• Vad för kedja passar?

Av:
    bellasoda
    Tjena!

Jag har lyckats köpa en dansk ram väldigt billigt och jag tänkte ställa den på trainer. Ingen aning hur gammal den är och jag vet inte ens om den är gjord för att ha växlar.

På cyklen så fick jag på bakväxel (Claris) och en tiodelad kedja. Dock verkar kedjan passa dåligt på framkransen, se bild:
    A2633C10-E1A2-4010-A7D5-6B698D9DED8B.jpeg

Är det någon som vet vad jag behöver för kedja för att få det att lira?

Jag vill nog ha åtminstone 8-delat bak tror jag. Är det bara byte av vevparti som löser det?

Växelreglagen går på friktion så de är nog kompatibla oavsett antal växlar.
  • Re: Vad för kedja passar?

Av:
    Pfaff
    Du behöver nog en standardkedja för 6-7 delat krans. Den du har är för smal.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    bellasoda
    Pfaff skrev:
    Du behöver nog en standardkedja för 6-7 delat krans. Den du har är för smal.

Det var det jag tänkte först. Men det känns nästan som att länkarna har fel längd, kan det vara så?

Se bilder nedan:
    EC1EC587-4D3E-42AC-8CA3-D7CA787F158B.jpeg

D016A6E2-1A28-404F-9099-65F1A0CA7697.jpeg

På delar av varvet ligger alltså kedjan bra, men på en annan del så ligger tänderna an mot nitarna på kedjan. Jag trodde alla kedjor hade samma längd mellan nitarna?

Ingenting på cyklen har iofs tum som standard. Infästningen för styret är 25.0mm, gaffelröret 22.0mm och sadelstolpen 25.8mm.

Av:
    emmer
    Eftersom den inte kommer ner i botten på kuggen så blir delningsdiametern större och länklängden upplevs som för kort.
    Det kommer dessutom växla mycket bättre med en riktig kedja med utstickande nitar.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    bellasoda
    emmer skrev:
    Eftersom den inte kommer ner i botten på kuggen så blir delningsdiametern större och länklängden upplevs som för kort.
    Det kommer dessutom växla mycket bättre med en riktig kedja med utstickande nitar.

Utstickande nitar, då behöver jag en annan bakväxel va? Hur många växlar bak kan jag få på då? Går det att få till på en vanlig 11-delad shimanobody?

Alternativet är kanske att byta vevparti till något med bcd 110mm.

Av:
    Pfaff
    Vad är Claris? 8-delat? Då är förslagsvis en 8-delat krans och en passande kedja inget dåligt förslag IMHO. Den kan till och med (kanske) bottna i ditt drev.
    Passande grejor finns nog även på Biltema.

Av:
    emmer
    Claris är åtta så det funkar bra med en kedja för åttadelat.
    Tror du oss inte så finns det på närmsta biltema hundratjunio spänn.
    (Och man kan kapa och nita tillbaka varenda nit ungefär tre gånger om man vil gå till botten med det här med kedjetopsning :-) )

Dock är jag lite osäker på om 8-delade kedjor verkligen är 1/8'' invändigt (rullbredd) eller om de är 3/32'' de också...
    ...som den tiodelade är.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    bellasoda
    emmer skrev:
    Claris är åtta så det funkar bra med en kedja för åttadelat.
    Tror du oss inte så finns det på närmsta biltema hundratjunio spänn.
    (Och man kan kapa och nita tillbaka varenda nit ungefär tre gånger om man vil gå till botten med det här med kedjetopsning :-) )

Dock är jag lite osäker på om 8-delade kedjor verkligen är 1/8'' invändigt (rullbredd) eller om de är 3/32'' de också...
    ...som den tiodelade är.

Jag har en 8-delad kedja att prova med som jag kan försöka få dit i morgon. Den verkar mäta c:a 2.5mm på insidan. Min tiodelade mäter c:a 2.3mm.

Jag mätte kuggarnas bredd på framkransen, c:a 2.5mm.

Om det nu krävs 1/8” kedja så är detta över 3mm.

Det känns som att det är tveksamt att få till en 1/8” kedja med en 8-delad kassett?

Av:
    Bromspedal
    Jag köpte en kedja på Biltema igår till renoveringen av den 23 år gamla stål MTBn.
    8-delad som är 1/2" - 3/32" till det fina priset 59,90! Den är tillverkad av KMC och inkluderar en "Chain connector"! Bra skit hoppas vi!

Av:
    bellasoda
    Jag tror jag på något vis ska försöka få på en tiodelad krans fram istället, jag har några såna som ligger och skräpar.

Antingen försöka skruva fast det i de befintliga hålen som sitter på nuvarande vevparti eller byta vevparti helt.

Tack alla för tips!

Av:
    bellasoda
    Jag tror nog att jag ska försöka byta vevparti. Då det är fyrkantsaxel på vevlagret så inbillar jag mig att det går att få tag på något billigt.

Dock så har jag en ganska trög trainer (går inte att ändra motstånd), så jag skulle behöva köra 34t på vevpartiet. Det verkar som att de flesta gamla vevpartier till äldre cyklar är byggda med 130mm bcd? Var är bästa källan till att hitta billiga110mm vevpartier för fyrkantsaxel? Eller är det bara att köpa ett nytt Claris-vevparti som gäller kanske...

Av:
    bellasoda
    Följdfråga: är det någon som vet årsmodell på cyklen?

Muffad stålram, ingen rost på ramen. Bokstaven E i serienumret antyder antingen år 1989 eller 2010.
    225B7062-776B-4892-A727-C1F677A8D0FC.jpeg
    6BBBF05F-866A-4294-BB7D-ED328E0723A6.jpeg

Av:
    Berget
    Jag har ett lite äldre shimano vevparti med fyrkantslager som ursprungligen var 3 delat.
    Den har iaf bcd 104 och fungerar fint med en klinga på 34t tex.
    Så du kanske ska kolla på lite äldre 3 delade och se vad du kan hitta.
    Rent estetiskt så lär det ju inte bli någon höjdare på den där cykel men kan du leva med det så :)

Av:
    Miracle
    Är inte kedjan helt slut? Då kan det bli som dylikt. Den ser inte ny ut.

frid!

Av:
    Pfaff
    bellasoda skrev:

Muffad stålram, ingen rost på ramen. Bokstaven E i serienumret antyder antingen år 1989 eller 2010.

Eller 1946 eller 1968 😂

S anger Schmidt&Co Odense, mer känt som SCO som alltså byggd ramen.
    1989 skulle jag gissa.

Av:
    bellasoda
    Miracle skrev:

frid!

Kedjan i bild har väl sett sina bästa dagar, jag hittade den i skrotlådan. Fast jag tror inte att den var så dålig, för den var ju cyklingsbar på en annan cykel. Första steget är bara att få allt att funka, sen får jag se vad som behöver bytas ut över tid tänkte jag.

Av:
    bellasoda
    Pfaff skrev:
    bellasoda skrev:

Eller 1946 eller 1968 😂

1989 skulle jag gissa.

Jag hittade även en ”huret” vajerstopp på vänster kedjestag. Ingen aning vad det används till för slags växel eller när detta var i ropet? Varken hjul, växelreglage eller andra växelkomponenter satt monterade när jag fick cyklen.
    66283EB2-1C10-431B-AB9B-9A744B97C011.jpeg

Av:
    Pfaff
    bellasoda skrev:
    Pfaff skrev:
    bellasoda skrev:

Eller 1946 eller 1968 😂

1989 skulle jag gissa.

Jag hittade även en ”huret” vajerstopp på vänster kedjestag. Ingen aning vad det används till för slags växel eller när detta var i ropet? Varken hjul, växelreglage eller andra växelkomponenter satt monterade när jag fick cyklen.

På vänster stag är ju lite egendomligt. Sachs köpte ju fö Huret kring 1980 så är vajerstoppet inte märkt med Sachs ”S” bör det vara äldre än så. Kan man tro att nån tidigare ägare har klämt dit stoppet av nån mystisk anledning? Jag vill minnas att det har funnits navväxlar av bla Sturmey-Archers fina fabrikat som hade två vajerdrag. Kan det suttit ett sådant på hojen nån gång?

Av:
    Miracle
    bellasoda skrev:
    Miracle skrev:

frid!

Kedjan i bild har väl sett sina bästa dagar, jag hittade den i skrotlådan. Fast jag tror inte att den var så dålig, för den var ju cyklingsbar på en annan cykel. Första steget är bara att få allt att funka, sen får jag se vad som behöver bytas ut över tid tänkte jag.

Det behöver inte ha nån betydelse, att den var cyklingsbar på en annan cykel, för de dreven kan ju ha varit lika slitna som kedjan. :)

frid!

Av:
    bellasoda
    Miracle skrev:
    bellasoda skrev:
    Miracle skrev:

frid!

Det behöver inte ha nån betydelse, att den var cyklingsbar på en annan cykel, för de dreven kan ju ha varit lika slitna som kedjan. :)

frid!

Iofs kan det säkert vara så, men allt tyder ändå på att cykeln tidigare var byggd med navväxlar, och alltså använde en 1/8”-kedja.

Jag börjar med att byta vevparti och så får jag se om jag även behöver en ny kedja efter det.

Av:
    bellasoda
    Pfaff skrev:
    bellasoda skrev:
    Pfaff skrev:
    bellasoda skrev:

Eller 1946 eller 1968 😂

1989 skulle jag gissa.

På vänster stag är ju lite egendomligt. Sachs köpte ju fö Huret kring 1980 så är vajerstoppet inte märkt med Sachs ”S” bör det vara äldre än så. Kan man tro att nån tidigare ägare har klämt dit stoppet av nån mystisk anledning? Jag vill minnas att det har funnits navväxlar av bla Sturmey-Archers fina fabrikat som hade två vajerdrag. Kan det suttit ett sådant på hojen nån gång?

Det låter som en rimlig förklaring att det suttit någon form av navväxlar på cyklen tidigare. Tack för hjälpen! :-)

Av:
    konscious
    Kedjan ser helt utsliten ut, byt mot en ny så funkar det.
    Singlespeed kedjor har 9mm bredd över niten och om klungan är anpassad för det kan du inte anpassa om du har utanpå växelsystem bak.

Medan alla kedjor är 1/2" långa mellan nitarna dvs 12,5mm
    ju fler växlar i kassetten desto smalare kedja.

Av:
    bellasoda
    konscious skrev:

Jo, jag förstår att det är ett problem att kedjan är sliten. Men om det sitter en tiodelad kassett bak, och framklingan är gjord för 1/8”- kedja, vilken ny kedja kommer då lösa problemet?

Jag tror fortfarande inte att problemet går att lösa utan nytt vevparti, med klingor anpassade för tiodelat. Alternativet är kanske att byta till 5-delat bak, men det är jag inte lika sugen på, jag vill nog ha fler växlar än så.

Av:
    konscious
    bellasoda skrev:
    konscious skrev:

Jo, jag förstår att det är ett problem att kedjan är sliten. Men om det sitter en tiodelad kassett bak, och framklingan är gjord för 1/8”- kedja, vilken ny kedja kommer då lösa problemet?

Jag tror fortfarande inte att problemet går att lösa utan nytt vevparti, med klingor anpassade för tiodelat. Alternativet är kanske att byta till 5-delat bak, men det är jag inte lika sugen på, jag vill nog ha fler växlar än så.

Ok.
    Kedjorna är lika långa mellan nitarna.
    Men är olika bredd på niten beroende på om den har kassett med flera växlar eller bara en kugge (SInglespeed).
    Dessutom är ytterlänken av annan design.

En 10 delad kassett fungerar bäst med en kedja som är avsedd för 10 spd dvs enligt KMC 5,88mm http://www.kmcchain.eu (fungerar säkert med 6,0mm) men passar inte en kedjekrans eller kugge avsedd för single speed 1/8" (ser även ut så på bilden) kranskuggarna är för breda för en 10 spd kedja.

Så frågan är om du ska byta kedjekrans eller hela veven vilket verkar mer rimligt.

Typisk singlespd-kedja vs multispd-kedja

Skärmavbild 2019-03-15 kl. 23.22.33.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 23:47 av konscious.

Skärmavbild 2019-03-15 kl. 23.26.22.png

Av:
    71
    SCO (Skrota Cykeln Omedelbart) såldes av sportex på sent 70 tal och tidigt 80 tal. Det ser att varit typ tre växlad. Så på fram drevet passar en https://www.valbocykelservice.se men den kommer inte passa på bakdreven tyvärr. Kan även varit femväxlad med frihjul och på den tiden fanns det kedjor med samma längd mellan nitarna som 0 vxl och 3 vxl. Nya fler växel kedjor kommer inte att passa, annan längd mellan nitarna. Ser ut som du har gängat vevlager så det är nog enklast att byta vev å lager. Å hoppas på att det å BSA (engelsk) gänga på vevlagret.

Lycka till
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 00:21 av 71.

Av:
    GurraG
    71 skrev:
    SCO (Skrota Cykeln Omedelbart) såldes av sportex på sent 70 tal och tidigt 80 tal. Det ser att varit typ tre växlad. Så på fram drevet passar en https://www.valbocykelservice.se men den kommer inte passa på bakdreven tyvärr. Kan även varit femväxlad med frihjul och på den tiden fanns det kedjor med samma längd mellan nitarna som 0 vxl och 3 vxl. Nya fler växel kedjor kommer inte att passa, annan längd mellan nitarna. Ser ut som du har gängat vevlager så det är nog enklast att byta vev å lager. Å hoppas på att det å BSA (engelsk) gänga på vevlagret.

Lycka till

".... annan längd mellan nitarna".
    Jag hävdar att alla cykelkedjor har ½" mellan nitarna. Möjligen fanns andra längdmått före andra världskriget.
    Bredden däremot varierar.

Av:
    kais01
    bellasoda, om det där sunkiga vevpartiet harmonier med cykeln i övrigt, och du inte vill byta till bredare kedja är det bara att ta fram vinkelslipen och smalna av kedjekransen.

lär ta fem minuter av din tid. akta lagren från slipdammet.

Av:
    Pfaff
    Din cykel tillverkas uppenbart fortfarande...

IMG_20190316_104821748_HDR.jpg

Copenhagen Bike Show idag.

Av:
    bellasoda
    Pfaff skrev:

Jo, jag såg att de fortfarande går att köpa. Det ställer ju till det med åldersbestämningen av min hoj.

Av:
    Bengt-re
    Pfaff skrev:

Fina hjul iaf!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Stumpy
    Vem har vunnit VM på en SCO?

Av:
    Pfaff
    Stumpy skrev:
    Vem har vunnit VM på en SCO?

Peder Petersen i Montreal 1974. Vet väl alla?
    Eller också googlar vi https://www.scocykler.dk

Av:
    konscious
    Slippa ner kedjekransen var ett utmärkt förslag, kanske man kan skapa en N/W klinga samtidigt?

Av:
    kais01
    slipa från sidan, inte ned;) och man skall akta sig att smala av själva basen av taggarna mer än nödvändigt, sidorna bör vara parallella. fast längst ut vid spetsen får man slipa dessa lite avsmalande.

det skulle bli mycket jobb att göra narrow/wide, och det funkar bara om det är jämnt antal taggar.

men konceptet är för att kedjan inte skall hoppa på högsta och lägsta växlarna, lär inte behövas med typ 8-växlad och stationär cykel?

Av:
    bellasoda
    Nytt (begagnat) vevparti är på ingång. Tack alla för bra och intressanta tips! :-)

Får se om jag någon gång köper bromsar och ett riktigt styre till cyklen, då kanske det blir en byggtråd av det hela.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 22:45 av bellasoda.

Av:
    bellasoda
    Nu snurrar det! :-)
    0794D44C-D2EB-4EFE-96AC-BD395363D928.jpeg

Av:
    Pfaff
    Kan man ju tänka sig. Det pressatplåtparti du hade såg ju inte så kul ut men funkade säkert med en standardkedje.😊

Av:
    olaake
    Snyggt vevparti!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ