• Re: Enduro Sweden Series - 2019

Av:
    Rattnalle
    Ingen Under liften i år heller?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:

Den är väll rätt olämplig med en motionsklass? :p

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.

Under liften är ett skitkul spår.

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.

Det är väl snarare att man ska köra ett koncept, som den stora massan kan ta sig ner för. Där pengarna finns. Under liften är fin, men ganska brant i början :p

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det är väl snarare att man ska köra ett koncept, som den stora massan kan ta sig ner för. Där pengarna finns. Under liften är fin, men ganska brant i början :p
    Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.

Det är ju en balansgång såklart. Men med tanke på hur ess växt de senaste åren, så har ju också bredden på kompetensen ökat och minskat. Man måste göra en tävling, som åtminstone de flesta kan ta sig ner för. Större än så är inte endurosverige, än. På sikt blir det förhoppningsvis större, vilket kommer ge bredd på tävlingar ännu mer. Som då kan göra att man kan köra olila svårighetsgrader, eller olika tävlingar beroende på målgrupp.

Av:
    larsaw
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Håller verkligen med om ”Under Liften”, den var ju bland dom roligaste nedfarterna 2015 (vilken också är ändå gången jag haft möjligheten att besöka Gesunda)
    Då tyckte jag isf det var värre med SS4’an det året (den som avslutades med ngn km XC...), som jag minns det kände jag mig som en pingisboll i nerfarten fram till XC-delen började...

// Larsa

Av:
    Rattnalle
    larsaw skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Håller verkligen med om ”Under Liften”, den var ju bland dom roligaste nedfarterna 2015 (vilken också är ändå gången jag haft möjligheten att besöka Gesunda)
    Då tyckte jag isf det var värre med SS4’an det året (den som avslutades med ngn km XC...), som jag minns det kände jag mig som en pingisboll i nerfarten fram till XC-delen började...
    Ja den där trampsträckan minns jag var rätt svårtrampad för att man studsade :-)

Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det är ju en balansgång såklart. Men med tanke på hur ess växt de senaste åren, så har ju också bredden på kompetensen ökat och minskat. Man måste göra en tävling, som åtminstone de flesta kan ta sig ner för. Större än så är inte endurosverige, än. På sikt blir det förhoppningsvis större, vilket kommer ge bredd på tävlingar ännu mer. Som då kan göra att man kan köra olila svårighetsgrader, eller olika tävlingar beroende på målgrupp.
    Visst. Men just motionsklass är inte nödvändigtvis där jag hade dragit gränsen. Jag hade kallat det "prova på".

Men jag är inte engagerad varken som deltagare eller för tillfället som arrangör i någon form så jag tycker bara saker i lugn och ro :-)

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Rattnalle skrev:

Visst. Men just motionsklass är inte nödvändigtvis där jag hade dragit gränsen. Jag hade kallat det "prova på".

Men jag är inte engagerad varken som deltagare eller för tillfället som arrangör i någon form så jag tycker bara saker i lugn och ro :-)

Samma här... Tänkte iofs köra på vallåsen. Har inte tidtagit något i år eller. Bara varit medhjälplig i sölvesborg efter att det gick mindre bra i gbg. Det verkar som tur var, vara löst efter det :)

Av:
    Rattnalle
    Edit: inte riktigt relevant här.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-03 22:19 av Rattnalle.

Av:
    marr
    Jag tror helt enkelt vi tänker lite olika om bredd och personligt tyckande bara Rattnalle. Vad som är rätt och fel är svårt att sia om. Min favorit i gesunda är klart skogsmys, definitivt inte det brantaste eller hårigaste.

Av:
    Raggamuffin
    Blev trött idag. Fina sträckor som är bra köttiga bitvis.

SM-klasserna kan väl gott köra under liften, nåt ska väl skilja dem från pöbeln.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Jag tyckte årets rejs i Gesunda var mycket bra. Sträckorna som här i tråden kallas tillrättalagda är ju fortfarande de som jag tycker är det tuffaste som var varit med i serien utav det som jag har kört. Det blev också ovanligt utbombat i år eftersom det var så torrt under träningen. Om man inte tycker det är spännande nog så är det bara att släppa bromsarna till det blir spännande nog.

Jag körde även det året då under liften var med som rejssträcka och det var väl inte en speciellt uppskattad rejssträcka. Jag har inget problem med att ta mig ned för den, men de andra övriga spåren där man kan köra i högre fart är i min mening roligare att rejsa på. Banan skulle också behöva en del arbete på sig för att bli schysst att åka igen.

Av:
    Raggamuffin
    +1 det är roligare att kunna släppa på än bara ta sig ner med livet i behåll.

Tycker även att man lyckas bra med att få bort parkkänslan på sträckorna. Det blir ändå mer enduro än rally-downhill.

// Muffin

Av:
    Lingon
    Det är ju en kommersiell serie. Lättare SS innebär att fler kan köra=mer pengar till arrangören. Jämför med spektaklet cykelvasan.
    Om några år blir det grusvägsdownhill. :)

Av:
    jofahjalm
    Körde ni som har dessa åsikter rejset? Jag har inte varit så imponerad av flera av de andra rejsen som har gått i serien, men Gesunda var riktigt bra. Stökig utförsåkning i hög fart och nyskurna stigbitar som variation. Gesunda och Östersund är de två rejsen som är riktigt riktigt bra enligt mig.

Av:
    nibergs
    Årets bästa och stökigaste race, sjukt kul!

Tack alla inblandade!

Här finns heatmap...

ESS19 - Gesunda

Instagram

Av:
    Stream
    Kan någon reda ut förvirringen? Roger Persson tävlar i Elit men vinner ändå SM i klassen Master? Fattar nada.

Av:
    jofahjalm
    Hur gick det för dom som fick åka med helikoptern från rejset? Jag hoppas att dom är ok.

Av:
    Jimel
    jofahjalm skrev:
    Hur gick det för dom som fick åka med helikoptern från rejset? Jag hoppas att dom är ok.

Var det sånt tråk på tävlingen, trist 😢

Av:
    Shrue
    nibergs skrev:
    Årets bästa och stökigaste race, sjukt kul!

Tack alla inblandade!

Här finns heatmap...

ESS19 - Gesunda

Bra fixat! 👌🏻

Av:
    NickPick
    Lingon skrev:
    Det är ju en kommersiell serie. Lättare SS innebär att fler kan köra=mer pengar till arrangören. Jämför med spektaklet cykelvasan.
    Om några år blir det grusvägsdownhill. :)

Nu är du väl lite orättvis. Ska enduro växa så krävs det att folk kör det, snarare än sitter och tycker på internet. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju samma lika för alla...

Av:
    Klas A
    Jag har inte kört några tävlingar i år pga andra prioriteringar så jag vet inte om man ändrat något men förra året körde jag de tre första tävlingarna i motionsklassen som total nybörjare och första säsongen med en endurocykel.

Jag blev inte direkt avskräckt av svårighetsgraden, Göteborg och vallåsen kändes lungt, Östersund lite på gränsen vissa ställen men inte värre än att man tog sig fram.

Det som förvånade mig var nivån på deltagarna. Väldigt få på min nivå.

Hursomhelst, enda problemet var att motionsklassen startar först och under dagens lopp så kommer tävlingsklasserna ikapp och man känner att man blir i vägen och måste ständigt vara beredd att dyka åt sidan.

Så låt de snabbaste köra först och låt motionärerna slippa stressen att hindra någon som jagar sekunder och sätt en rimlig maxtid när funktionärerna kan packa ihop. Hinner man inte så hinner man inte.

Av:
    Henqe
    Tyckte du nivån var högre eller lägre än förväntat?

Av:
    marr
    Henqe skrev:

Jag tolkar det, som högre än förväntat.

Av:
    AX3L
    Klas A skrev:
    Jag har inte kört några tävlingar i år pga andra prioriteringar så jag vet inte om man ändrat något men förra året körde jag de tre första tävlingarna i motionsklassen som total nybörjare och första säsongen med en endurocykel.

Jag blev inte direkt avskräckt av svårighetsgraden, Göteborg och vallåsen kändes lungt, Östersund lite på gränsen vissa ställen men inte värre än att man tog sig fram.

Det som förvånade mig var nivån på deltagarna. Väldigt få på min nivå.

Hursomhelst, enda problemet var att motionsklassen startar först och under dagens lopp så kommer tävlingsklasserna ikapp och man känner att man blir i vägen och måste ständigt vara beredd att dyka åt sidan.

Så låt de snabbaste köra först och låt motionärerna slippa stressen att hindra någon som jagar sekunder och sätt en rimlig maxtid när funktionärerna kan packa ihop. Hinner man inte så hinner man inte.

Det är ju dock inte på smått vis eliten kan köra upp banorna.

Av:
    Klas A
    Henqe skrev:

Högre, jag trodde det framgick :)

Svårt att få något begrepp om nivån på det hela innan man deltar själv. Minns att jag läste innan på infosidan något i stil med "alla kan delta men det är bra om du har en fulldämpad cykel" typ. Så var det väl inte riktigt.

Men som sagt enda problemet var att man kände att man fick sveriges genom tidernas samlade downhill elit i ryggen. Menar inte att gnälla nu, bara att det hade varit bättre för alla att ändra startordning.

Av:
    Raggamuffin
    Ja det är ett problem. I Gesunda var Master om flera i Motion redan till ss1.

// Muffin

Av:
    Hälsingland
    XC-cupen jag kör så startar ordningen Elit->sport->motion/Ungdom. Elit hinner oftast varva några av de som kör långsammast men det handlar bara om de absolut snabbaste herrarna. Men detta är ju heller inte perfekt då man i motion ofta hinner ikapp de långsammaste i sport..

Finns säkert motionärer på ESS som skulle komma ikapp några som kör tävling också, men det kanske handlar om färre åtminstone. Jag killgissar att motion skulle passa bäst sist.

Av:
    marr
    Tror att önskan inom ess är att motion, merparten ska hinna gå imål och sen kunna vara publik/heja på elit.

Av:
    Hälsingland
    marr skrev:
    Tror att önskan inom ess är att motion, merparten ska hinna gå imål och sen kunna vara publik/heja på elit.

Ja så kanske det är, bara vädret är bättre så hade det nog funkat.. I Ösd skyndade jag mig till duschen och hotellet :-D

Av:
    Klas A
    Hälsingland skrev:
    XC-cupen jag kör så startar ordningen Elit->sport->motion/Ungdom. Elit hinner oftast varva några av de som kör långsammast men det handlar bara om de absolut snabbaste herrarna. Men detta är ju heller inte perfekt då man i motion ofta hinner ikapp de långsammaste i sport..

Finns säkert motionärer på ESS som skulle komma ikapp några som kör tävling också, men det kanske handlar om färre åtminstone. Jag killgissar att motion skulle passa bäst sist.

Ja många är snabba i motion också. Man kanske inte orkar krångla med licens eller bara tänker köra enstaka tävling. Men då får man ju skylla sig själv liksom tänker jag.

Värre om de som är snabbast och satsar på en bra placering i serien blir hindrade av långsamma motionärer.

Av:
    tpn
    En liten (okej, den blev kanske inte så liten) resumé av min ESS-debut i Gesunda, i klass Motion Lång.

Lördag (träning)
    Klockan ringde 06:00, bilen packad kvällen innan så det var bara att hälla i sig kaffet och påbörja färden. Plockade upp kompisen i Västerås, intog frukost i Borlänge och vid elvatiden så rullade vi in på parkeringen vid Gesunda.
    Snabbt ombyte, pumpa däck, lösa liftkort och sen ställa sig i liftkön (första gången jag köat i Gesunda).

IMG-0526.JPG
    IMG-0531.JPG

Vädret var klockrent, runt 17-20° och sol och moln om vartannat.
    Sa till kompisen att vi kan värma upp i Älgspyan då jag mindes den som ganska snäll. Efter ett åk som kändes ungefär som man var kulan i ett flipperspel så konstaterade vi att jag antingen blivit dement eller att den blivit rejält uppkörd/sönderbombad sedan förra gången jag åkte den.
    Betade av två sträckor till och intog sedan lunch och en välbehövlig öl i toppstugan

IMG-0530.JPG
    IMG-0528.JPG

Körde resten av sträckorna som var i parken och avslutade sedan med fyran och femman (fyran gick ner på andra sidan av berget och femman låg en bra bit bort från liftsystemet).
    På transporten tillbaka från femman började vi fundera på vad vi gett oss in i, vi var båda ganska sega i benen och det gick upp för oss att vi enbart transporterat oss till toppen med hjälp av lift, under morgondagen skulle vi ta oss upp för egen maskin två gånger.
    När vi kom tillbaka så rullade liften fortfarande så vi bestämde oss för att åka Älgspyan en gång till (dum idé).
    Lyckas självklart efter sedvanlig dålig linje buckla fälgen bak ganska ordentligt, som tur var höll den tätt med hade i princip noll ekerspänning på ett par av ekrarna. Ett bra avslut på dagen tyckte vi!

Innan vi gav oss på såna triviala saker som att se till att man har en fungerande hoj inför rejsdag så tog vi bilen ner till Sollerön och handlade frukost, chips, godis och massa annan cykelrelaterad föda. Pizza hämtades på eminenta haket Restaurang Jugen Jon som vi sedan intog ihop med ett par öl utanför skilodgen där vi huserade. Bärbara datorn surrade med repris från Val di Sole DH, solen lyste, kalori/kolesterol/alkoholvärdena var åter på topp och likaså humöret.
    Bakhjulet fick sig en genomgång, spändes upp så gott det gick och hjulet antog en form liknande denna
    PhVd.gif

Dusch > sova > rejsdag

Söndag (rejs)
    Vaknade utvilad 08:00, åt en stadig frukost och gjorde mig i ordning. Packade fannypacken full med bars, snickers, ekernycklar och allt annat man behöver när man blir ståendes i skogen med trasig cykel.
    Kände mig förvånansvärt pigg i benen och var riktigt laddad om än lite orolig för att bakhjulet inte var lika pepp på rejsdag som jag var. Det var kallare denna dag och regnet hängde i luften men enligt prognosen skulle det i såna fall vara väldigt lätt regn.

Möte och schemat för dagen
    IMG-0525.JPG
    Skärmklipp.JPG

Starten för motion lång blev lite försenad och nervositeten hade hunnit smyga sig på. Det hade börjat dugga lite lätt så stod mest och blev kall, funderandes om man hade tillräckligt med kläder på sig.
    Men ivägskickade blev vi, upp för berget trampade vi (nej vi gick mest) mot första sträckan och värmen återkom fort i kroppen.

Sträcka 1 (Bonzai - Caroline - vildmark)
    Min plan för att överleva denna dag var att ta det lugnt, åka på 80-90% av förmågan och inte ta några större risker. Det är ju ingen tävling.
    Den planen försvann ur mitt huvud i ungefär samma ögonblick som startern började räkna ner. Bonzai har några riktigt roliga partier i början och extra peppad blev man ju av publiken som stod och hejade.
    Nån tveksam linje här och var men kände mig ganska nöjd, Caroline rullade också på bra.
    Sen bar det av in i skogen på lite mer okänd terräng, gick skapligt tills jag i nån utförslöpa klippte handtaget i ett träd med resultatet att jag tog ett graciöst skutt över cykeln och hockeytacklade ett träd. Träd 1 - Jag 0. Självklart stod det en fotograf där också.
    Men med kroppen full av adrenalin (och en fotograf som undrade hur det gick) så var det bara att hoppa upp på hojen igen och rulla vidare. Mina lår uppskattade inte att starta en söndagmorgon i detta tempo, var helt stum när jag kom i mål och det tog ett bra tag att få ner pulsen. Men satan vad kul det var!
    Tid: 3:24.63
    Transport tillbaka och lift upp, höger handled värkte som fan när jag blev kall men det var bara att bita ihop.

Sträcka 2 (Älgspyan - Magic Carpet - Caroline)
    Skakfest deluxe, har man inte dragit skruvarna på länkaget med rätt moment här så får man problem.
    Tog det ganska lugnt i början men insåg att jag knappt märkte av handleden (eller så bedömde hjärnan att det fanns värre saker att oroa sig över). Magic Carpet var rolig, likaså Caroline. Livrädd på slutet när man kommer ut på trädelen, vet att det är nätat men nåt i kroppen säger ifrån när jag ser fuktigt trä.
    Tid: 3:08.36
    Cykla (mest gå) tillbaka till toppen.

Sträcka 3 (Skogsmys)
    Den här är rolig!
    Får till övre delen bra, lite stappligt i de tighta svängarna där det öppnar upp sig, ganska sönderbombat på många ställen men lyckas ta mig i mål utan några större missöden.
    Tid: 2:47.43
    Lift upp till toppen

Sträcka 4 (Cykelbud)
    Det här var helt klart min favorit, iaf. den övre delen. Nyskuret, mjukt och riktigt greppigt. Hade ett stor leende på läpparna hela vägen ner. Kom ikapp en åkare mot slutet men tyckte inte det fanns några bra lägen för passage så slog av lite på takten.
    Tid:3:16.36
    Lång transport bort till femman. Tog en tiominuters paus när vi kom fram till starten och fyllde på med lite bars och dryck
    IMG-0523.JPG

Sträcka 5 (Ekorrberg)
    Den här sträckan var ganska platt så skulle man ha en bra tid fick man trampa en del. Kände mig ganska pigg i benen efter pausen vi tog så försökte trycka på så gott jag kunde. Kom ikapp en åkare men blev förbisläppt på väldigt bra sätt (tack!), trodde jag gick i mål (en vägkorsning) men kom sen ihåg att det var en bra bit kvar. Låren skrek och jag minns att jag tänkte att de förlängt sträckan av rent djävulskap men så var såklart inte fallet.
    Tid:3:10.57
    Lång transport tillbaka till liften, lift upp till starten på sträcka 6

Sträcka 6 (Stökspåret - GMX - Stökspåret)
    IMG-0527.JPG
    IMG-0524.JPG

Lite väntan innan det drog igång, tydligen något som hade kraschat ganska rejält (hoppas allt gick bra!). Stökspåret är skoj, dessutom en ny del i mittenpartiet som jag gillade skarpt. Efter övre delen på Stökspåret gjorde man en rolig avstickare in på GMX, berms och tabletops vilket var en kul mix. Bra livat på publiken där också.
    Avslutning ganska odramatiskt på nedre delen av Stökspåret.
    Tid: 2:53.56
    Lift upp till sträcka 7

Sträcka 7 (Triple J)
    Sista sträckan för dagen. Ganska jobbig sträcka hela vägen ner och jag var trött i hela kroppen. Slog av lite på takten då jag värdesatte målgång i hyfsat helt skick mer än några sekunder på sträcktiden.
    Tid: 2:34.95

Totaltid på 21:15.83 och plats 14 i motion.
    Grymt nöjd med min debut, hade sjukt kul hela helgen. Skön stämning bland alla åkare och det var väldigt inspirerande att glo lite på de snabba åkarna som tog linjer man inte ens visste.
    Cyklade på en Transition Smuggler -17 med 130mm slag fram och 115 bak. Efter hemkomst beställdes det angleset, längre airshaft och nya fälgar...

Av:
    Johan A
    Kul resumé...

Av:
    Raggamuffin
    Kul läsning.

// Muffin

Av:
    enduroracer
    Instämmer med tidigare, kul läsning och bra sammanfattat!

Att döma av din entusiasm och hänvisningar till tider hoppas jag du är med i tävlingsklass nästa år 👏😀

Av:
    stenmark
    I tävlingsklass är det inte alls lika accepterat att fika.
    Vem vill inte fika lite när man racear?
    Därför kör jag alltid i motion och ser till att med mig minst 2 mazariner ut på tävling.

Av:
    liveforthis
    Grym resumé! Och grymt cyklat 👍

Live for something, don't die for nothing.

Av:
    tpn
    Tack så mycket!
    Vill också passa på att tacka arrangörerna för en oerhört trevlig och välorganiserad helg.

Blir tyvärr inget mer cyklande i ESS i år men ser redan fram emot nästa säsong, hoppas man får till ett par stycken då.
    I motion såklart, vill ju hinna med fikat :).

Av:
    Johs
    Tänkte testa på att köra vallåsen som första tävling men kan inte hitta vad som skiljer motion lång mot kort. Är motion kort kortare sträckor båda dagarna eller kör man bara en dag?

Av:
    enduroracer
    Johs skrev:
    Tänkte testa på att köra vallåsen som första tävling men kan inte hitta vad som skiljer motion lång mot kort. Är motion kort kortare sträckor båda dagarna eller kör man bara en dag?

Kul att du är sugen på att testa ess!
    Motion kort brukar inte köra alla sträckor.
    Vet inte hur dem gör på vallåsen men antar att det är körning båda dagar även för motion kort, med tanke på att det är en annat tävlings område.

Av:
    Johs
    Ok då kanske man ska köra motion lång då om det ändå är båda dagarna så man inte missar något kul. Hoppas flåset pallar bara...

Av:
    Raggamuffin
    Johs skrev:
    Ok då kanske man ska köra motion lång då om det ändå är båda dagarna så man inte missar något kul. Hoppas flåset pallar bara...

Det fixar du, de flesta kommer nog gå upp.

// Muffin

Av:
    marr
    Raggamuffin skrev:
    Johs skrev:

Det fixar du, de flesta kommer nog gå upp.

Japp! :p

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in