bättre vänta tills man hämtat sig då.
    Men jag har också taskigt immunförsvar och brukar få spendera några dagar vågrätt så fort någon snörvlar i närheten.

Av:
    salle
    dustiekaltman skrev:

Cyklar hellre lugnt än åker kommunalt i alla lägen. Är jag för sjuk så jobbar jag hemifrån så jag inte smittar kollegor. Tycker att när det gäller allt under 15 km så är det snarare rödljus och trängsel som håller ner rullsnittet än annat.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Fänkålsulven
    På det stora hela en skön tur om än lite fuktig. Blev dock prejad av en taxichaufför som hamnat i fel fil. Han tyckte att cykelboxen framför ett rödljus var ett bra ställe att placera sig för att sedan kunna klämma sig in framför kön med bilar när det blev grönt. Att vi redan var ett antal cyklister i boxen som skulle bli prejade av manövern verkade bekymra honom föga. Det enda positiva med händelsen var att jag såg att taxins bakfönster var öppet. Det måste betyda att han hörde alla kreativa okvädningsord jag ropade åt honom när jag blev tryckt åt sidan :-)

Av:
    Radiac
    Lejon skrev:
    Radiac skrev:

Stor besvikelse här också: det ska gå långt innan jag drar på mig regnkläder - så drygt att kokas inifrån - men i morse öste det verkligen ner när jag klädde på mig. När jag rullade ut ur garaget upphörde det. Slösade bort två hundbajspåsegaloscher och kom fram svettig i onödan!

Samma läge i morse, men valde utan regnställ, och valde rätt....

Av:
    frause
    dustiekaltman skrev:
    Hur gör ni andra när ni är krassliga?

Är man för sjuk för att ta sig till jobbet är man för sjuk för att jobba.

Av:
    emilh
    Någon på velodromcykel/fixie såg ut att ha gått omkull riktigt illa i botten av Skanstullsbron. Ambulans på plats.
    Hoppas det gick bättre än vad det såg ut som.

Av:
    Scottår
    Segt idag. För mycket kläder. Benen kändes tunga och cykeln verkade ha krympt. Efter ett halva vägen måste jag kolla. Sadelstolpen har glidit ned minst fem cm. Gick att höja utan verktyg och hjulnyckeln hade ändå inte passat.

Av:
    zodah
    Bytte ut min allväderscykel mot racer och hej vad det gick. Pressade ut nästan max mellan Gubbängen - Flaten - Älta och Sickla och fick en hjulsugare med mig i Ältatrakten. Blev inte riktigt av med honom men å andra sidan försökte han aldrig gå om heller.

Rätt varmt och framför allt fuktigt. Skoj idag :-)

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    GoranS
    Första pendlingscykling sedan i maj. Fick en kille på rulle ganska snart efter jag givit mig av hemifrån och han hängde med hela vägen upp till Götgatspuckeln där han rullade om. Gjorde att det gick lite fortare än jag tänkt mig. Lät i övrigt som att vevlagret håller på att ge upp. Är nog närmare tio år sedan det sattes i så man ska kanske inte vara helt överraskad.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 10:19 av GoranS.

Av:
    Stumpy
    Fick hjulsugare med tempopinnar ut ur Älta. Saktade ner och inväntade att hen körde om. Lade mig sedan med 2-3 sekunders lucka. Gick om i Sickla, när hen inte höll tempo längre. Det triggade tydligen någon tävlingsinstinkt, så då skulle hen köra om igen.
    Blev lite för varmt med armvärmare, så de åkte av i stan.

Av:
    staine
    GoranS skrev:
    Första pendlingscykling sedan i maj. Fick en kille på rulle ganska snart efter jag givit mig av hemifrån och han hängde med hela vägen upp till Götgatspuckeln där han rullade om. Gjorde att det gick lite fortare än jag tänkt mig. Lät i övrigt som att vevlagret håller på att ge upp. Är nog närmare tio år sedan det sattes i så man ska kanske inte vara helt överraskad.

Grattis till återkomsten!
    Bättre trasigt vevlager än trasig styrstam... (jag har bytt nu iaf)
    :)

Av:
    federico
    10 September

10sept1.jpg

10sept2.jpg

10sept3.jpg

Av:
    velocipede
    emilh skrev:
    Någon på velodromcykel/fixie såg ut att ha gått omkull riktigt illa i botten av Skanstullsbron. Ambulans på plats.

Det var jag. Framhjulet exploderade och skickade mig över styret i rätt hög fart. Verka ha gått hyfsat bra ända för att ha stått på huvudet även om det ser ut som texas chainsaw massacre i min sjukhussäng.

Av:
    emilh
    velocipede skrev:
    emilh skrev:

Det var jag. Framhjulet exploderade och skickade mig över styret i rätt hög fart. Verka ha gått hyfsat bra ända för att ha stått på huvudet även om det ser ut som texas chainsaw massacre i min sjukhussäng.

Ajaj. Bra att se att du i alla fall är i stånd nog att skriva på happy! Läk snabbt!

Av:
    zodah
    velocipede skrev:
    emilh skrev:

Åh, fy fan. Krya!

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Scottår
    velocipede skrev:
    emilh skrev:

Känner medlidande. Var med om liknande för några veckor sedan efter luftfärd över bil. Halv dag på st:Görans i stödkrage innan jag blev utskriven. Skrubbsåren fick jag ta hand om själv efter att ha tagit mig hem blodig och trasig i taxi.

Av:
    staine
    Fy, läskig olycka, tur det inte gick värre.
    Själv var jag tvungen att slutpendla några mil till på den spräckta styrstammen. Såklart utan att hålla i styret för att minimera belastningen.
    Har nu bytt, och jäklar vad kungligt det känns. Som ny, hela cykeln!
    3628D449-1AE0-4D24-90D6-A8BF1F0E5F81.jpeg

Av:
    IngvarW
    Lugnt och fint vid 7.15-snåret. Dock hade jag återigen glömt att rikta styret helt rakt vs framgaffeln sedan cykeln fått åka flygplan, klantigt. Att man inte minns något längre är förmodligen åldersrelaterat.

Av:
    velocipede
    Klarade mig med 4 stygn i läppen och en halv tand samt skapsår och ont i princip varje fiber...

08322A53-8EA4-4D76-B619-1D3E0FA15D29.jpeg

Av:
    staine
    Usch och fy. Hoppas du hittar en bra tandis. Jag var själv o lagade i dag. Dom är jätteduktiga, vissa.

Passade dessutom på att lyxa till det med en lök-vuÄlta, tiden valdes till strax före kl 16, bara för att slippa hetsande elitpendlare. En kränkte mig dock, Hofvare med svart cykel o gul styrlinda, hen svängde av vid Sköndal dock. Tack och lov.

Av:
    R
    velocipede skrev:
    emilh skrev:

Ruggig krasch. Jag passerade strax innan halv nio när du låg på backen, fast omgiven av mycket folk. Var det en nittiotals-Specialized du kör på?

Av:
    velocipede
    R skrev:
    velocipede skrev:
    emilh skrev:

Ruggig krasch. Jag passerade strax innan halv nio när du låg på backen, fast omgiven av mycket folk. Var det en nittiotals-Specialized du kör på?

Precis en gammal Epic Allez, men den var inte boven här utan gammla kolfiberhjul villet kanske bor vara dagens läxa....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in