• [OT] Barfota löpning

Av:
    ozzian89
    Jag funderar ju alldeles för mycket och nu grotta jag ner mig i barfota skor.

Jag tror det tar lång tid att vänja foten för att kunna springa marathon med barfota skor men

Är det inte en bra ide att träna lätt med dessa , för att stärka foten minimuskler och få till löptekniken ännu bättre?

Jag har sprungit på hälarna och jobbar för att få ett framfots steg.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte köpa några 5 fingers men en med väldigt tunn sula typ merell trail 4.

Edit: OT i rubriken. /mod
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-10 20:53 av jansson99.

• Re: Ej Cykel! Barfota löpning

Av:
    theBrand
    Det finns en hel del om detta i löpartråden, men kort:

Springa med tunn sula/barfota stärker foten på många sätt. Men ta det försiktigt i början, värm gärna upp i dina vanliga skor och kör väldigt kort barfota. Ett par hundra meter kan räcka för att ge dig träningsvärk i de flera dagar.

Av:
    Skogling
    http://www.jogg.se

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Är det inte bättre att du får ordning på konditionen och ner din vikt innan du ska röra till det med fler övningar?

Av:
    ozzian89
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Är det inte bättre att du får ordning på konditionen och ner din vikt innan du ska röra till det med fler övningar?
    Nja
    Det är ju därför jag kör flera grenar för att orka träna så mycket kondition som möjligt!
    När röven gör för ont kan jag simma/springa

När knäna värker kan jag åka skidor osv

Av:
    Spacekitty
    Du måste cykla mer för att det ska kännas mindre i röven.

=^.^=

Av:
    ozzian89
    Spacekitty skrev:
    Du måste cykla mer för att det ska kännas mindre i röven.
    Japp

Men vill kunna gå mellan passen😀

Av:
    N_sandstrom
    ozzian89 skrev:

Men vill kunna gå mellan passen😀

Då vetefan om barfotaskor är rätt grejj. Efter mina första pass (som iofs var aldeles för långa) hade jag vader som knappt ville låta mig kunna gå :p

Av:
    ozzian89
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Och måste skryta
    Vägde 98-99kg i julas
    Nu 93-94 och är starkare och 500%mer uthållig

Av:
    Arnesson
    Är du van löpare?
    Om inte så tror jag barfotaskor och 93kg är en snabb väg till skada.

Av:
    SGS
    Tar väldigt långt tid att vänja sig med barfotalöpning; till tveksam nytta. Är inte alls självklart att fördelarna överstiger nackdelarna. Det här finns det spaltmeter skrivet om.

Mina personliga erfarenheter av barfotalöpning (Five fingers) är att det är en skön känsla de första gångerna, men sedan lägger sig nyhetens behag snabbt. Höll på med det något halvår. Sedan över till löparskor med tunn sula. (Nike Free). Såhär några år senare kör jag i vilka skor som helst, utan smärtor. Landar nog på hälen mer än någonsin dessutom.

Det enda jag tyckte hela "naturligt löpsteg/barfota/framfots"-sekten gav mig som var värt att behålla är ökad stegfrekvens. Det håller jag fortfarande fast vid.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-10 15:51 av SGS.

Av:
    ozzian89
    SGS skrev:
    Tar väldigt långt tid att vänja sig med barfotalöpning; till tveksam nytta. Är inte alls självklart att fördelarna överstiger nackdelarna. Det här finns det spaltmeter skrivet om.

Mina personliga erfarenheter av barfotalöpning (Five fingers) är att det är en skön känsla de första gångerna, men sedan lägger sig nyhetens behag snabbt. Höll på med det något halvår. Sedan över till löparskor med tunn sula. (Nike Free). Såhär några år senare kör jag i vilka skor som helst, utan smärtor. Landar nog på hälen mer än någonsin dessutom.

Det enda jag tyckte hela "naturligt löpsteg/barfota/framfots"-sekten gav mig som var värt att behålla är ökad stegfrekvens. Det håller jag fortfarande fast vid.
    Kanon
    Det är ju just dessa erfarenheter jag vill höra om!
    Så det enda det gav dig var kortare steg med fotisättning under dig?

Det är just det jag försöker jobba med!

Av:
    Hasse#7
    Jag använder nästan alltid barfotaskor, även utan träning. Började spela beachvolley och vanlig volleyboll. Använder tunna barfotaskor av split-toe modell inomhus. Allt har blivit bättre med dem. Dock är jag ganska lat och ointresserad av löpning men millopp har funkat i barfotaskor. Har aldrig haft problem med vaderna men har ju typ bott i fotbollsskor, som har många likheter med barfotaskor. Mitt enda råd är att du provar dig fram. Barfota i sand tror jag är det som ger mest styrka med minst nötning i foten. Är ingen expert utan redogör för egen känsla.

Av:
    SGS
    ozzian89 skrev:
    SGS skrev:

Kanon
    Det är ju just dessa erfarenheter jag vill höra om!
    Så det enda det gav dig var kortare steg med fotisättning under dig?

Det är just det jag försöker jobba med!

Jag har inte gjort några djupare analyser i ärlighetens namn. Men att jag tar kortare löpsteg även i helt vanliga, väldämpade löparskor nu än tidigare är jag helt säker på. Det var blivit naturligt för mig och jag gillar det. Känns som det sparar på både kropp och energinivåer. Ungefär som att sträva efter en kadens runt 90 vid landsvägscykling i stället för att pressa vid 60 timme efter timme.

Av:
    Ultralite
    Mitt tips är väldämpade skor med 0 drop som komplement. Sliter inte lika hårt samtidigt som man ändå springer med samma teknik.

Av:
    ozzian89
    Ok, jag kanske får rätt steg med vanliga skor, får söka mer info!

Av:
    kogoyo
    Har kört minimalistiska skor i ca 3 år. Då menar jag 0-drop, 3mm sula och vid tåbox. Går helt barfota april-sep/okt, springer ibland med skor ibland utan under samma period. Under vintern är d minimalistiska som gäller.
    Det tog ca 2 mån att kunna löpa helt o hållet i min. skor. Som ett tips lyder så värmde jag upp i vanliga o bytte skor under löppasset. Först sista km i min. skor, i 2 veckor. Sen lite mer i ca en mån, sist endast första km i gamla löpskor. Det är vaderna som tar stryk annars.
    Givet att fötterna har blivit starkare: trampar aldrig fel längre (ex att man råkar trampa på ytterkant så fotleden böjs), jag kan parera ojämnheter i underlaget mycket bättre o snabbare. Osv. Jag springer mest trail, upp till 10k barfota (ca 45 min som snabbast)
    Men jag håller även med att många följer barfotatrenden som om d vore en sekt o det håller jag mig utanför. Viktigast e att löpningen känns bra för dig o dina fötter.
    Barfotalivet har gjort att jag gått upp ca 1,5 skostorlekar.

Av:
    Hasse#7
    kogoyo skrev:
    Har kört minimalistiska skor i ca 3 år. Då menar jag 0-drop, 3mm sula och vid tåbox. Går helt barfota april-sep/okt, springer ibland med skor ibland utan under samma period. Under vintern är d minimalistiska som gäller.
    Det tog ca 2 mån att kunna löpa helt o hållet i min. skor. Som ett tips lyder så värmde jag upp i vanliga o bytte skor under löppasset. Först sista km i min. skor, i 2 veckor. Sen lite mer i ca en mån, sist endast första km i gamla löpskor. Det är vaderna som tar stryk annars.
    Givet att fötterna har blivit starkare: trampar aldrig fel längre (ex att man råkar trampa på ytterkant så fotleden böjs), jag kan parera ojämnheter i underlaget mycket bättre o snabbare. Osv. Jag springer mest trail, upp till 10k barfota (ca 45 min som snabbast)
    Men jag håller även med att många följer barfotatrenden som om d vore en sekt o det håller jag mig utanför. Viktigast e att löpningen känns bra för dig o dina fötter.

Inlägget har många likheter med mina erfarenheter. Har också ökat från stor 45 till 47. Inga vrickningar/stukningar, helt annan kroppshållning och avskyr numera klackar. Viktigt att nämna är att jag har en sula med pelott ibland. Nånting hann gå sönder på hårda golv när jag var yngre. Framfoten är liksom uttrampad, men även här har jag blivit starkare. Med delad tå funkar inte sulan. Tre timmar volleyboll eller beachvolley funkar nu utan sula.

Av:
    MatteXC
    Ultralite skrev:
    Mitt tips är väldämpade skor med 0 drop som komplement. Sliter inte lika hårt samtidigt som man ändå springer med samma teknik.

+1 på detta!!

Av:
    ozzian89
    kogoyo skrev:
    Ok, intressant
    Jag tror jag testar, det ger ju motivation, kul med nytt.

Men ska man köpa lite stora skor eller får man byta allt eftersom?

Av:
    Hasse#7
    ozzian89 skrev:
    [
    Ok, intressant

Jag har gått från 11,5 till 13 men då skall sulorna räknas in. Tror sockiplasterna jag spelar volleyboll i är motsvarande 46. Skitsvårt att råda i frågan. Jag tycker för övrigt att mesh är ett icke hållbart material när man har en rörlig fot på insidan. För mig brister ovansidan ofta i kanten eller vid stortån.

Av:
    görveln
    Håller med SGS. Det är nog en fördel att ha en hög kadence och landa med foten under kroppen. Resten spelar nog inte så stor roll och det är ju inga problem att springa bra (och landa på framfoten om man vill det) med skor med ganska mycket och mer normalt drop.

De som har haft världsrekordet i maraton och har sprungit med adidas har väl använt skor med drop på 9+ mm tror jag så det går väl att springa rätt ok med mer normalt drop också.

Att allt generellt ska bli mycket bättre med minimalistiska skor tror jag iallafall inte på men det fungerar säkert för några.

Själv har jag inte så mycket erfaring med olika typer skor men löper med 6 mm drop i skogen med lite dämpning och nu med 11 mm på asfalt utan att jag märker någon direkt skillnad.

Av:
    kogoyo
    ozzian89 skrev:
    kogoyo skrev:
    Ok, intressant

Byt allt eftersom. Dock ska du nog börja med skor som sitter tajt, inte så mycket i längd utan helt runt om. Du kommer ändå till en tidpunkt då foten slutar bli större, men hur snabbt beror nog på hur dedikerad du är.
    Det tar lång tid för foten att vänja sig vid att slappna av. Mina fötter e fortfarande inte helt vana.

Av:
    ozzian89
    ok, då måste jag testa, vilken sko?

Merrel trail, glove, eller borde man gå hela vägen med 5 fingers?

förslag?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-10 22:08 av ozzian89.

Av:
    Hasse#7
    ozzian89 skrev:
    ok, då måste jag testa, vilken sko?

Merkel trail, glove, eller borde man gå hela vägen med 5 fingers?

förslag?

Jag har Merell och Zemgear. Merell är lättare att köpa och prova. Enda stället de går sönder på är ovanpå stortån (i mitt fall).
  • Re: [OT] Barfota löpning

Av:
    Matte_82
    Jag har både Merrell trail glove och Five Fingers.
    Merrell skonarn har typ varit det ända jag använt de sista somrarna både för löpning o vandring samt vardags.
    Five fingers är lite mer i ögonfallande men bättre frihetskänsla.
    För mig har det hjälpt att få en bättre fotnedsättnig som sparar min smalben samt högre kadens.

Tycker barfota löpningen är skoj o blanda in i övrig träning.

Av:
    bicepnglutes
    Som många andra sagt så är barfotaträning ett utmärkt komplement för att stärka upp fötter och fotleder, men våra fötter är inte riktigt anpassade idag för anspänningen och du kommer utsätta dig för skada snabbt om du tar det till överdrift.

Hade jag varit dig hade jag börjat med att springa korta sträckor barfota, t.ex på en gräsplan, konstgräsplan eller utomhusbana med mjukt material. Det du vill få ut av barfotaträningen är mycket det "neutrala" steget samt en ökad stegfrekvens när du sätter i fötterna. Varje gång du springer barfota vill du härma springstilen med dina vanliga joggingskor.

https://xn--utmrkt-dua.se

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-10 22:14 av bicepnglutes.

Av:
    m3lk3r
    Testat en del och tycker det enbart är kul om man springer riktigt snabbt på korta sträckor, annars har det inte gett mig någonting. Ett bra löpsteg får man med teknikövning. Jag har i princip samma löpsteg med mina 4 mm drop som 10 mm drop.
    Ska du tvunget testa så tycker jag att du borde vara väldigt försiktig i början och slänga in det ibland utöver vanlig löpträning. Typ 15% minimalistisk sko och resten vanlig.

Har för övrigt otroligt svårt för five fingers. De jag känner som rockar five fingers är ena riktiga dmt puffande hippies..

Av:
    MatteXC
    Arnesson skrev:
    Är du van löpare?
    Om inte så tror jag barfotaskor och 93kg är en snabb väg till skada.

Det tror jag också. 0 drop tar ganska hårt på vader/hälsena om man nu inte lyckats klara sig genom livet med ovanligt bra rörlighet, med västerländska mått då... Väldigt lätt att glömma hur jävla svaga vi är i fötterna, själv fick jag en påminnelse föe någr veckor sedan...

Förslagsvis börja med lätta promenader och öka gradvis.

Av:
    ozzian89
    Japp
    det blir merrell trail love och 5 min gång på rullbandet varje dag inför löpning med vanliga skor och cykel/gym träningen.
    senare pw i terrängen när våren kommer.

Av:
    Kronekull
    Jag springer med ett par Merrell skor med 0mm drop och det trivs jag väldigt bra med. Har sprungit maraton med dom utan problem
    men numera är det kortare sträckor på max 10km som gäller då jag har tappat intresset lite...
    Jag tycker det är svårare att gå i lugnt tempo och ha en fotisättning anpassad för barfotaskor, mycket lättare att springa då det kommer
    mer naturligt att sätta i framfoten först.

Av:
    evo
    Har själv bara positivt att säga om barfotalöpning men man ska ta det lugnt. Springer fortfarande i vff upp till milen, vid längre får Escalante-dojiorna ta vid.

Men som sagt, skynda långsamt med barfotaskor. Det är väldigt annorlunda.

<`)))><

Av:
    Jag sprang Lidingöloppet utan skor för 14 år sedan. Man lär sig mycket på det.

Övade ca 2-3 månader innan vilket var både tillräckligt men samtidigt för lite.

Av:
    MatteXC
    Haha fan va hårt! Du vann i mina ögon även om du kom på sista plats :)

Av:
    Hasse#7
    MatteXC skrev:

Tre mil utan skor och komma i mål gör väl att man vann barfotaklassen och alla andra blir motionärer?

Av:
    Det ska finnas analoga bilder på fötterna efter målgång. Undra om vi inte borde framkalla dem snart... =/

Aldrig haft så muskulösa fötter som då. Trots att jag bara använder barfota skor sedan dess. Dessutom fick man galen läk förmåga under fötterna.

Av:
    MatteXC
    Hasse#7 skrev:
    MatteXC skrev:

Tre mil utan skor och komma i mål gör väl att man vann barfotaklassen och alla andra blir motionärer?

Håller med!

Fram med bilderna!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in