• Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    Hallå
    Var på gång med inomhusträningen. Först så köpte jag en beg Tacx Basic, och tyckte jag var jätteduktig som orkade 3X20 på 210-220W. Sedan köpte jag Garmin 3 pedaler och då märkte jag att trainern mätte fel med typ 30 W! Stor besvikelse. OK. Fick börja om, och så på någon månad eller så klättrade effekten upp till samma nivå som jag tidigare körde på trailern : 210-220W. Nu var det i början av februari.

    Sen blev jag sjuk, först förkylning och sedan nåt som liknade influensa och det tog ett par veckor att bli frisk. Direkt blev jag sjuk igen, maginfektion med hög feber, och den satt i ett tag. Precis när jag trodde att jag var frisk så märkte jag att magen hade tagit stryk. Jag hade fått magkatarr. Har inte varit så mycket sjuk i hela mitt liv. Hade ont i magen så jag gick väl framåtlutad, och vad tror ni händer? Precis. Ryggskott. Nu är det det mitten av mars och jag har gått på Losec i 2 veckor och inte kunnat träna på drygt 6 veckor, och nu börjar jag fundera på om jag ska strunta i trainern och vänta in våren. Jag har inte velat cykla till jobbet pga magsmärtorna. Det enda positiva är att jag tappat rejält i vikt, har nog försvunnit 4 kg.

    Nu idag 14:e mars börjar det äntligen kännas bättre. Motivationen är i botten dock. Hur ska man tänka för att komma igång igen???

    MVH/Gano
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    GurraG
    Tränar du för Swecup, Vättern, Tdf, KM, Cykelvasan, för att må bra eller?
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    Tränar för att ta ett par motionslopp i år och för att höja min snittfart som i höstas låg på drygt 32 på 150 km distans solokörning. Är 51 år gammal.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Stumpy
    På sabbaten skall du vila, inte träna.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    Stumpy skrev:
    På sabbaten skall du vila, inte träna.
    Man får äta på natten, eller?
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    glitch
    Du lever, du är på väg att bli frisk, var glad för det. Gör ditt bästa givet förutsättningarna.

    -= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    glitch skrev:
    Du lever, du är på väg att bli frisk, var glad för det. Gör ditt bästa givet förutsättningarna.

    Tack. Får väl bita ihop och ta ett pass för att känna in "den nya nivån". Tänker inte börja med FTP-prov i varje fall, då får jag väl återfall och blir sjuk igen.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    izar
    32 i snitt på 150km solo, och 210-220W på 2*20 får inte jag ihop, något stämmer inte!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    d_anders
    Håller med izar. Under antagandet att du inte är extremt liten så borde 32 i snitt solo kräva i alla fall drygt 200 watt (troligen mer än så för de flesta) och håller du det i fem timmar så måste du kunna klara mer än 220 watt på 2*20 om du pressar dig.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    izar skrev:
    32 i snitt på 150km solo, och 210-220W på 2*20 får inte jag ihop, något stämmer inte!

    Hur menar du? Är det 32 som är för lågt eller 210-220W som är för lågt?
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    kave
    Om du nu blir sjuk stup i ett gör du något fel. Du har för mycket stress på kroppen. Magkatarr är inte att leka med.
    Jag tycker du ska träna extremt lugnt ett bra tag.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Manurhin2
    Gano skrev:
    izar skrev:
    32 i snitt på 150km solo, och 210-220W på 2*20 får inte jag ihop, något stämmer inte!

    Hur menar du? Är det 32 som är för lågt eller 210-220W som är för lågt?

    Inget av dom är konstigt men när 3e parametern 150km tillkommer blir det knasigt .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött med repig bakfälg

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    d_anders skrev:
    Håller med izar. Under antagandet att du inte är extremt liten så borde 32 i snitt solo kräva i alla fall drygt 200 watt (troligen mer än så för de flesta) och håller du det i fem timmar så måste du kunna klara mer än 220 watt på 2*20 om du pressar dig.

    Jag har skrivit fel ser jag nu....men så fel är det nog inte ändå. 32,24 på 80 km ska det vara, och det är kollat både med cykeldator och GPS på en fram-och-tillbaka sträcka utan nämnvärd vind. Det var i höst innan jag började träna i trainer, och sedan dess har jag stigit i effekt. TRAINERN visar ju 260 W, men det är ju bara glädjesiffror.

    Jag har nog lättare att klämma ut effekt utomhus, kan inte riktigt förklara det på nåt annat sätt. Bike calculator ger ca 208W i snitt för att nå 32,24 km/h.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    d_anders
    Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    d_anders skrev:
    Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.

    Tack, trodde jag var ensam om att inte riktigt trivas på trainern....det är pulsen som jag inte riktigt får upp inomhus utan att må dåligt. Utomhus kommer jag lätt över 150 i puls, det händer liksom inte på trainern, då ligger jag och masar på 130-140 i puls och tycker DET är jobbigt. Märkligt.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Valhalla_
    Varför köra inne när man kan köra ute?
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Luktapåblommorna
    izar skrev:
    32 i snitt på 150km solo, och 210-220W på 2*20 får inte jag ihop, något stämmer inte!

    Tänkte samma sak, kanske nerför hela vägen? Eller 32 i snitt på 150km när jag har 10m/s i medvind.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    ejma
    Kylningen är ganska mycket sämre inomhus vilket påverkar effekten negativt. Öppna ett fönster och komplettera med fläktar så blir det lite mer uthärdligt.
    Kör ute när vädret tillåter.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Valhalla_
    ejma skrev:
    Kör ute när vädret tillåter.

    Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. På med dubbdäck och kör!
    :-)
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Raggamuffin
    Jag får aldrig upp effekten inomhus till samma nivå som när jag cyklar ute. Kombo av värme, att cykeln är still i sidled och vet inte vad kanske.

    Kör man bara samma effektmätare så kvittar det egentligen vad det står för siffra. Träningseffekten ändras ju inte, du är inte långsammare än innan bara för att pedalerna säger mindre från en dag till en annan.

    Så länge man inte tänker 200w räcker och sen inte försöker öka.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Paranoia - propaganda.

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    ttfh
    Så det är inte bara jag som är sjuk hela tiden den här vintern?
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    kroem
    Är det verkligen så svårt att få upp motiveringen när det vankas vår - gatorna är "nästan" torra och det är ljust när man går till/hem från jobbet? Kör bah!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    konscious
    Stumpy skrev:
    På sabbaten skall du vila, inte träna.

    Precis! Till påsk ska man bränna sitt fett i sitt anletes svett.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    SGS
    Min fundering är snarare om det finns någon som brukar lyckas hålla uppe nivån hela vintern?

    Har tränat både det ena och andra i ganska många år nu. Oftast börjar det gå utför efter nyår för att sedan skita sig helt i feb-mars.

    Det tråkiga med konditionsidrott kontra styrketräning är att det går snabbare att förlora kondition. Jag brukar försöka tänka som så att all träning som trots allt blivit gjord ger mig ett bättre utgångsläge när våren väl kommer. Helt bortkastat är det aldrig.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    ulfalf
    På trainern har man sällan hemlängtan!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Cyklister tränar 11 månader om året. Oktober är vanligast i Sverige att ha semester för Cyklister.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Löken
    Har drabbats av samma sak, ett par gånger till och med. Ryggont efter som du! Jag kände mig mer nöjd att bara få vara frisk efteråt, hade ingen lust att träna för att prestera, trots några roliga (och dyra!) lopp inbokade. Gör roliga saker, hitta de bästa vägarna på torra soliga dagar och ha kul så kommer träningslusten tillbaka är mitt tips! För mig gick det hyffsat fort att komma tillbaka men långa pass och långlopp tog längre tid eftersom magen inte tålde för mycket mat eller långa körningar. Lycka till!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Stumpy
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Cyklister tränar 11 månader om året. Oktober är vanligast i Sverige att ha semester för Cyklister.
    What?!?!? Det är ju mitt i säsongen!!!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    nesvop
    32 km/h kräver för min del betydligt mer än 220 W, närmare 270 watt beroende på körställning.
    Har en FTP kring 290 W och kör bekvämt 30 km/h under längre sträckor (100 km).
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    izar
    Behöver du 270W för att hålla 32km/h så behöver du arbeta på sittställningen, runt 220W för 32km/h tycker jag verkar vara rimligt.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Guldragge
    Gano skrev:
    d_anders skrev:
    Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.

    Tack, trodde jag var ensam om att inte riktigt trivas på trainern....det är pulsen som jag inte riktigt får upp inomhus utan att må dåligt. Utomhus kommer jag lätt över 150 i puls, det händer liksom inte på trainern, då ligger jag och masar på 130-140 i puls och tycker DET är jobbigt. Märkligt.

    Läser om din puls.....jag kan ha runt 160 i snittpuls när jag cykelpendlar tur å retur jobbet. Och då tycker jag inte att jag tar i sådär överdrivet. Rätt personligt det där med pulsvärden.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Spacekitty
    Problemet löses genom att titta på effektmätaren istället för pulsen.



    =^.^=

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Besv
    Jag brukar vara sjuk varje vinter rätt mkt men denna vintern fick jag bara en mildare förkylning i ca en vecka och inga andra krämpor som magsjuka el liknande. Även om vi har barn i fsk ålder.

    Det som jag ändrade va att jag började äta multivitaminer plus extra d vitamin utöver det.

    Tror det hjälpt men kan ju bara varit tur...!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Manurhin2
    izar skrev:
    Behöver du 270W för att hålla 32km/h så behöver du arbeta på sittställningen, runt 220W för 32km/h tycker jag verkar vara rimligt.
    Håller med
    I nån calkylator får jag också att mina 266w /80Kg skulle ge strax under 37 vilket känns rimligt med verkligheten .

    I Ritchmond där jag cyklar nu ger 200w ca 36-37 , där skulle man bo 🤔

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött med repig bakfälg

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    nesvop
    izar skrev:
    Behöver du 270W för att hålla 32km/h så behöver du arbeta på sittställningen, runt 220W för 32km/h tycker jag verkar vara rimligt.

    Nu har jag visserligen ingen speciellt bra sittställning så det kanske är värt att fundera på. Nu är hastighet inget fokusområde för min del, så det kanske kan kvitta.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    d_anders
    Jag cyklade en omväg till jobbet idag. Ordentlig blåst, men jag körde i alla fall lika mycket i medvind som i motvind även om det förstås inte tar ut varann. Tror det blev ca 2,5h mest öppen väg, 28 km/h i snitt och 225 w medel 252 watt np.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    Guldragge skrev:
    Gano skrev:
    d_anders skrev:
    Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.

    Tack, trodde jag var ensam om att inte riktigt trivas på trainern....det är pulsen som jag inte riktigt får upp inomhus utan att må dåligt. Utomhus kommer jag lätt över 150 i puls, det händer liksom inte på trainern, då ligger jag och masar på 130-140 i puls och tycker DET är jobbigt. Märkligt.

    Läser om din puls.....jag kan ha runt 160 i snittpuls när jag cykelpendlar tur å retur jobbet. Och då tycker jag inte att jag tar i sådär överdrivet. Rätt personligt det där med pulsvärden.

    Jag har 42 i vilopuls och typ 170 som max, rätt normalt för en 51-årig gubbe.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Gano
    Får ju inte riktigt ihop det heller. Men det är inte första gången folk inte får ihop min fart med min uteffekt. Mätt fel har jag inte gjort, jag har klockat mig själv och mätt sträckor i google, använt GPS och en löjligt pedantiskt inställd cykeldator.

    Däremot kör jag med 420 mm aerostyre, -5W, en hyfsat aerodynamisk hjälm, Ballista, som jag har tejpat ful-lappar av gaffatejp som går ner över öronen (gjorde så för att ta bort vindbruset, men det ger säkert lägre luftmotstånd); typ -5W. Ja, jag vet att det ser för jävligt ut. Sedan kör jag snabba däck (Conti GP 4000 S2) med ännu snabbare latexslangar vilket säkert kapar 5W. Flaska på ramen kör jag inte med, använder Camelbak istället (då får man med sig lite extra vätska). Hyfsat snabba fälgar Fulcrum 3 med plattekrar. -5W till. Brukar köra lång-BIB vid minsta kyla, så ingen behåring som bromsar. Är pedantisk med kedja och drev. -5 W. Har en lätt rondör på framsidan av kroppen vilket bevisligen ger lägre luftmotstånd. -5W. Se bara GCN:s reportage om ölmagar. Och nu har det försvunnit 25-30 W. Och då skulle det bli 190-195W istället för 220W vid 32 km/h.

    Har ingen annan förklaring, men att göra små förändringar som sänker luftmotståndet ger effekt.
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Lingon
    Tejpad hjälm och ölmage förklarar saken! ;)
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    1888
    Gano skrev:
    Guldragge skrev:
    Gano skrev:
    d_anders skrev:
    Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.

    Tack, trodde jag var ensam om att inte riktigt trivas på trainern....det är pulsen som jag inte riktigt får upp inomhus utan att må dåligt. Utomhus kommer jag lätt över 150 i puls, det händer liksom inte på trainern, då ligger jag och masar på 130-140 i puls och tycker DET är jobbigt. Märkligt.

    Läser om din puls.....jag kan ha runt 160 i snittpuls när jag cykelpendlar tur å retur jobbet. Och då tycker jag inte att jag tar i sådär överdrivet. Rätt personligt det där med pulsvärden.

    Jag har 42 i vilopuls och typ 170 som max, rätt normalt för en 51-årig gubbe.

    Nja, 42 i vilopuls tror jag inte är så normalt för en 50+ gubbe 😜
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Manurhin2
    Lingon skrev:
    Tejpad hjälm och ölmage förklarar saken! ;)
    Sat.n , jag som fått bort magen .

    ______________________________________________________________
    Halvfet & Trött med repig bakfälg

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    SåsenFrÅsen
    Gano skrev:
    Får ju inte riktigt ihop det heller. Men det är inte första gången folk inte får ihop min fart med min uteffekt. Mätt fel har jag inte gjort, jag har klockat mig själv och mätt sträckor i google, använt GPS och en löjligt pedantiskt inställd cykeldator.

    Däremot kör jag med 420 mm aerostyre, -5W, en hyfsat aerodynamisk hjälm, Ballista, som jag har tejpat ful-lappar av gaffatejp som går ner över öronen (gjorde så för att ta bort vindbruset, men det ger säkert lägre luftmotstånd); typ -5W. Ja, jag vet att det ser för jävligt ut. Sedan kör jag snabba däck (Conti GP 4000 S2) med ännu snabbare latexslangar vilket säkert kapar 5W. Flaska på ramen kör jag inte med, använder Camelbak istället (då får man med sig lite extra vätska). Hyfsat snabba fälgar Fulcrum 3 med plattekrar. -5W till. Brukar köra lång-BIB vid minsta kyla, så ingen behåring som bromsar. Är pedantisk med kedja och drev. -5 W. Har en lätt rondör på framsidan av kroppen vilket bevisligen ger lägre luftmotstånd. -5W. Se bara GCN:s reportage om ölmagar. Och nu har det försvunnit 25-30 W. Och då skulle det bli 190-195W istället för 220W vid 32 km/h.

    Har ingen annan förklaring, men att göra små förändringar som sänker luftmotståndet ger effekt.

    Marginal fauna!
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    SåsenFrÅsen
    Marginal gains skulle det stå
  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    I vilken vindtunnel har du fått uppmät dina wattal i?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 18:54 av Miss Lycka 2.0.

  • Re: Vinterträningen sabbat

    Av:
    konscious
    Lite medvind och några pass på Swift, nu är du så återhämtat att du kan köra 4or fram till påsk.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in