• [Byggtråd]: QC Fail, aka Skevt Peruanskt stål [Nu till salu]

Av:
    Willie
    Jaha, så satt man här med ett bygge igen.. Hur blev det såhär? Det hela började en grå dag i höstas när jag satt och läste om alla snea ramar i Marino-tråden när aribr plötsligt la upp en post om att hans skeva ram skulle ersättas och han tänkte passa sin vidare.
    "En sådan hade ju varit tuff, stål är ju ballt!" tänkte jag och scrollade vidare.

Några veckor senare dök den upp på K&S och i någon form av sinnesförvirring drog jag iväg ett PM och efter lite snack fram och tillbaka fick jag den levererad ändå till jobbet. Lyxigt tänker ni, vad ska jag göra med den här tänker jag..

Jaja, bygga cykel är ju kul och alla vet ju att N+1 gäller så lika bra att få ihop något kul av denna.

Ramen är alltså ett stycke storhjulig fullgung i stål med utlovade 140mm slaglängd när hjulet bottnar i sadelröret.

Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 13:53 av Willie.

• Re: Byggtråd: Skevt Peruanskt stål

Av:
    mikipedia_
    Skoj, kör hårt!

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Willie
    Tanken var att försöka hålla en hyfsad budget men det går sådär.. Cykeln ska få agera extrahoj/reservhoj till min Slash med så mycket kompatibelt mellan cyklarna som möjligt, men även lånehoj till diverse vänner och bekanta.

Har gått ganska så trögt med byggandet, har mest köpt på mig lite saker som dykt upp på K&S men tänkte ta tag och lägga en order på diverse för att kunna få ihop någon form av cykel av det hela.

Men först ska ramen målas om, dagens färg faller mig icke i smaken så den har skruvats isär och ska sätta mig slipa ner den när jag bestämt mig för färger.

Tips och inspiration är varmt välkommet även om jag tror mig ha någon form av plan.

IMG_7925.jpg

Av:
    andjo024
    Gillar rubriken och tänker på en kommentar från en byggare - "lite snett är också rakt"

Av:
    Lingon
    Tycker den är snygg som den är, inte svart å guld, please! 😄

Av:
    aribr
    Vad kul! Rött går ju fortare så det är mitt förslag....inspiration:

fa0b92edf69c9a5a43694010a0bbde35.jpg

Av:
    Hasse#7
    Finns det ingen möjlighet att öppna rören nånstans och göra det lite rakare innan lack?
  • Re: [Byggtråd]: Skevt Peruanskt stål

Av:
    Willie
    Tack för hejarropen grabbar!

aribr: Klurat på rött men det är min andra hoj så tänkte om man skulle vara lite mer kreativ =)

Hasse#7: Jo, har klurat på hur mycket man vågar bryta i den, försöket mäta upp var den slår men inte lagt för mycket tid på det ännu, ska ge det en chans innan den lackas dock!

För någon vecka sedan dök det upp ett 27.5+ hjulsett till salu, och i och med att hojen ska bli mer allsidig och rolig tänkte jag att det kan ju vara kul att testa så svängde förbi och hämtade upp dem:

IMG_7981.jpg

Hjulen kommer från en Scott Genius 700 tuned, färgkombon faller mig inte helt i smaken så ska se vad jag kan göra åt det lite beroende på vad det blir för färg på ramen med.

//W

Av:
    mikipedia_
    Den skrik/neon gröna som spec har på nyaste stumpyn är fräck👌
    https://www.bikeradar.com

Mitt projekt

Av:
    Hasse#7
    Willie skrev:
    Tack för hejarropen grabbar!

aribr: Klurat på rött men det är min andra hoj så tänkte om man skulle vara lite mer kreativ =)

Hasse#7: Jo, har klurat på hur mycket man vågar bryta i den, försöket mäta upp var den slår men inte lagt för mycket tid på det ännu, ska ge det en chans innan den lackas dock!

För någon vecka sedan dök det upp ett 27.5+ hjulsett till salu, och i och med att hojen ska bli mer allsidig och rolig tänkte jag att det kan ju vara kul att testa så svängde förbi och hämtade upp dem:

Hjulen kommer från en Scott Genius 700 tuned, färgkombon faller mig inte helt i smaken så ska se vad jag kan göra åt det lite beroende på vad det blir för färg på ramen med.

//W

Förstår att det inte är så lätt. Men man tycker ju att snören, lodande, kanske laser och mätning med komponenter i borde leda till en tydlig bild som gör att man kan rikta, korta eller förlänga någonstans. Kanske byta en dropout så att de blir olika men totalt sett rakt?

Av:
    Wst
    Jag förstod inte trådstarten riktigt? Är ramen sned? Hur blev den det? Ska du rikta den eller spelar det ingen roll?

Förövrigt tycker jag du kan lacka den i det mintgröna och orangea från fälgarna! :-)

Av:
    42Hz
    Herregud, det är ju stål, det är ju bara att bända tills det blir rakt! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Bonzo
    Wst skrev:
    Jag förstod inte trådstarten riktigt? Är ramen sned? Hur blev den det? Ska du rikta den eller spelar det ingen roll?

Det är en Marino. Den ska vara lite sned, det är så man vet att det är ett original. ;)

Av:
    Hasse#7
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

Det är en Marino. Den ska vara lite sned, det är så man vet att det är ett original. ;)

Ett otydligt spår i leran = random skogscykel

Två fina spår i leran = en Marino

:)

Av:
    salle
    Som den elcykel jag låg bakom i morse. Ramen var säkert 5 cm sne och bakhjulet vobblade rejält. Måste varit krockad eller liknande. Två spår varav ett lite som ett S :).

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Willie
    Wst skrev:

Förövrigt tycker jag du kan lacka den i det mintgröna och orangea från fälgarna! :-)

Kanske lite för internt men kika i Marino tråden om du har tråkigt så kan du läsa om folks missär med snea ramar och seg kommunikation. =)

Men ja ramen blev sne när den tillverkades och aribr fick en ersättningsram så jag fick köpa hans gamla ram då den ändå funkar att köra på tycker jag det känns som en okej chansning.

Ska se om jag hinner undersöka noggrannare hur/var den är skev imorgon och klura på vad man kan göra och om det är värt det.

//W

Av:
    Willie
    Hasse#7 skrev:
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

Haaha, sant! Som när man körde trimmad Honda mt5 back in the days, dom var alltid ramsnea ;)

___

42Hz, kom förbi så sliter och bankar vi och ser vart det slutar!

Av:
    Hasse#7
    Willie skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

Haaha, sant! Som när man körde trimmad Honda mt5 back in the days, dom var alltid ramsnea ;)

___

Till Marinos försvar måste man här vara tydlig med att han tog fullt ansvar för problemet och byggde en ersättare. Lite extra stort att han lät den snea leva vidare. Alla andra hade mosat den och behandlat ärendet som Area 51 eller nåt.

Jag vill inte pressa dig att hitta och rätta till felet, men nog fan är man nyfiken på om det går.

Av:
    Bonzo
    Hasse#7 skrev:
    Willie skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

___

Till Marinos försvar måste man här vara tydlig med att han tog fullt ansvar för problemet och byggde en ersättare. Lite extra stort att han lät den snea leva vidare. Alla andra hade mosat den och behandlat ärendet som Area 51 eller nåt.

Jag vill inte pressa dig att hitta och rätta till felet, men nog fan är man nyfiken på om det går.

Precis som TS köpte jag loss en ram som inte var helt rak av en beställare här i Sverige. Jag vet inte riktigt vad EST gjorde med den, men efter lite massage i hans garage är den rakare än många andra "finramar". Originalbeställaren fick dessutom en ersättningsram utan kostnad, så jag tycker inte man kan säga så mycket ont om Marinos kundservice.

Av:
    Paco
    Kul att ramen får ett nytt liv!👍🏻

Av:
    fhloston
    Hasse#7 skrev:
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

Inte skev. Offset heter det!

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Hasse#7
    fhloston skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bonzo skrev:
    Wst skrev:

Inte skev. Offset heter det!

Förlåt!

Av:
    Willie
    Ikväll har jag måttat lite på ramen och sedan på ett icke fackmannamässigt sätt utfört hederligt bonnbryt på den stackars svingen. Hade tyvärr inget hjul i närheten men utifrån mina mått blev det hyfsat. Vi får väll se när den väl sitter ihop igen..

IMG_8004.jpg

Sedan var det dags att börja slipa på ramen och förbereda för lack, i sann Dangerholm anda togs morakniven fram:

IMG_7999.jpg

Meeen med tanke på att jag utgår från ett bojsänke och att den är så mycket peruansk färg på den stackars ramen att jag skulle få skrapa färg till i höst nöjde jag mig med att gå på den med sandpapper och matta ner och slipa det som behövdes.

Visst skulle man kunna skrapa, blästra eller något sådan men den ambitionsnivån har inte det här projektet.

IMG_8002.jpg

Nu ska jag bara klura ut vad det blir för färg på det hela.

Beställde även lite delar så det stora som saknas nu är en lämplig gaffel och vevparti. Så om någon sitter på något intressant hojta gärna till =)

Av:
    Hasse#7
    Willie skrev:
    Ikväll har jag måttat lite på ramen och sedan på ett icke fackmannamässigt sätt utfört hederligt bonnbryt på den stackars svingen. Hade tyvärr inget hjul i närheten men utifrån mina mått blev det hyfsat. Vi får väll se när den väl sitter ihop igen..

Sedan var det dags att börja slipa på ramen och förbereda för lack, i sann Dangerholm anda togs morakniven fram:

Meeen med tanke på att jag utgår från ett bojsänke och att den är så mycket peruansk färg på den stackars ramen att jag skulle få skrapa färg till i höst nöjde jag mig med att gå på den med sandpapper och matta ner och slipa det som behövdes.

Visst skulle man kunna skrapa, blästra eller något sådan men den ambitionsnivån har inte det här projektet.

Beställde även lite delar så det stora som saknas nu är en lämplig gaffel och vevparti. Så om någon sitter på något intressant hojta gärna till =)

Kul med folkraceriktning! Det där med morakniven är nog bara en gimmick. Inte ens Chuck Norris skulle orka en hel ram. Product placement för moraknivar. :)

Av:
    Crocko
    Hasse#7 skrev:
    Willie skrev:

Kul med folkraceriktning! Det där med morakniven är nog bara en gimmick. Inte ens Chuck Norris skulle orka en hel ram. Product placement för moraknivar. :)

Mora rules, men tror att det är bäst på kol och det är definitivt inte det enklaste sättet men kanske det säkraste

Av:
    Cyklist
    Är man lite bonnig så är det väl fackmannamässigt med bonnbryt? 🤔 Blev det inte bra kan vi kanske trycka till den mellan två epa-traktorer uppe vid Donken här i byn!
    Edit: Fick mig att tänka på när jag som junior började sommarjobba som cykelmek. Då var det ju desto fler svajiga stålhojar som Kroon och White Lady-Crescents i omlopp som såg ut som S efter hemfärder på lördagnätter. Så då och då gick chefen ut med en ram och hävstång till ståltrappan på baksidan och styrde upp haha.

Fint att det inte blev tippen, och att bara sanda ner är ju smidigt om man ändå bara ska lacka nytt själv. Annars så slipper man ju nästan helt det manuella slitet på stål/alu med några omgångar färgborttagningsmedel.

Hasse#7 skrev:

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-21 01:47 av Cyklist.

Av:
    Hasse#7
    Cyklist skrev:
    Är man lite bonnig så är det väl fackmannamässigt med bonnbryt? 🤔 Blev det inte bra kan vi kanske trycka till den mellan två epa-traktorer uppe vid Donken här i byn!
    Edit: Fick mig att tänka på när jag som junior började sommarjobba som cykelmek. Då var det ju desto fler svajiga stålhojar som Kroon och White Lady-Crescents i omlopp som såg ut som S efter hemfärder på lördagnätter. Så då och då gick chefen ut med en ram och hävstång till ståltrappan på baksidan och styrde upp haha.

Fint att det inte blev tippen, och att bara sanda ner är ju smidigt om man ändå bara ska lacka nytt själv. Annars så slipper man ju nästan helt det manuella slitet på stål/alu med några omgångar färgborttagningsmedel.

Hasse#7 skrev:

Haha. Mycket bra!
    Edit: Bilden på Chuck Norris alltså...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-24 17:30 av Hasse#7.

Av:
    aribr
    Marino använder en del färg, märks på hur tight standard dämpar hårdvara sitter tex. Tror att du gjorde helt rätt med sandningen, men som Cyklist säger är färgborttagning plus lite plastfolie ett riktigt enkelt sätt att få bort det mesta.

Av:
    Manurhin2
    Willie skrev:

Förstår jag dig rätt så tänker du måla om innan provmontering .
    Varför ?

Av:
    Willie
    Tack för peppen! Nu är färgen inköpt men sparar på det tills den är på så det blir lite spänning här.
    Kan bli riktigt tufft eller pannkaka, vi får se!

@Hasse: folkrace med finess är lite av mitt signum!

@Dangerholm: Haha ja sant! Om nån får finkänslig kan vi väll kalla det för kallsmide?

@aribr: Ja jäklar, något sjukt vad tjockt det är med färg på grejerna! Runt dämparna och infästningar ha jag gått på rätt hårt då den till och med var jobbigt att få isär grejerna..

@manurhin2: Kan väll skruva ihop och hinka i ett hjul men i och med att den funkade innan och jag är rätt säker på att det i alla fall är bättre nu så får vi se. Det är ju mer spännnde att inte testa ;)

Av:
    Hasse#7
    Willie skrev:
    Tack för peppen! Nu är färgen inköpt men sparar på det tills den är på så det blir lite spänning här.
    Kan bli riktigt tufft eller pannkaka, vi får se!

@Hasse: folkrace med finess är lite av mitt signum!

@Dangerholm: Haha ja sant! Om nån får finkänslig kan vi väll kalla det för kallsmide?

@aribr: Ja jäklar, något sjukt vad tjockt det är med färg på grejerna! Runt dämparna och infästningar ha jag gått på rätt hårt då den till och med var jobbigt att få isär grejerna..

@manurhin2: Kan väll skruva ihop och hinka i ett hjul men i och med att den funkade innan och jag är rätt säker på att det i alla fall är bättre nu så får vi se. Det är ju mer spännnde att inte testa ;)

Är inte ett annat av dina signum just lack och design? Förstår att du är otålig. :)

Av:
    Willie
    Hasse#7 skrev:
    Är inte ett annat av dina signum just lack och design? Förstår att du är otålig. :)

Det är ju också en trevlig stämpel att få, men ja det är kul så hoppas kunna göra något kul även denna gången. Blir inte lika mycket maskera och trixa som med CX projektet dock. =)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-22 21:49 av Willie.

• Re: [Byggtråd]: QC Fail, aka Skevt Peruanskt stål

Av:
    Willie
    Testat lite idag, kan nog bli bra!

FC7BE829-30A3-4BF4-A680-73C3AACCAB31.jpeg

Trodde även jag skulle få paket igår men postnord segade så får bli måndag..

Av:
    Paco
    Lackade du den svarta svingen svart......igen?

Av:
    Willie
    Paco skrev:
    Lackade du den svarta svingen svart......igen?

Ja och nej, återkommer ;)

Av:
    Willie
    En lite bättre bild på vad helgens bravader resulterade i, sjukt svårt att fånga på bild men är en metallic grå bas med ett gäng lager flake på. Väldigt effektfullt i solen och super disco!

Swing.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-25 12:54 av Willie.

Av:
    Jimel
    Ballt!

Av:
    aribr
    Cool!

Av:
    Paco
    Tufft👍🏻

Av:
    mikipedia_
    Instämmer i ovanstående hyllningar🤘

Mitt projekt

Av:
    velovin
    Tre tummar upp!

Av:
    qma
    Riktigt nice med flakefärg.

Rikta stålram är kosher - Park Tool gör ju dedikerade FFS-2 (och FAG-2) för det :)

Av:
    Hasse#7
    Signum sa Bill, snyggt sa Bull.

Av:
    ceel
    Willie skrev:
    En lite bättre bild på vad helgens bravader resulterade i, sjukt svårt att fånga på bild men är en metallic grå bas med ett gäng lager flake på. Väldigt effektfullt i solen och super disco!

Video är korrekt media för att fånga flakes. :)

Av:
    Willie
    Tack allihopa, kul att det gillas. Ska få lite bättre bilder och någon video på hur diskret men ändå effektfullt det är beroende på ljus.

Igår hämtade jag en dämpare av en trevlig herre på k&s. En 140mm Fox34, hade velat ha 150mm men ramen är ju ritad för 140mm så får börjar där och känner efter.

6EF80FB5-1917-4D4B-BFEE-5EADF8D4BAF5.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in