• Slanglösa däck. (nybörjare)

Av:
    Kent64
    Hej, har köpt en begagnad mountainbike med slanglösa däck, fick punktering här om dagen, tog av däcket tvättade och gjorde rent. Fyllde på vätska och fyllde luft allt funkade bra. Har ni några frågor.
    Det kommer ut vätska genom små porer i däcket är, är det ok?
    Tätar vätskan mellan däck och fälg samt fälg och ventil?
    /Kent.
  • Re: Slanglösa däck. (nybörjare)

Av:
    jde19
    Normalt sett skall det INTE komma ut vätska genom porer i däcket. Då är det nog däcket inte "tubeless ready" men har du tur så tätar det ju upp till slut, men det går nog åt mer vätska.
    Vätskan skall täta alla rimligt små hål och glipor. Om det fortsätter sippra ut så kan det vara skevt i fälgen eller smuts/grus som skapar springor. Vad gäller ventilen så kolla att passformen på gummit något sånär följer fälgens rundning invändigt. Det finns olika modeller.

Av:
    Kent64
    Däcken är SCHWALBE Rocket Ron Evo LiteSkin. /Kent

Av:
    såkket
    Jag gav upp på mina Evo liteskin RoRo RaRa och bytte till snakeskin som är TLE (Schwalbiska för tubeless ready)
    Går säkert att få det tätt med rätt sörja och tålamod men läckte som sagt i porerna med vanlig Stans.

Av:
    Fulkinesen
    Kent64 skrev:
    Däcken är SCHWALBE Rocket Ron Evo LiteSkin. /Kent

Schwalbes Liteskin-däck är ganska dåliga att använda Tubeless, de funkar bäst med slang. Du får både problemet att de läcker vätska i porerna men du riskerar också att punktera med dem eftersom de är lite för tunna (och lätta) för att riktigt funka Tubeless. Du kan ha tur och klara dig ett tag men förr eller senare... För varje däck som Schwalbe har så finns det både en Liteskin och en Snakeskin-version. Det är Snakeskin du ska använda för Tubeless
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 08:51 av Fulkinesen.

Av:
    SafeSurfer
    Jag har haft samma problem men lustigt nog funkar det bra på framdäcket men bak läcker der friskt genom sidoväggen, såg det genom att testa i vattenbad. Tror jag fått det ganska tätt nu genom att låta hjulet ligga på sidan så att vätskan hamnar på sidoväggen och rotera då och då. Lustigt att det varierar så mellan likadana schwalbe tlr däck. Tippest är att ta loss hjulet och lägga det på sidan och ha rejält med stansvätska samt skaka runt då och då tills det är tätt.

Av:
    Kent64
    Tack för alla svar, däcken är nu iallafall täta! 😀

Av:
    Manurhin2
    Kent64 skrev:
    Tack för alla svar, däcken är nu iallafall täta! 😀
    Gött
    När du punkar och ev lägger i slang kommer du sannolikt dra loss latexen från däcksidorna och får börja om igen .

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ