• [byggtråd] En Rackarunge blir det visst (Revel Rascal)

Av:
    Crocko
    Hej

Efter massa läsande, velande, sifferknådande i excel mailande fram och tillbaka så är beslutet fattat, behöver dock bestämma om det skall bli en diskret svart en en snyggt blå, åsikter mottages.
    Av alla tidigare byggen har jag lärt mig att det som man skall börja med hjulen medans man väntar på att alla andra delar kommer hem.
    Så alla goda råd om de rörliga delarna i form av dämpare och gaffel tar jag gärna emot.

https://www.revelbikes.com

Dags att hedra forumet ursprung och göra plats för en tjockhjuling i samlingen, på ren och skär svenska:

Vad behöver man som benskör medelålders medborgare om man skall ut och tackla stock och sten?

Gissar att mina knän skulle uppskatta om det gungar lite både fram och bak, men jag kommer inte kasta mig ner från Åreskutan i hopp om att vara snabbast ner, inte på cykel i alla fall. Det var länge sen som jag härjade runt på det här viset så speciellt fort kommer det nog inte gå åt något håll, men vore kul om materialet inte är begränsningen.

När det kommer till dämpningskomponenter så har jag nada koll på vad man skall kolla efter, geotabeller kan jag läsa och lyssnar på argument som jag kan förstå, jag är inte av senaste modell så vet inte om en grad extra här eller boost där kommer göra till eller från men självklart så kommer jag inte leta något som är vintage.

Förhoppningsvis vet jag inte vart jag kan hamna om jag börjar gilla att cykla vid sidan om vägen, men utanför knuten ligger nackareservatet och sikla/hellas är ca 15min bort på cykel så det är hemma terrängen. Antar att det finns en massa relevant info som man skulle kunna lägga till, men då får ni fråga då detta är okänd mark.

Står ståtliga 172cm över marken och sitter på 71-72 cm beroende på vad jag cyklar på.
    Försäkringsbolag och skattmasar har varit snälla iår så det finns väl en budget på 30-50 att tillgå, trots min okunskap så föredrar jag att bygga framför färdiga lösningar även om det kanske är ekonomiskt mindre fördelaktigt, dessutom blir det ju byggfrådar på det viset.

Hit me!!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-22 15:32 av Crocko.

• Re: Skogshoj till gubben

Av:
    etnica
    Kommer inte komma med massa råd.

Men om jag skulle vara äldre(vet ej din ålder) än vad jag är nu så skulle jag väll bygga nått fullgung kanske. Dock roligt med hardtail i Hellas också. Skulle nog satsa på något med mer upprätt sittställning så inte XC hoj utan någon trail hoj med 130-140mm slag.

Jag skulle nog ha tagit en dag och åkt till Velotek i Uppsala och pratat med dem om vad de har för ramar de kan plocka in. De säljer bra märken Santa Cruz, Giant, Transition m.m.. De kan även hjälpa till med hjulbygge om du inte tänkt göra det själv och tips allmänt. Jag anser att de även brukar ha ok priser för att vara en svensk LBS och kunnig personal.

Av:
    Randigeralf
    Köp en Trek full stache 8.
    Det verkar vara en kul cykel. Det finns en artikel om den här på happy.

Av:
    Crocko
    Randigeralf skrev:
    Köp en Trek full stache 8.
    Det verkar vara en kul cykel. Det finns en artikel om den här på happy.

Skall kolla upp den tråden, måste dessutom plugga en den senaste Sixten approved geo'n som gäller så man kan gallra agnarna från vetet.
    Tack för tipset

Av:
    jonte987
    Vad gäller fs så ligger väl cube stereo bra till enligt Sixten. 120mm tror jag, annars går väl trenden mot 130mm 2019

Av:
    jonte987
    Fast för 50 000 är det kanske annat du tittar efter?

Av:
    Crocko
    jonte987 skrev:
    Vad gäller fs så ligger väl cube stereo bra till enligt Sixten. 120mm tror jag, annars går väl trenden mot 130mm 2019

Ja det är där en del av förvirringen börjar, det räcker inte med att besluta sig för att det skall gunga man måste också veta hur mycket.
    Sist jag gungade fram i skogen var man het med 63mm gaffel rörelse och tror att det var ungefär samma bak på min Joshua F2, då var det ju bara DH åkare som hade mer än 100mm.

Egentligen är det väl 2 huvud funderingar, eftersom jag inte är den längsta kritan i asken, kommer jag dra fantastiska fördelar av att rulla på 29 tum jämfört med 27,5 som borde vara mer lättmanövrerat?
    När kommer jag sakna att jag inte gick på en cykel med 140-150 dämpning om jag väljer en med 120-130?

Sen antar jag att man måste förhålla sig till boost eller inte + eller inte men som sagt inte ens däcken var 2" sist jag hade en skogshoj så misstänker att det inte kommer vara det avgörande.

Av:
    ForesterGuy
    Lika bra att skaffa en elmotor också. ;-D
    (...fast då får du absolut inte cykla i skogen!)
    emtb.jpg

Av:
    Crocko
    ForesterGuy skrev:
    Lika bra att skaffa en elmotor också. ;-D
    (...fast då får du absolut inte cykla i skogen!)

Fan här går vi från klarhet till klarhet, han killen som åkte dit för fortkörning med sin kanske behöver få loss lite kulor till böterna så hans hoj kanske är billig. Eller så anlitar man den mystiska personen som vittnade om hur han byggt in dolda motorer i linjehojarna, om man kapar upp en kokosram borde man kunna få plats med ganska mycket motorer och batteri sen får kid1000 plasta ihop den igen.

Nej borde väl ha åtminstone 15år av egen pedalkraft kvar med en pessimistisk prognos och då kommer ju eventuell hoj jag skaffar nu ha så kopplös Geo så den kommer ändä inte gå att cykla på.

Av:
    jonte987
    Crocko skrev:
    jonte987 skrev:

Ja det är där en del av förvirringen börjar, det räcker inte med att besluta sig för att det skall gunga man måste också veta hur mycket.
    Sist jag gungade fram i skogen var man het med 63mm gaffel rörelse och tror att det var ungefär samma bak på min Joshua F2, då var det ju bara DH åkare som hade mer än 100mm.

Egentligen är det väl 2 huvud funderingar, eftersom jag inte är den längsta kritan i asken, kommer jag dra fantastiska fördelar av att rulla på 29 tum jämfört med 27,5 som borde vara mer lättmanövrerat?
    När kommer jag sakna att jag inte gick på en cykel med 140-150 dämpning om jag väljer en med 120-130?

Sen antar jag att man måste förhålla sig till boost eller inte + eller inte men som sagt inte ens däcken var 2" sist jag hade en skogshoj så misstänker att det inte kommer vara det avgörande.

Det finns väl en enkel lathund för det också typ:

XC raket : 100mm
    XC/allround :120-130mm
    Trail/enduro : 140-150. Oklart när detta behövs. När man vill ha en enduro men måste cykla en massa platt?
    enduro : 160-170

Av:
    Crocko
    Det är den tiden på året dådet finns för många vad skall jag köpa trådar, så får väl köra lite hjälp till självhjälp här.

Kan ju måttlig om tjockhjulingar men har ju fattat att en sån måste man ju ha, placerar mig själv behovsmässigt i XC/Trail landet varför jag kollat in lite alternativ i häradet 120-130 och 140-150mm.

Har en liten tabell, så att jag kan locka Sixten att kommentera, de hetaste alternativen är de 2 sista som är markerade, om jag får rätt svar gällande priser så vet jag vad jag skall välja, om inte och realisten i mig måste ta notan så blir det det andra alternativet.

Ni som faktisk rullar runt bland stock och sten, vad ser ni som jag kanske missar i denna tabell. Bägge är 29" tänkta att köras 140mm bak och 150mm fram och storleken är medium.
    Screenshot 2019-03-14 at 13.38.47.png
  • Re: Skogshoj [kanske en byggtråd]

Av:
    jonte987
    blindtest?

Radon Slide Trail fick väl happy approved stämpel igår. Har du med den?

Av:
    frippegubben
    Ähh, stirra inte så mycket på alla siffror och sånt. Det mesta går att cykla på (även om experterna här säger annat). Kolla K&S här på happy, det finns flera stycken FS i storlek M i Stockholm, och alla är säkert helt ok att köra på. Både uppför, nerför och rakt fram. En Scott Genius och en Canyon Spectral för 16-17', nån av dem skulle jag provcykla om jag var som du.
    Jag körde som du för länge sen (köpte min första -97), tog fram den igen för några år sen, och när det fortfarande var kul köpte jag en beg Scott Spark 40, 26-tummare. Den har jag kört med tills förra våren då jag byggde en 29-tummare. Men fortfarande kör jag min första som vinterhoj, och det funkar fortfarande.
    Känns det fortfarande kul om nåt år eller två så vet du säkert bättre vad du vill ha. Så köp en beg hoj nu och ge dig ut och trampa.

Av:
    Crocko
    frippegubben skrev:
    Ähh, stirra inte så mycket på alla siffror och sånt. Det mesta går att cykla på (även om experterna här säger annat). Kolla K&S här på happy, det finns flera stycken FS i storlek M i Stockholm, och alla är säkert helt ok att köra på. Både uppför, nerför och rakt fram. En Scott Genius och en Canyon Spectral för 16-17', nån av dem skulle jag provcykla om jag var som du.
    Jag körde som du för länge sen (köpte min första -97), tog fram den igen för några år sen, och när det fortfarande var kul köpte jag en beg Scott Spark 40, 26-tummare. Den har jag kört med tills förra våren då jag byggde en 29-tummare. Men fortfarande kör jag min första som vinterhoj, och det funkar fortfarande.
    Känns det fortfarande kul om nåt år eller två så vet du säkert bättre vad du vill ha. Så köp en beg hoj nu och ge dig ut och trampa.

Gillar hur du tänker och allt du skriver är ju sant, men det är ju så kul att bygga och andrahandsmarknaden kommer ju kasta sig över en knappt trampad exotisk FS om jag tröttnar.

Egentligen är risken att jag skulle tröttna ganska liten då skogen är runt knuten och all asfaltscykling kräver transport så detta är egentligen cykel nr1 som inte blivit av.

Men jag köper nog nästa allt utom cykeldelar begagnat och även såna när jag hittar rätt.
    Får vänta och se vad Sixten säger

Av:
    Sixten Fors
    Vad säger Sixten? 29" hjul. CF-ram. 172 cm = 494 mm till styret. Reach 444-454 mm och 40-50 mm stam.
    Slide Trail 10 Medium med 445 mm reach + 50 mm stam https://www.radon-bikes.de
    Jeffsy 29 CF Pro Medium med 454 mm reach + 40 mm stam https://www.yt-industries.com
    Gillar att bygga? Riv isär och sätt ihop igen. Blir det delar över har du gjort något fel.
    Obegränsad budget? Klicka hem en Yeti SB130 i Medium med 460 mm reach + 35 mm stam.
    Sugen på att förlora en obegränsad budget? Bygg en exotisk FS med beg/omoderna delar och sälj den knappt trampad om du tröttnar ;)

Många cyklar är för korta i M och för höga (sadelrör) i L vid just din längd.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-14 21:53 av Sixten Fors.

Av:
    BackT
    Har en Jeffsy 29 MY17 Aluminium, ramstorlek M som jag funderar att lägga ut på k&s. Passar perfekt för Sthlm skog/stig både på platten och utför. Bör passa dina mått väldigt bra också. Lite justerad geo för tillfället med 150/140 f/b, orginal airshaft 140mm följer med. Klarar dig en bra bit under budget med pengar över för uppgraderingar t.ex fälgar/hjul etc samt diverse cykelresor och äventyr :-). Skicka PM om intresse.

Av:
    EST
    Cotic flare max bara för att de är snygga å för att jag gärna skulle ha en🤘

https://www.cotic.co.uk

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Vad säger Sixten? 29" hjul. CF-ram. 172 cm = 494 mm till styret. Reach 444-454 mm och 40-50 mm stam.
    Slide Trail 10 Medium med 445 mm reach + 50 mm stam https://www.radon-bikes.de
    Jeffsy 29 CF Pro Medium med 454 mm reach + 40 mm stam https://www.yt-industries.com
    Gillar att bygga? Riv isär och sätt ihop igen. Blir det delar över har du gjort något fel.
    Obegränsad budget? Klicka hem en Yeti SB130 i Medium med 460 mm reach + 35 mm stam.
    Sugen på att förlora en obegränsad budget? Bygg en exotisk FS med beg/omoderna delar och sälj den knappt trampad om du tröttnar ;)

Många cyklar är för korta i M och för höga (sadelrör) i L vid just din längd.

Bra feedback, ingen kommentar på geo’n på de 2 sista ramarna i tabellen. Kan ju iofs slänga in de du föreslog så ser jag ju själv.

Av:
    Sixten Fors
    Saknar för mycket info om dina ramar: Axelstd / offset, vevlagerhylsastd, bromsokfästestd, styrlagertyp övre/undre, WB, BB-drop, std däckstorlek, max däckutrymme, vid vilken A-C är måtten angivna, Ø sadelrör, typ av länkage, material i ram/sving, bussningar vs. lager, ramvikt, mått för infästning av bakdämparen, dämparmått (stroke), dämparplacering, wiredragning, plats för flaskhållare. För att nämna något. Orkar inte leka detektiv.
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 11:35 av Sixten Fors.

Av:
    Crocko
    EST skrev:

Jag ser var du ser, men tror att jag måste igenom en mognadsprocess i skogshojandet innan jag kommer fram till att stål är det som gäller, men det finns ju hopp från stålfritt till 3st luggade vägcyklar på lika många år så fattar jag en del av tjusningen.
    2 saker förvånar dock svingen är i alu? sen känns det som din åkstil skulle behöva lite med fjädringsväg än den erbjuder men det kanske är en ren fördom.

Av:
    NickPick
    Jag tror TS vill ha lite mindre fjädring också, men det lär ju märkas.

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Saknar för mycket info om dina ramar: Axelstd / offset, vevlagerhylsastd, bromsokfästestd, styrlagertyp övre/undre, WB, BB-drop, std däckstorlek, max däckutrymme, vid vilken A-C är måtten angivna, Ø sadelrör, typ av länkage, material i ram/sving, bussningar vs. lager, ramvikt, mått för infästning av bakdämparen, dämparmått (stroke), dämparplacering, wiredragning, plats för flaskhållare. För att nämna något. Orkar inte leka detektiv.

Sixten tyvärr är inte min databas lika uppdaterad, excel skillsen på samma nivå, eller alla facktermer där.
    Men här är vad jag lyckats skrapa ihop om de bägge möjliga ramtillverkare som jag kikar på.

Samtliga Geo angivelser för bägge kommer från samma 140mm gaffel med A-C på 551mm, bägge ramarna har väldigt liknande multilink dämpning med "horisontellt" monterad dämpare mellan top och down tube.
    Pris och viktmässigt saknas lite detaljer, men grovt kan man säga att Alu varianten väger runt 3,4 inkl dämpare CF ramen kilot lättare till dubbla priset.

Har begärt in en offert på CF ramen så jag vet vad den kommer landa på exakt innan jag fattar ett beslut, funkar inget av dessa blir det att finkamma vad som finns färdigbyggt där ute.
    Screenshot 2019-03-16 at 13.45.00.png

Av:
    Sixten Fors
    Känns enklare att berätta märke/modell på ram

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Känns enklare att berätta märke/modell på ram

Absolut, men tänkte bevara lite överrasknings potential om det bli att gå byggvägen då det är lite leveranstider och kanske inte det mest vanliga valen, självklart ingår ju momentet att göra det inte svårare för sig, men sånt gillar jag :)

Av:
    MatteXC
    EST skrev:

Bästa tipset!

Av:
    Crocko
    Nu börjar det utkristallisera sig vad det troligast blir för ram som det skall byggas på, som i så många andra fall med carbonramar och leveranser så finns det vissa tidsmässiga utmaningar men det skall väl lösa sig.

Jag får under veckan reda på leveranstid och villkor så att jag kan boka en ram.

Esteter kan komma med smakråd om en mörkare blå eller svart färg är att föredra.
    Vevar, växlar och bromsar tror jag att jag kan klura ut ganska bra, men dämperier är ett mysterium.

Den här ramen och andra ramar med samma sving konstruktion använder sig av 210*50 bak för att uppnå 130 mm bak, dämpare som tillverkarna valt som alternativ på färdigbyggen är:

Rockshox Super Deluxe RCT, Cane Creek DB Air CS, DVO Topaz andra alternativ DVO Jade and Push ElevenSix.

Personligen är jag på inga som helst vetenskapliga grunder mest inne på DVO Topaz alternativet.

I fram skall det tydligen gunga 140mm och här är tillverkarens rekommendationer:

RockShox Pike, DVO Diamond

Jag som skall sitta bakom styret är ståtliga 172cm med aparmar, ingen lättviktare så 80kg under säsong är nog rimligt, det mesta i skogen kommer nog kännas stökigt för mig men någon slags XC/Trail körning är det som lockar. Hemma skogarna är Nackareservatet, Hellas, Hammarby som ligger utanför dörren.

En fundering på hjul, då man skall åka lågtryck och tubeless antar jag att man kommer känna en del genomslag, är det värt den lilla viktbesparing/styvhetsvinst att gå kolfiber här kommer man inte bara noja att grejerna kommer gå sönder?

All feedback kommer uppskattas och jag skall sluta vara hemlig om ramen så snart allt är i lås men känns dumt att basunera ut en massa innan man vet att det kan hända.
  • Re: [byggtråd] En Rackarunge blir det visst (Revel Rascal)

Av:
    Crocko
    Så vad blir snyggast, blå eller svart?

Bygger man hjul av alu fälg eller kol?

Av:
    jofahjalm
    Jag tycker en rescal ser ut att vara en perfekt hellashoj. Antar det blir en m?

Jag hade gått på en Lyrik RC2 eller en Manitou Mattoc som gaffel och en Rockshox Superdeluxdämpare. Blått är fint.

Av:
    glitch
    Dvo fram och bak så klart

/fanboy

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Crocko
    jofahjalm skrev:
    Jag tycker en rescal ser ut att vara en perfekt hellashoj. Antar det blir en m?

Jag hade gått på en Lyrik RC2 eller en Manitou Mattoc som gaffel och en Rockshox Superdeluxdämpare. Blått är fint.

Tillverkaren tycker ju DVO Sapphire eller Pike, men om man tänker sig lite mindre stök och lite med teknik/finess så säger väl förståndet:

Lyrik, fox float eller en DVO beryl med reservationen att inställnings möjligheterna för Beryl är mindre men om man inte har en aning om hur man ställer in en gaffel kanske det är bra.

Av:
    Crocko
    glitch skrev:

/fanboy

Du får gärna hjälpa mig att utveckla varför det skall vara så då det kãnns rätt, men ganska många hävdar att gaffel valet är mer komplicerat än så, men 99% sannolikhet att det blir Topaz där bak.

Av:
    glitch
    Crocko skrev:
    glitch skrev:

/fanboy

Du får gärna hjälpa mig att utveckla varför det skall vara så då det kãnns rätt, men ganska många hävdar att gaffel valet är mer komplicerat än så, men 99% sannolikhet att det blir Topaz där bak.

Jag började med att byta Pike mot Diamond och älskade gaffeln, sen byttes Fox DPS mot topaz även det med grymt resultat. Snygga, lättjobbat och grym kundservice. Sen kul att ha nåt inte alla andra har.
    Med det sagt är t.ex. Fox 36 Grip2 som sitter på en av mina nuvarande hojar också väldigt bra och Lyriken är grym den också.
    Så vilken som blir kalas men DVO är ju roligare :)

Av:
    Crocko
    glitch skrev:
    Crocko skrev:
    glitch skrev:

/fanboy

Jag började med att byta Pike mot Diamond och älskade gaffeln, sen byttes Fox DPS mot topaz även det med grymt resultat. Snygga, lättjobbat och grym kundservice. Sen kul att ha nåt inte alla andra har.
    Med det sagt är t.ex. Fox 36 Grip2 som sitter på en av mina nuvarande hojar också väldigt bra och Lyriken är grym den också.
    Så vilken som blir kalas men DVO är ju roligare :)

Så du tycker att kritiken mot lågfarts inställningarna och lite "stickyness" är obefogat eller väger servicen och känslan upp för detta?

Av:
    glitch
    På Diamond? Fanns inte ett uns av stickyness, den var nåt av det plushaste jag haft i händerna. Lågfartsrattarna kör jag i regel alltid öppna i alla fall.
    Faktiskt aldrig hört nåt gnäll om stiction heller.

Av:
    Crocko
    Det låter ju kanon, det enklast valet vore ju en diamond.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in