• Cykla i alperna i sommar - vart hade ni åkt?

Av:
    CHs
    Planerar att göra en tur ned till alperna i sommar för att cykla. Vill ha tips på vart som kan vara bra ställen att besöka.

Tanken är att det ska finnas liftar / shuttels upp primärt så det blir mestadels nedförskörande. Det ska gärna finnas på olika nivåer, då vi är ett större gäng på olika nivåer. Sen får det gärna finnas rätt många nedfarter om möjligt.

Vart hade ni åkt?
  • Re: Cykla i alperna i sommar - vart hade ni åkt?

Av:
    magnanimous_mag
    Portes du Soleil är ju stort och har alla möjliga nivåer. Jag gillade den schweiziska delen som har lite mindre folk.

Själv funderar jag på Verbier i sommar som också har mycket att välja på. Nackdelen är ju att Schweiz är ganska dyrt.

Av:
    CHs
    Portes du Soleil verkade ju riktigt stort! Hur långt är det mellan de olika systemen ungefär?

Verbier verkar ligga hyfsat nära också!

Av:
    magnanimous_mag
    Mellan Verbier och Portes du Soleil så är det inte så långt, 1h med bil eller så. Någon gång har jag bott vid montreux och då kan man ta bilen eller tåget till det ställe man känner för dagen.

Portes du Soleil är stort. Jag har bott i Champery de gånger jag bott vid systemet och att ta sig därifrån till Les Gets och tillbaka på cykel är snudd på en heldags utflykt.

Av:
    Raggamuffin
    Skissar själv på Portes du Soleil. Försöker få ihop nåt med Zermatt och Visp med men inte fördjupat mig än.

Hade tänkt försöka blanda park och öppen terräng men svårt att planera shuttle i förväg när man är ensam.

// Muffin

Av:
    Wiciman
    följer!

Av:
    Manurhin2
    Med risk för att det är en gnutta ot
    Jag har jobbat en hel del ute i Europa och uppfattat Frankrike och Italien ( och förmodar även Schweitz ) som ojämförligt dyrast .
    Om prisnivån i Österike är mer lik Sverige så skulle prisnivån innebära en betydligt längre vistelse för samma pengar .
    Förutsätter bra cykling såklart .
    Berg finns så det räcker .....

Av:
    thomalin
    Österrike, om det är att föredra.. Har egentligen ingen koll på den cykling du frågar efter men när jag var i Sölden för några år sen så såg jag många som cyklade. En del åkte lift upp, men jag har alltså ingen aning om bra utförsåka, eller inte. Kanske värt att kolla?

Av:
    Raggamuffin
    På det hållet hade jag styrt ögonen mot Saalbach.

// Muffin

Av:
    jonte987
    Tittar också på att åka nånstans, troligen sensommar, long weekend med flyg. Fast det kanske kan ändra sig.

Schweitz är så klart dyrt generellt. Frankrike & Italien är kanske dyrare att åka skidor i men osäker på att det är generellt dyrt eller hur det är med cykel.

Fördelen med Schweitz är att man kan åka tåg överallt(?) smidigt och direkt från Geneve flygplats.

Av:
    magnanimous_mag
    I min ringa erfarenhet så är det framförallt maten i Schweiz som får mig att kippa after andan. Boende går att fixa till ok priser med air b n b och liknande. När det gäller Frankrike så var jag i Chamonix förra sommaren och tyckte inte det var hutlöst dyrt iaf.

För min del är närheten till Geneve mest intressant då jag ska träffa en kompis där. Har spannat lite på Samoens och Grand Massif, ingen som har erfarenheter av det? Ser ut som det skulle kunna ha vad trådskaparen letar efter och även jag.

Av:
    stenmark
    Tänk på att det är generellt cykelförbud på stigar i Österrike.
    Man får bara cykla på leder som det explicit står att det är tillåtet på.
    I övriga alpländer får man cykla på stigar. Förutom i vissa nationalparker.

EDIT:
    Chamonix är också förbjudet att cykla på vandringsleder under högsäsong, typ Juli och Augusti.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 16:56 av stenmark.

Av:
    stenmark
    Om man vill ha mycket park och tydligt uppmärkta cykelleder är nog portes du solleil bra.

Vill man åka mer vanliga stigar fast gjorda bara för cykling så är la thuille bra.

Vill man åka mer "side country" på vandringsleder. Där man kanske måste cykla sidleds eller lite uppför ibland. Så tycker jag les arcs och la plagne är bra.

Av:
    stenmark
    Verbier är ett grymt ställe också. Med skapligt bra park och stort utbud av naturliga stigar.
    I Verbier kan man åka upp på andra sidan dalen med postbussen också i Bruson, då får man åka stigar som garanterat är brake bumps fria.

Av:
    empo
    Är inte värt att åka till saalbach om man nu inte råkar vara i närheten. Sölden verkar ha satsat på att öppna ett gäng vandringsleder för cyklister och byggt ut bikeparken på senaste och det ser rätt bra ut, inte varit där och testat ännu.

Men som sagt, allt i tirol som inte är väg eller specifikt markerat för cyklister är off limits för cykling vilket gör österrikiska alperna rätt ovärt om man jämför med vad man kan få i cyklingsväg på annat håll.

Av:
    C-dale
    Frankrike har ett 50 tal bikeparks. https://www.vttfrance.com

Av:
    Fältprästen
    stenmark skrev:
    Tänk på att det är generellt cykelförbud på stigar i Österrike.
    Man får bara cykla på leder som det explicit står att det är tillåtet på.
    I övriga alpländer får man cykla på stigar. Förutom i vissa nationalparker.

EDIT:
    Chamonix är också förbjudet att cykla på vandringsleder under högsäsong, typ Juli och Augusti.
    Även i Schweiz är det ett generellt förbud enligt en cyklande schweizare jag känner. Men få verkar bry sig.
    I Graubünden är det däremot officiellt tillåtet att cykla "var som helst" enligt deras reklam. Alla stigar är cykelstigar.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    magnanimous_mag
    Graubunden låter helt plötsligt intressant. Det där med vilka stigar som är ok kan vara ett lite spännande ibland i alperna. Vi frågade damen i lifthuset i Chamonix vart vi kunde åka, hon visade entusiastiskt på kartan ett spår över till Schweiz sidan sen sa hon "It is forbidden but it is ok". Jaha, då så.

Av:
    stenmark
    Jag har aldrig stött på någon skylt i Schweiz som säger att det är förbjudet att cykla där, på allmänna stigar.
    Schweiz turistnäring gör ju rätt mycket reklam för deras fina alpcykling också. Så om det är förbjudet så verkar det vara så att det struntas i på alla nivåer.

I chamonix så står det stora förbudsskyltar om man rullar in på stigar man inte får cykla på.
    Detsamma gäller tex Vannoise nationalpark.
    Har inte kört i Österrike, så jag vet inte hur mycket dom reglerar det där. Eller om det är allmänt accepterat.

Av:
    discomike
    Angående chamonix så var jag lite sådär svensk och fråga vår franska guide när vi körde mot förbudsskyltarna, och hon sa att det inte var något att bry sig om så länge man körde lite försiktigt när man mötte fotgängare =)

Jag slängde in ett "bonjour" och "merci" vid varje möte med =)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in