• Nya bromsar, Hope E4 vs Shimano Saint vs SRAM Guide RSC

Av:
    roding
    ** Uppdatering **

Har hittat dom tre det står emellan nu, lite input gällande dom och känsla för bromsarna hade varit väldigt välkommet!
    Hope E4 vs Shimano Saint vs SRAM Guide RSC

Behöver lite hjälp. Kommer från en XC cykel där jag körde formula bromsar som var fantastiska, bet direkt och hade magisk verkan till SRAM Level TL som jag upplever som väldigt svampiga och med dålig möjlighet till inställningar.

Cykel som jag köpt är en Commencal Meta Trail och jag cyklar relativt hårt på stigarna och kommer köra lite enduro så jag är ute efter bromsar med bra verkan och jag biffar hellre upp dom lite och ser hellre att dom biter direkt än att jag måste dra handtaget till styret för att få till bra verkan.

// Roding
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-03 11:22 av roding.

• Re: Nya bromsar, men vilka?

Av:
    trampapådå
    Kanske Magura mt5 eller mt trail sport? Ska vara rejält bett med endel modulation! snygga och ok pris också!

Av:
    BjornR
    https://enduro-mtb.com

Testet täcker dom flesta bromsarna på marknaden. Hade jag haft pengarna så skulle jag köpt ett par trickstuff.

Av:
    roding
    BjornR skrev:

Testet täcker dom flesta bromsarna på marknaden. Hade jag haft pengarna så skulle jag köpt ett par trickstuff.

Tack. Går in och kollar!

// Roding

Av:
    Rattnalle
    BjornR skrev:

Man får dock läsa lite mellan raderna vad de testats med för belägg, dvs vad säljs bromsarna med och vad finns tillgängligt som alternativ.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Nypåmtb
    Läste snabbt och reagerade på :

"Bedding in your brake pads makes a huge difference to their performance. Initial repeated decelerations leaves a residue of pad material on the disc, permitting maximum friction and performance. On the dyno the brakes were bedded in with 20 cycles of 1 second pulls from 15 km/h, then 20 cycles of 2 second pulls from 15 km/h, repeated twice. During this process we saw the braking torque increase around 60% from the first pull to the last pull."

Låter ju som om det är viktigt att "köra in" bleäggen. Men samtidigt svarar detta test och resultat inte riktig på frågan "spelar det någon roll om jag kör in beläggen systematiskt?" Kanske hade liknande resultat nåtts genom att bara köra på som vanligt direkt?

Själv försökte jag vara lite noga med "beddin in" senast, men kan inte påstå att jag känner någon direkt skillnad jämför med det tidigare omgången belägg.

Av:
    Sixten Fors
    Rattnalle skrev:
    BjornR skrev:

Man får dock läsa lite mellan raderna vad de testats med för belägg, dvs vad säljs bromsarna med och vad finns tillgängligt som alternativ.
    En tysk tidning testade 21 olika belägg så som bara tyskar kan tests. Shimano original resin och metal var riktigt bra, knappt några andra som var bättre. Några var däremot betydligt sämre.
    Broms1.JPG
    Broms2.JPG
    Broms3.JPG
    Broms4.JPG
    Broms5.JPG
    Broms6.JPG
    Broms7.JPG

Av:
    AddeN
    Gillar du känslan i Formula tidigare, varför inte köra på dem igen?
    De är väll de bromsarna som har mest på/avkänsla.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    roding
    AddeN skrev:
    Gillar du känslan i Formula tidigare, varför inte köra på dem igen?
    De är väll de bromsarna som har mest på/avkänsla.

Gillade dom bra men då var det mest XC som gällde och jag kanske inte var lika nog med modulering och liknande. Denna gången så ska dom hålla för lite mer och jag är lite petigare då jag har lite mer känsla för vad jag vill ha. Men Formula är absolut inte ur bilden på något sätt!

// Roding

Av:
    tobiasmart
    Sram code RSC. Dyra och tunga men fantastisk känsla och ordentligt bett. Värda varenda krona.
    Mina referenser är sram Level, Guide ultimate och magura mt 5 och mt7.

Av:
    Rattnalle
    Sixten Fors skrev:
    Rattnalle skrev:
    BjornR skrev:

En tysk tidning testade 21 olika belägg så som bara tyskar kan tests. Shimano original resin och metal var riktigt bra, knappt några andra som var bättre. Några var däremot betydligt sämre.
    Som ägare av Shimanos bromsar känns deras belägg helt självklara och jag har absolut inget att klaga på. Kör resin hemma på platten och sintrade i berg där beläggen blir varma.

Men i testet ovan framgår inte tydligt att t ex Zee och Saint förmodligen har testats med resin respektive sintrade eftersom de säljs med det. Resultatet med samma belägg i båda borde vara närmare varandra än det är nu. Det kan säkert gälla någon mer broms i testet

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-14 15:37 av Rattnalle.

Av:
    Lingon
    tobiasmart skrev:
    Sram code RSC. Dyra och tunga men fantastisk känsla och ordentligt bett. Värda varenda krona.
    Mina referenser är sram Level, Guide ultimate och magura mt 5 och mt7.
    Fast om man har formula eller shimano som referens kommer dom att upplevas som svampiga. Bra modulation kallas det visst också. ;)

Av:
    landen
    Har kört Shimano XT, SRAM Guide RS, Formula R1, Avid Juicy 3/7. Har fortfarande kvar Formula på XC-hojen, pga lätta och svinsnygga, ett helvete att underhålla. Kör nu Magura MT5 på enduro/stigcykeln, och dessa känns riktigt bra. Fyrkolvsok fram och ett ok bak, vilket känns mer som en gimmick än något som behövs.

Av:
    ceel
    Magura MTx om man gillar mineralolja
    Hayes Dominion om man gillar dot-vätska

Av:
    roding
    Oljan har inte så stor betydelse utan det är mer bromsverkan som jag är ute efter.

Är det så att alla SRAM upplevs som svampiga? Eftersom jag kör SRAM och har Eagle som växlar så hade det underlättat med just SRAM.
    Kan man matcha formula och shimano bromsar med sram växlar, finns det adaptrar för det eller funkar det rakt av?

// Roding

Av:
    landen
    Adapter för Formula: https://r2-bike.com
    Adapter för Magura: https://r2-bike.com
    Adapter för Shimano: https://www.evaldsmtb.se

Av:
    roding
    landen skrev:
    Adapter för Formula: https://r2-bike.com
    Adapter för Magura: https://r2-bike.com
    Adapter för Shimano: https://www.evaldsmtb.se

Tack! Men snacka om att dom vet hur man tar betalt!

// Roding

Av:
    Sixten Fors
    Egen klämma till en Sram trigger ingår väl i kartongen? Vad är problemet? Ont om plats på styret?

Av:
    landen
    Sixten Fors skrev:
    Egen klämma till en Sram trigger ingår väl i kartongen? Vad är problemet? Ont om plats på styret?

Man får ofta välja lite vad man vill ha optimalt då ovansidan på växelreglaget tar i bromsen (shimanobroms+sram-reglage). Så antingen har man bromsen som man vill ha den, eller så har man reglaget som man vill ha det, en kompromiss som enkelt löses med ovan pryttlar. Fördelen att det blir rent och snyggt på styret är bara en bonus.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 09:59 av landen.

Av:
    AddeN
    Ja Sram kan upplevas som svampiga, alternativt bra modulation.

Formula kan upplevas som distinkta, alternativt dålig modulation.

Beror på ens egen smak och tycke.

Formula har bromsar som är gjorda för enduro och DH om du gillar dem. Personligen gillar jag verkligen Srams känsla, men smaken är som baken.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

• Re: Nya bromsar, Hope E4 vs Shimano Saint vs SRAM Guide RSC

Av:
    roding
    Bumpar lite då jag vill ha lite input på dom tre det står emellan!

Hope E4 vs Shimano Saint vs SRAM Guide RSC

// Roding

Av:
    Knä-Ola
    Har Hope V4 på ena cykel och Shimano Saint på andra. Lite mer direkt trykk i Shimanobromsen, men jag upplever det som att båda har mer än tillräckligt kraft. Guide har jag haft i ett par rundor, och de har inte varit tillräckligt kraftiga i de längre backarna.

Av:
    larsaw
    Fördelen med Hope är att du kan byta varenda liten penal i dom om/när dom slits ut o andra sidan är nog Shimano Saint så bullit-proof det kan bli OCH har en känsla som ligger mest i linje med TS önskemål.
    Själv kör jag Zee och är grymt nöjd med dessa för enduro-åka, för stigcykling är dom lite overkill men sen jag monterade såna där ynkliga lättvikts-skivor så blev bettet mer lättdoserat (på bekostnad av bromskraft...)

// Larsa

Av:
    Rattnalle
    larsaw skrev:
    Fördelen med Hope är att du kan byta varenda liten penal i dom om/när dom slits ut o andra sidan är nog Shimano Saint så bullit-proof det kan bli OCH har en känsla som ligger mest i linje med TS önskemål.
    Själv kör jag Zee och är grymt nöjd med dessa för enduro-åka, för stigcykling är dom lite overkill men sen jag monterade såna där ynkliga lättvikts-skivor så blev bettet mer lättdoserat (på bekostnad av bromskraft...)
    De är klart overkill på stig men att de skulle vara svåra att dosera har jag aldrig förstått :-)

Shimano går inte att öppna och byta saker hur som helst men lösa ok och handtag finns lite överallt till överkomliga priser.

Av:
    KiwiQ
    Sram lyckas aldrig producera bromsar som håller, varför måste de lansera nya i princip varje år? För att tidigare dras med problem. Som att de låser sig helt i för hög värme, att inte recalla dessa fick mig ännu en gång att inse aldrig Sram bromsar, alla som älskar Sram gnäller på att shimano har problem med olika bite points, då jag ej upplevt det så föredrar jag det än en låst broms som kan orsaka betydligt värre skador... Olika bite points beror på en medioker bleed Dessutom hatar jag utseende på srams, ser ut som någon sorts "goth" tema med ett "häftig typsnitt"

Code rcs är deras mest potenta bromsar men de är ett skämt jämfört med saint

Kör på saint du kommer inte bli besviken, har uppgraderat till saint men har bara fram instellerad nu med en 203 rotor såklart, ska blöda och trimma kabel till bakre ikväll där även med en 203, köpte lösa delar, ok, handtag och bromskablar, är en dröm att jobba med mineral olja dessutom :)

Av:
    marr
    KiwiQ skrev:
    Sram lyckas aldrig producera bromsar som håller, varför måste de lansera nya i princip varje år? För att tidigare dras med problem. Som att de låser sig helt i för hög värme, att inte recalla dessa fick mig ännu en gång att inse aldrig Sram bromsar, alla som älskar Sram gnäller på att shimano har problem med olika bite points, då jag ej upplevt det så föredrar jag det än en låst broms som kan orsaka betydligt värre skador... Olika bite points beror på en medioker bleed Dessutom hatar jag utseende på srams, ser ut som någon sorts "goth" tema med ett "häftig typsnitt"

Kör på saint du kommer inte bli besviken, har uppgraderat till saint men har bara fram instellerad nu med en 203 rotor såklart, ska blöda och trimma kabel till bakre ikväll där även med en 203, köpte lösa delar, ok, handtag och bromskablar, är en dröm att jobba med mineral olja dessutom :)

Så du menar att shimano bytte ut handtag för att folk var mediokra på att lufta?

Av:
    R-P
    Köp Hope Tech3 E4. Jag har haft mina i 4 år utan ha behövt göra något alls med dem förutom att byta belägg. Ingen luftning, nada. Har endast blödat igenom ny bromsvätska nu i vintras. Funkar som de gjorde när de var nya. Dock, gillar du på/av är de nog inget för dej. Hope har väldigt gradvis modulering. Perfekt på blöta hällar och rötter där man inte vill låsa upp framhjulet.

Av:
    marr
    R-P skrev:
    Köp Hope Tech3 E4. Jag har haft mina i 4 år utan ha behövt göra något alls med dem förutom att byta belägg. Ingen luftning, nada. Har endast blödat igenom ny bromsvätska nu i vintras. Funkar som de gjorde när de var nya. Dock, gillar du på/av är de nog inget för dej. Hope har väldigt gradvis modulering. Perfekt på blöta hällar och rötter där man inte vill låsa upp framhjulet.

Har kört mina 1 säsong än bara. Riktigt nöjd :)

Av:
    larsaw
    Hur kommer det sig att TS ej överväger Formulas nya Cura4?
    Dom verkar ju vara riktigt jäkla potenta (om än något något mer linjära än Saint) men till en lägre kostnad än Saint?

// Larsa

Av:
    Lingon
    marr skrev:
    KiwiQ skrev:

Så du menar att shimano bytte ut handtag för att folk var mediokra på att lufta?
    Kan faktiskt ligga något i det. Jag har en anekdot att delge :) Köpte en XT M8000 bakbroms förra året som haft hysteriskt vandrande bromspunkt hela tiden sen den var ny. Eftersom jag läst om alla som haft problem, brydde jag mig inte om att försöka fixa det annat än att snabblufta uppe vid handtaget några gånger. Efter ett tag vande man sig att pumpa några gånger med handtaget istället...
    I förra veckan flyttade jag över bromsen till en ny ram med ny längre bromsslang, så jag var tvungen att göra en riktig "luftning" med ny olja nerifrån oket. Efter det funkar bromsen helt felfritt med 100% konsistent bromspunkt! :)

Av:
    happymtb.fr
    Sixten Fors skrev:
    Rattnalle skrev:
    BjornR skrev:

Trickstuff power (röda) är dom som fick mest poäng. Jag körde in ett par till mina MT7 med shimano handtag idag och kan säga att det har aldrig varit så lätt att låsa framhjulet. Dom är mycket kraftfullare än Magura performance som dom ersätter.

#===#==#=#=================================================

Av:
    marr
    Lingon skrev:
    marr skrev:
    KiwiQ skrev:

Kan faktiskt ligga något i det. Jag har en anekdot att delge :) Köpte en XT M8000 bakbroms förra året som haft hysteriskt vandrande bromspunkt hela tiden sen den var ny. Eftersom jag läst om alla som haft problem, brydde jag mig inte om att försöka fixa det annat än att snabblufta uppe vid handtaget några gånger. Efter ett tag vande man sig att pumpa några gånger med handtaget istället...
    I förra veckan flyttade jag över bromsen till en ny ram med ny längre bromsslang, så jag var tvungen att göra en riktig "luftning" med ny olja nerifrån oket. Efter det funkar bromsen helt felfritt med 100% konsistent bromspunkt! :)

Well, jag luftade många gånger, utan framgång. Fick nya m8000 handtag. Luftade, funkat sen dess.

Av:
    Jensen
    happymtb.fr skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Rattnalle skrev:
    BjornR skrev:

Trickstuff power (röda) är dom som fick mest poäng. Jag körde in ett par till mina MT7 med shimano handtag idag och kan säga att det har aldrig varit så lätt att låsa framhjulet. Dom är mycket kraftfullare än Magura performance som dom ersätter.

Har trickstuff belägg med, om än inte de röda. Men riktigt bra bett i dem jämfört med andra jag testat

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    KiwiQ
    Lingon skrev:
    marr skrev:
    KiwiQ skrev:

Se där, ett levande exempel på att det fungerar om man gör det ordentligt. Kan även bero på att själva bromsslangen blivit vriden kors och tvärs och på så sätt inte biter som den ska då oljan passerar dåligt, hände mig i en crash då styret snurrade 360 grader. Inklusive kablar/slangar. Bytte slangar, fyllde med olja, funkade kanon.

Av:
    jofahjalm
    Om roding vill ha bromsar som hugger som en pinne i hjulet så måste ju saint vara de bästa alternativet av de tre listade bromsarna. Guide har märkbart sämre kraft och Hope är inte heller kände för att hugga direkt.

Av:
    marr
    jofahjalm skrev:
    Om roding vill ha bromsar som hugger som en pinne i hjulet så måste ju saint vara de bästa alternativet av de tre listade bromsarna. Guide har märkbart sämre kraft och Hope är inte heller kände för att hugga direkt.

Alternativet är ett koger med pinnar på ryggen.

Av:
    roding
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

Som fattig småbarnsfar så kan detta vara det bästa förslaget på lösning hittills! :)

Skämt åsido, är absolut inte emot modulering på bromsarna men vill gärna undvika att behöva, som nu, dra hela handtaget in mot styret för att låsa hjulen. Hur fungerar justeringarna med bitepoint på hope? Kan man få dom att bita tidigare genom den justeringen? Lite sugen på just dom då jag har hört så mycket positivt om dom!

// Roding

Av:
    marr
    roding skrev:
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

Som fattig småbarnsfar så kan detta vara det bästa förslaget på lösning hittills! :)

Skämt åsido, är absolut inte emot modulering på bromsarna men vill gärna undvika att behöva, som nu, dra hela handtaget in mot styret för att låsa hjulen. Hur fungerar justeringarna med bitepoint på hope? Kan man få dom att bita tidigare genom den justeringen? Lite sugen på just dom då jag har hört så mycket positivt om dom!

Ja de kan man justera. Men inte till samma on/off känsla som shimano har.

Av:
    Rattnalle
    Man får dock vara rätt begränsad vad gäller finmotorisk förmåga för att det ska vara ett praktiskt problem att modulera även med Shimanos bromsar.

Av:
    Raggamuffin
    roding skrev:
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

Det mesta positiva kommer nog från den tiden då de var bra och allt annat var skräp. Man kan justera men det är så mycket modulation så man går helt vilse, lite som att ha 96 klick på rebounden.

Nu kör jag med spaken nära handtaget så jag har den nästan i gummit när det låser men man kan ju justera så den tar rätt långt ut, men spaken hamnar också långt ut då vilket för mig ger tröttare händer. Min upplevelse är att slaget i spaken alltid kommer vara längre än på t ex mina Zee.

// Muffin

Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    Man får dock vara rätt begränsad vad gäller finmotorisk förmåga för att det ska vara ett praktiskt problem att modulera även med Shimanos bromsar.

Absolut, jag gillade shimano bromsarna. (utom ergonomin, passade inte mig...)
    Men de är väldigt annorlunda mot hope.

Av:
    ericohlstrom
    Jag har kört med Saint 1,5 år på min Spec Enduro, men tycker inte den kraften behövs i de flesta fallen. Jag bytte till Hope E4 i vintras och upplever att den är mycket bättre på alla sätt utom just tvärstopp med lite fingerkraft och att den tar mer eller mindre direkt när man bromasar (oftast).
    Bromskraft finns tillräckligt i Hope E4 enligt mig och man kan ställa in dem betydligt mer än Saint.
    Ett problem med Saint som jag fått och hört är ganska vanligt är att bakbromsen ibland inte får samma bitepoint, utan tar längre in, för att senare under samma sträcka ta på normal bitepoint. Har hänt flera gånger i Järvsö, vilket känts sådär, när man vill kunna bromsa snabbt emellanåt.
    Har testat att byta all olja, luftat på alla olika sätt som jag hittat info om, justerat bromsok osv...
    Vet inte om det är hur oket sitter monterat med slang osv som påverkar beroende på cykel, eller om jag är kass på att lufta eller vad det kan vara, men har googlat, youtubat och testat de varianter som jag sett, men ingen större skillnad.
    Jag fick acceptera det så länge jag hade dem. Då man inte kan byta ut delar, så kände jag att Hope E4 var det bästa alternativet.
    Inte samma bromskraft (men fullt tillräckligt), men inställningsbar, "ska vara pålitlig", men framförallt den går att serva.

Modulationsmöjligheten var en annan sak som talade för Hope, då jag tycker det är kul med Manuals, Bakhjulet, Endos osv. Med Saint hade jag svårt att "finbromsa".

Jag valde mellan exakt samma modeller som TS.
    Sram gick bort pga haft Sram tidigare och de slutade rätt var det var att fungera på ett vettigt sätt (inte luftningsproblem) och ingen LBS rekommenderade att försöka fixa dem, utan det var billigare (eller typ samma pris), bättre och enklare att köpa nya. Men det var inte Guide eller Code dock, som "ska" vara bättre än tidigare modeller.

/ Eric

Av:
    Mårten
    Jag trivs faktiskt rätt bra med mina Guide RSC. Föredrar dom framför det mesta annat jag provat. Mycket för att de inte hugger och går att justera så att de tar väldigt långt in.

Iofs en vanesak eftersom jag uteslutande kört Avid och SRAM sedan 2010.

Guide räcker för mig i Järvsö och Åre. Men så har jag inga rejsambitioner heller, jag kanske inte går så hårt åt bromsarna som många andra mao.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Erik O
    marr skrev:
    jofahjalm skrev:

Haha, skitkul.

Av:
    Luthman Photography
    Jag körde Guide RE på en testhoj i fjol och dem gillade jag. Hade dem ifs bara i några månader så jag kan inte säga något om hållbarhet över tid eller om de är bökiga att serva. De jag testade gav rejält med bett och hade lagom modulation. Det var inga problem att släppa ankar från den fart jag vågade köra rakt nerför fjäll med i alla fall.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ