• Visa din Propain

Av:
    liveforthis
    Hittade ingen tråd på ämnet. Visa din propain hoj!. Börjar med min nyinköpta beg 2016 propain tyee som jag byggt ihop med valda delar.

Live for something, don't die for nothing.

img_1552234808518.jpg
    20190310_170336.jpg
    20190310_170300.jpg
  • Re: Visa din Propain

Av:
    AX3L
    DSC04303.jpgDSC04302.jpg
    DSC04306.jpg

Utmärkt initiativ till trådstart!

Bilder signerade Makten.

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Nice! Är sugen på göra min rå! :D

Av:
    AX3L
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Ja när lacken börjar bli ful så varför inte!

För mer inspiration kan jag rekommendera Post your Propain tråden på PB:
    https://www.pinkbike.com

Inte jätteaktiv, men ändå rätt mycket fina cyklar och bra hjälp om man behöver.

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Ja precis funderar på råa baksvingen då den är rätt skavd.

Nice den tråden ska jag kolla 👍.

Är det en spindrift du har ?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-12 08:46 av liveforthis.

Av:
    AX3L
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Vilken modell har du ?

When in doubt, always go full Dangerholm!

En Spindrift 2019. Fick den levererad i januari i år, helt fantastisk cykel! Väldigt svårslagen prestanda komponentmässigt för pengen och framförallt klättrar den som en jäkla get trots 180/180 i slag. Nu har jag kört den i Hellas sedan jag fick den för att lära mig den lite bättre, men annars är tanken att den ska gå mest i större berg och park.

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Vilken modell har du ?

En Spindrift 2019. Fick den levererad i januari i år, helt fantastisk cykel! Väldigt svårslagen prestanda komponentmässigt för pengen och framförallt klättrar den som en jäkla get trots 180/180 i slag. Nu har jag kört den i Hellas sedan jag fick den för att lära mig den lite bättre, men annars är tanken att den ska gå mest i större berg och park.

Oh grattis till en grym hoj! Är ju en "mini" dh utan att va mini haha. Jag kommer köra rätt allround så kände att en tyee skulle funka har bara kört 1gång men kändes väldigt bra. Ska bli kul och testa den på ess i år!

Av:
    AX3L
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Vilken modell har du ?

Oh grattis till en grym hoj! Är ju en "mini" dh utan att va mini haha. Jag kommer köra rätt allround så kände att en tyee skulle funka har bara kört 1gång men kändes väldigt bra. Ska bli kul och testa den på ess i år!

Ja det var lite det som var tanken! Jag har inte plats att ha en ren DH-släde också, utan den får gott vara lite backup-hoj också. Tror också att en Tyee är ett betydligt bättre val som allround. Spindriften kan man enligt utsago i PB tråden få loss ytterligare slag på (ev ända upp till 200mm) genom att ta bort en spacer i dämparen. Begränsningen i slag verkar alltså inte vara ramens fysiska begränsningar utan dämparen. Om man vill ha lite mer umpf är det ju något att undersöka.

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Bilder signerade Makten.

Vilken modell har du ?

Ja det var lite det som var tanken! Jag har inte plats att ha en ren DH-släde också, utan den får gott vara lite backup-hoj också. Tror också att en Tyee är ett betydligt bättre val som allround. Spindriften kan man enligt utsago i PB tråden få loss ytterligare slag på (ev ända upp till 200mm) genom att ta bort en spacer i dämparen. Begränsningen i slag verkar alltså inte vara ramens fysiska begränsningar utan dämparen. Om man vill ha lite mer umpf är det ju något att undersöka.

Ja precis verkar även gå på tyeen så ska kolla / testa det hehe

Av:
    liveforthis
    Blev en trevlig lite runda igår

20190312_145646.jpg
    20190312_150433.jpg
    20190312_151250.jpg

Av:
    AX3L
    Riktigt snygg! Jag gillar verkligen linjerna på dom här cyklarna med gömd bakdämpare. Stort plus för att det dessutom finns gott om utrymme för flaskor och annat som behövs.

Kör du 2.8 förresten?

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    Riktigt snygg! Jag gillar verkligen linjerna på dom här cyklarna med gömd bakdämpare. Stort plus för att det dessutom finns gott om utrymme för flaskor och annat som behövs.

Kör du 2.8 förresten?

Ja håller med gilla den lite "skumma" länkaget. Kör butcher 2.6 bak o butcher 2.8 fram. 2.8 fick inte riktigt plats bak

Av:
    AX3L
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Kör du 2.8 förresten?

Ja håller med gilla den lite "skumma" länkaget. Kör butcher 2.6 bak o butcher 2.8 fram. 2.8 fick inte riktigt plats bak

Jag förstår! Jag provade med ett NN 2.8 bak på min i vintras, på 30mm fälgar. Faktiskt provade jag av misstag också ett NN 3.0 (som jag trodde var mitt 2.8), men det blev lite för tight när man väl pumpat upp det till normalt tryck. Intressant nog var det den lilla stänkan som tog emot även med 2.8, själva ramen hade gott och väl clearence.

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:
    AX3L skrev:

Kör du 2.8 förresten?

Jag förstår! Jag provade med ett NN 2.8 bak på min i vintras, på 30mm fälgar. Faktiskt provade jag av misstag också ett NN 3.0 (som jag trodde var mitt 2.8), men det blev lite för tight när man väl pumpat upp det till normalt tryck. Intressant nog var det den lilla stänkan som tog emot även med 2.8, själva ramen hade gott och väl clearence.

Ofan då är det bättre utrymme i din, klart den är ju nyare med än min. Jag kör 41mm fälg så mitt 2.6 har lagom ler utrymme bak fick göra en egen skärm bak av en ass saver lapp hehe.

Av:
    Klöverdaniel
    Jag ska köpa ny cykel och är väldigt sugen på en Tyee 2019, men jag har aldrig sett någon eller än mindre provat någon. Jag kommer från en Pivot Mach 5.7 som är ganska hård och har mycket anti Squat, men har inte erfarenhet från någonting annat.
    Jag kommer att cykla handgjorda singletracks vidt husknuten, som är en salig blandning mellan platt/upp/ner (lite stökigare än bilderna liveforthis la upp tidigare)., samt några lektävlingar i enduro och AM. Det roligaste är nerför och massa stök.
    Jag har sökt allt som går att hitta om cykeln på nätet vid det här laget, skulle jag tro, och jag litar fullständigt på att Tyee är tilräcklig nerför. Däremot är intrycken väldigt blandade när det gäller plattkörning och uppför. Därför har jag några frågor

Om man står upp och trampar uppför en teknisk stig, hur beter den sig då med tanke på låg anti-squat?
    Om man sitter ner och bara matar på uppför en svagt sluttande grusväg, hur beter den sig då?, orkar man plattköra grusväg ett par mil emellanåt eller blir man bara galen på allt gungande från en för mjuk bak, och då menar jag inte min egen:-) ?

Jag funderar ochså på valet mellan dpx2 och CC coil. I vilket fall som helst ska jag försöka hitta på en egen förlängning av climb switchen. Om ni har någon erfarenhet eller input på vilket som kan tänkas vara det bättre dämparvalet för mig så är jag tacksam för det ochså.

Av:
    liveforthis
    Klöverdaniel skrev:
    Jag ska köpa ny cykel och är väldigt sugen på en Tyee 2019, men jag har aldrig sett någon eller än mindre provat någon. Jag kommer från en Pivot Mach 5.7 som är ganska hård och har mycket anti Squat, men har inte erfarenhet från någonting annat.
    Jag kommer att cykla handgjorda singletracks vidt husknuten, som är en salig blandning mellan platt/upp/ner (lite stökigare än bilderna liveforthis la upp tidigare)., samt några lektävlingar i enduro och AM. Det roligaste är nerför och massa stök.
    Jag har sökt allt som går att hitta om cykeln på nätet vid det här laget, skulle jag tro, och jag litar fullständigt på att Tyee är tilräcklig nerför. Däremot är intrycken väldigt blandade när det gäller plattkörning och uppför. Därför har jag några frågor

Om man står upp och trampar uppför en teknisk stig, hur beter den sig då med tanke på låg anti-squat?
    Om man sitter ner och bara matar på uppför en svagt sluttande grusväg, hur beter den sig då?, orkar man plattköra grusväg ett par mil emellanåt eller blir man bara galen på allt gungande från en för mjuk bak, och då menar jag inte min egen:-) ?

Jag funderar ochså på valet mellan dpx2 och CC coil. I vilket fall som helst ska jag försöka hitta på en egen förlängning av climb switchen. Om ni har någon erfarenhet eller input på vilket som kan tänkas vara det bättre dämparvalet för mig så är jag tacksam för det ochså.

Jag har inte kört så mycket med min tyee än . Men tycker den klättrar riktigt bra . Har några blandade klättringar här på hemma stigen både teknisk och längre jämnare. Provade i både fullt öppet läge och firm och tycker det funka i båda lägena och överväger och skaffa en rs deluxe coil!. Då kommer jag från kört enduro hardtail i 2år..ska försöka komma ut i helgen och få lite mer mil på hojen men nöjd än så länge.

Av:
    Klöverdaniel
    Tack för svaret. Låter som om du inte tycker det är några större problem att plattköra och klättra lite, trots att du kommer från Hard tail, det tar jag som ett gott tecken.

Av:
    AX3L
    Jag är förvånad till och med över hur bra min Spindrift är på platten och uppför. Jag har ändå en santa cruz hightower som min ordinate trailhoj (och det VPP länkaget brukar anses väldigt effektivt), och visst är den betydligt rappare men skillnaden är långt ifrån så stor som jag trodde. Dessutom har väl Tyee ett ännu lite mer progressivt länkage. Däremot skulle jag alla dagar ta luftdämp om man har trailambitioner (inte minst pga vikten). Spindrift med coil verkar genomgående anses väldigt slö, men samtidigt bättre nedför.

Av:
    liveforthis
    Ja därför jag vill ha deluxe coil då den verjligen blir nästan helt stum i firm läget. Sålde en sån till min polare till hans stumpy evo och dämparen känns grymt trevlig.

Av:
    liveforthis
    Då har man fått kört två pass till på hojen . Och är riktigt nöjd med den. Här några screenshots från dagens drop och riktigt blött va det med idag!

Screenshot_2019-03-17-18-31-00.png
    Screenshot_2019-03-17-18-31-01.png
    Screenshot_2019-03-17-18-31-02.png
    Screenshot_2019-03-17-18-31-06.png

Av:
    Klöverdaniel
    Gasen och fjädringen i botten 🙂.

Av:
    liveforthis
    Ooh ja nu är man taggad för ess gbg! 😀
    https://youtu.be

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-17 20:50 av liveforthis.

Av:
    Hugene
    EA26CF33-7D8F-4482-84E1-087E252ECE53.jpegKul att se att det finns fler propaincyklar i landet. Själv har jag en Hugene.

BFD629BF-6387-46A7-948D-6E44BBB81B67.jpegB97DED5E-D77C-44E7-A596-417780CC91CC.png9ACD6338-CDE7-4767-8400-5D6DAFF08A35.png

Av:
    AX3L
    Hugene skrev:
    Själv har jag en Hugene.

You don't say? 😁

Men riktigt fin hoj! Intressant länkagelösning också. Bygger den på samma VPP plattform som DH cykeln och de flesta andra Propainhojar?

Av:
    Hugene
    Ingen aning, så här skriver dom på hemsidan.

A1981D4A-BEEC-4621-A34C-A6321E0F439A.png

Av:
    liveforthis
    Nice! 😀verkar va samma som på dom flesta propain har pro 10 på min med

Av:
    AX3L
    liveforthis skrev:

Ja precis! Fantastiskt länkage imho :)

Av:
    liveforthis
    AX3L skrev:
    liveforthis skrev:

Ja precis! Fantastiskt länkage imho :)

Ja. Jag blåste min monarch plus dämpare .och lånar en deluxe av en polare . Orginal är 200x57 och deluxen är 190x42.5 så har 120mm slag just nu till min nya dämpare kommit. Men jävlar va poppig och lekfull hojen blev med kortare dämpare/slag nästan så man vill fortsätta köra med kortis dämp 😁

Av:
    nikkob
    En Propain Tyee AM har landat. Till slut blev det bra men att man måste lossa bakdämparen för att komma åt dämparventilen känns ju sådär genomtänkt.Har inte provrullat men den ersätter en Easton elite från 1998 med V-bromsar så det får man väl kalla en hyfsad och välförtjänt uppdatering. Det sägs att geometrin utvecklats..
    20190326_202606.jpg
    20190325_223118.jpg

Av:
    liveforthis
    Ah så dumt det är kedjestyraren som sitter ivägen va ? Jag har ingen på min och kom precis åt med pumpen. Men nu med mina nya monarch så sitter ventilen på andra sidan vilket är klart mer lättåtkomligt. Men grattis till en fin hoj , väldigt trevlig i skogen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in