• Landsväg; komfort och eller gravel - hoj anskaffad

    Av:
    tim_eriksson
    Funderar på att skaffa en lvghoj och är totalt nybörjare på det.
    Planen är att köra något motionslopp och som sällskap åt andra åkare men inte ren tävling.
    Med tanke på hur vägarna ser ut så bör det vara något hyfsat bekvämt och komfortinriktat.

    Vad finns det för modeller med en vettig spec utan att prislappen sticker iväg?
    Kan tänka mig begagnat också men det finns ju så många modeller och risken är att jag kommer hem med något stenhårt as som är ökänt överjävlig ...
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-25 09:07 av tim_eriksson.

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Salabaladala
    Budget?
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    bellasoda
    tim_eriksson skrev:
    Med tanke på hur vägarna ser ut så bör det vara något hyfsat bekvämt och komfortinriktat.

    Som du skriver så finns det mycket att välja på. Men vad menar du med ovanstående? Hur ser vägarna ut? Tänker du cykla på grusväg?

    I såna fall så kan jag rekommendera en gravel.

    Om du däremot vill cykla asfalt, så kan det ju även vara en idé med en renodlad lvg-hoj.

    Du ska nog inte oroa dig för att du köper "något stenhårt as". En landsvägscykel ska gärna vara styv, och det är nog inte där skon klämmer tror jag.

    Vill du att cykeln ska vara bekväm så borde du IMHO titta på geometri och max tillåten däckbredd. I praktiken så kommer du får en fungerande cykel så länge du köper en landsvägscykel med skivbroms. Det är bara de riktigt dyra modellerna som har aggressiv geometri, och så länge du köper något med skivbroms så får du garanterat plats med minst 28mm däck, antagligen större.

    Större däck (typ 28mm eller mer) => bättre komfort
    Mer upprätt geometri => bättre komfort

    Utöver det så finns det prisvärda cyklar i 30kkr-klassen, och det kan ju vissa påstå vara vettig spec utan att prislappen sticker iväg. Det beror helt på vad du har för budget.

    Men sikta på något med åtminstone Shimano 105, framgaffel i kolfiber och skivbromsar så får du säkert något som funkar. Köp rätt storlek också.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Johan A
    Jag hade typ samma funderingar efter att ha haft en drös med hojar. Jag ville ha en hoj för både landsväg, grus och även för att tävla i cx med.
    Jag köpte en gravelhoj som är väldigt lik en landsvägshoj men med plats för fetare däck. Funkar toppen. Det enda smolket är att den, pga sin geometri är 17mm lägre än en cx vilket jag märker av när jag hojar ren cx på skrå. Styret är sänkt nu. Men kolla efter något liknande. De flesta märken har ju såna här hojar i sitt sortiment.

    1E81D9FC-C464-432E-A9AD-26F8442858A3.JPEG

    A69A826A-EB82-485F-A28A-745547AC112B.JPEG

    EEFCBD42-5B1E-45B6-A12D-ACD72E3AE3F4.JPEG

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Salabaladala
    bellasoda skrev:
    Men sikta på något med åtminstone Shimano 105, framgaffel i kolfiber och skivbromsar så får du säkert något som funkar. Köp rätt storlek också.

    +1, men ifall TS tycker att skivbromsade modeller går över budget så får man faktiskt in 28mm däck i shimano 105 fälgbromsar vilket torde duga för en komfortracer.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    CW
    "Funderar på att skaffa en lvghoj ochjär totalt nybörjare på det.
    Planen är att köra något motionslopp och som sällskap åt andra åkare men inte ren tävling. "

    Varför nämner du ens grushoj i titeln då?
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Salabaladala
    CW skrev:
    "Funderar på att skaffa en lvghoj ochjär totalt nybörjare på det.
    Planen är att köra något motionslopp och som sällskap åt andra åkare men inte ren tävling. "

    Varför nämner du ens grushoj i titeln då?

    För att han är nybörjare. Var snäll nu.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Stumpy
    Johan A skrev:
    Jag köpte en gravelhoj som är väldigt lik en landsvägshoj men med plats för fetare däck. Funkar toppen.
    Om TS kan tåla sig några månader, så kan han väl köpa din när du uppgraderar? När släpps 2020-modellerna?
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    CW skrev:
    "Funderar på att skaffa en lvghoj ochjär totalt nybörjare på det.
    Planen är att köra något motionslopp och som sällskap åt andra åkare men inte ren tävling. "

    Varför nämner du ens grushoj i titeln då?

    För att jag är helt grön och är öppen för all input.
    För att när jag kikar på nätet så ser jag ingen större skillnad mer än däcken.
    TREK Checkpoint, Domane, Emonda tex, ser ingen större skillnad
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Salabaladala skrev:
    Budget?

    Har inte satt något exakt nivå, det ska vara schyssta grejer som funkar men lägger hellre den stora pengen i skogen.
    Vis av erfarenhet så får man inte vara dumsnål utan hellre spräcka en budget än att åka runt med något som inte funkar.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Med tanke på hur vägarna ser ut så bör det vara något hyfsat bekvämt och komfortinriktat.

    Som du skriver så finns det mycket att välja på. Men vad menar du med ovanstående? Hur ser vägarna ut? Tänker du cykla på grusväg?

    I såna fall så kan jag rekommendera en gravel.

    Om du däremot vill cykla asfalt, så kan det ju även vara en idé med en renodlad lvg-hoj.

    Du ska nog inte oroa dig för att du köper "något stenhårt as". En landsvägscykel ska gärna vara styv, och det är nog inte där skon klämmer tror jag.

    Vill du att cykeln ska vara bekväm så borde du IMHO titta på geometri och max tillåten däckbredd. I praktiken så kommer du får en fungerande cykel så länge du köper en landsvägscykel med skivbroms. Det är bara de riktigt dyra modellerna som har aggressiv geometri, och så länge du köper något med skivbroms så får du garanterat plats med minst 28mm däck, antagligen större.

    Större däck (typ 28mm eller mer) => bättre komfort
    Mer upprätt geometri => bättre komfort

    Utöver det så finns det prisvärda cyklar i 30kkr-klassen, och det kan ju vissa påstå vara vettig spec utan att prislappen sticker iväg. Det beror helt på vad du har för budget.

    Men sikta på något med åtminstone Shimano 105, framgaffel i kolfiber och skivbromsar så får du säkert något som funkar. Köp rätt storlek också.

    Tack för värdefulla tips!

    Jag tänker på grussträngar, sprucken asfalt och potthål. Sånt som det är fullt av på de mindre asfaltsvägarna här i glesbygden.
    Det får ju inte var så extremt att det blir oanvändbart.


    Det är kanske trevligt att kunna svänga av asfalten också om det inte innebär för mycket kompromisser.
    Dock trampar jag gärna grus men då kan jag ta Topfuel som funkar bra till det.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Johan A skrev:
    Jag hade typ samma funderingar efter att ha haft en drös med hojar. Jag ville ha en hoj för både landsväg, grus och även för att tävla i cx med.
    Jag köpte en gravelhoj som är väldigt lik en landsvägshoj men med plats för fetare däck. Funkar toppen. Det enda smolket är att den, pga sin geometri är 17mm lägre än en cx vilket jag märker av när jag hojar ren cx på skrå. Styret är sänkt nu. Men kolla efter något liknande. De flesta märken har ju såna här hojar i sitt sortiment.

    Sjukt snygg hoj med den folien!
    Diverge - alltså en Spec
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    bellasoda
    tim_eriksson skrev:
    Tack för värdefulla tips!

    Jag tänker på grussträngar, sprucken asfalt och potthål. Sånt som det är fullt av på de mindre asfaltsvägarna här i glesbygden.
    Det får ju inte var så extremt att det blir oanvändbart.


    Det är kanske trevligt att kunna svänga av asfalten också om det inte innebär för mycket kompromisser.
    Dock trampar jag gärna grus men då kan jag ta Topfuel som funkar bra till det.

    Jag tror att om du skaffar en renodlad racer så får du räkna med att det inte är jätteroligt att cykla på grusväg. Det samma gäller att cykla innan de sopat bort gruset på vägen.

    Sprucken asfalt och potthål brukar man kunna låta bli att cykla ner i. Potthål kommer vara ett problem oavsett cykel du väljer, så det är bara att hålla utkik och undvika dem.

    Som någon annan sa så får det ofta plats 28mm däck i många fälgbromsade racer-cyklar. Men köper du en fälgbromsad så måste du dubbelkolla detta. Gränsen går nog oftast vid 28mm också. För en skivbromsad racer vågar jag nästan garantera att 28mm går i, och antagligen även mer.

    Om du vill jämföra t ex: TREK Checkpoint, Domane, Emonda, så finns det ju uppenbara skillnader. Stavning, färg och pris är väl det mest uppenbara. Hur det känns att cykla på cykeln är väl antagligen ungefär samma. Särskilt om du klämmer på exakt samma däck, och ställer in styret och sadeln efter exakt samma mått.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Johan A
    tim_eriksson skrev:
    Diverge - alltså en Spec

    Jo jag har ju bara såna hojar, förutom min BMX som är en Meybo. Men varje märke har ju typ motsvarande hojar. Jag saknar inte min Tarmac kan jag iaf säga. Den där funkar mer än bra för mitt asfaltsåkande.

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    me.I.am
    Jag har en racer (Cannondale caad10), och har senare kompletterat med en gravel. Racern på asfalt, grus och typ cykelsemester på graveln. Graveln är tråkigare än racern på asfalt, fikasväng på grusvägar är behagligt på graveln, där skulle jag inte vilja ha racern.

    Vad gäller dålig/knagglig asfalt så känns det mer irriterande när jag sitter på racern, men fortfarande irriterande på graveln. Graveln är nog inte långsammare på asfalt, men mycket tråkigare.

    För min del vill jag inte vara utan någon av dem, men skulle jag tvingats välja hade jag bara haft racern, på bra asfalt, medvind, solen i nacken och hemlängtan så är det en väldigt go känsla, som inte finns med graveln. Och kanske kompletterat med något billigt begagnat ök för grusvägar.
    Men alla är olika, du vet inte hur det känns med olika typer förrän du provat. Och cykeln (om endast en) styr ju lite vad man föredrar att cykla på för underlag.

    Jag började med en gammal koloss på 16 kg jag hade stående (rakt styre, "city-MTB"). När jag kommit igång med träning och viktminskning kände jag att LVG asfalt var min grej och köpte en racer. Har inte ångrat mig. Så tipset är egentligen en billig cykel tills man vet mer vad man gillar.


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Tack för värdefulla tips!

    Jag tänker på grussträngar, sprucken asfalt och potthål. Sånt som det är fullt av på de mindre asfaltsvägarna här i glesbygden.
    Det får ju inte var så extremt att det blir oanvändbart.


    Det är kanske trevligt att kunna svänga av asfalten också om det inte innebär för mycket kompromisser.
    Dock trampar jag gärna grus men då kan jag ta Topfuel som funkar bra till det.

    Jag tror att om du skaffar en renodlad racer så får du räkna med att det inte är jätteroligt att cykla på grusväg. Det samma gäller att cykla innan de sopat bort gruset på vägen.

    Sprucken asfalt och potthål brukar man kunna låta bli att cykla ner i. Potthål kommer vara ett problem oavsett cykel du väljer, så det är bara att hålla utkik och undvika dem.

    Som någon annan sa så får det ofta plats 28mm däck i många fälgbromsade racer-cyklar. Men köper du en fälgbromsad så måste du dubbelkolla detta. Gränsen går nog oftast vid 28mm också. För en skivbromsad racer vågar jag nästan garantera att 28mm går i, och antagligen även mer.

    Om du vill jämföra t ex: TREK Checkpoint, Domane, Emonda, så finns det ju uppenbara skillnader. Stavning, färg och pris är väl det mest uppenbara. Hur det känns att cykla på cykeln är väl antagligen ungefär samma. Särskilt om du klämmer på exakt samma däck, och ställer in styret och sadeln efter exakt samma mått.

    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Johan A skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Diverge - alltså en Spec

    Jo jag har ju bara såna hojar, förutom min BMX som är en Meybo. Men varje märke har ju typ motsvarande hojar. Jag saknar inte min Tarmac kan jag iaf säga. Den där funkar mer än bra för mitt asfaltsåkande.

    Bra grejer med bra tillgänglighet om man behöver hjälp, det gillas.
    Håller mig gärna till såna märken.

    Blev väldigt nyfiken på folien, något du fixat själv?
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    lundatok
    Cannondale Topstone kanske, annars en Diverge som Johan.


  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    bellasoda
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Stumpy
    tim_eriksson skrev:
    Blev väldigt nyfiken på folien, något du fixat själv?
    Trodde också han försökt maskera att det inte var en riktig CX, men man kan tydligen köpa dem sådana som ramset. :)
    https://www.specialized.com
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Stumpy skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Blev väldigt nyfiken på folien, något du fixat själv?
    Trodde också han försökt maskera att det inte var en riktig CX, men man kan tydligen köpa dem sådana som ramset. :)
    https://www.specialized.com

    Damn!
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Den sista är alltid svår.
    Får undersöka alternativen närmare.

    Tack så länge!
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Örjan Lax
    :-) Passar på att rekommendera en Cube Nuroad Race till användaren Klavikels stora glädje! (obs - ironi)

    Här finns spec och annat: https://www.bike-discount.de

    Levereras med 35 mm däck, men går att ha upp till 40 mm gravel-däck eller ner till 28 mm asfalts-racer-däck, allt efter vägen som ska brukas för dagen = tysk flexibilitet.

    Shimano 105, hydrauliska skivbromsar och fästen för skärmar + lite till.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Klavikel
    Örjan Lax skrev:
    :-) Passar på att rekommendera en Cube Nuroad Race till användaren Klavikels stora glädje! (obs - ironi)

    Suck!! 😑🤷🏻‍♂️
    Men ja, Det är säkert en bra hoj..

    Finns "roligare" cyklar dock... 😁



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Klavikel
    lundatok skrev:
    Cannondale Topstone kanske, annars en Diverge som Johan.

    Tror också att detta är riktigt fina hojar.

    Topstone nog mer gravel/äventyr än Diverge'n.
    Den funkar nog även för bikepacking med alla sina fästen.

    Diverge är nog bättre om man vill kunna köra racer och trycka mil på asfalt de dagar man inte är och smutsar ner hojen...

    Det trista är att man får betala 20 000kr eller över det för en Diverge med hydrauliska bromsar.



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    konscious
    Äntligen en till Graveltråd!
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Då var det klart!
    Det blev en begagnad hoj av ett märke och modell jag aldrig hört talas om innan, Van Nicholas Zephyr. Den var snygg, i rätt storlek och med en anständig komponentgrupp. Inga skrikande färger utan bara ren sober titan kombinerat med svart.

    Dessvärre har det varit, mer eller mindre, full vinter sedan jag köpte den. Så jag har bara fått tillfälle att provköra några mil men jäklar vad konstigt det kändes mot att köra mtb. Det kommer nog ta tid att vänja sig. Smala hjul och styre, vingligt men samtidigt kul att få trycka på och känna acceleration.

    Under tiden det blir vår ska jag se till att skaffa en anständig utstyrsel som anstår en hyfsat medelmåttig landsvägscyklist. Och sluska runt i skogen såklart.
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Bengt-re
    tim_eriksson skrev:
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Då var det klart!
    Det blev en begagnad hoj av ett märke och modell jag aldrig hört talas om innan, Van Nicholas Zephyr. Den var snygg, i rätt storlek och med en anständig komponentgrupp. Inga skrikande färger utan bara ren sober titan kombinerat med svart.

    Dessvärre har det varit, mer eller mindre, full vinter sedan jag köpte den. Så jag har bara fått tillfälle att provköra några mil men jäklar vad konstigt det kändes mot att köra mtb. Det kommer nog ta tid att vänja sig. Smala hjul och styre, vingligt men samtidigt kul att få trycka på och känna acceleration.

    Under tiden det blir vår ska jag se till att skaffa en anständig utstyrsel som anstår en hyfsat medelmåttig landsvägscyklist. Och sluska runt i skogen såklart.

    Kul! Det var kaxigt att börja med en tuff titanhoj!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    bellasoda
    tim_eriksson skrev:
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Då var det klart!
    Det blev en begagnad hoj av ett märke och modell jag aldrig hört talas om innan, Van Nicholas Zephyr. Den var snygg, i rätt storlek och med en anständig komponentgrupp. Inga skrikande färger utan bara ren sober titan kombinerat med svart.

    Dessvärre har det varit, mer eller mindre, full vinter sedan jag köpte den. Så jag har bara fått tillfälle att provköra några mil men jäklar vad konstigt det kändes mot att köra mtb. Det kommer nog ta tid att vänja sig. Smala hjul och styre, vingligt men samtidigt kul att få trycka på och känna acceleration.

    Under tiden det blir vår ska jag se till att skaffa en anständig utstyrsel som anstår en hyfsat medelmåttig landsvägscyklist. Och sluska runt i skogen såklart.

    Grymt!

    Bjud gärna på en bild på skönheten! ;)
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    Pfaff
    Grattis, du har lyckats få tag i en cykel med titanram. Komfortabelt!

    -------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

  • Re: Landsväg; komfort och eller gravel - hoj anskaffad

    Av:
    Manurhin2
    Vafaan , det är ju en sån jag vill ha .
    Lägg inte upp nån bild 😉

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Då var det klart!
    Det blev en begagnad hoj av ett märke och modell jag aldrig hört talas om innan, Van Nicholas Zephyr. Den var snygg, i rätt storlek och med en anständig komponentgrupp. Inga skrikande färger utan bara ren sober titan kombinerat med svart.

    Dessvärre har det varit, mer eller mindre, full vinter sedan jag köpte den. Så jag har bara fått tillfälle att provköra några mil men jäklar vad konstigt det kändes mot att köra mtb. Det kommer nog ta tid att vänja sig. Smala hjul och styre, vingligt men samtidigt kul att få trycka på och känna acceleration.

    Under tiden det blir vår ska jag se till att skaffa en anständig utstyrsel som anstår en hyfsat medelmåttig landsvägscyklist. Och sluska runt i skogen såklart.

    Grymt!

    Bjud gärna på en bild på skönheten! ;)

    Tror det blir bra!
    Inte världsklass på bilden men jag får fixa bättre sen i dess rätta element.
    3AB62EE4-C032-4890-B28F-FDA8B177B89D.jpeg
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Bengt-re skrev:
    tim_eriksson skrev:
    bellasoda skrev:
    tim_eriksson skrev:
    Okej, då börjar det klarna lite.
    TREK, Specialized, Bianchi och Cannondale är vad som finns hos LBS men jag gillar att kunna något innan jag går dit så jag vet vad jag ska kolla efter.

    Då borde du kunna hitta något. Leta efter komponentgrupp Shimano 105, och kolla vilken av dem som är billigast. Ser den inte förjävlig ut, och den passar bra efter att du provcyklat så är det nog ett bra köp. Men räkna med mellan 10 000 - 15 000kr.

    Visst kan du hitta en bra och prisvärd cykel för halva priset också, men då kan du nog räkna med att det är någon form av kompromiss.

    Värt att hålla i huvudet är att det är vikten som kostar pengar. En cykel på 10kg eller 7kg fungerar säkert lika bra och med samma medelhastighet. Skillnaden i pris kan vara att den lättare kostar 30kkr och den tyngre 10kkr. Det är ju klart roligare med den lättare cykeln då den svarar mer på accelerationer, men om det är värt 20kkr för dig kan du bara själv svara på.

    Då var det klart!
    Det blev en begagnad hoj av ett märke och modell jag aldrig hört talas om innan, Van Nicholas Zephyr. Den var snygg, i rätt storlek och med en anständig komponentgrupp. Inga skrikande färger utan bara ren sober titan kombinerat med svart.

    Dessvärre har det varit, mer eller mindre, full vinter sedan jag köpte den. Så jag har bara fått tillfälle att provköra några mil men jäklar vad konstigt det kändes mot att köra mtb. Det kommer nog ta tid att vänja sig. Smala hjul och styre, vingligt men samtidigt kul att få trycka på och känna acceleration.

    Under tiden det blir vår ska jag se till att skaffa en anständig utstyrsel som anstår en hyfsat medelmåttig landsvägscyklist. Och sluska runt i skogen såklart.

    Kul! Det var kaxigt att börja med en tuff titanhoj!


    Kändes rätt!
  • Re: Landsväg, komfort och eller gravel

    Av:
    tim_eriksson
    Pfaff skrev:
    Grattis, du har lyckats få tag i en cykel med titanram. Komfortabelt!


    Tack!
    Hoppas det.
    Kändes bra det lilla jag hunnit prova 🙂
  • Re: Landsväg; komfort och eller gravel - hoj anskaffad

    Av:
    tim_eriksson
    Manurhin2 skrev:
    Vafaan , det är ju en sån jag vill ha .
    Lägg inte upp nån bild 😉


    Bäst du blundar nu då 😉

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in