• Re: [OT] Lumpen...

Av:
    Skogling
    Självklart.

Av:
    dnleriksson
    Kupa skrev:
    Earlslick skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:
    Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!

Låter som min värnplikt ungefär, var 007 på Patrullbåt, först på Väktaren, sen en kort sväng på Snapphanen innan jag flyttades till Göteborg där jag åkte på Hugin och Vidar, om jag minns rätt. Har knappt ätit Ballerina sedan dess. Det tråkigaste var att gå vakt på kajen, det kändes tämligen meningslöst.
    Ballerina?
    Maskinare på visborg -91/-92, har haft svårt att äta löjrom sen dess.
    Varenda vaktsöndag avslutades med löjromsfrossa. Jag tror att vi hade mer än 120kg ombord när vi började.

Själv har jag fortfarande svårt för Loka Citron, spydde upp det +ANNAT i en sjösjukeattack ombord HMS Kalmar 1994.

Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter ?
    Förövrigt hunsades det väl en del, men mycket med glimten i ögat. Från vissa iaf.
    Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt ?

/Daniel

Av:
    hm
    Är väl bara att kolla på filmen repmånad för att få se hur det gick till på den gamla goda tiden, när man gjorde pojkar till män.

Av:
    Rattnalle
    dnleriksson skrev:
    Kupa skrev:
    Earlslick skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:
    Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!

Låter som min värnplikt ungefär, var 007 på Patrullbåt, först på Väktaren, sen en kort sväng på Snapphanen innan jag flyttades till Göteborg där jag åkte på Hugin och Vidar, om jag minns rätt. Har knappt ätit Ballerina sedan dess. Det tråkigaste var att gå vakt på kajen, det kändes tämligen meningslöst.
    Ballerina?
    Varenda vaktsöndag avslutades med löjromsfrossa. Jag tror att vi hade mer än 120kg ombord när vi började.

Själv har jag fortfarande svårt för Loka Citron, spydde upp det +ANNAT i en sjösjukeattack ombord HMS Kalmar 1994.

Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter ?
    Förövrigt hunsades det väl en del, men mycket med glimten i ögat. Från vissa iaf.
    Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt ?
    Vi blev matade med smörgåstårta och loka citron efter ett par dagar i blötsnö utan mat. Jäklar vad folk spydde. Jag prioriterade att sova och satsade på frukost dagen efter istället, mådde mycket bättre ..

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Lejon
    Rattnalle skrev:
    dnleriksson skrev:
    Kupa skrev:
    Earlslick skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

Ballerina?

Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter
    Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt
    Vi blev matade med smörgåstårta och loka citron efter ett par dagar i blötsnö utan mat. Jäklar vad folk spydde. Jag prioriterade att sova och satsade på frukost dagen efter istället, mådde mycket bättre ..

Mina lumpenmatminnen är två: dels när vi fick dricka upp all sås som befälen hade beställt för mycket av (antagligen med flit), dels när vi fick slakta våra egna kaniner stridsparsvis och sen tillreda utan kryddor eller tillbehör. Inget av det var gott, men jävlar vilken nytta jag haft av det senare i livet :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-08 15:59 av Lejon.

Av:
    Rattnalle
    Lejon skrev:
    Rattnalle skrev:
    dnleriksson skrev:
    Kupa skrev:
    Earlslick skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

Ballerina?

Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter
    Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt

Mina lumpenmatminnen är två: dels när vi fick dricka upp all sås som befälen hade beställt för mycket av (antagligen med flit), dels när vi fick slakta våra egna kaniner stridsparsvis och sen tillreda utan kryddor eller tillbehör. Inget av det var gott, men jävlar vilken nytta jag haft av det senare i livet :-)
    Det sista fick vi också göra. De flesta mådde jäkligt dåligt och flera spydde av lukten. Jag äter inte kött så jag var rätt skadeglad, det hade jag energi till trots hungern ;-)

Av:
    heklamama
    hm skrev:
    Är väl bara att kolla på filmen repmånad för att få se hur det gick till på den gamla goda tiden, när man gjorde pojkar till män.

Ganska säker på att de gjorde pojkar AV män....

Av:
    Maakus
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

007 High five!
    Vakt är det tristaste som finns. Speciellt i KKNA. Där blåser det åt alla håll. Samtidigt.
    Kika ner på Hugin om du är sugen, vi pillar med henne i helgen.

Av:
    SLI
    Spacekitty skrev:
    Skogling skrev:
    Vet dock ej om jag tycker det är värdan möd för min dotter.

Men det är väl ändå något hon själv får ta ställning till, det ingår i att vara vuxen.

Nej, inte själv. Föräldraskapet upphör inte på 18-årsdagen.

Av:
    TBone
    Att göra lumpen kunde innebära vilt skilda saker förr i tiden och gör det fortfarande. Frågan är lite som om det är väl spenderad tid att gå gymnasiet och om det var lärorikt, den upplevelsen varierar extremt mellan olika skolor, program och från person till person.

Somliga är motiverade är utmana sig fysiskt och mentalt för en krävande stridande befattning. Eller intresserade av något helt annat är det fysiskt jobbiga. Andra är det inte. Det viktigaste är naturligtvis, i denna tid när värnplikten i praktiken i princip är frivillig, att man är motiverad. Om man har någon form av intresse att göra värnplikt så borde det inte vara omöjligt att själv påverka vad man vill göra för grundutbildning. Det gick redan för 30 år sedan även om det krävdes att man gjorde lite jobbigare efterforskningar per brev istället för Google ;-)

För mig personligen så är mina erfarenheter att det i kronans uniform finns både bra och dåliga personer. Men en sak som är säker är att den utbildning som man kan få i försvarsmakten i ledarskap och självkännedom inte ens är möjlig att komma i närheten av i det civila. Därmed inte sagt att alla befattningar i grundutbildningen innehåller det, eller ens delar av det. Så frågan kokar igen ner till vad man är motiverad till, vilka egenskaper man har och hur man vill utvecklas.

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Skogling
    Jo precis. Skall hon göra det så borde hon göra något vettigt.

Hon går i 2:an på Södra Latin. Natur/natur.

Av:
    ForesterGuy
    TBone skrev:

För mig personligen så är mina erfarenheter att det i kronans uniform finns både bra och dåliga personer..

flink.jpeg

Av:
    xyz-saft
    Rattnalle skrev:
    Skogling skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

Sjukt att vi båda varit på HMS Snapphanen. :)

Frågan kvartåt. Är FM poså politiskt korrekta och humana som dom påstår. Eller kränker dom beväringar?

Krig är ju krig liksom. Inget gullande.
    Jag låg på TrängR. Där funkade det rätt bra på det stora hela, med hänsyn till vilka förväntningar man har på organisationen. När våra kockar var i Karlskrona på marinbasen för sin kokutbildning var det tydligen ett kliv 50 år tillbaka i tiden i attityd. Jag misstänker därför att det som på väldigt många andra arbetsplatser skiljer sig väldigt mycket från plats till plats och grupp till grupp. Även om det förmodligen totalt sett går åt rätt håll.

Du måste ha gjort lumpen med en kompis till mig om du låg på TrängR 09/10, körde du lastbil?

Jag låg inne på marinB 08/09 och upplevde inte det du beskrev, men var å andra sidan inte heller kock. Dessutom gillade jag fys och att sova lite, samtidigt som jag var väldigt motiverad att klara utbildningen.

n+1

Av:
    ForesterGuy
    Jag sprang ihop med en bekant idag, som var med i Lottorna en gång i tiden.
    Hon var den som överlevde...

Av:
    Henrik_hstd
    Att göra ”lumpen” nu jämfört med förr är typ samma. Mindre gap och skrik, men fortfarande, tider som ska passas, saker som ska göras och grejer som väger och sitter illa. En annan sak jag tycka med idag jämfört med igår är att vi pga alla insatser och liknande är mer proffsiga, och att vi gärna ser att den som gör ”lumpen” på något sätt fortsätter hos oss.

Jag själv har snart jobbat väldigt länge inom försvaret...

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Har du bassen Rettig nu i din verksamhet?

Av:
    Rattnalle
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    Skogling skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

Frågan kvartåt. Är FM poså politiskt korrekta och humana som dom påstår. Eller kränker dom beväringar?

Jag låg på TrängR. Där funkade det rätt bra på det stora hela, med hänsyn till vilka förväntningar man har på organisationen. När våra kockar var i Karlskrona på marinbasen för sin kokutbildning var det tydligen ett kliv 50 år tillbaka i tiden i attityd. Jag misstänker därför att det som på väldigt många andra arbetsplatser skiljer sig väldigt mycket från plats till plats och grupp till grupp. Även om det förmodligen totalt sett går åt rätt håll.

Du måste ha gjort lumpen med en kompis till mig om du låg på TrängR 09/10, körde du lastbil?

Jag låg inne på marinB 08/09 och upplevde inte det du beskrev, men var å andra sidan inte heller kock. Dessutom gillade jag fys och att sova lite, samtidigt som jag var väldigt motiverad att klara utbildningen.
    Jag var pb för trossen, gissar att din kompis var på transportplutonen i andra änden av korridoren.

Det var inte bland kockarna det var problem. Det var andra, minns ej vilka, i omgivningen. Folk som tyckte att om de ville slippa se män visa upp sig nakna på nära håll skulle de inte gjort lumpen osv. Alltså inte attityd uppifrån utan snarare kulturen där, när befälen inte var på plats. Hos oss var det rätt lugnt och trevligt även då, på det stora hela.

Av:
    xyz-saft
    Rattnalle skrev:
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    Skogling skrev:
    jomper skrev:
    Maakus skrev:

Jag var pb för trossen, gissar att din kompis var på transportplutonen i andra änden av korridoren.

Det var inte bland kockarna det var problem. Det var andra, minns ej vilka, i omgivningen. Folk som tyckte att om de ville slippa se män visa upp sig nakna på nära håll skulle de inte gjort lumpen osv. Alltså inte attityd uppifrån utan snarare kulturen där, när befälen inte var på plats. Hos oss var det rätt lugnt och trevligt även då, på det stora hela.

Ja han var på transportpluton.

Vad som händer när befälen inte är på plats är ju svårt att förutsäga. Jag tror att det beror mer på gruppen än platsen. Finns det några personer som tar mycket plats och har ett sånt beteende är det nog lätt hänt att vissa hänger på. Misstänker att det är ett mindre problem nu när det inte bara är 18-åriga killar som gör lumpen.

Själv trivdes jag tillräckligt bra för att ha fortsatt i hemvärnet, och hade jag inte kommit in på chalmers hade jag blivit kvar minst ett år till.

n+1

Av:
    Hasse#7
    KA1, 1987 tror jag det var. Maskinman på båt samt verkstad uh-tropp. Större delen av tiden på Fortifikationsverkets kabelutläggare Tjelvar. Ordinarie civilanställde maskinist, kran och trumförare vurpade med mc. Jag vikarierade. Min hela tid var bra. Man såg ett och annat underligt men totalt sett bra. Mest imponerande/skrämmande var att se en sjunkbomb försvinna ner i djupet och sedan detonera. Mycket fisk som dog kan jag säga.

Av:
    Snuten
    Jimel skrev:
    Tycker nog inte man blev direkt hunsad på 90 talet, värre var det med mobbingen som blundades för.

Ja mobbingen får man verkligen hoppas att de fått bukt med. Jävligt tråkigt inslag i en i övrigt kul och intressant lumpartid från mitten av 80-talet. Spränga, skjuta, springa, det var grejer det! Jag kan sakna det ibland.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Kan du inte byta arbetsplats om du saknar det, Snuten?

Av:
    Snuten
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Tror du att de vill ha en 50+ pissgubbe som gjorde lumpen på 80-talet? Tror inte jag är så het för försvarsmakten.
    Har dock funderat lite på hemvärnet, men mitt livspussel är lite förskjutet då det gäller ansvar för barn så det blir nog lute tjorvigt. Får se.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Du kan bli sprängare.

Av:
    Snuten
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Du kan bli sprängare.

Låter iofs inte helt tråkigt...

Av:
    Radiokakan
    Jag gjorde lumpen under sena 90-talet och ryckte initialt in som Lapplandsjägare på I22 tills min hälsena fick en ruptur. Placerades sedan på I16 i Halmstad. Det var en enorm skillnad på dessa regementen. Jägarutbildningen var väsentligt hårdare, såväl fysiskt som mentalt. Jag gjorde bara tre veckor på I22 och det har gått mer än två decennier så mitt vittnesmål är kanske irrelevant, men jag kan nog tänka mig att det ännu idag är betydligt "hårdare" på jägarförbanden än annorstädes.

Av:
    Micke_O
    Man lär sig väldigt mycket som man har nytta av i sitt civila liv framöver också.

Har man problem med auktoriteter lär man få problem - men kan å andra sidan behöva lära sig för att undvika problem senare i livet.

Kan inte påstå att jag såg någon bli dåligt behandlad under min värnplikt. Vissa hade det tuffare än andra men det berodde på att dom snackade mer än dom lyssnade på instruktionerna...

Av:
    Hasse#7
    Jag är tämligen övertygad om att tiden man inte fick bestämma allt själv och hade skrala ekonomiska resurser har varit av godo i det långa loppet. Behovet av denna övning för unga idag känns på något vis ännu större samtidigt som det förstås försvårar en del andra prövningar vi inte hade.

Av:
    Radiokakan
    Micke_O skrev:
    Man lär sig väldigt mycket som man har nytta av i sitt civila liv framöver också.

Har man problem med auktoriteter lär man få problem - men kan å andra sidan behöva lära sig för att undvika problem senare i livet.

Kan inte påstå att jag såg någon bli dåligt behandlad under min värnplikt. Vissa hade det tuffare än andra men det berodde på att dom snackade mer än dom lyssnade på instruktionerna...
    Kan inte annat än hålla med. På båda förband jag tjänstgjorde såg jag inte tillstymmelse till mobbning. Däremot kamratanda, människor som växte och lärde sig ta hänsyn till andra och utöver detta insikter i gruppdynamik som jag tror är svårt att simulera på andra ställen.

Jag tyckte rätt illa om lumpen under tiden jag gjorde den, men jag är idag oerhört tacksam över den erfarenheten.

Av:
    Micke_O
    Radiokakan skrev:

Kan inte annat än hålla med. På båda förband jag tjänstgjorde såg jag inte tillstymmelse till mobbning. Däremot kamratanda, människor som växte och lärde sig ta hänsyn till andra och utöver detta insikter i gruppdynamik som jag tror är svårt att simulera på andra ställen.

Jag tyckte rätt illa om lumpen under tiden jag gjorde den, men jag är idag oerhört tacksam över den erfarenheten.

Ja, den aspekten glömde jag. Man tvingas ju umgås (både lösa uppgifter och bo) med människor man antagligen aldrig skulle umgåtts med annars och dessutom under mer eller mindre besvärliga förhållanden. DET är lärorikt.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Man lär sig att allt inte är svart eller vitt, har jag hört.

Av:
    Radiokakan
    Henrik_hstd skrev:
    Att göra ”lumpen” nu jämfört med förr är typ samma. Mindre gap och skrik, men fortfarande, tider som ska passas, saker som ska göras och grejer som väger och sitter illa. En annan sak jag tycka med idag jämfört med igår är att vi pga alla insatser och liknande är mer proffsiga, och att vi gärna ser att den som gör ”lumpen” på något sätt fortsätter hos oss.

Jag själv har snart jobbat väldigt länge inom försvaret...
    Hur ser du på det brittiska sättet, typ SAS och SBS. Vittnesmålen inifrån tyder ju på en avslappnad stil när man väl klarat av uttagningen, som är eoner hårdare än svenska motsvarigheter.

Jag är själv ingen vän av gapande befäl utan ser helst enheter som klarar att tänka själv och som opererar efter eget huvud.

Jag gjorde lumpen alldeles för kort tid på I22, men min bild är att det gapades och skreks och väldigt lite lämnades åt soldaternas eget huvud.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 16:03 av Radiokakan.

Av:
    ForesterGuy
    Snuten skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Tror du att de vill ha en 50+ pissgubbe som gjorde lumpen på 80-talet? Tror inte jag är så het för försvarsmakten.
    Har dock funderat lite på hemvärnet, men mitt livspussel är lite förskjutet då det gäller ansvar för barn så det blir nog lute tjorvigt. Får se.

Hemvärnet kontaktade mej för några år sedan, då jag hade efterfrågad kompetens för en specialpluton.
    Jag iddes inte...

Av:
    staine
    Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)

Men skoglings dotter kanske är smart nog att redan kunna simma. Då faller det argumentet.

Av:
    Hasse#7
    staine skrev:
    Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)

Men skoglings dotter kanske är smart nog att redan kunna simma. Då faller det argumentet.

Vi hade två som var uttagna som maskinmän på 200-båt. Ingen av dem kunde simma. Ett argsint jägarbefäl och varsitt frigolitbälte stod för den framgångsrika pedagogiken
    Jag undrar än idag hur uttagningen på mönstringen gick till.

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    staine skrev:

Vi hade två som var uttagna som maskinmän på 200-båt. Ingen av dem kunde simma. Ett argsint jägarbefäl och varsitt frigolitbälte stod för den framgångsrika pedagogiken

Jag har en rätt lustig historia från verkligheten på temat, den gör sig dock bättre över ett fikastopp på en avslappnad 20-milare. Råkar vi ta ett depåstopp samtidigt under någon runda i år så har jag en bra historia att berätta!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    staine skrev:

Jag har en rätt lustig historia från verkligheten på temat, den gör sig dock bättre över ett fikastopp på en avslappnad 20-milare. Råkar vi ta ett depåstopp samtidigt under någon runda i år så har jag en bra historia att berätta!

Ser fram emot det. Mitt knä verkar ju gå att rädda så en 20 milare är inte utesluten längre.

Av:
    SebbeK
    Radiokakan skrev:
    Jag gjorde lumpen under sena 90-talet och ryckte initialt in som Lapplandsjägare på I22 tills min hälsena fick en ruptur. Placerades sedan på I16 i Halmstad. Det var en enorm skillnad på dessa regementen. Jägarutbildningen var väsentligt hårdare, såväl fysiskt som mentalt. Jag gjorde bara tre veckor på I22 och det har gått mer än två decennier så mitt vittnesmål är kanske irrelevant, men jag kan nog tänka mig att det ännu idag är betydligt "hårdare" på jägarförbanden än annorstädes.

Beklagar att du inte fick göra färdigt värnplikten i Sveriges, kanske världens, bästa förband! ?

Av:
    Radiokakan
    SebbeK skrev:
    Radiokakan skrev:

Beklagar att du inte fick göra färdigt värnplikten i Sveriges, kanske världens, bästa förband!
    Jo...

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    staine skrev:

Ser fram emot det. Mitt knä verkar ju gå att rädda så en 20 milare är inte utesluten längre.

Vi hoppas! Vi gubbar behöver inte längre bevisa så mycket utan kan glatt cykla för att det är roligt. Snabbast blir man aldrig mer, men det är oki!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    staine
    True dat!

Av:
    Snuten
    ForesterGuy skrev:
    Snuten skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Hemvärnet kontaktade mej för några år sedan, då jag hade efterfrågad kompetens för en specialpluton.
    Jag iddes inte...

"Efterfrågad kompetens", hmm. Kan det ickså vara att man tycker det är skitkul att spränga stridsvagnminor, kadta handgranat, skjuta kulspruta så pipan glöder och att köra skiten ur sin gamla kropp på ett fyspass? Kanske inte...

Av:
    ooms
    Jag kan tänka mig att t.ex. kock är "efterfrågad kompetens" i hemvärnet...

Av:
    Snuten
    ooms skrev:

Mat är gott.

Av:
    xyz-saft
    ooms skrev:

Det är det garanterat. Men också folk till granatkastarpluton, båtförare/chefer, fordonsförare (exv. bandvagn) är exempel på "efterfrågad kompetens". Generellt personer med utbildning som tar lång tid att få där kompetensen går att återta på kortare tid för att slippa utbilda på nytt. Samtidigt är den enskilde skyttesoldaten minst lika viktig, men återväxten är lättare i och med att det går att genomföra GMU mot Hv på ca. 3 månader.

n+1

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:

Vi hade inga kockar i lumpen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in