• Svets till cykeln

Av:
    Dingovalle
    Ska bygga en long John lastcykel. Godset i en cykelram är 1,5-2 mm. Jag har en gammal pinnsvets men det är svårt att svetsa i så tunt gods. Det smälter ner godset och blir hål. Någon som har tips på bra pinnar till så tunt gods. Överväger köpa en mig-svets. Men med flaska blir det till slut en dyr cykel. Tips på teknik för pinnsvets mottages tacksamt alternativt tips på billig mig-svets som fixar 1,5-2 mm gods.
  • Re: Svets till cykeln

Av:
    EST
    Tig svets eller så kan du hårdlöda.

Av:
    Milistern
    Det är nog svårt att räkna hem en svets på ett rambygge. Mitt vanligaste självbedrägeri är att köpa dyra begagnade verktyg med argumentet att jag ska sälja dem igen när projektet är klart. Vilket såklart aldrig händer.

En möjlighet om du inte ska bygga i exklusiva finrör är en billig fluxcore svets. Internet kommer att säga att de är helt värdelösa, men jag har fått bra resultat och de funkar på tunnare gods. De ryker ganska friskt så utomhus är att föredra.

Av:
    Antoon1
    Går ju även att knacka bort höljet på en annan elektrod och använda som tillsatsmaterial, är lite pilligt i början.använd dom minsta elektroderna du kan få tag i gärna Philips eller oerlikon och låg amp.
    Tror vissa brukar fylla de rör som ska svetsas med argon,har inte provat det själv

Av:
    Bengt-re
    TIG och köra med rotgas är metoden för att få bra svetsar enkelt i tunnaväggiga för.

MMA är som du konstaterat svårt att få bra på tunt gods speciellt när det skall svetsas runt.

Hårdlöding med muffar är rimligt enkelt. Hårdlödning med fillet brazing är svårt att lära sig - och du kommer att vilja ha accetylen om du skall göra det. Där blir det lite dyrt med flaskor och svets.

Svetsing är en materialsport.... och som i all sport finns det de som kortsluter logiken och klarar av att uträtta väldigt svåra saker med usel utrustning. De har talang... Vi andra får köpa bra prylar istället om vi vill ha bra resultat.

Av:
    Dingovalle
    Nä, jag kan inte räkna hem svetsen på EN ram. Får jag till en schysst ram blir det kanske flera i takt med att ungarna blir studenter och inte vill ha bil☺️. Men jag drar mig för att köpa en till (mig)svets när jag redan en pinnsvets. Det blir trångt i garaget.

Av:
    Bengt-re
    Dingovalle skrev:
    Nä, jag kan inte räkna hem svetsen på EN ram. Får jag till en schysst ram blir det kanske flera i takt med att ungarna blir studenter och inte vill ha bil☺️. Men jag drar mig för att köpa en till (mig)svets när jag redan en pinnsvets. Det blir trångt i garaget.

Har du en svetslikriktare redan så är det ju bara slangpaket och misonflaska du behöver köpa.

Av:
    Dingovalle
    Ok, då letar jag efter tunna pinnar. Men jag förstår inte riktigt det där med att skrapa av höljet?

Av:
    Dingovalle
    Jo materialsport var ordet. Har aldrig prövat hårdlödning eller TIG. Är inte TIG svårare att lära sig än MIG?

Av:
    Bengt-re
    Dingovalle skrev:
    Jo materialsport var ordet. Har aldrig prövat hårdlödning eller TIG. Är inte TIG svårare att lära sig än MIG?

Vet inte. Jag har svetsat gas, TIG, MMA men aldrig MIG pinsamt nog. TIG är ganska enkelt - TIG i alu är svårare och tråkigare, men inte jättesvårt det heller med en bra svets. Pedal gör livet enklare i det fallet, men det går utan

Av:
    emmer
    Är inte 1,6mm OK63.20 okay?
    1,5-2mm är ju inte så tunt, men fogbearbetningen för rör är ju alltid lite pillig, och gasen/luften i röret måste ju kunna "andas" om svetsen ska bli bra (dvs ett litet andningshål i avslutade rör om det riskerar bli tätt).

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Bengt-re
    emmer skrev:
    Är inte 1,6mm OK63.20 okay?
    1,5-2mm är ju inte så tunt, men fogbearbetningen för rör är ju alltid lite pillig, och gasen/luften i röret måste ju kunna "andas" om svetsen ska bli bra (dvs ett litet andningshål i avslutade rör om det riskerar bli tätt).

Jo. Jag har testat dem förr. Svårsvetsade tyckte jag. Och att mata runt ett litet tunnt rör med MMA elektroder är inte superenkelt. Är man duktig går det säkert, men lätt är det inte.

Av:
    Leffe
    Äh, öva och öva och öva och öva med pinnsvetsen o kör på sen bara!!

Av:
    Dingovalle
    Jag tror jag börjar där iaf😊.

Av:
    emmer
    Har du bara pinnar som återvänder lätt så är det enklare att svetsa mot små krökta ytor. Finns iofs fler än Esab:s 63.20 men någonstans ska man ju börja :-) Resten handlar om fogbearbetning och renlighet (från olja/slagg/etc.)

—————

Av:
    Dingovalle
    emmer skrev:
    Har du bara pinnar som återvänder lätt så är det enklare att svetsa mot små krökta ytor. Finns iofs fler än Esab:s 63.20 men någonstans ska man ju börja :-) Resten handlar om fogbearbetning och renlighet (från olja/slagg/etc.)

Ok, jag får ta mig till en bra butik och köpa pinnar!

Av:
    Pajas
    OK 63,20 är inte det en elektrod för Rostfritt?

Av:
    emmer
    Jo, de brukar vara enkla och mest förlåtande.

—————

Av:
    Pajas
    Jag skulle isåf testa Oerlikon spezial istället......
    Jag skulle dock aldrig närma mig en cykelram med varken MMA eller Mig/Mag men jag är väl yrkesskadad

Av:
    Bengt-re
    Pajas skrev:
    Jag skulle isåf testa Oerlikon spezial istället......
    Jag skulle dock aldrig närma mig en cykelram med varken MMA eller Mig/Mag men jag är väl yrkesskadad

Nej. Klok låter det snarare som....

Men som sagt tidigare. En bra MMA likriktare går ju använda för TIG också. Inte lika smidigt som en riktig TIG med knapp och automatisk gasventil, men visst tusan går det bra.

https://svetsochtillbehor.e-line.nu

Av:
    Dingovalle
    Varför inte mma eller mig på en cykelram. Förklara gärna 😊.

Av:
    emmer
    De är inte lika finkänsliga (mer on / off) och dessutom är väl 90% av mig mag egentligen...

—————

Av:
    Pajas
    Fördelen med Tig är att du kan värma och sedan tillsätta matrial.... med dom andra har du inget val direkt och kan vara svårt att få upp smältan ordentligt på så korta avstånd som det blir med klena rör.
    Det ska helst hålla oxå...
    Sedan finns det en sak folk glömmer bort, kvittar hur dyr svets man köper om man inte ser.
    Det är på skicket på svetshjälmen du ser om det är en svetsare eller inte....

Av:
    Rsdea
    Hitta ett rör som passar inuti ramen. Sen kör du typ 2mm spalt mot det när du skarvar med typ en 1.6mm pinne så ska det nog gå bra

Av:
    Dingovalle
    👍🏻

Av:
    Pajas
    Rsdea skrev:
    Hitta ett rör som passar inuti ramen. Sen kör du typ 2mm spalt mot det när du skarvar med typ en 1.6mm pinne så ska det nog gå bra

Trodde TS skulle bygga en ram inte skarva rör......

Av:
    ms88
    Är du närheten i Varberg kan ja svetsa har både tig och mig/mag brukar bli bra låg ström och stadig hans inga problem. MVH Daniel

Av:
    Dingovalle
    Tack, vilket erbjudande. Bor dock i Uppsala. Får ta mig en funderare - Varberg verkar vara ett bra ställe att bo på😊.

Av:
    Dingovalle
    👍🏻.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ