• [Bikepacking] Victoria Divide 550

Av:
    Egress
    Sådärja. Nu har man kanske tagit sig vatten över huvudet... har anmält mig till mitt första bikepacking-race.
    Om någon vill följa racet så är det bara att använda den här länken: https://victoriadivide550-2019.maprogress.com
    Grand Depart sker kl. 06.00 på Lördag (Fredag kl. 20.00 svensk tid).

Lewis Ciddor, en lokal legend här i Melbourne och vinnare av Tour Divide 2018 ( http://trackleaders.com ) har skapat rutten på 550km och runt 12000 höjdmeter från Melbourne till en stad som heter Wodonga. Mestadels grusvägar och singletrack genom delstaten Victoria's "alpine region", så man kommer uppleva mycket fin natur.

Min plan just nu är att försöka komma fram på 3 dagar. Men det är mycket möjligt att det kommer ta längre tid än så. Om jag klarar hela rutten utan att avbryta så är jag nöjd!
    Kommer köra på min singlespeed 29er som setts här på forumet tidigare. Har konverterat den till en bikepacking-rigg (mer modifikationer kommer ske senare).

Här är en bild på en nästan färdigpackad hoj.
    När jag är helt klar och har klurat ut hur jag kommer packa så lägger jag upp bättre bilder och en pack-lista.

IMG_3870.jpg
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 13:01 av Egress.

• Re: [Bikepacking] Victoria Divide 550

Av:
    clnr
    Kul! Hoppas att det går att hålla oss uppdaterade!

Ett forum, flera fora

Av:
    Egress
    clnr skrev:
    Kul! Hoppas att det går att hålla oss uppdaterade!

Ska göra mitt bästa att skriva uppdateringar då och då.

Här är ett Instagram-konto för racet: https://instagram.com

Vet inte hur mycket det kontot kommer uppdateras under själva racet i och med att Lewis (arrangören) planerar att sprinta hela sträckan utan sömn och utan längre stopp. Tror han siktar på målgång runt 36 timmar.

Folk (inkl mig själv) kommer nog använda taggen #victoriadivide550 på Instagram om du vill bläddra bland bilder.

Av:
    velovin
    Wow, matigt att köra 12000 höjdmeter på SS.

Ser väldigt härligt ut, i värsta fall är det ju bara att putta i de värsta backarna. Stort lycka till!

Av:
    Egress
    Nu så. ca. 10 timmar var innan det bär av och här kommer bilder på cykeln och min utrustning.
    Har packat så lätt som möjligt med hjälp av en hel del lånad utrustning. Siktar ju på att klara av rutten hyfsat snabbt, så jag har inte fokuserat på komfort vad gäller camping.

Cykeln fullastad. Kan transportera 2.5 liter vätska i de tre flaskorna. Verktyg, reservdelar, hygienartiklar och sov-prylar samt vätskeersättning i sadelväskan. Kläder och plånbok på styret. Nötter och torkad frukt i väskan på överröret. Energy bars & gels i påsen på höger sida. Elektronik (5000mAh power bank, telefon, hörlurar) i högra påsen. Finns mer utrymme i sadelväskan att fylla på med mat vid sista stoppet innan en lång sträcka utan civilisation (ca. 20 mil).

1_bike.jpg
    4_Saddlebag.jpg
    2_cockpit.jpg

Lyset (Sinewave beacon) drivs av ett dynamo-nav från Shutter Precision och ger fantastiskt bra belysning i mörker och kan ladda elektronik under dagen. Garmin eTrex för navigation. Monterade ett cykeldatorfäste upp och ner (för att få GoPro-fästet att peka uppåt) och modifierade en GoPro-monteringsmojäng så att den passade till Sinewave-lampan.

3_cockpit.jpg
    5_Dynamo.jpg

Detta kommer jag ha på mig. Rapha-shorts (ja, ja, snobbigt värre), merino-tshirt och merino-strumpor, bib shorts, undertröja. Shimano's inte alltför styva MTB-shor så att man kan gå hyfsat bekvämt.

1_wear.jpg

Lite extra kläder. Torra (varmare) strumpor och en mössa kan nog vara sjukt skönt när det blir dags att stanna för vilopaus på högre höjder. Merino-boxers så man kan få komma ur bibshortsen ett tag också.

2_spare_clothes.jpg

Minimalistisk campingutrustning. Liggunderlag som är kapat så överkropp och arsle vilar på det. Ultralätt dunjacka från Macpac istället för sovsäck. SOL (Survive Outdoors Longer) Escape Lite bivvy kommer förhoppningsvis hålla mig varm nog.

3_sleep.jpg

Kläder för skitväder.
    Regnbyxor och jacka. Vindjacka. Varma handskar och benvärmare.

5_rain.jpg

Hygienartiklar.
    Toapapper inuti en toarulle, våtservetter, chamois-gojs, solskyddsfaktor tre miljoner, salva, antiseptisk salva, läppbalsam, tandborste och tandkräm, vattenreningstabletter, Voltaren-tabletter, värktabletter plus några tomma återförslutningsbara plastpåsar.

6_hygiene.jpg

Verktyg och reservdelar.
    Slang, mikrofiber-trasa och gummihandskar (så man inte skitar ner händerna om man måste meka med kedjan t.ex), däck"järn" i plast med synål och fiskelina så man kan sy ihop ett däck om det brister, multiverktyg, cO2 patroner, kedjelänkar och snabblänkar, bromsklossar, punkteringssats, pump, kedjesmörj, buntband, ekernyckel och en liten låda med div. bultar samt SPD-klossar och skruvar.
    (Inte med på bild: fällkniv.)

4_spares.jpg

Tillverkade även en låsvajer som tillsammans med ett litet kombinationslås förhoppningsvis stoppar opportunistiska tjuvar då man provianterar. Kommer bara passera genom små orter, så man får hoppas att de inte är alltför tjuvaktiga där.

7_lock.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-15 18:28 av Egress.

Av:
    velovin
    Planeringen verkar det inte vara något fel på :)

Hur stort problem är solen under ett flertal dagar i sadeln i Aus?

Av:
    Örjan Lax
    Ser mycket trevligt ut, och härligt rå patina på cykelramen! :)

Av:
    Egress
    velovin skrev:
    Planeringen verkar det inte vara något fel på :)

Har fått mycket tips från mer erfarna bikepackers, så tar inte åt mig hela äran ang planeringen. :)

Solen kan vara tuff om man inte får skugga. Var ute i 2 dagar i slutet på December och då var det varmt! Hade inget egentligt mål den gången, så dag två hoppade jag på ett tåg och drog hem. Om jag absolut velat fortsätta så hade bästa alternativet varit att sitta i skuggan tills solen gick ner och fortsätta på natten.

Solskyddskräm, cykelkeps och en våt trasa över nacken hjälper mycket.

Nu blir det frukost innan det bär av!
    Får se om jag kan få till några uppdateringar under färden.

Av:
    revben
    Håller med om att det är riktigt mysig patina på den ramen. Hade jag inte varit så jävla bekväm hade det varit sånt här jag hade gjort istället för att drömma om. Lycka till!

Av:
    Egress
    Örjan Lax skrev:
    Ser mycket trevligt ut, och härligt rå patina på cykelramen! :)

revben skrev:
    Håller med om att det är riktigt mysig patina på den ramen. Hade jag inte varit så jävla bekväm hade det varit sånt här jag hade gjort istället för att drömma om. Lycka till!

Rost kan vara fint ibland. :)
    Ren lathet. Höll efter finishen rätt bra i början, men nu är jag för slö för det. Kanske beror på att 29er version #2 är på gång.

Av:
    Egress
    13 mil och 3300 höjdmeter avklarade. Tidsvis några riktigt tunga kilometer.
    Är nu på en liten ort som heter Marysville. Har fyllt på med mat till den fortsatta färden. Även en hamburgare och lite brun sportdryck kommer inmundigas innan färden fortsätter.

AFEBDDD9-8F8F-456A-A044-33A670D58E94.jpeg
    E518EFF9-BFBB-4C68-ABF3-8467FD194411.jpeg
    1A25DE3A-0525-44A3-8A89-1F1EF936A64E.jpeg
    9D15DC91-BD24-4E5E-9D09-0B5B019FD803.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-16 08:16 av Egress.

Av:
    WSMC
    Starkt jobbat och kämpa på!!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Crocko
    Kul tråd, enormt stor igenkänningsfaktor när det gäller att få plats med alla bra att ha nödvändigheter som en light weight bikepaking måste innehålla.
    Sen blir jag glad över att se att andra fattat att den bästa energin inte kommer från bars och gel, utan från lagad varm man, finns inget som håller humöret uppe bättre och magproblemen borta från flerdagars äventyr.

Det där kommer bli en rolig tur.

Av:
    WSMC
    Om jag läser trackern rätt är det för tillfället 16:e plats av 41 startade efter ca 185 km. Snyggt!
    Nu väntar, vad det ser ut som, en utförslöpa på cirka 4 km.
    Allez allez!

Av:
    Svedberg
    Följer!

Har dock en fråga: varför singlespeed när du ska tampas med alla dessa hm och dessutom har ambitioner att genomförat på 3 dagar?

Av:
    GoranS
    Ah, den här tråden hade jag helt missat. Kul med lite udda lopp.

Av:
    GoranS
    Om jag tolkar situationen rätt på maprogress är det nu 12:e plats och 31 mil avverkade.

Av:
    GoranS
    Hm, missade nog några i täten vid förra räkningen. Nu får jag det till 14:e plats och fortsatt 31 mil avklarade. Förste man verkar vara i mål.

Av:
    Egress
    Avbryter min cykeltur här i Mt Buller (en skidort på vintern, MTB destination på sommaren.)
    Efter en riktigt tuff dag igår med hetta och mycket knallande på okörbara vandringsleder så är mina ben helt slut.

Gör en bättre summering i ett annat inlägg. Har lite mer bilder från turen.

994C4686-E172-4BE7-9CFB-AE11757D2777.jpeg

Av:
    Egress
    Svedberg skrev:
    Följer!

Har dock en fråga: varför singlespeed när du ska tampas med alla dessa hm och dessutom har ambitioner att genomförat på 3 dagar?

Ja du. Bra fråga!
    Har egentligen inte ett enkelt svar, men jag för det mesta kör MTB singlespeed så kändes det rätt.

Personlig utmaning. Förklärlek till singlespeed. Extra ”bonuspoäng” för de dom kör på singlespeed. Enkelheten (dvs mindre risk för mekaniska fel). Allt väger in.

Men slutligen så är det nog för att jag älskar verkligen att cykla på min SS29er och ville se hur långt jag klarade av. :)

Av:
    GoranS
    Tror du, så här i efterhand, att du hade grejat det med en "normal" cykel?

Av:
    Egress
    GoranS skrev:
    Tror du, så här i efterhand, att du hade grejat det med en "normal" cykel?

Svårt att säga, så jag drar till med "kanske".
    En av stigarna under dag två var i princip okörbar (i mitt tycke) och jag försökte visualisera hur det skulle gått för mig med en växlad cykel och lag kan med rätt stor säkerhet säga att jag skulle enbart cyklat en liten andel mer på just den stigen.

En av killarna som bröt samtidigt som jag körde hela Tour Divide förra året. Inte på rekordtid eller vinnartid (30+ dagar). Han hade växlar och knallade ungefär lika mycket som jag.

Av:
    Egress
    (Bilder längst ner.)

Dag 1:
    Började med en ganska lätt tur ut från stan. Dröjde inte länge innan det blev jobbigare. Löjligt nog hade jag tänkt att det var ”smart” att bara fylla en av vattenflaskorna till en början. Planerade att fylla på vid första riktiga stoppet - Toolangi, ca 8 mil efter start. Var riktigt konservativ med vattnet och fick det att räcka hela vägen fram. Från och med den här punkten så tog jag varje chans jag fick att fylla på vatten.

Nästa stopp var i Marysville vid 13.7 mil in. Några jobbiga bitar på den sträckan, men benen höll ihop.
    Tog mig in till Marysville strax innan matbutiken stängde och köpte dricka, salami och gurka. Passade på att äta ett riktigt mål mat (hamburgare) plus en öl. Välförtjänt tyckte jag!

Sen var planen att dra vidare för att klara av nästa sträcka med mycket uppför innan mörkrets intrång i och med att dynamon kräver att man håller minst 7km/h för att den ska producera tillräckligt med spänning för att hålla lyset igång. Tyvärr svängde jag lite fel och förlorade nog en halvtimme eller mer. Blev en del hike-a-bike i månsken innan nedförsbackarna kom, men det var det värt.

Framåt småtimmarna började jag bli lite trött och hade svårt att hålla mig vaken och vandrade nästan i sömnen när jag försökte ta mig uppför de brantaste bitarna. Höll faktiskt nästan på att somna även då jag rullade - inte helt bra i och med att det var rätt brant vid sidan av vägen...

Nådde till sist min planerade campingplats runt 03.00, efter ca. 21 timmar på väg, och fick testa hur ett liggunderlag, en superlätt ”bivvy” och en dunjacka funkade att sova med. Förvånansvärt bra är svaret. Bivvy’n andas dock inte särskilt bra, så man får leva med lite kondens på insidan. Ett tips är att äta innan man lägger sig - på så vis håller matsmältningen kroppstemperaturen uppe.

Dag 2:
    Efter tre timmars sömn så var det dags att dra igång igen. Packade ihop, käkade lite salami till frukost och cyklade vidare.
    Benen som bara några timmar tidigare varit tunga som bly hade fått nytt liv och klarade av ytterligare uppförsbackar relativt enkelt. Efter några kilometer (vet inte exakt hur många) så kom en underbar, slingrande, nedförsbacke som kändes hur lång som helst. Brände på i vad som kändes som 80km/h tills jag nådde Jamieson - en liten ort där ett café samt en liten matvarubutik var öppna. Kaffe, ägg & baconmacka samt en hash brown kändes som en stadig ”andra” frukost.

Färden ut från Jamieson var helt ok. Sen kom grusvägarna och 4WD-stigarna. Då blev det tyngre. Plus att vid det här laget hade solen kommit fram ordentligt. Efter att ha kämpat mig igenom 4WD-stigarna så kom nästa utmaning - en jättelång sträcka vandringsled. Smal, svårkörd ovh med brant sluttning på vänstersidan gav noll utrymme för misstag. Kändes omöjligt på sina ställen.

Hade ett riktigt läskigt ”möte” med nån slags flygande insekt som tyckte att mitt öga var ett passande ställe att landa. Som resultat vinglade jag till rätt kraftigt, men på nåt vis lyckades jag hålla mig kvar på den 40cm breda stigen.

Efter ett flertal timmar och många vattenpåfyllningar från små bäckar (tur att jag hade vattenreningstabletter) så kom jag äntligen tillbaks ut på mer hanterliga grusvägar. Vid det här laget var jag nästan helt slut och ville bara stanna. Men jag hade åtskilliga kilometer kvar till mitt planerade viloställe och kämpade på tills jag fick ge upp när benen inte klarade av att trampa vidare i tillräcklig hastighet för att hålla dynamon igång. Med ca. 2 mil kvar till mitt planerade stopp så blev jag tvungen att ge upp. Runt kl 22.00 hittade jag ett ställe på sidan av vägen och drog fram min portabla lyxövernattningsutrustning.

Myggorna var skitjobbiga och jag hade inget myggnät (på inköpslistan tills nästa gång!) så jag fick improvisera. Svepte öppningen till bivvy’n runt huvudet så gott jag kunde och lade hjälmen över ansiktet. Det var som tur var tillräckligt med skydd från myggen och jag fick fler timmar kvalitetssömn än jag räknat med!

Dag 3:
    Vid 04.00 packade jag ihop sovplatsen, käkande lite och trampade vidare. Benen kändes bra till en början, men började bli sega efter bara några kilometer. Kämpade vidare till skidorten Mt. Buller (mitt mål för dag 2) och vid 07.15, efter vad som kändes som en evighet kom jag fram. Träffade på Sam, en kille jag cyklat lite med under dagarna innan, som var besviken att matvarubutiken inte skulle öppna förrän kl. 10.00. Vi satt och begrundade vår situation ett tag, sen fick vi höra att ett café minsann var öppet kl. 08.00, så vi drog dit. Blev så motiverad av möjligheten att få kaffe att jag sprintade upp för den ganska branta backen för att komma dit.

Efter kaffe samt en ost & skinkmacka vardera bestämde vi oss båda för att avbryta och ta oss till närmsta större samhälle där vinkande få skjuts hem. Min gode vän Ian erbjöd sig att hämta mig efter jobbet, så jag har suttit här vid uteserveringen hos en av de lokala pubarna och njutit av några öl medans jag knappat fram den här redogörelsen.

Har nu haft några timmar att reflektera, och trots de svåra stunderna så är jag sugen på mer av den här typen av äventyr!
    IMG_3929.JPG
    IMG_3931.JPG
    IMG_3932.JPG
    IMG_3933.JPG
    IMG_3938.JPG
    IMG_3939.JPG
    IMG_3940.JPG
    IMG_3942.JPG
    IMG_3945.jpg
    IMG_3946.JPG

Av:
    h.g.j
    Helt klart häftigt... :)

Av:
    WSMC
    Superbra kämpat!
    På´t igen nästa år bara??

Av:
    Mini_me
    Fy fan va coolt! Jag vill mä!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    lundatok
    Hatten av!

Av:
    Oooh
    Coolt!

Av:
    Egress
    WSMC skrev:
    Superbra kämpat!
    På´t igen nästa år bara??

Tack!
    Vet inte om jag skulle vilja köra samma tur igen. Har fortfarande inte återhämtat mig mentalt från dag 2 och den sjukt jobbiga vandringsleden!

Mini_me skrev:
    Fy fan va coolt! Jag vill mä!

Skicka ett meddelande om du planerar en resa till Australien. Kanske kan arrangera en brutal tur. :)

Och för de som är intresserade så vägde jag utrustningen idag.
    Packningen utan mat, men inkl. (tomma) vattenflaskor hamnade på 7kg. De betyder att torrvikt för hela hojen var runt 16.5kg. Lägg till 2.5 liter vatten plus mat så låg totalvikten runt 20kg.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ