• Re: [OT] Slipa knivar

Av:
    Klorofylltalibanen
    quattroman skrev:
    Hej, ny här men... Kör med IKEA 365-knivar sen många år och använder deras egna knivslip och det blir riktigt bra. Ett "budget tips". Har kompisar med Global och annat men om knivarna inte slipas rätt så blir det skit.
    ///quattroman

+1
    Aspekt knivslip för 59 lusidorer på IKEA. Det är en kopia av en knivslip från Fiskars och jag tror att de båda fick toppbetyg i nåt test från Testfakta för en massa år sen men ikeas vann pga priset. Har haft en i 10+ år, den är nära till hands, slipvinkeln kan typ inte bli fel, trettio sekunder å sen är det lika lätt att skära i tomater och köttben som smör.

Och jag kör med 365-knivarna också, Heja Quattroman, må förnuftet segra : )

Av:
    MartinRF
    Allroad skrev:
    MartinRF skrev:
    Vad är det för fel på ett vanligt bryne och GDS?

/Martin

Det blir fel? Sen så har min kniv blivit tandad och ojämn pga cheapo slip för hand så varför förvärra saken tänker jag :)
    Det är nog inte brynets fel.

/Martin

Av:
    pwrdesign
    Kan rekommendera Cleancut: https://www.cleancut.se
    Bromma eller Hornsgatan.

Eller så kommer du förbi Aspudden :D
    Jag slipar mina själv med Shapton Glasstones

XPDTN3.club
    3T Exploro Ambassadör

Av:
    matz 1
    Men snälla....slipa en kniv eller yxa var ju sånt man lärde sig när man var 6 år. Iallafall i Norberg.
    Ni är jäkligt duktiga på ful mek etc. Men att slipa en kniv............. jösses............ : /
    Mitt tips är att köpa ett bra bryne :)

Av:
    ForesterGuy
    Jag skulle aldrig lämna bort en kniv för slipning, dels för att det tar emot att betala för nåt man kan fixa själv, dels för att nån n00b säkert skulle förstöra mina fina knivar, för att inte tala om andra eggverktyg... ;-)

I likhet med folk från Norberg har jag slipat knivar sen åtminstone sexårsåldern, det var väl då man fick den klassiska scoutkniven? Jag och en kusin bytlånade knivar, han skar sej omedelbart på min, den var ju vass... ;-D

Jag har diverse brynen, såväl Gotlands- som diamant, och två slipstenar, den ena trefas, den andra handvevad.
    Ett japanskt vattenbryne ingår, och används till de japanska kockknivarna, undantaget den keramiska, fast jag har funderat på att skaffa ett finkornigare, det här är väl 1000-korn tror jag. Ett oljebryne, svart Arkansas, kanske? Borde motsvara 4000...

Det är meditativt att slipa knivar... ;-)

Av:
    toshiba
    Jag kan starkt rekommendera att hänge sig åt att slipa själv på stenar av japansk modell. Som sagt så räcker en kombo på 1000/3000 långt, men just första gången är det sannolikt att det hjälper att ha en grövre sten också. Likt cykling finns dock en risk att man blir lite besatt... Det brukar även vara en uppskattad "gå-bort-present" om man tar med sig ett par stenar och slipar upp värdens knivar, iaf på mer avslappnade tillställningar.

Av:
    Allroad
    toshiba skrev:
    Jag kan starkt rekommendera att hänge sig åt att slipa själv på stenar av japansk modell. Som sagt så räcker en kombo på 1000/3000 långt, men just första gången är det sannolikt att det hjälper att ha en grövre sten också. Likt cykling finns dock en risk att man blir lite besatt... Det brukar även vara en uppskattad "gå-bort-present" om man tar med sig ett par stenar och slipar upp värdens knivar, iaf på mer avslappnade tillställningar.

Ge presenter på begravningar, det var för mig ett nytt fenomen. Så det är där ni håller till ni knivslipare :)

Av:
    toshiba
    Allroad skrev:
    [
    Ge presenter på begravningar, det var för mig ett nytt fenomen. Så det är där ni håller till ni knivslipare :)

En vass kniv är onekligen en lämplig gå-bort-present i uttryckets alla möjliga tolkningar.

Av:
    Vernersson
    toshiba skrev:
    Allroad skrev:
    [

En vass kniv är onekligen en lämplig gå-bort-present i uttryckets alla möjliga tolkningar.

9 av 10 knivmördare stöder detta inlägg? ;-)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    ooms
    toshiba skrev:
    Varför just japansk modell? Finns det nån speciell fördel över traditionell svensk slipsten, eller är det bara för att det är "coolt"?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 07:43 av ooms.

Av:
    Stervelo
    Det är inte svårt att slipa en kniv med bryne, lite hög tröskel kan upplevas.
    Jag kör två stenar, en 800 och en flera tusen, minns inte men spelar ingen roll.
    Om du bara ser till att inte köra ner eggen totalt, så är det en enkel match att få det slipat.

Slipa ena sidan genom att "tälja" tills du får skägg på eggen, vänd, rinse repeat. Byt sten, rinse repeat.
    Köp med "vinkelhållare", använd i början så "känner" du vinkeln, det är att tälja.
    Vissa vinkelhållare repar kniven en gnutta, är det en som du "trär" på, dra på ett lager tejp först.

Ta en "billig" kniv att öva med. Kolla youtube videos.
    Se till att du inte får med sliprester från grova stenen när du använder fina stenen.

Jag gillar inte en "tokpolerad" egg, men det där är personligt.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Agent_Cooper79
    Jag ger ett plus ett på Wicked Edge. Lite hög ingångskostnad men väldigt enkel och välkonstruerad som bygger bort många nybörjarmissar. Wicked edge är en handslip där man kan slipa båda sidor på eggen utan att behöva vända bladet e.d. samt att man ställer in slipvinkeln som sedan hålls helt fix.

Grymt bra slutresultat blir det, mina Globaler har aldrig varit så vassa. Särskilt när man bemödar sig med att avsluta med strigling :) Hair popping sharp!

//Magnus

Av:
    DRQ96
    Allroad skrev:
    DRQ96 skrev:
    marr skrev:
    Jag är lite sugen på en sånhär.

https://www.hylte-lantman.com

Den är tyvärr kass. Har en själv o den används bara i absoluta nödfall.

Du får ju gärna jobba lite på varför du anser att den är kass.

Det finns många skäl men några är:
    1. Om man drar långsamt så blir bladet varmt, det kan tom bli så varmt att det påverkar härdningen. Därför bör man dra snabbt enligt instruktionerna. Men om man drar snabbt så är inte guiden särskilt stel utan flexar vilket gör att man riskerar få varierande eggvinkel vilket iaf för mig är värdelöst.

Slipbanden samlar på sig små slippartiklar vilket kan orsaka småskador på känsliga eggar.

Möjligheten att hitta exakt optimal eggvinkel finns inte, det är ett par fasta steg. Och om man vill slipa annat än köksknivar så är man väldigt begränsad...

Livslängden på banden är kort. Sett över ett antal år kommer en TsProf, Tormek eller Wicked Edge blir billigare (och mycket bättre i samtliga fall).

Det finns mer men detta är mina huvudskäl till att den ligger oanvänd här hemma....

Av:
    Black planet
    slipsten o porslinsbryne för hålla skärpan. Såg att han som slipade knivar närheten av Norra bantorget har förvunnit. Halva stans kockar gick dit. Vassa knivar är grymt att ha i köket.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Av:
    Antracith
    Tur att man han se detta innan man skickade in hela arsenalen till knivbrev! Känner mig lättlurad av deras små söta reklamfilmer där knivarna tycks bli hur vassa som helst....

Av:
    Allroad
    Det här med att slipa knivar verkar vara ett lite ömt område för vissa. Kollade en video på Youtube där matgeek skulle visa hur han slipade sin kniv. Blev ju toksänkt redan i första kommentaren där någon påpekade att matgeek INTE skulle dra hela kniven på slipstenen undan man skulle bara göra raka drag.

Kollar man en annan video så gör en annan person tvärtom så det verkar helt enkelt finnas olika skolor för hur man bör göra även om slutresultatet troligtvis blir detsamma?

Jag tror jag testar att köpa en sån här iaf.

https://clasohlson.com

Av:
    MatteXC
    En platt slipsten ca 1000 + ett välvaxat läderskärp, vad mer behöver en man? ;)

Av:
    toshiba
    ooms skrev:
    Varför just japansk modell? Finns det nån speciell fördel över traditionell svensk slipsten, eller är det bara för att det är "coolt"?

Med japansk modell menar jag bara att det är en platt sten som ligger still och man drar kniven över den, var den är tillverkad spelar ingen roll.

Av:
    SafeSurfer
    Det finns massa åsikter om hur man ska slipa vilket kan verka avskräckande. I min mening är det dock lätt att få ett skapligt resultat med de flesta slipsystem som är lika eller bättre än en fabriksegg. Att uppnå den perfekta eggen för en viss typ av kniv och applikation är förmodligen rätt svårt. Personligen skulle jag förespråka japanska stenar eller sharpmaker för kösknivar. Är man mycket intresserad och inte gillar stenar är wicked edge, edge pro eller tormek allernativ som verkar ge bra resultat. Jag gillar våtstenar då de är flexibla även och funkar för de flesta eggar även om min teknik inte är optimal. Värt att tänka på är att slipstenen ska vara lämplig för stålet man slipar dvs alla stenar är inte bra för superstål på 65 hrc och stenen måste vara plan, varför en diamantplatta är viktig att ha.

Av:
    Mini_me
    Premium:

CA6269D9-6236-405B-8889-459F3089BE9B.jpeg

F497EAAC-C98E-4E24-A116-C7C138A8AB7E.jpeg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    matz 1
    Mina rakknivar slipar jag på läder. Blir skit bra...

Av:
    ooms
    F-n ta denna tråd, nu dyker Knivbrev upp som reklam för mig här på happy...

Av:
    Mini_me
    ooms skrev:

Sjukt kul att läsa deras google recensioner dock :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    ooms
    Mini_me skrev:
    ooms skrev:

Sjukt kul att läsa deras google recensioner dock :)
    Jo, och framförallt deras svar till recensenterna; ofta rena utskällningarna :-)

Av:
    Akoa
    De skrev till mig att Google var en skitsida. De verkar vara riktigt goa på knivbrev alltså.

Av:
    Hasse#7
    Blir det inte obekväm stämning om man ger bort slipverktyg till en bekant och sedan sätter sig och övar sina obefintliga slipkunskaper på alla bekantens knivar ? :)

Av:
    biffsorken
    Slipkliniken är min LKS, men jag vet inte om jag tycker de är så bra på finslipning.
    Knivkultur provade jag senast med inlämning via Elon Kungsholmen. Helt OK, men avvaktar med omdöme tills nästa omgång.
    Cleancut Södermalm är verkar inte helt kompatibla med mig - kanske personkemi? Senaste försöket (med kniv inköpt där) hade de inte tid och det var problematiskt på något vis att jag hade lyckats vika eggen lite på ett ställe.

Av:
    ipv6
    Belse skrev:
    Var får Knivbrev dåliga recensioner, på deras Facebooksida är det nästan bara positivt låter det som?
    Hur är slipningen om man lämnar in knivarna på ClasOhlson, dom har ju också någon knivslipstjänst?

Jag har använt Knivbrev ett par gånger av lättja, men de slipar bort väldigt mycket material och känns generellt slarviga. Visst, knivarna blir vassa, men ett par mindre har fått väldigt annorlunda profiler. Och en kniv kom tillbaka med hack i handtaget.

---------------

Av:
    ForesterGuy
    Jag skulle inte släppa lös Knivbrev på mina Chromaknivar...
    250c643dd3f42f6b1db01a75f249751e_large.jpg

Av:
    salle
    Om man vill börja slipa själv och är novis. Vad ska man satsa på då, två olika stenar? Jag tänker inte fs för 30tkr+ i karbång utan snarare HT med ok gaffel och rätt geo om ni fattar liknelsen.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    SafeSurfer
    Sigma power 1200 gritt plus en diamantpatta 400 för att plana slipstenen och eventuellt profilera kniven är mitt förslag.
    Tror sigma power är samma märke som satake.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-13 19:00 av SafeSurfer.

Av:
    toshiba
    salle skrev:
    Om man vill börja slipa själv och är novis. Vad ska man satsa på då, två olika stenar? Jag tänker inte fs för 30tkr+ i karbång utan snarare HT med ok gaffel och rätt geo om ni fattar liknelsen.

En dubbelsidig sten med 1000/3000 grit. Större är enklare att jobba med.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in