• Cycling i Appalacherna, Blue Ridge Parkway (film)

Av:
    erikll
    Jag och en kompis bestämde oss för att cykla Blue Ridge Parkway, som går genom Blue Ridge Mountains i Virginia och North Carolina. Klippte ihop en film (36 min) om äventyret - gissar att det inte är så många svenskar som kört denna väg, så postar länken här ifall någon är intresserad:

https://youtu.be (se den i HD/1080p, annars ser det inte bra ut)

Det blir finare och finare ju längre söderut vi kommer, mot slutstationen Cherokee i Smokey Mountains National Park. Detta är en känd cykelrutt och vi hade stor hjälp av den här guideboken:

https://www.amazon.com

I praktiken mötte vi inte många cyklister, bara några få som gjorde samma resa. Hade varit intressant att veta ifall det finns andra svenskar som varit där. Vi hade ingen större erfarenhet så tog det rätt lugnt, kring 7 mil om dagen i snitt och totalt lite mer än 10.000 höjdmeter under 9 cykeldagar (enligt Google - mycket mer på GPS:en).

Erik
  • Re: Cycling i Appalacherna, Blue Ridge Parkway (film)

Av:
    GoranS
    Kul äventyr.

Alltid roligt att se ställen som är ovanligt med RR:ar från här på happy.

Av:
    GoranS
    Några frågor:

Vad funkade bra och vad känner ni i efterhand att ni kunde gjort annorlunda för att få en ännu bättre resa?

I vilken utsträckning hade ni kollat boende innan och i vilken mån tog ni det som det kom?

Hur upplevde ni trafiksituationen - mängd, hänsynsfullhet, ... ?

Temperatur?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-10 22:04 av GoranS.

Av:
    Klavikel
    Jävlar vilket äventyr.
    Perfekt avslutning på helgen att kolla på detta och drömmar sig bort lite.
    Kollade hela filmen och det var väldigt vackra omgivningar.
    Cykelsemester borde man nog prova på någon gång i livet tänker jag. Innan man blir gammal och bekväm av sig.

Tack för att ni delade med er av äventyret.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    erikll
    GoranS, vi hade bokat alla övernattningar. Vissa sträckor finns inte mycket att välja på så vi tog det säkra före det osäkra. Finns många boenden en bit från Parkway som ser nära ut på kartan, men ofta blir det många höjdmeter eftersom vägen följer bergskammen. Tycker nästan inte det kunde blivit bättre, allt funkade väldigt bra. Vi hade absolut orkat lite längre varje dag, så möjligtvis ångrar jag att vi missade en bit i början av Parkway (startade i Roanoke vilket var smidigt eftersom det finns flygplats där).

Det var lugnt på vägarna för det mesta. Ökade dock på helgerna samt generellt söderut närmare Smokey Mountains som är USAs mest välbesökta nationalpark. Men ofta var vi förvånade hur lite trafik det var.

Väldigt varierande bergsklimat. Första dagen 28 grader och gassande sol vilket vi var smått chockade över. Efter detta hade vi nog ofta kring ca 18-20 grader, men varierade mycket beroende på höjd och kunde vara kalla morgnar. Förutom en dag med galet hellregn och blåst var det nästan inget regn alls. Dock mycket dimma, på gränsen till regn liksom. Ser ut som regn på filmen ibland men egentligen inte. Det var ganska behagligt att cykla i. Precis när vi packade ihop cyklarna sista dagen kom regnet. Tror vi hade tur, kan bli lite hur som helst där uppe i bergen.

Klavikel, kul att du gillade filmen!
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 10:23 av erikll.

Av:
    kroem
    Vilken härlig film, och musik! Whiskeytown!

Tror ni att ni skulle kunna kapa tiden med en dag om ni hade mer aero tröjor? #happy :D

Av:
    WSMC
    erikll skrev:
    Jag och en kompis bestämde oss för att cykla Blue Ridge Parkway, som går genom Blue Ridge Mountains i Virginia och North Carolina. Klippte ihop en film (36 min) om äventyret - gissar att det inte är så många svenskar som kört denna väg, så postar länken här ifall någon är intresserad:

https://youtu.be (se den i HD/1080p, annars ser det inte bra ut)

Det blir finare och finare ju längre söderut vi kommer, mot slutstationen Cherokee i Smokey Mountains National Park. Detta är en känd cykelrutt och vi hade stor hjälp av den här guideboken:

https://www.amazon.com

I praktiken mötte vi inte många cyklister, bara några få som gjorde samma resa. Hade varit intressant att veta ifall det finns andra svenskar som varit där. Vi hade ingen större erfarenhet så tog det rätt lugnt, kring 7 mil om dagen i snitt och totalt lite mer än 10.000 höjdmeter under 9 cykeldagar (enligt Google - mycket mer på GPS:en).

Erik
    Härlig film!
    Har gjort samma resa, dock med bil för ett par år sedan.
    Underbar natur och vi hejade på alla cyklister vi såg!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Fältprästen
    Såg ut att vara ett mysigt äventyr, i lagom takt.
    Amerikanerna är ju lite speciella av sig, så man får säkert se och uppleva en del udda saker längs vägen.
    Angående trafiken så är USA väl rätt glesbefolkat har jag fått för mig.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    fhloston
    Trevlig film!

Jag åkte delar av den sträckan för några år sedan, men då med det betydligt tråkigare transportmedlet bil. Ser mycket bättre ut med cykel 🙂

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    erikll
    Ja, blir ju nåt annat, har bilat en del i USA tidigare och hade gärna gjort om en del på det här viset. Lite udda grejer stötte man på helt klart i dessa konservativa trakter, typ cykelmissionären som gav sitt nummer och erbjöd sig be gud stänga av regnet för oss vid behov...

Av:
    JojjeM
    Grymt!

Skönt lågmäld mix av cykling och vardagsbetraktelser. Välarbetat soundtrack också. Gillade dramatiken vi SPD(?)-vurpan. Där var ni riktigt illa ute ett tag ;)

Stor tumme upp!

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ