• Focus Jam 6.8 nine, Vitus Escarpe 29vr, YT Jeffsey 29 eller annan?

Av:
    laztur
    Tjenare,

Våren börjar ju närma sig och det är dags att trycka på köpknappen på en ny mtb.

Prisklassen är nånstans 20-25k och Jeffseyn har väl varit tanken, men efter lite surfande har också två andra dykt upp som alternativ.
    Focus jam:
    https://www.bike-discount.de
    Vitus Escarpe:
    https://www.wiggle.se

Focusen kan jag få för strax över 20k i sverige, vilket ju ger lite pengar över till annan utrustning med. Har noll koll på MTB delar så vore tacksam för lite för/nackdelar de emellan, alternativt förslag på liknande i samma prisklass.

Dags att ta sig ut i naturen istället för att sitta och trampa på internetcykeln :D
  • Re: Focus Jam 6.8 nine, Vitus Escarpe 29vr, YT Jeffsey 29 eller annan?

Av:
    Swehedman
    kolla på denna också. få reviews ännu men kolfiber och bra kit för strax över din budget är riktigt bra.
    https://www.bike-discount.de

annars tror jag Vitusen är ett säkert kort. Har ju bland annat vunnit trailbike of the year förra året.

Jeffsy för 25 blir aluvarianten och den är då gamla geometrin som känns föråldrad och oprisvärd i mina ögon.

Av:
    Sixten Fors
    laztur skrev:
    Tjenare,
    Längd och vikt? Användningsområde?

Av:
    Sixten Fors
    Swehedman skrev:
    kolla på denna också. få reviews ännu men kolfiber och bra kit för strax över din budget är riktigt bra (Radon Slide Trail 29 CF 8.0)
    annars tror jag Vitusen är ett säkert kort. Har ju bland annat vunnit trailbike of the year förra året.
    Jeffsy för 25 blir aluvarianten och den är då gamla geometrin som känns föråldrad och oprisvärd i mina ögon.
    Håller med, både Focus Jam 29 och Jeffsy 29 AL börjar känns lätt daterade och mossiga.
    Vitus Escarpe 29 har hängt med något år men är väl fortfarande ok.
    Nya Slide Trail 29 CF ser vettig ut, precis som nya Jeffsy 29 CF men den är lite dyrare.
    Även nya Cube Stereo 120 TM 29 känns fräsch i klassen med lite kortare slaglängd.

Av:
    Bofinken
    Jeffsyn har väl vunnit trailbike of the year en eller två gånger senaste 3åren innan, så även om den är "föråldrad" en mycket fin och rolig cykel. Enligt mig :)

Av:
    Swehedman
    Håller själv på att besluta om ny hoj i samma kategori om än med en lite större budget. För mig står slaget mellan Radon Slide Trail 9.0 eller Jeffsy 29 CF comp eller pro.

Måste säga att köpa nytt medför en hel del beslutsångest!😅

Tror att du kommer gilla vilken som av hojarna men för din budget tror jag vitus Escarpe 29 VR är svårslagen.

Av:
    Wiciman
    Jag är grymt med min Escarpe. Den har stuckit iväg i pengar i år, men har samtidigt fått modernare/bättre utrustning. Köp!

Swehedman skrev:
    Håller själv på att besluta om ny hoj i samma kategori om än med en lite större budget. För mig står slaget mellan Radon Slide Trail 9.0 eller Jeffsy 29 CF comp eller pro.

Måste säga att köpa nytt medför en hel del beslutsångest!😅

Tror att du kommer gilla vilken som av hojarna men för din budget tror jag vitus Escarpe 29 VR är svårslagen.

Av:
    OskarBouvin
    Kan inte annat än att rekommendera Radon. Efter att ha handlat 3 cyklar innan min swoop ifrån olika internetsidor är det absolut Radonen som har varit både bäst ihopskruvad och gett det största intrycket av kvalitet.
    Vitusen jag hade innan hade så långa slangar till bromsarna och dropper remoten att jag hade varit tvungen att snurra dem ett varv runt stammen för att kunna cykla över huvudtaget, inte svinkul kanske om man inte äger grejerna som krävs för att korta av grejerna.
    Köpte en Giant Reign ifrån bikester som hade så dåligt injusterad växel bak (givetvis glömde jag kontrollera denna innan första turen) att kedjan hamnade bland ekrarna I första uppförsbacken.

Nya Slide Trail är ju sjukt bra specad för pengarna och geometrin är verkligen up to date, jag tror ärligt talat inte du kan hitta mer cykel för pengarna.

Av:
    Swehedman
    OskarBouvin skrev:
    Kan inte annat än att rekommendera Radon. Efter att ha handlat 3 cyklar innan min swoop ifrån olika internetsidor är det absolut Radonen som har varit både bäst ihopskruvad och gett det största intrycket av kvalitet.
    Vitusen jag hade innan hade så långa slangar till bromsarna och dropper remoten att jag hade varit tvungen att snurra dem ett varv runt stammen för att kunna cykla över huvudtaget, inte svinkul kanske om man inte äger grejerna som krävs för att korta av grejerna.
    Köpte en Giant Reign ifrån bikester som hade så dåligt injusterad växel bak (givetvis glömde jag kontrollera denna innan första turen) att kedjan hamnade bland ekrarna I första uppförsbacken.

Nya Slide Trail är ju sjukt bra specad för pengarna och geometrin är verkligen up to date, jag tror ärligt talat inte du kan hitta mer cykel för pengarna.

Beställde just en slide trail 9.0...

Av:
    jonte987
    Skapligt snygg också, föredrar de lite rakare topprören.

Av:
    Swehedman
    jonte987 skrev:

Jag tror den kommer vara lite av en vattendelare. Jag gillar den skarpt, särskilt i 9.0 färgen men gissar att många inte kommer gilla den. Den är inte mainstream direkt!😀

Valde mellan denna och en Jeffsy 29 CF men utrustningsnivån på denna jämfört med Jeffsyn är grym. Dessutom 6’ billigare.

Nu återstår det bara att se om det som verkar perfekt på papper funkar i verkligheten också...

Av:
    Sixten Fors
    Swehedman skrev:
    jonte987 skrev:

Jag tror den kommer vara lite av en vattendelare. Jag gillar den skarpt, särskilt i 9.0 färgen men gissar att många inte kommer gilla den. Den är inte mainstream direkt!😀

Valde mellan denna och en Jeffsy 29 CF men utrustningsnivån på denna jämfört med Jeffsyn är grym. Dessutom 6’ billigare.

Nu återstår det bara att se om det som verkar perfekt på papper funkar i verkligheten också...
    Grattis, det kommer att bli kanon :)

Av:
    Swehedman
    Sixten Fors skrev:
    Swehedman skrev:
    jonte987 skrev:

Grattis, det kommer att bli kanon :)

Det var dina kloka och pragmatiska råd Sixten som fick pekfingret att klicka på köpknappen!

Av:
    OskarBouvin
    Swehedman skrev:
    OskarBouvin skrev:

Beställde just en slide trail 9.0...

Grymt! Skönt att du slipper de verdervärdiga guidebromsarna med sina handtag som är sjukt känsliga mot värme.
    Nu när det blev en billigare cykel (jämfört med YTn) kan jag varmt rekommendera dig att uppgradera växelreglaget till x01, det gör grym skillnad på känslan vid växling :).

Av:
    laztur
    Sixten Fors skrev:
    laztur skrev:
    Tjenare,

Lite segt svar, men 179cm, 80kg och vill i den bästa av världar kunna leka runt i stockholms närområden samt ta med den på ngn resa till bergen då och då. Motion får jag på min landsvägshoj...

Sett på svaren att jag kanske ska spara på mig lite mer pengar.. :/

Av:
    Swehedman
    laztur skrev:
    Sixten Fors skrev:
    laztur skrev:
    Tjenare,

Lite segt svar, men 179cm, 80kg och vill i den bästa av världar kunna leka runt i stockholms närområden samt ta med den på ngn resa till bergen då och då. Motion får jag på min landsvägshoj...

Vitusen ligger inom din budget och kommer alldeles säker räcka till för det du vill.

Av:
    Swehedman
    Kan du dessutom hitta en happykompis med platina rabatt på wiggle så får du 12%rabatt.

Av:
    Sixten Fors
    laztur skrev:
    Sixten Fors skrev:
    laztur skrev:
    Tjenare,
    Vid 179 cm är 508 mm avstånd till styret en bra referens.
    Från 448 mm reach + 60 mm styrstam = 508 mm
    Till 468 mm reach + 40 mm stam = 508 mm

Escarpe 29VR i Medium med 450 mm reach + 60 mm stam = 510, eller Large med 467+40=507 mm. Onödigt långt sadelrör på Large med 483 mm, Medium har rimligare 433 mm sadelrör.
    http://vitusbikes.com och https://www.wiggle.se

Slide Trail 8 i Medium med 445 mm reach är lite kort, Large med 464 mm + 45 mm = 509 mm blir bra. Large har 455 mm sadelrör vilket funkar bra. Slide Trail är bättre fit storleksmässigt.
    https://www.radon-bikes.de och https://www.bike-discount.de

Cube Stereo 120 TM 29 har mindre slaglängd men är en modern och bra cykel.
    Large med 460 mm reach med 45-50 mm stam blir bra. Sadelrör 470 mm blir bra.
    https://www.cube.eu och https://www.bike-discount.de

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ