• Fråga kring aluminium

Av:
    Jorvar
    Hej! Då jag upptäckt att många av er kan väldigt mycket så vänder jag ödmjukt hit än en gång med en fråga.

Om jag svarvar bort aluminium från en komponent (och därmed blottar naket alu), vad om något bör jag göra för att skydda ytan? Undviker helst färger och väldigt tjocka täcken av klet.

Allt gott
  • Re: Fråga kring aluminium

Av:
    Bengt-re
    Du kan ju vaxa om du vill. Så länge prylarna inte är utsatta för saltvatten räcker det. Det går ju om man vill rätt enkelt att anodisera hemma om du vill ha ett starkare skydd.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Pajas
    Aluminum är ganska bra på att skydda sig själv med hjälp av ett oxidlager som är 10 nm tjockt.....men snart kommer det nån ingenjör som har bättre koll..... jag är bara en sketen svetsare.

Av:
    glitch
    Ligger ytan an mot annan metall? Eller fri i luften?
    Om fri, och du inte bryr dig om det estetiska, låt det vara bara.
    Om det ligger emot metall, i synnerhet stål, kan det vara lämpligt med en särskild pasta emellan.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Jorvar
    Det kanske är lättare om jag förklarar vad jag tänkt göra.

Trek har ett system kallat Knock Block, där distansen under stammen har som en tand på vardera sida pekandes uppåt och stammen har som små fickor urfrästa på undersidan för dessa tänder.

Slänger mig lite med begrepp men ni förstår säkert.

Vad jag tänkt göra är att göra en annan stam kompatibel med knock block genom att skapa dessa små fickor i den.

Av:
    Manurhin2
    Bara gört. Inga problem

Av:
    Jorvar
    Manurhin2 skrev:
    Bara gört. Inga problem

Jag vet att jag kan göra det. Om det går var inte frågan.

Av:
    Bengt-re
    Jorvar skrev:

Trek har ett system kallat Knock Block, där distansen under stammen har som en tand på vardera sida pekandes uppåt och stammen har som små fickor urfrästa på undersidan för dessa tänder.

Vad jag tänkt göra är att göra en annan stam kompatibel med knock block genom att skapa dessa små fickor i den.

En dum fråga- vad är syftet med konstruktionen? Är det ett styrstopp eller?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Jorvar
    Bengt-re skrev:
    Jorvar skrev:

En dum fråga- vad är syftet med konstruktionen? Är det ett styrstopp eller?

Stämmer, det hindrar gaffelkronan från att slå i det raka underröret.

Av:
    Jorvar
    glitch skrev:
    Ligger ytan an mot annan metall? Eller fri i luften?
    Om fri, och du inte bryr dig om det estetiska, låt det vara bara.
    Om det ligger emot metall, i synnerhet stål, kan det vara lämpligt med en särskild pasta emellan.

Tanken är att ha en set & forget-lösning. Pasta låter som något jag behöver applicera med jämna mellanrum.

Av:
    emmer
    Fett funkar på aluminium oxå.
    (tom bättre eftersom självoxideringen bildar ett hårt men ganska poröst skikt som håller kvar oljan finemang.)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jorvar
    Från låda så är det inget fett på just den platsen. Om ni pratar om fett/pasta för glid?

Detta är inte hela knockblocksystemet heller. Det sitter även en liten del i övre styrlagret/ramen.

Ledsen för pixlarna på bilden.

Huvudsakligen är min oro att stammen ska ta skada över tid av att jag ”försvagar” den.
    F4060CBC-EAAD-499F-8816-6E264365FA73.jpeg

Av:
    emmer
    Stammen håller (om du bearbetar vettigt) och olja smörjer inte enkom utan är även bra korrosionsskydd.
    (Och självklart ska ju styrstolpe och ram knutas samman så något måste ju sitta i ramen.)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Fältprästen
    Pajas skrev:
    Aluminum är ganska bra på att skydda sig själv med hjälp av ett oxidlager som är 10 nm tjockt.....men snart kommer det nån ingenjör som har bättre koll..... jag är bara en sketen svetsare.
    Du har koll.
    Aluminium skyddar sig självt blixtsnabbt vid minsta skada och tillgång till syre.
    Lite för bra om man tänkt limma på ytan.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Jorvar
    Tackar för lärdomen!

Av:
    geologen
    Det oxidlager som aluminium bildar är dessutom Al2O3, mer känt som korund, ett av de rephårdaste ämnena i naturen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    ForesterGuy
    geologen skrev:
    Det oxidlager som aluminium bildar är dessutom Al2O3, mer känt som korund, ett av de rephårdaste ämnena i naturen.

Det är därför populärt att använda i armbandsur.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in