• Re: [OT] Lumpen...

Av:
    plumse
    Efter 302 dagar på F7 för doften av förbränt fotogen alltid med sig en känsla av spänd förväntan och hoppet att få stirra rakt upp i vapenbalkarna på en spottloskas avstånd.
    Men de flyger inte likadant på Landvetter som på F7.
    Å så är det färre vapenbalkar där också.

meh.

Av:
    jonas-ni
    Rattnalle skrev:

Det skulle leda till diverse anmälningar idag. Det är jäkligt noga med arbetsmiljön på det stora hela.

Enligt uppgift ska något av bokstavskombinationsförbanden övat i galen tunna för inte så länge sedan. Nog klickar det ibland med det där om rätt tid, rätt plats och rätt utrustning även idag.

Av:
    ooms
    jonas-ni skrev:
    Rattnalle skrev:

Det skulle leda till diverse anmälningar idag. Det är jäkligt noga med arbetsmiljön på det stora hela.

Enligt uppgift ska något av bokstavskombinationsförbanden övat i galen tunna för inte så länge sedan. Nog klickar det ibland med det där om rätt tid, rätt plats och rätt utrustning även idag.
    De körde väl över ett tält med en stridsvagn mitt i natten i vintras. En kvinnlig hemvärnssoldat i tältet dog, om jag minns rätt.

Av:
    Jay Jay
    Skogling skrev:
    Seriöst då.

Min yngsta dotter skall mönstra snart då...

Om hon nu SKALL göra lumpen ( eller köra asmakortet) vad skulle kunna vara vettigt?

Hon går natur/natur på Södra Latin (2an) så hon är inte helt bakom flötet som sin far. :)
    Kul!
    Ska försöka ge ett svar med lite mer verkshöjd än vissa andra...
    Till att börja med har jag jag bakgrund som officer i marinen, varit verksam inom både amfibie och flottan. Blev +10år och slutade för ca 1,5år sedan så förhållandevis färska erfarenheter.
    Gamla lumparhistorier kan förkastas som just gamla. Försvarsmakten idag har en modern värdegrund och juste människosyn. Arbetsmiljö är en högt prioriterad fråga. Verksamheten innehåller naturligtvis många riskmoment men med hänsyn till detta är olyckorna få. Är t ex mkt farligare att vara byggnadsarbetare (sannolikt även mindre modern värdegrund).
    Om mina barn mönstrade idag skulle jag inte vara det minsta orolig. Tvärtom glad att de får möjligheten till egen utveckling. Det finns få ställen där man låter unga människor ta så mkt ansvar och erbjuder bra utbildning och utveckling.
    Jag tycker att man under alla omständigheter ska söka sig till en befattning med ”befäl” i benämningen. Detta innebär inte nödvändigtvis att man får leda andra människor. Dock innebär det en grundläggande ledarskapsutbildning (som kommer att vara till nytta under många tillfällen senare i livet) samt att resten av utbildningen man får är mer kvalificerad. Tekniska tjänster är nog det jag hade spetsat in mig på. Flyget eller flottan i första hand och i tredje hand armén. Amfibie skulle jag endast rekommendera de båtgående delarna.

Av:
    Rattnalle
    Min ledarskapsutbildning bestod i att leda folk i 11 månader :-P
    De som inte höll måttet gallrades ut och fick inte behålla sina befattningar som befäl. Kanske inte optimalt men lärorikt oavsett.

Jag tyckte absolut inte att det var bortkastad tid för egen del. Jag var trossplutonsbefäl. Ansvar för ett rodda dagliga driften av ett insatsläger. Sökte officer men kom på bättre tankar innan uttagningen var klar. Vilket jag såhär i efterhand nog är ganska nöjd med.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 21:38 av Rattnalle.

Av:
    Skogling
    Jay Jay skrev:
    Skogling skrev:
    Seriöst då.

Min yngsta dotter skall mönstra snart då...

Om hon nu SKALL göra lumpen ( eller köra asmakortet) vad skulle kunna vara vettigt?

Hon går natur/natur på Södra Latin (2an) så hon är inte helt bakom flötet som sin far. :)
    Kul!
    Ska försöka ge ett svar med lite mer verkshöjd än vissa andra...
    Till att börja med har jag jag bakgrund som officer i marinen, varit verksam inom både amfibie och flottan. Blev +10år och slutade för ca 1,5år sedan så förhållandevis färska erfarenheter.
    Gamla lumparhistorier kan förkastas som just gamla. Försvarsmakten idag har en modern värdegrund och juste människosyn. Arbetsmiljö är en högt prioriterad fråga. Verksamheten innehåller naturligtvis många riskmoment men med hänsyn till detta är olyckorna få. Är t ex mkt farligare att vara byggnadsarbetare (sannolikt även mindre modern värdegrund).
    Om mina barn mönstrade idag skulle jag inte vara det minsta orolig. Tvärtom glad att de får möjligheten till egen utveckling. Det finns få ställen där man låter unga människor ta så mkt ansvar och erbjuder bra utbildning och utveckling.
    Jag tycker att man under alla omständigheter ska söka sig till en befattning med ”befäl” i benämningen. Detta innebär inte nödvändigtvis att man får leda andra människor. Dock innebär det en grundläggande ledarskapsutbildning (som kommer att vara till nytta under många tillfällen senare i livet) samt att resten av utbildningen man får är mer kvalificerad. Tekniska tjänster är nog det jag hade spetsat in mig på. Flyget eller flottan i första hand och i tredje hand armén. Amfibie skulle jag endast rekommendera de båtgående delarna.

Tack för ett inlägg med lite kött. :)

Av:
    GoranS
    Rattnalle skrev:
    De som inte höll måttet gallrades ut och fick inte behålla sina befattningar som befäl. Kanske inte optimalt men lärorikt oavsett.

Jag tyckte absolut inte att det var bortkastad tid för egen del. Jag var trossplutonsbefäl. Ansvar för ett rodda dagliga driften av ett insatsläger. Sökte officer men kom på bättre tankar innan uttagningen var klar. Vilket jag såhär i efterhand nog är ganska nöjd med.
    Missade ett s i din "titel" och var för en sekund lätt förbryllad innan jag insåg att jag läst fel.

Av:
    ForesterGuy
    GoranS skrev:
    Rattnalle skrev:

Missade ett s i din "titel" och var för en sekund lätt förbryllad innan jag insåg att jag läst fel.

Fältpastor? ;-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 21:53 av ForesterGuy.

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:
    jonas-ni skrev:
    Rattnalle skrev:

De körde väl över ett tält med en stridsvagn mitt i natten i vintras. En kvinnlig hemvärnssoldat i tältet dog, om jag minns rätt.

Jo, det var en vän till en av mina vänner...

Av:
    xyz-saft
    SLI skrev:
    Jag förstår verkligen inte vad det är som lockar. Är det ett ungdomligt äventyr? Är det hennes sätt att säga "jag kan också fastän jag är tjej"? Ser hon det som en "god gärning" eller plikt? Eller är det ett framtida yrkesval som med viss sannolikhet kommer innebära tjänstgöring i en krigszon?

Det är ju inget scoutläger hon ska åka på. Har ni (ja NI, du är ju fortfarande förälder även om hon fyllt 18) verkligen tänkt igenom detta?

Missat att pliktlagen gäller för både män och kvinnor nu mera? Blir man kallad till mönstring måste man dyka upp, annars blir det böter eller fängelse. Så det är högst rimligt att ha en idé om vad man vill om man blir uttagen.

I sann happy-anda fann jag rekommendera båtchef i flottan. Bra stämning, vettig utbildning, roliga uppgifter. Jag verkar också ha minst dåliga minnen när jag pratar lumpen med kompisar som var på andra ställen.
    En annan sak som kan vara intressant att fundera på är också eventuellt framtida engagemang i hemvärnet, vissa utbildningar är direkt riktade dit.

n+1

Av:
    jonas-ni
    ForesterGuy skrev:
    ooms skrev:
    jonas-ni skrev:
    Rattnalle skrev:

Jo, det var en vän till en av mina vänner...

Det där var en sådan olycka som jag är lite förundrad av att det inte händer oftare vid större övningar.

Den övning jag hört talas om var längre söderut.

Under tiden jag låg inne välte några bandvagnar och brann upp vid något regemente längre norrut. Någon eller några omkom. Det gick ut order om att inte välta med bandvagn.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-21 01:04 av jonas-ni.

Av:
    Snuten
    Under min värnplikt under mitten av 80-talet, var befälen hårda men oftast rättvisa.

Däremot fanns det en liten klick rekryter som betedde sig som idioter. Det har de förmodligen fortsatt att göra ända tills idag, eftersom de var idioter.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    RobbeS
    Gjorde Lumpen 87/88 på P5 i Boden och upplevde inga som helst trakasserier eller taskigt beteende av befälen. Däremot ställdes det krav vilka vissa hade svårt att rätta sig efter. Det fanns dock några värnpliktiga från kungliga huvudstaden som man hade kunnat önska mer i beteendeväg av men dom lärde sig också till slut.
    Med det inte sagt att jag trivdes i lumpen men det var en lärorik tid som jag fortfarande känner har haft en stor inverkan i positiv riktning i mitt liv.
    Ta ansvar, lära känna sina egna begränsningar och hur mycket mer man egentligen orkar än man själv tror, samarbeta i grupp, planera och förbereda är några positiva lärdomar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in