• Tips på cykling i Dolomiterna

Av:
    consa
    Vi ska åka till Dolomiterna i sommar och vill cykla både MTB och landsväg. Planen är att bo någonstans i närheten av Trento/Bolzano då vi flyger till Venedig och tänkte ta tåget upp. MTB-cyklingen ska vara lätt när det gäller underlag (inte höjd) dvs inga snåriga trailleder. Vi tänker hyra cyklarna så någon ort med bra cykeluthyrning och inte är för liten då vi tänkte stanna på samma ställe. Om det finns en 25-meters pool i närheten är det ett bonus!!!
  • Re: Tips på cykling i Dolomiterna

Av:
    WSMC
    Här brukar det finnas mycket matnyttigt:
    https://happyride.se

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    GoranS
    Finns absolut en del länkar på den ovan länkade länksidan, främst under Italien men även något under "Flera olika länder i Europa"-rubriken. Finns också några relevanta länkar i systertråden https://happyride.se som handlar om lopp utomlands.

Har tyvärr dålig koll på cykeluthyrning då jag alltid haft med min egen cykel. Vill du ha de riktigt typiska Dolomitbergen och häftiga vyer skulle jag snarare satsa på Bolzano än Trento. Därmed inte sagt att Trento inte bjuder på möjligheter till fina turer. Att tänka på om du åker ner på sommaren är att det kan vara rätt varmt nere i dalen. Har ett antal år varit med om temperaturer på upp mot och lite över 35 grader i skuggan på eftermiddagarna nere i Bolzano när jag varit nere (månadsskiftet juli/augusti). Kommer man upp på höjd lite så sjunker dock temperaturen.

Vad gäller MTB vågar jag inte uttala mig då jag är lvg-råtta.

Av:
    Berk
    Kan tipsa om Alta Badia / Corvara. Otroligt vackert och perfekt för båda lvg och mtb (mycket höjdskillnad inte tekniskt). Många sportbutik som hyra ut cyklar:
    https://www.altabadia.org

Av:
    consa
    Har läst dessa trådar, tack för tips om Alta Badia, tyvärr är trådarna sedan några år tillbaka

Av:
    Berk
    Liten reklam för Alta Badia.
    En typiskt bild: Passo Pordoi, del av Sellaronda som är en av den finaste lvg tur i världen. Bilden tagit från grus/mtb väg:
    dsc_1647.jpg

Grusväg leder till ett bergkam med stig:
    dsc_1642.jpg

Och man kan ser Marmolada glaciären:
    dsc_1640.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-12 23:02 av Berk.

Av:
    consa
    Wow!

Av:
    GoranS
    Kan i de trakterna rekommendera Passo Valparola, Passo Giau och Passo Fedaia (ffa Serrai de Sottoguda; https://happyride.se). Ett par kul backar en liten bit bort är Rifugio Auronzo/Tre Cime di Lavaredo och Rifugio Gardeccia. De två sistnämnda är rätt tuffa och i sig är klättringarna inte så vackra men uppe vid toppen bjuder båda på fantastiskt fina vyer.

Av:
    Fältprästen
    Jag var i Wolkenstein för ett antal år sedan och där tror jag det bjuds på vad du eftertraktar.
    Leder som inte är snåriga finns, men det är ganska brant på sina ställen.
    Någon bassäng såg jag inte till, men letade heller inte efter en.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Berk
    Wolkenstein är samma trakten som Corvara. Basäng finns i La villa i Badia. Passo Valparola är också otroligt vackert (massor av bil reklam bilder har tagits där). Vi hade bil och kunde köra till närliggande dalarna var det finns ännu mer fina mtb tur, men det finns tillräckligt många för en vecka mtb (och lvg) i Val Badia.

Av:
    Berk
    Dolomiterna är bra för "lätt" mtb cykling för att det finns många gamla stig från första världskriget (otroligt och trist historia) var man har dragits upp kanon med häst. Vi har också kört två vackra mtb tur från Cortina d'Ampezzo. Från där kan man också cykla lvg eller mtb till Tre cime di Lavaredo (som GoranS nämnde). Cortina skulle också funka bra, men är en mondaine skidort. Alta Badia är mysigare, tycker jag. Bilder från tur från Cortina med retur på en gammal järnväg:

dsc_1711.jpg

dsc_1720.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in