• Värt att köpa PTFE-bahandlad bromsvajer?

Av:
    McAdam
    Jag har problem med bakbromsen på min tempocykel. Det är en typ av sk "aerobroms" https://www.chainreactioncycles.com och problemet är att de inte "öppnar" fullt ut när jag släpper bromshandtaget, utan fortsätter ligga an mot fälgen. Bromsarmarna i sig löper lätt, men det verkar vara en del friktion mellan bromsvajer och vajerhölje.
    Frågan är om det blir någon förbättring om jag byter till Shimanos PTFE-behandlade vajer och hölje? Någon som har erfarenhet?
  • Re: Värt att köpa PTFE-bahandlad bromsvajer?

Av:
    tmalm
    Beror på vad du har för wire nu, skillnaden på fin och fulwire är iaf stor!

/T

Av:
    McAdam
    tmalm skrev:
    Beror på vad du har för wire nu, skillnaden på fin och fulwire är iaf stor!

/T

Jag har en "vanlig" shimano vajer tror jag. Köpte den som "metervara" hos min LBS.

Av:
    iddqd
    Jag är lite nyfiken på detta ämne med. Kan det räcka att slänga på PTFE cable liner? (Som dessutom gör vajerbyte 100ggr enklare)

Av:
    landen
    Har aldrig fått till det bra med en sån där broms, möjligt att finkablar och höljen kan göra lite skillnad, men tror tvära böjar är största boven, jag fick göra en ganska ordentlig hängmatta med kabel under min Merida med liknande broms för att det skulle kännas ok.

Så kanske byta och förlänga höljet en aning?

Av:
    tmalm
    Pröva med belagd wire, sp41 eller vad de heter kostar inte många kronor.

/T

Av:
    McAdam
    landen skrev:
    Så kanske byta och förlänga höljet en aning?

Kanske får titta på det. Jag hade samma problem på min Giant Propel, som hade liknande bromsar. Men sen bytte jag till Fourier bromsar och de fungerade perfekt trots samma vajrar. Men visst, det kanske ligger nåt i det du säger.

De jag köpte bromsarna och ramen av (Planet X) sa att man måste ha en annan version av metallböjen som sitter innan bromsen ("noodle") för att det ska fungera bra. När jag frågade var man kan köpa en sådan del, och varför inte bromsen levererades med denna del som standard, så slutade de svara på mail. Jävligt bra kundservice.

Av:
    emmer
    Den där beläggningen kan med tiden släppa (på billiga belagda) och korva ihop sig i höljet och vara orsaken till att det går trögt. Vanlig slipad rostfri är imho braigast...
    (Och har man haft belagd som det korvat sig på så är det bara att byta hölje.)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Gurra
    emmer skrev:
    Den där beläggningen kan med tiden släppa (på billiga belagda) och korva ihop sig i höljet och vara orsaken till att det går trögt. Vanlig slipad rostfri är imho braigast...
    (Och har man haft belagd som det korvat sig på så är det bara att byta hölje.)

+1

Av:
    NLC
    Personligen upplever jag signifikant skillnad på (fälg)bakbromsens känsla och modulation när jag kör med höljen som har liner inuti, t.ex Jagwire Elite Link eller Elite Sealed. Det andra man kan göra för att få det att glida ännu lite bättre är att försiktigt spraya lite siliconspray på en trasa och gno in vajern med.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    HåkanC
    McAdam skrev:
    Frågan är om det blir någon förbättring om jag byter till Shimanos PTFE-behandlade vajer och hölje? Någon som har erfarenhet?
    Min erfarenhet är den samma som NLCs, se nedan;
    Med helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen blir det märkbart bättre, särskilt bak. Men jag har inte en likadan bromsvajerdragning som på din cykel.

Men så vitt jag vet har inte Shimano någon PTFE-behandlad vajer och hölje längre. De påstår att deras variant skall ha längre hållbarhet och ge lika låg friktion som PTFE/Teflon. Men de kallar beläggningen "Polymer coating" och det skall endast finnas på vajern, inte höljet

Vajer

Från: https://bike.shimano.com

Dura-Ace bromsvajer + hölje kallas BC-9000, och höljet finns även i olika färger
    https://bike.shimano.com
    https://www.bike24.com

Men precis som NLC tycker jag att även Jagwire Elite Sealed kan vara ett alternativ
    https://jagwire.com
    https://www.bike24.com

NLC skrev:
    Personligen upplever jag signifikant skillnad på (fälg)bakbromsens känsla och modulation när jag kör med höljen som har liner inuti, t.ex Jagwire Elite Link eller Elite Sealed.
    +1

/Håkan

Av:
    bllx
    Min tempocykel är rätt kinkig med bromsvajearna. Bästa hittills är
    Jagwire ultra slick-vajrar i sealed elite-höljen. Synd att det blir så dyrt bara.

Angående länkade höljen så tycker jag det strular för mycket med intern kabeldragning för att det ska vara värt det.

Av:
    NLC
    bllx skrev:
    Jagwire ultra slick-vajrar i sealed elite-höljen. Synd att det blir så dyrt bara.

Angående länkade höljen så tycker jag det strular för mycket med intern kabeldragning för att det ska vara värt det.

Äsch, lite rassel och pling i ramen får man leva med ;-)

Men nu vet jag ju iaf vad det blir i julklapp framöver!

Av:
    Earlslick
    McAdam skrev:
    Jag har problem med bakbromsen på min tempocykel. Det är en typ av sk "aerobroms" https://www.chainreactioncycles.com och problemet är att de inte "öppnar" fullt ut när jag släpper bromshandtaget, utan fortsätter ligga an mot fälgen. Bromsarmarna i sig löper lätt, men det verkar vara en del friktion mellan bromsvajer och vajerhölje.

Att din broms ska fungera bättre motiverar att använda en massa perfluorerade ämnen som sprids och lagras i naturen under lång framtid. Logiskt.

Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

Av:
    bllx
    NLC skrev:
    bllx skrev:

Etap? Jo man tackar!

Av:
    NLC
    bllx skrev:
    NLC skrev:
    bllx skrev:

Etap? Jo man tackar!

Det går väl inte att bromsa med heller :-P

Av:
    Bengt-re
    NLC skrev:
    bllx skrev:
    NLC skrev:
    bllx skrev:

Etap? Jo man tackar!

Det går väl inte att bromsa med heller :-P

Trådlösa bromsar är ju låsningsfria iaf!

Av:
    d_anders
    Kabeldragningen är sjukt viktig om man i övrigt har taskiga förutsättningar för att få till bra bromsfunktion. Jag kör själv mini-v med alldeles för smala fälgar vilket innebär att allt annat måste vara tipp-topp för att det ska bli någon bromsverkan att tala om. När vajern hakar upp sig kan det t ex bero på "fransig" innervajer eller för tvära böjar på höljet som flera har sagt. Laddar du upp ett par bilder kanske det finns någon som kan se vad som bör vara galet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in