• 2 månader gammal cykel rostar?

Av:
    Olof_h
    Köpte en cykel från danska företaget Viva genom XXL. Har bara cyklat på den i 2 månader, visserligen i lite regn och kyla, men området kring vevlagret ser redan jätterostigt ut, se bild. Har även stått inomhus i princip varje natt.

Känns jättetrist och får en ju att ifrågasätta kvaliteten på hela cykeln. Nån som varit med om liknande? Jag antar att XXL kommer erbjuda att byta vevlagret (och bulten för vevarmen som också är rostig).
    A519AE17-4EBA-4817-BEB9-8282013A2146.jpeg
  • Re: 2 månader gammal cykel rostar?

Av:
    Mini_me
    Helt normalt. Det du ser är ytrost på delar som inte påverkas av det du ser.

Torkar du av hojen innan du ställer in den så kan du ev undvika mycket sånt.

Får du likadana delar kommer resultatet bli det samma.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    kais01
    jättenormalt. även lämpligt avstånd mellan vev och lager.

obs ironi....

vilket skräp. och kolla in bulten. byts grejorna fetta in de nya.

Av:
    emmer
    Tycker Immersion borde kunna ge goda råd i frågan...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Miracle
    Saltade vägar är hårda mot enklare komponenter, tyvärr.

frid!

Av:
    Atakua
    Rost på cykeldelars yttre ytor är inte något oväntat. Särskilt med vintersalt liggande på cykelbanor kan även rostfritt stål rosta lite. Bortsett från att det ser fult ut påverkar det inte cykelns funktioner eller prestanda. Jag tvivlar på att sådan rost kan godkännas som garantifall, en skvätt WD-40 borde rensa den.

Om rosten har nått inre ytor blir det då ett tecken på dålig montagekvalité t ex avsaknad av smörja som kan anmälas.

Av:
    Olof_h
    Har i praktiken bara använts i en månad. Tycker det känns helt orimligt med så snabb rost. Det är ju inte direkt ett sånt område som man orkar ”torka av” varje dag. Har dessutom lagt på fet olja där tidigt när jag såg tecken på rost.

Får väl se vad XXL säger.

Av:
    Crocko
    Vill inte vara bringade av dåliga nyheter, men saker oxiderar när vi använder dem ute i luften.
    Lägg sedan till fukt, salt och snabba temperaturväxlingar så har du perfekta förutsättningar för att saker skall rosta, vill man minska det kan man spola av cykeln efter användning för att bli av med saltet, torka av den så att den inte står fuktig och lite fett och olja på lämpliga stãllen skyddar en del.

Men att reklamera skulle vara lite som att åka tillbaks till bilhandlare och klara på att bilen blir smutsig och att bromsskivorna rostar, sånt händer på grund av materialval och klimat om man använder prylarna, skaffa en underhållsrutin så du kan leva med det är mitt bästa tips.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Tectyl löser problemet.

Av:
    perzzon
    Alltså, så där skall det inte bli.
    Lägsta möjliga metallkvalitet + saltlake = kass.
    Men det är nog ingen idé att få dem bytt om du tänker fortsätta använda den sådär. Nästa kommer säkert bli likadant med nästa. Försöka häva köpet är väl det enda rimliga egentligen.

Av:
    Bengt-re
    perzzon skrev:
    Alltså, så där skall det inte bli.
    Lägsta möjliga metallkvalitet + saltlake = kass.
    Men det är nog ingen idé att få dem bytt om du tänker fortsätta använda den sådär. Nästa kommer säkert bli likadant med nästa. Försöka häva köpet är väl det enda rimliga egentligen.

Köper man billigaste skräpet i blötjärn så rostar det. Bara att gilla läget. Vill man ha bättre material så får man köpa dyrare prylar. Ytrosten påverkar dock inte funktion, fungerar gör det ju ändå.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    HåkanC
    En lång framskärm + en egolapp som gärna kan nå (nästan ända) ned till marken gör stor skillnad för minska sprutet på både vevparti, vevlager, kedja och fötter. Tyvärr säljs de flesta cyklar med för korta skärmar och utan egolapp.

Skillnaden långa skärmar + egolappar kan göra syns tydligt i bilden nedan

Söker du lite går det att hitta flera beskrivningar på hur man själv enkelt och billigt kan göra sina egna vältäckande egolappar
    Tex av en bit (trasig) innerslang, eller en (avkapad) bit av ett däck eler likn
    Biltema säljer färdiga egolappar, men de är för korta för de flesta skärmar; https://www.biltema.se
    Då skall deras tunna och böjbara skärbräda fungera bättre, åtminstone enl de som har provat själva: https://www.biltema.se

/Håkan

Av:
    Brando
    Inte mkt att göra åt,jag snabbspolar av cykeln m. ljummet vatten varje vecka.Som sagt rejäla stänkskärmar är enda lösningen :)

Av:
    kais01
    innerslang till bil är bra, den har bra böj i materialet. man skapar viss styvhet genom att vika den runt skärmen med ett bleck. blir ingen skada på skärmen om man råkar knyckla lappen mot en trottoarkant.

biltemas tunna skärbräda har vi hemma några stycken, kan säkert vara bra, men för sitt egentliga ändamål skärbräda blir den tyvärr spröd och spricker sönder med tiden. kan iofs bero på maskindisk...

Av:
    Berk
    Framskärm med egolapp funkar bra. Men jag har märkt att kedjan blir mycket mer utsätt med bakskärm än utan. Problemet är att (salt)vatten faller ner från skärmen precis ovanpå kedjan. Så ingen bakskärm skulle vara mycket bättre för kedjan, men inte för vevlagret, byxor, jackan och ryggväskan.

Av:
    Fältprästen
    Olof_h skrev:
    Tycker det känns helt orimligt med så snabb rost.
    Så där kan det bli nästan över natten om du har otur.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Manurhin2
    Reklamera !
    Varför ska man acceptera att en ny produkt ser ut som en hög skrot efter 2 månaders normal användning bara för att det är en cykel ?
    I vilket annat fall skulle det vara ok ?

Av:
    Bengt-re
    Manurhin2 skrev:
    Reklamera !
    Varför ska man acceptera att en ny produkt ser ut som en hög skrot efter 2 månaders normal användning bara för att det är en cykel ?

När du hämtar ut en ny bil är bromsskivorna rostiga....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    NiclasY
    Helt normalt, släpp det. Du har betalat för funktion, och får det.
    Vill du även ha utseende och lägre vikt får du betala mer.

Av:
    glitch
    Manurhin2 skrev:
    Reklamera !

Stål i saltlake rostar - punkt. Knappast reklamation. Tycker du det är fult, köp ett nytt dyrare vevlager.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Manurhin2
    Allvarligt
    Om nya saker avsedda att användas ute rostar omedelbart så är det fel på produkten , att ingen bryr sig är en helt annan sak .
    Att jämföra med en bromsskiva på en bil är väl inte riktigt rättvist , är det ok om hjulmuttrarna eller dörrhandtaget rostar ?
    Förstå mig rätt , jag har också haft skitcyklar i barndomen som rostat och inte brytt mig , det är absolut det vanliga .
    Konsumenträttsligt har man med största sannolikhet rätten på sin sida om inte produktbladet till cykeln tydligt påpekat att det är en innecykel .

Av:
    Bengt-re
    Manurhin2 skrev:
    Allvarligt
    Om nya saker avsedda att användas ute rostar omedelbart så är det fel på produkten , att ingen bryr sig är en helt annan sak .
    Att jämföra med en bromsskiva på en bil är väl inte riktigt rättvist , är det ok om hjulmuttrarna eller dörrhandtaget rostar ?
    Förstå mig rätt , jag har också haft skitcyklar i barndomen som rostat och inte brytt mig , det är absolut det vanliga .
    Konsumenträttsligt har man med största sannolikhet rätten på sin sida om inte produktbladet till cykeln tydligt påpekat att det är en innecykel .

Varför? Det är inget fel på cykeln i komsumenträttshänseende. Den fungerar ju.

Av:
    Mini_me
    Manurhin2 skrev:
    Allvarligt

Min kedja har rost på sig efter jag ställt in den blöt och eländig (är man trött så är man).
    Men med lite olja och en trasa så är rosten borta. Samma kommer gälla här.

Orka tjafsa om en sak som inte påverkar. (Och hissa inte upp en ny bil efter 10mil på vägen , då kommer hela din världsbild rasa ;) )

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    glitch
    Tror du har en övertro på bilars rostskydd. Som Mini säger, lova att inte noga syna en ny bil efter 2 månader saltlake. Det avgörande är VAD som rostar. Tillverkarens rostskydd gäller i regel endast vid genomrostning och det brukar taaaaaa tid.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    1888
    Bromsskivorna på min bil (som körs minst 50 mil/vecka) är redigt bruna av rost på söndagen efter att ha stått stilla sedan fredag em.

Av:
    emmer
    emmer skrev:
    Ändrar mig. Efter att ha läst en del inlägg så tar ju Immersion det hela väldigt lättvindigt jämfört med vissa andra...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    planetx
    Ett alternativ är om man vill slippa rost på just de ställena är att byta just vevlagret mot ett med ena sidan i lackad metall o andra sidan i plast.
    Gällande bulten finns de väl vevlagerbultar som inte är insex utan vanlig sexkant o sen med plastlock utanpå. Om de nu är den synliga delen som är problemet

Av:
    Pfaff
    Klart det rostar. Enkelt handelsstål. Du kan köpa en ny liknande vevaxel på Biltema för en hundring.
    Köp nåt rostskyddsmedel ( på Biltema), spreja på o var glad.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Örjan Lax
    emmer skrev:
    emmer skrev:
    Ändrar mig. Efter att ha läst en del inlägg så tar ju Immersion det hela väldigt lättvindigt jämfört med vissa andra...
    Hahaha! +42 😄

Av:
    darkforce
    kinesiskt kvalitetsstål ;) cheep shit rostar snabbt så där ser de ut efter en dag i saltlake

men bara för e e dyrare e de inte rostfritt så där ser en xtr eller dura ace kedja ut oxå efter ett par dar om man inte sköter dom efter dom gått i saltlake

så kontentan e vill man hålla de rostfritt o nyskick så e de tvätt torkning o smörjning direkt efter varje ggn den brukats i saltlake för de miljövänliga saltet e aggresivt sa*an på metall

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    matz 1
    Reklamera!!!
    Inte en våra 50 år gamla damjonnar som rullat året runt i salt, vatten snö och skit ser ur så där.
    Och dom tvättar vi var 3 år ungefär.

Av:
    darkforce
    matz 1 skrev:
    Reklamera!!!
    Inte en våra 50 år gamla damjonnar som rullat året runt i salt, vatten snö och skit ser ur så där.
    Och dom tvättar vi var 3 år ungefär.

Dom går inte jämför med dagens kinastål förr byggde man av rejäl kvalla nu bygger man med billigast o mest vinst

e som att jämför en T-Ford med en KTM X-bow ,,,,

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    Valhalla_
    Man får vad man betalar för.

Av:
    Olof_h
    Cykeln kostade ändå 5000kr, så det är ju inte larvigt billigt. Inga av mina andra cyklar har rostat så snabbt och jag har ändå ägt typ 10 st.

Av:
    ooms
    Olof_h skrev:
    Cykeln kostade ändå 5000kr, så det är ju inte larvigt billigt. Inga av mina andra cyklar har rostat så snabbt och jag har ändå ägt typ 10 st.
    Nu kanske inte detta forum, där folk gladeligen köper cyklar för 50.000kr och mer än så, är rätt ställe att diskutera vad som är billigt när det gäller cyklar. Men idag får du inte mycket ny cykel för 5000kr, då får du leta på duktigt isf.

Av:
    roskai
    Olof_h skrev:
    Fast en cykel på XXL för 5000 kr är typ en ganska så larvigt billig cykel. Om den inte var nedsatt med 50% så skulle jag vilja påstå att det absolut lägsta nivån på något man kan kalla för en "riktig" cykel. Jag menar inte att du har köpt en dålig cykel, men du kan inte förvänta dig att få samma kvalitet som en för 10-15000 kr. Vill du ha ett vevlager som inte rostar så föreslår jag att du köper ett sådant i något slags behandlat stål. Ett vevlager av rimligt god kvalitet kostar inte mer än 300 kr!

Av:
    Miracle
    Reklamera.

frid!

Av:
    Atakua
    roskai skrev:
    Om den inte var nedsatt med 50% så skulle jag vilja påstå att det absolut lägsta nivån på något man kan kalla för en "riktig" cykel.

Håller absolut med. Utan svensk moms blir det 4000 kr alltså ca 400 €. Kanske det lägsta priset för en cykel som inte är livsfarlig att sitta på strax efter köpet.

Olof_h, innan du besöker butiken med reklamation läs bruksanvisningsmanual som borde komma med cykeln. Jag undrar om kosmetisk rosts ämne omnämnas där.

Av:
    Stervelo
    Det som accelerar din rost är att du tar in den, med salt på grejerna.
    Värmen accelererar oxiderandet.

Får du det bytt, gör rent, sen smörj in med något ytskydd, så kanske det håller sig rimligt lite längre.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Loftberg
    Jag är ljusår ifrån att vara någon expert i ämnet, men som jämförelse så är här min Biltema-tralla. Gav 1000-1500 kr för den. Den har pendlat året runt i Göteborg sen september 2015. Alltid stått ute. Aldrig tvättat den. Aldrig fettat eller pysslat om den. Ändå tycker jag mitt vevparti ser bättre ut. SÅ är logiken alltså.. Biltema > XXL?
    20190212_001952.jpg

Av:
    Kristoffer R
    Vida säljs/såldes även på Coop. Coop har märket Logan. Jag har haft både Logan och Yosemite och funnit Logan bättre. Hmmm, nu är min verklighetsbild rubbad - inte bara jag alltså...;)

Snyggt svetsjobb på Biltema-cykeln, tycker jag.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Allroad
    Klart man ska reklamera. Varför ska man godta att det rostar, reklamerar du så får även tillverkaren en indikation på att produkten inte lever upp till deras kvalitetsmärkning och då får dom vidareutveckla den.

För att tillägga i debatten så åker jag runt på en ett år gammal cykel köpt för 2999kr på xxl och efter någon månad i saltlaken på sthlms gator så finns där ingen rost på samma ställe som ts cykel har. Jag spolar dock av min varje vardag på jobbet med vanligt vatten men inte kvällar/helger. Förvaras inomhus.
    1D3D6D7A-2FDB-42E5-B279-7677054618D0.jpeg

Av:
    roskai
    Allroad skrev:
    Klart man ska reklamera. Varför ska man godta att det rostar, reklamerar du så får även tillverkaren en indikation på att produkten inte lever upp till deras kvalitetsmärkning och då får dom vidareutveckla den.

För att tillägga i debatten så åker jag runt på en ett år gammal cykel köpt för 2999kr på xxl och efter någon månad i saltlaken på sthlms gator så finns där ingen rost på samma ställe som ts cykel har. Jag spolar dock av min varje vardag på jobbet med vanligt vatten men inte kvällar/helger. Förvaras inomhus.
    Fast nu har ju TS köpt en cykel med ett vevlager i typ svartstål som rostar så fort man tittar på det och du har köpt en cykel med vevlager i rostfritt stål som gör direkta motsatsen. Förstår inte problemet. Om man köper en produkt som inte är avsedd för att utsättas för frätande medel och ändå gör det och är missnöjd, får man då reklamera varan? Köp ett nytt vevlager istället eller dra av rosten med en stålborste och pensla på nåt rostskyddande medel.

Av:
    Snuten
    Det är skillnad på stål och stål.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    NickPick
    NiclasY skrev:
    Helt normalt, släpp det. Du har betalat för funktion, och får det.
    Vill du även ha utseende och lägre vikt får du betala mer.

Bra summering i gnällsverige. 😁

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in