• Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    Sverige är ett grusvägarnas land. I alla fall där jag har min hemvist.
    Asfaltsvägarna är smala, med tämligen tät och mycket tung trafik. Några incidenter under föregående säsong där jag bland annat blev oprovocerat prejad ut i vägdiket av en timmerbil har fått mig att fundera på cykelval för att ha möjligheten att lämna asfaltsvägarna. Min ambition, utöver körasåinihelvete är även att kunna cykla mellan punkt A och B, vilket i min region är svårt om man är begränsad till bara asfalt. Ibland kommer dessa resor vara kortare och ibland längre, så jag vill kunna packa på cykeln.

    Min racer kommer jag ha kvar, så även min heldämpade crosscountry-hoj. Mitt nyinköp ska alltså inte vara en hoj för allt, utan till för träning förlagd till grusväg och mindre asfaltsvägar/oljegrus. Blickarna riktas åt det tämligen diffusa gravelsegmentet.

    Jag gillar att köra fort och hårt, vill därför ha ganska aggressiv sittställning, men ändå tillräcklig komfort för långa dagar i sadeln. Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
    Vibrationsdämpning blir viktigt, både i styre och sadelstolpe då jag emellanåt lider av problem med muskulatur kring skuldrorna. Plats för minst 40mm däck och möjlighet att köra tubeless är krav.

    Det ska som sagt inte vara en hoj för teknisk terräng, däremot så vet jag att grusvägarna är av väldigt olika kvalitet, så gärna något som inte är för nervöst. Tänker ganska flack gaffelvinkel, lågt vevlager och tämligen lång styrstam. Ska inte köra mycket där risken för pedalstroke är stor. Är frälst på 1x på MTB, men för ovan redovisad användning drar jag slutsatsen att 2x passar bäst.


    De alternativ jag tittat på är:
    • Specialized Diverge Comp
    • Canyon Grail CF SL 8,0
    • Rose Backroad Ultegra

    Av dessa sticker Divergen ut geometrimässigt med sin flackare geometri, avsevärt högre stack/reach-kvot och mer BB drop. Är den mer inriktad mot bikepacking-touring än att köra snabbt? Den har sin future-shock, vilken får blandade omdömen, men minskar säkert vibrationerna.

    Grailen har lång leveranstid och såklart den där styrkombon med hoverbar som gör att man sitter fast i Canyons produkter. Omdömena om styret är också varierande, men överlag sämre än future-shocken.

    Rose har gjort en gravelhoj genom att ta ramen från sin CX. Det går att speca CXen till att vara exakt likadan som gravelhojen, men priset skiljer lite 😊. Känns som en sniken lösning för att hänga på marknaden utan att behöva utveckla någonting. Geometrin skvallrar om en aggressiv cykel, men med hög tyngdpunkt och nervöst uppträdande, precis i linje med de recensioner jag läst. Man får alternativet att köpa cykeln med redshift-styrstam som har dämpning, vilket verkar klokt i mitt läge. Gillar Rose affärsmodell där man kan lägga pengar på det man tycker är viktigt och göra egna val. För ungefär samma peng som Divergen får jag en Backroad med kolfiberhjul, redshift styrstam och Richey Flexlogicstolpe. Kolfiberhjulen är nog fina att sätta på ett par 25mm däck på om det ska bli en ren landsvägsrunda när jag inte har racern med mig.

    Nåväl, nu till det jag önskar få ut av forumets samlade expertis (i alla av de som orkat läsa så här långt):
    1) Alternativa modeller till ovan nämnda
    2) Erfarenheter av ovan nämnda eller alternativ.
    Båda gärna med koppling till redovisad tänkt användning. För mig snurrar det bara värre ju mer jag läser på och ju fler märken/modeller jag hittar.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    NickPick
    Diverge, lätt! Både fjädring "future shock" och någon slags fjädrande stolpe är det väl också.
    En road bike med lite flackare geo och bredare däck... Blev gravel.

    Det går att cykla fort och hårt på all cyklar, typ. Rosen tycker jag faktiskt är rätt snygg också.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Johan A
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    ooms
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Vad var det för fel på den första?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Johan A
    ooms skrev:
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Vad var det för fel på den första?

    Det var ingen S-Works.

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Wst
    Johan A skrev:
    ooms skrev:
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Vad var det för fel på den första?

    Det var ingen S-Works.


    Det felet har jag på min cykel också! Tråkigt när det händer!
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Manurhin2
    Wst skrev:
    Johan A skrev:
    ooms skrev:
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Vad var det för fel på den första?

    Det var ingen S-Works.


    Det felet har jag på min cykel också! Tråkigt när det händer!

    Attans , det här verkar bli dyrt . 🤔

    ______________________________________________________________
    Inte fullt lika halvfet men tröttare .

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    CW
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Så när du skriver att du "använder den som CX" är du med och kör intro introcross med den då eller?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    NickPick
    CW skrev:
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Så när du skriver att du "använder den som CX" är du med och kör intro introcross med den då eller?

    Har sett den på både swecup och cxpokalen om jag inte missminner mig. Vet inte om den går in i någon seniorklass med tanke på fjädringen dock 😁

    PS. Äger ingen diverge själv. Gör allt det på min spettstyva cx istället.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Johan A
    CW skrev:
    Johan A skrev:
    Är inne på min andra Diverge och säger som NickPick. Älskar Future Shock och jag använder min som racer, grushoj och även som cx på hösten.
    Men de andra är säkert bra oxå.
    Så när du skriver att du "använder den som CX" är du med och kör intro introcross med den då eller?

    Halloj!
    Introcross vet jag inte vad det är men jag har hojat cx-cupen med den och kommer fortsätta med det. Dock ska det erkännas att just som cx så är det lägre vevpartiet inte helt optimalt. Men det är mest på skrå som det märks.

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Johan A
    NickPick skrev:
    Har sett den på både swecup och cxpokalen om jag inte missminner mig. Vet inte om den går in i någon seniorklass med tanke på fjädringen dock 😁

    Den får gå in i någon gubbklass 😀 Jag har fått kompressionsskador i mina armbågar efter en BMX-krasch så den där fjädringen är guld värd för mig. Det var faktiskt den som gjorde att jag köpte den där ramen istället för att behålla min S-Works CruX som alltiallohoj.

    Som cx så kör jag utan SWAT-boxen och tubhjul med 33mm's däck. Och ja, styret är sänkt till max efter att bilden togs. Har även ett hjulpar med 38mm's Sawtooth och 32mm's Roubaixdäck. Funkar för mig i alla fall.

    A69A826A-EB82-485F-A28A-745547AC112B.JPEG

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    HåkanC
    turisten skrev:
    De alternativ jag tittat på är:
    • Specialized Diverge Comp
    • Canyon Grail CF SL 8,0
    • Rose Backroad Ultegra
    …..
    2) Erfarenheter av ovan nämnda eller alternativ.
    Båda gärna med koppling till redovisad tänkt användning. För mig snurrar det bara värre ju mer jag läser på och ju fler märken/modeller jag hittar.
    Rose Backroad är en av 30 cyklar som testas i Tour 3-19
    De tyckte så pass bra om den så att av de sex gravelbikes som testades fick den bäst resultat. Snäppet bättre testresultat än både Cannondale Topstone och Canyon Grail AL

    Har du möjlighet tycker jag att du bör besöka Rose Showroom i Barkarby: https://happyride.se
    https://goo.gl


    https://www.tour-magazin.de
    Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de
    I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se


    /Håkan


  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Stumpy
    Trek Checkpoint SL, borde väl klassa in i urvalet också.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Johan A
    Finns det pengar så ser ju Open Upper rätt ok ut oxå. Eller snikvarianten Up.

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    turisten skrev:
    Sverige är ett grusvägarnas land. I alla fall där jag har min hemvist.
    Asfaltsvägarna är smala, med tämligen tät och mycket tung trafik. Några incidenter under föregående säsong där jag bland annat blev oprovocerat prejad ut i vägdiket av en timmerbil har fått mig att fundera på cykelval för att ha möjligheten att lämna asfaltsvägarna. Min ambition, utöver körasåinihelvete är även att kunna cykla mellan punkt A och B, vilket i min region är svårt om man är begränsad till bara asfalt. Ibland kommer dessa resor vara kortare och ibland längre, så jag vill kunna packa på cykeln.

    Min racer kommer jag ha kvar, så även min heldämpade crosscountry-hoj. Mitt nyinköp ska alltså inte vara en hoj för allt, utan till för träning förlagd till grusväg och mindre asfaltsvägar/oljegrus. Blickarna riktas åt det tämligen diffusa gravelsegmentet.

    Jag gillar att köra fort och hårt, vill därför ha ganska aggressiv sittställning, men ändå tillräcklig komfort för långa dagar i sadeln. Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
    Vibrationsdämpning blir viktigt, både i styre och sadelstolpe då jag emellanåt lider av problem med muskulatur kring skuldrorna. Plats för minst 40mm däck och möjlighet att köra tubeless är krav.

    Det ska som sagt inte vara en hoj för teknisk terräng, däremot så vet jag att grusvägarna är av väldigt olika kvalitet, så gärna något som inte är för nervöst. Tänker ganska flack gaffelvinkel, lågt vevlager och tämligen lång styrstam. Ska inte köra mycket där risken för pedalstroke är stor. Är frälst på 1x på MTB, men för ovan redovisad användning drar jag slutsatsen att 2x passar bäst.


    De alternativ jag tittat på är:
    • Specialized Diverge Comp
    • Canyon Grail CF SL 8,0
    • Rose Backroad Ultegra

    Av dessa sticker Divergen ut geometrimässigt med sin flackare geometri, avsevärt högre stack/reach-kvot och mer BB drop. Är den mer inriktad mot bikepacking-touring än att köra snabbt? Den har sin future-shock, vilken får blandade omdömen, men minskar säkert vibrationerna.

    Grailen har lång leveranstid och såklart den där styrkombon med hoverbar som gör att man sitter fast i Canyons produkter. Omdömena om styret är också varierande, men överlag sämre än future-shocken.

    Rose har gjort en gravelhoj genom att ta ramen från sin CX. Det går att speca CXen till att vara exakt likadan som gravelhojen, men priset skiljer lite 😊. Känns som en sniken lösning för att hänga på marknaden utan att behöva utveckla någonting. Geometrin skvallrar om en aggressiv cykel, men med hög tyngdpunkt och nervöst uppträdande, precis i linje med de recensioner jag läst. Man får alternativet att köpa cykeln med redshift-styrstam som har dämpning, vilket verkar klokt i mitt läge. Gillar Rose affärsmodell där man kan lägga pengar på det man tycker är viktigt och göra egna val. För ungefär samma peng som Divergen får jag en Backroad med kolfiberhjul, redshift styrstam och Richey Flexlogicstolpe. Kolfiberhjulen är nog fina att sätta på ett par 25mm däck på om det ska bli en ren landsvägsrunda när jag inte har racern med mig.

    Nåväl, nu till det jag önskar få ut av forumets samlade expertis (i alla av de som orkat läsa så här långt):
    1) Alternativa modeller till ovan nämnda
    2) Erfarenheter av ovan nämnda eller alternativ.
    Båda gärna med koppling till redovisad tänkt användning. För mig snurrar det bara värre ju mer jag läser på och ju fler märken/modeller jag hittar.

    Canyon grail cf tar breda däck, betydligt bredare än 40mm som canyon levererar cykeln med. Jag kör med flera olika hjulpar på min. Sadelstolpen och styret är grymt bra komforthöjare för långa dagar i sadeln, väldigt bekväm grusvägsraket. Det enda jag bytt är stora klingan på vevpartiet då jag tycker 50T är väl stort för grusvägsåka. Jag bytte till 46T och tycker det är en rätt optimal utväxling för grus ihop med en 11-34 eller 11-36 kassett. Visst, du sitter fast med canyons cockpit men den finns i ett antal bredder och olika styrstamslängder. Vill du har mer agressiv sittställning så går det iofs hotta grailen med H36 aerocokpiten. Dock kan jag då kanske tycka att man skjuter lite över mål då dubbeldäckarstyret är en stor del av körkänslan. Ska du även ha den på vintern så skulle jag nog lagt till en hög pengar och beställt med Di2. Elväxlar is the shit!
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Leffe
    En cykel för ”gravel racing” låter som din grej:

    https://salsacycles.com


    http://www.byob.se
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    HåkanC
    turisten skrev:
    Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
    Vilken sittställning vill du ha?
    Största Rose Backroad-ramen har en reach på endast 398mm, stack: 599, räcker det för dig? Dessutom står det "Tillgänglig om 9 veckor" om 62cm modellen på hemsidan.
    https://www.rosebikes.se
    Specialized Diverge Comp är lite annorlunda med max reach: 401mm men hela 678mm stack!
    https://www.specialized.com
    Canyon Grail CF SL 8.0 är lite svårare att hitta både jämförbar reach och stack för, Canyon anger vad de kallar "reach+" som max är på hela: 513mm
    https://www.canyon.com
    För Canyon Endurace är en "reach+" på 513mm lika med en reach på 417mm, en hel del längre än de två andra,
    men hos dem är det enklare att byta både tapp + styre till det som passa dig bäst. https://www.canyon.com

    turisten skrev:
    Rose har gjort en gravelhoj genom att ta ramen från sin CX.
    ...
    Man får alternativet att köpa cykeln med redshift-styrstam som har dämpning, vilket verkar klokt i mitt läge. Gillar Rose affärsmodell där man kan lägga pengar på det man tycker är viktigt och göra egna val. För ungefär samma peng som Divergen får jag en Backroad med kolfiberhjul, redshift styrstam och Richey Flexlogicstolpe.
    I Tour 12-18 testade de sadelstolpar, av de fem komfortsadelstolpar som testades hade Richey WCS FlexLogic näst sämst uppmätt "fjädring", den gick dessutom av under testet!
    Här står det mer om testet: https://www.tour-magazin.de


    /Håkan


  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    HåkanC skrev:
    Rose Backroad är en av 30 cyklar som testas i Tour 3-19
    De tyckte så pass bra om den så att av de sex gravelbikes som testades fick den bäst resultat. Snäppet bättre testresultat än både Cannondale Topstone och Canyon Grail AL

    Har du möjlighet tycker jag att du bör besöka Rose Showroom i Barkarby: https://happyride.se
    https://goo.gl



    Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de
    I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se


    /Håkan


    Tack för tipsen. Tyvärr är Barkaby inte direkt nästgårds och de gånger jag besöker Stockholm åker jag tåg till centralen, går på möte och åker tåg hem igen.

    Jag ska ta och köpa den där tidningen så får jag öva lite på min skoltyska också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-11 19:45 av turisten.

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    Johan A skrev:
    Finns det pengar så ser ju Open Upper rätt ok ut oxå. Eller snikvarianten Up.


    Ja, de är ganska dyra cyklar, men verkar väldigt trevliga. De verkar säljas mest som ramar, eller?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    Canyon grail cf tar breda däck, betydligt bredare än 40mm som canyon levererar cykeln med. Jag kör med flera olika hjulpar på min. Sadelstolpen och styret är grymt bra komforthöjare för långa dagar i sadeln, väldigt bekväm grusvägsraket. Det enda jag bytt är stora klingan på vevpartiet då jag tycker 50T är väl stort för grusvägsåka. Jag bytte till 46T och tycker det är en rätt optimal utväxling för grus ihop med en 11-34 eller 11-36 kassett. Visst, du sitter fast med canyons cockpit men den finns i ett antal bredder och olika styrstamslängder. Vill du har mer agressiv sittställning så går det iofs hotta grailen med H36 aerocokpiten. Dock kan jag då kanske tycka att man skjuter lite över mål då dubbeldäckarstyret är en stor del av körkänslan. Ska du även ha den på vintern så skulle jag nog lagt till en hög pengar och beställt med Di2. Elväxlar is the shit!

    Har du haft problem med mekaniska växlar på vintern? Jag cykelpendlar till jobbet ned till -10 och har inte haft några problem vad jag kan minnas.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    HåkanC skrev:
    turisten skrev:
    Mäter 193cm med innerbensmått på 92cm, så det är ganska mycket ben och förhållande kort överkropp.
    Vilken sittställning vill du ha?
    Största Rose Backroad-ramen har en reach på endast 398mm, stack: 599, räcker det för dig? Dessutom står det "Tillgänglig om 9 veckor" om 62cm modellen på hemsidan.
    https://www.rosebikes.se
    Specialized Diverge Comp är lite annorlunda med max reach: 401mm men hela 678mm stack!
    https://www.specialized.com
    Canyon Grail CF SL 8.0 är lite svårare att hitta både jämförbar reach och stack för, Canyon anger vad de kallar "reach+" som max är på hela: 513mm
    https://www.canyon.com
    För Canyon Endurace är en "reach+" på 513mm lika med en reach på 417mm, en hel del längre än de två andra,
    men hos dem är det enklare att byta både tapp + styre till det som passa dig bäst. https://www.canyon.com


    I Tour 12-18 testade de sadelstolpar, av de fem komfortsadelstolpar som testades hade Richey WCS FlexLogic näst sämst uppmätt "fjädring", den gick dessutom av under testet!
    Här står det mer om testet: https://www.tour-magazin.de

    /Håkan


    Tack för bra svar och följdfrågor.
    Är ute efter en hyfsat aggressiv sittställning, men är som sagt lite kort i överkroppen och armar. Min landsvägshoj har en reach på 415 och en stack på 590. Kör med en 90mm styrstam som är uppåtvinklad 6 grader samt ett 3T-Ergosum styre med 105mm reach. Det blir för långt och jag tittar på att byta till ett styre med kortare reach. Avståndet vevlager-ovankant sadel vill jag minnas är 855mm och det är ett drop sadel-styre på ungefär 10cm, vilket är i ovankant för en gravelhoj, men som jag inte finner obekvämt alls, bara den totala reachen varit lite kortare.

    Canyons stack+ och reach+ är väl egentligen ganska vettigt sätt att mäta, men stökar till det när man sitter och internetcyklar.

    Den där sadelstolpsstudien såg ut att vara genomförd på ett väldigt tyskt sätt :-) . Kan du yppa något om vilka stolpar som fick bäst kritik?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    Leffe skrev:
    En cykel för ”gravel racing” låter som din grej:

    https://salsacycles.com


    http://www.byob.se


    Ja kanske det, men de verkar tyvärr bara ha plats för 38mm däck i de ramarna. Finns det återförsäljare i Sverige?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    MZ
    Sitter i samma sits med nästan samma kroppsmått, har idag en Canyon racer i xxl som jag vill byta ut till en gravel.
    Den enda jag hittade i liknande storlek var Diverge, kollade exakt på samma modeller som dig.
    Men kollade in Canyon Inflite, tar breda däck och liknande storlekar som racern jag har.

    Roses showroom har stängts igen fick jag till svar av Rose förra veckan.

    Hoppas det kommer fram något roligt alternativ i denna tråd.

    Mathias

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    HåkanC
    HåkanC skrev:
    Rose Backroad är en av 30 cyklar som testas i Tour 3-19
    De tyckte så pass bra om den så att av de sex gravelbikes som testades fick den bäst resultat. Snäppet bättre testresultat än både Cannondale Topstone och Canyon Grail AL
    ..
    Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de
    I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se

    turisten skrev:
    Tack för tipsen.
    ….
    Jag ska ta och köpa den där tidningen så får jag öva lite på min skoltyska också.


    Johan A skrev:
    Finns det pengar så ser ju Open Upper rätt ok ut oxå. Eller snikvarianten Up.
    turisten skrev:
    Ja, de är ganska dyra cyklar, men verkar väldigt trevliga. De verkar säljas mest som ramar, eller?
    Ytterligare en av de gravelbikes som testas i Tour 3-19 är Open U.P.


    /Håkan


  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Ove-Rall
    Trek Checkpoint SL6!
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    Hittade ett annat test:
    https://granfondo-cycling.com
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    Inte vid pendling men väl distans när det frusit på under resans gång . Först frös framväxeln , vilket man kanske kan leva med sedan efter en stund bakväxeln också Men man kan ju alltid välja att stanna hemma om sådan väderlek inträffar.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    NotReallyGunde
    Ove-Rall skrev:
    Trek Checkpoint SL6!

    Provade den och Domane iofs på grusiga ojämna vägavsnitt på slöddermalm.
    Stor skillnad på Domanes dämpning av styret.
    Tar ju ändå 32 mm däck
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    Inte vid pendling men väl distans när det frusit på under resans gång . Först frös framväxeln , vilket man kanske kan leva med sedan efter en stund bakväxeln också Men man kan ju alltid välja att stanna hemma om sådan väderlek inträffar.

    Nu när du säger det så frös lockoutkabeln till dämparen i höstas, men ta i trä, det har aldrig hänt på växlarna och ändå cyklar jag ofta i minusgrader.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    Ove-Rall skrev:
    Trek Checkpoint SL6!

    Tack för tipset. Geometrin ser onekligen intressant ut. Ser dock ut som att den jag tittar på (SL6) inte har hjul förberedda för tubeless eller bakväxel med clutchmekanism.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    C-dale
    turisten skrev:
    Leffe skrev:
    En cykel för ”gravel racing” låter som din grej:

    https://salsacycles.com


    http://www.byob.se


    Ja kanske det, men de verkar tyvärr bara ha plats för 38mm däck i de ramarna. Finns det återförsäljare i Sverige?
    45 mm däck enligt
    https://bikerumor.com
    Cykelkraft har sålt en del Salsa. + Byob då.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    HåkanC skrev:

    https://www.tour-magazin.de
    Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de
    I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se

    /Håkan

    Verkar inte som det går att köpa lösnummer som e-tidning, eller är det mina bristande tyskakunskaper som är problemet?
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    HåkanC
    turisten skrev:
    Verkar inte som det går att köpa lösnummer som e-tidning, eller är det mina bristande tyskakunskaper som är problemet?
    Kolla om det funkar här
    https://digital.tour-magazin.de


    /Håkan


  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    turisten
    HåkanC skrev:
    turisten skrev:
    Verkar inte som det går att köpa lösnummer som e-tidning, eller är det mina bristande tyskakunskaper som är problemet?
    Kolla om det funkar här
    https://digital.tour-magazin.de


    /Håkan

    Nu så, tackar!
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Klavikel
    Gillar Journeyman.
    Var kan man få tag i en Salsa i Sverige/EU?



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    milledille
    Klavikel skrev:
    Gillar Journeyman.
    Var kan man få tag i en Salsa i Sverige/EU?

    Jag köpte min Vaya Ti av Jelle på justpedal.nl
    Två år senare blev det en Cutthroat också, den råkade finnas hos bike24.com när det var brist i hela Europa.
    Fantastiska hojar bägge två som har fått bekänna färg såväl i Pyrenéerna som Alperna.

    Jag skulle absolut titta på en Warbird 2019 om jag var ute efter en grusvägsraket idag.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Leffe
    Jag köpte min warbird från triton cycles men det var fyra år sen.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    cerro
    Divergen är grym. En sak med många nya gruscyklar är att kedjestagen ska vara så långa. Jättelånga vilket också resulterar i en segare cykel. Divergen i kol har 419mm och tar minst 42mm däck, 11mm kortare än t.ex. Salsa Warbird och många andra som verkar ligga på 430mm.

    Divergen går att köra ganska aggressivt med med lite brantare stam, jag körde min 52a S-Works med -24 grader 120mm stam förra året :) Satt likadant på racern och den kändes rätt snabb :)

    .......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Pajas
    Ibis Hakka..... är iaf jäkligt snygg...
    https://www.ibiscycles.com
    Sen får geometrinördarna och däcksfesticherna ta hand om övriga synpunkter:)
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    konscious
    Bygg en från en HT och skaffa en stel gaffel, bockstyre och en komponentsgrupp så har du en fin gravel!
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Raggamuffin
    konscious skrev:
    Bygg en från en HT och skaffa en stel gaffel, bockstyre och en komponentsgrupp så har du en fin gravel!

    Bara man har koll så inte reachen skenar iväg.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    konscious
    Raggamuffin skrev:
    konscious skrev:
    Bygg en från en HT och skaffa en stel gaffel, bockstyre och en komponentsgrupp så har du en fin gravel!

    Bara man har koll så inte reachen skenar iväg.

    Det intressanta är kombinationen effektiv sittrörslängd och höjd på ram. Kortare stam kan kompensera långa ramar. Spacer och styren i oändliga kombinationer..

    Exempelvis en Salsa Cutthrow bikepacking Gravel med MTB hjul, inte så olik en "omodern" HT.

    Skärmavbild 2019-03-15 kl. 22.29.27.png

    Skärmavbild 2019-03-15 kl. 22.25.41.png
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    Raggamuffin
    Givet, bara man inte chansar på en gravelram i L och en HT i L utan att kika. Min HT har tex 64mm längre reach än min gravel. Ihop med 60mm stam mot 110 hamnar det ju hyggligt men sen rakt styre mot bock som lägger till ytterligare ~80mm reach.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    konscious
    Men det blir väldigt begränsat med en sån typ av adventure/offroad gravel..

    En 50/50 landsväg/gravel är ett utmärkt komplement till en Racer med möjlighet att bara byta hjul så har man en allt från en komfortracer till gravelbike.
  • Re: Rådtråd för grusvägsraket

    Av:
    NickPick
    konscious skrev:
    Men det blir väldigt begränsat med en sån typ av adventure/offroad gravel..

    En 50/50 landsväg/gravel är ett utmärkt komplement till en Racer med möjlighet att bara byta hjul så har man en allt från en komfortracer till gravelbike.

    Har du inte köpt en cykel än? :o

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ