• New bike day!

Av:
    Samplingserendipity
    En hel del att pilla,fixa, justera..
    Men jag e toknöjd!
    Hunnit med 2 varv runt vändplanen hemma o är nog kär...

Nästa plan blir riktiga skärmar,ringklocka (glömde ta av min på gamla hojen)
    Riktiga reflexer,pakethållaren,helst stuk pizzarack..
    Vanliga flat-pedaler, snäppet grövre däck så jag klarar gruset..

Nått jag missat?
    Happy Days happyRide =D
    1552598439561325989527.jpg
  • Re: New bike day!

Av:
    ANTR
    hipstervinkeln på sadeln måste du ju rätta till :)

Av:
    Skogling
    Grattis till din nya cykel och din känsla!

Av:
    Stumpy
    Du skall alltså förstöra en fin cykel genom att hänga på en massa skrot???

Av:
    Murdock
    Förslag, hitta batteridrivna bak- och framljus (typ Knog) med integrerad reflex samt ekerreflexer ifall du är intresserad av att hålla en minimalistisk nivå av tillbehör.

Av:
    nagge
    Stumpy skrev:

Nej nej, jag tror han ska montera allt på Meridan på bilden.

Av:
    Raggamuffin
    nagge skrev:

?

// Muffin

Av:
    Stewe
    Grattis till ny hoj :-)

Av:
    Akoa
    nagge skrev:
    Stumpy skrev:

Av:
    glitch
    Akoa skrev:
    nagge skrev:
    Stumpy skrev:

😂😂😂

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Samplingserendipity
    Lulz..
    Pakethållaren behövs så jag slipper budväskan på ryggen jämt,det blir vaaarmt.

Samma med skärmarna,måste va någorlunda ren när man lämnar mat..

O ringklocka o reflexer är det vällan lag på?

Känslan dog lite när jag tryckte till lite på väg till jobbet.. behöver ny kasset asap...
    Och höger reglage..=(
    Jag har typ 3 växlar som ligger kvar när jag lägger i dom =/ efter en snabb service på lbs.

Nån som har billiga delar som passar åt mig?
    Annars är jag fortfarande kär,ramen är underbart kvick jämfört med nått jag nånsin ägt =)

Lämnar in den på customlack så snart jag har ett par dar ledigt oxå =) kul o träffa gamla graffar vänner på stan som startat konstförening och gärna går wild på den.

Tack för responsen, det här är ett forum ja trivs i =)

Ps:hipstervinkel? Jag försökte ställa in den skönt,så inget krossas och jag når styret =p
    Sjukt annorlunda att ens sitta på en såndärna bockstyre,inte haft en sen ja var typ 12.
    Är jag lite ursäktad då jag rakat av skägget? Har ingen iPhone heller..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 01:33 av Samplingserendipity.

Av:
    Spacekitty
    Det är alltså ditt nya tjänstefordon? Om du behöver frakta så mycket att pakethållare är nödvändig så är det nog vettigare att byta till en Omnium istället för en räser. Finns i flera storlekar https://omniumcargo.dk

=^.^=

Av:
    freddag
    ANTR skrev:
    hipstervinkeln på sadeln måste du ju rätta till :)

kan du inte hjälpa kulhavý med en bikefit du som är så hjälpsam :)

det som är hipstrigt att väl ha "rätt" sadelvinkel, att stå där med vattenpasset på sin brooks cambium.

Av:
    Örjan Lax
    Samplingserendipity skrev:

Ringklocka = JA, alltid på cykel i trafik.

Reflexer = I dagsljus NEJ, men i skymning/gryning/mörker JA. Och då naturligtvis alltid tillsammans med godkänd belysning fram och bak. Så reflexer och belysning hör alltid ihop lagmässigt, medan ringklocka alltid är krav.

#paragrafryttare

Här https://www.transportstyrelsen.se kan du läsa mer om du vill fördjupa dig i detta fantastisk spännande ämne... :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 10:57 av Örjan Lax.

Av:
    Örjan Lax
    Tillägg: Däremot, istället för löjliga reflexer dagtid, så kan du med fördel använda klädesplagg med lite flashiga varsel/neon-färger, åtminstone upptill på jacka/tröja, för att på något sätt bli mer synlig för mördarbilarna i den aggressiva trafiken.

Av:
    Bamsebjörn
    Kul med ny cykel!

Verkar klokt att ha lampor osv ifall du ska jobba med cykeln.

Ekerreflexer som du fick tips om är billiga o mkt snyggare än traditionella.

Att växlarna strular är en inställningsfråga, du ska inte behöva köpa en ny kassett (ifall det är en sprillans ny cykel). Googla hur man ställer in växlar, bra att lära sig.

Sadeln lutar mkt framåt på bilden, normalt har man sadeln vågrätt som utgångsläge och tiltar bara lite efter smak.

Av:
    Bamsebjörn
    Köp fasta, hellånga stänkskärmar tex Sks Longboard (ca 300kr). Även biltema har fasta stänkskörmar (99kr) vet ej hur bra de är. Jag tycker alltså du ska skruva fast skärmarna med stag (kolla att det finns fästen på cykel först).

Varianter av korta stänkskärmar liknande den du har bak på bilden funkar inte. De är bättre än onget såklart men det stänker.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 08:12 av Bamsebjörn.

Av:
    Samplingserendipity
    Det finns fästen =)
    Håller utkik på begagnat marknaden, hellånga med både kompis och egolapp siktar jag på.

Sadeln är "rätt rak" bilden lurades nog lite.

Cargobike vore ju najs, men man tar vad man får ,den här är bra mycket bättre än fatbiken till ändamålet.
    Om man inte är som vargen i bamse
    "Det man inte har,det tar man,och det man inte får,det gör man"

Cykeln är ny för mig,begagnad men fräsch förutom kassett och höger reglage, förra ägaren trodde sig kunna men var lite av en klåpare..
    Hat ställt in efter bästa förmåga,låtit obs ta en titt oxå..

Jag har reflexer på väskan,på byxbenen, på cykeln.. men ja..man kan inte synas för mycket bland mördarplåtburkarna..
    Tack för alla svar och tips

Av:
    ani

Cykeln är ny för mig,begagnad men fräsch förutom kassett och höger reglage, förra ägaren trodde sig kunna men var lite av en klåpare..

Byter du kassett, byt kedjan också. Reglaget, är det Shimano 105 och så stannar det inte i läge på en del växlar?
    Det är inte för den veke i anden att skruva isär (och ihop) mekaniken i ett reglage. Men, om du fläker av gummit så kan du se två plastluckor (iaf på 11-delat 5800, har inte kollat de äldre) som går att peta/skruva loss. Då kommer man åt att spraya lite med nån lämplig tunnflytande olja rakt in i själva verket. Med lite tur går det kanske att väcka det till liv igen.

Av:
    Samplingserendipity
    ani skrev:

Byter du kassett, byt kedjan också. Reglaget, är det Shimano 105 och så stannar det inte i läge på en del växlar?
    Det är inte för den veke i anden att skruva isär (och ihop) mekaniken i ett reglage. Men, om du fläker av gummit så kan du se två plastluckor (iaf på 11-delat 5800, har inte kollat de äldre) som går att peta/skruva loss. Då kommer man åt att spraya lite med nån lämplig tunnflytande olja rakt in i själva verket. Med lite tur går det kanske att väcka det till liv igen.

Tack,jag va ute och snurrade Google inatt, hittade kassett+kedja från tyskland som jag nog har råd med när lönen kommer.
    Tror det är just 5800,fläkte av gummit och ser att jag saknar minst 1 skruv i reglaget.

Ledig på måndag så tänkte ta mig förbi lbs igen och se vad dom kan göra för en billig peng.
    Precis det symptom som du beskriver, den växlar upp och ner,men ligger inte kvar på dom flesta lägen så fort jag lägger lite tryck på pedalerna.

Tack

Av:
    NickPick
    Om du låter dina klotterkompisar leka med cykeln så lär allt vad heter andrahandsvärde försvinna, men den blir ju lätt att känna igen för dig!

Av:
    Samplingserendipity
    NickPick skrev:
    Om du låter dina klotterkompisar leka med cykeln så lär allt vad heter andrahandsvärde försvinna, men den blir ju lätt att känna igen för dig!

Tänker behålla den tills jag dör lr kör sönder den =)
    Så andrahandsvärdet gör mig inget =)
    Vill att det ska vara "min" cykel, så jag ser fram emot deras lek =p
    Dom är konstnärliga pojkar så den kommer bli ball hur som =p

Helt kär i ramen! Den är så snuskigt kvick,har väll inget direkt att jämföra med,men jag slipper tänka på att uppgradera på forever.
    +1 däremot..dey är nått helt annat =p

Av:
    Stumpy
    Helt kär i ramen! Den är så snuskigt kvick,har väll inget direkt att jämföra med,men jag slipper tänka på att uppgradera på forever.
    Tips! Låt bli att prova någons fincykel. ;)

Av:
    hm
    Nu var ju denna cykel ganska ok, men
    E ju djävligt sjukt det här med folk som jobbar med cykeln och har den som proffsionelt arbetsredskap och kör runt på rena skräpet 8h/Dag ...?
    Såg ett stackars matutkörningsbud för nån vecka sen på en fucking biltema cykel :) dessutom var han jättenoga med att låsa fast skrotet när han gick in på en restaurang för att plocka upp mat ...

Av:
    Makten

Att följa lagen gäller på detta forum endast när vi pratar om elcyklar i skogen. LVG-cyklister är undantagna eftersom de anser sig ha rätt och lagen fel.

hm skrev:
    E ju djävligt sjukt det här med folk som jobbar med cykeln och har den som proffsionelt arbetsredskap och kör runt på rena skräpet 8h/Dag ...?
    Såg ett stackars matutkörningsbud för nån vecka sen på en fucking biltema cykel :) dessutom var han jättenoga med att låsa fast skrotet när han gick in på en restaurang för att plocka upp mat ...

Du ser inte kopplingen skitjobb = skitlön = skitcykel?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 20:27 av Makten.

Av:
    Bengt-re
    Makten skrev:

Att följa lagen gäller på detta forum endast när vi pratar om elcyklar i skogen. LVG-cyklister är undantagna eftersom de anser sig ha rätt och lagen fel.

hm skrev:

Ringklocka har man självklart på alla cyklar. Dock syns kanske inte "hidemybell" så tydligt då den som namnet antyder gömmer sig under gpsen.

Och reflexer behövs bara i mörker. De som cyklar i mörker har oftast reflexer. Även de som gillar att nöta asfalt - primärt beroende på överlevnadslust snarare än laglydighetslust kanske.

Av:
    Makten
    Bengt-re skrev:
    De som cyklar i mörker har oftast reflexer.

Vi ska väl inte besudla tråden, men nej, det är inte min uppfattning. Det är gott om cyklister som kör helt utan lyse och reflexer. Hälften är lallande tomtar med glidarcykel och andra hälften är LVG-cyklister med full mundering men utan hjärna.

Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur det kan anses fult och töntigt att synas ordentligt. Släppte man inte såna tankar i 12-årsåldern?

Av:
    Stumpy
    Vad märkligt. De jag ser utan reflexer är oftast MTB-cyklister. Ofta med en bländande lampa på hjälmen och en på styret.

Av:
    Bengt-re
    Makten skrev:
    Bengt-re skrev:
    De som cyklar i mörker har oftast reflexer.

Vi ska väl inte besudla tråden, men nej, det är inte min uppfattning. Det är gott om cyklister som kör helt utan lyse och reflexer. Hälften är lallande tomtar med glidarcykel och andra hälften är LVG-cyklister med full mundering men utan hjärna.

Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur det kan anses fult och töntigt att synas ordentligt. Släppte man inte såna tankar i 12-årsåldern?

Hmm... Tja. Jag och de jag brukar cykla med har både gott om lampor, reflexkläder, däcksreflexer och inte helt sällan reflexväst.

Det som jag brukar fuska med är vit reflex fram - mest beroende på att det svårt att få till något vettigt. Dock har min stora lampa en inbyggd refelz

Av:
    Samplingserendipity
    Ja,jobbet är inte väl betalt..
    Men jag får betalt för att cykla,vilket jag älskar.
    Hur många får betalt för sin hobby?

Och ja,många av mina kollegor kör runt på riktig häckar,men dom har inte direkt väl förspänt på varken den ekonomiska lr med språket,me dom är genomhärliga killar som gör sitt bästa för att passa in i vårt samhälle.
    Döm dom inte på förhand tack...

Och vill ni ha en diskussion om vilka som är mest puckade på cykel,ha gärna det men starta en sån tråd då,jag kommer säkert vara med och skriva i den =p

Den här tråden var bara ett uttryck för min glädje att ha en "ny" cykel, och en fråga om lite tips för att göra den bättre för mig

Ha en fin kväll nu Happy =)

Ps: känner ingen som har en "fincykel" bland mina vänner som bor mindre än 100 mil bort är jag den enda som har cykeln som nöje,alla andra har en för att slippa gå typ.
    Ps2: nu ska jag göra natt,för jag ska upp till min "skithobby" och få pengar för det imorron oxå.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 21:45 av Samplingserendipity.

Av:
    Akoa
    Ja,jobbet är inte väl betalt..
    Men jag får betalt för att cykla,vilket jag älskar.
    Hur många får betalt för sin hobby?

Och ja,många av mina kollegor kör runt på riktig häckar,men dom har inte direkt väl förspänt på varken den ekonomiska lr med språket,me dom är genomhärliga killar som gör sitt bästa för att passa in i vårt samhälle.
    Döm dom inte på förhand tack...

Och vill ni ha en diskussion om vilka som är mest puckade på cykel,ha gärna det men starta en sån tråd då,jag kommer säkert vara med och skriva i den =p

Den här tråden var bara ett uttryck för min glädje att ha en "ny" cykel, och en fråga om lite tips för att göra den bättre för mig

Ha en fin kväll nu Happy =)

Ps: känner ingen som har en "fincykel" bland mina vänner som bor mindre än 100 mil bort är jag den enda som har cykeln som nöje,alla andra har en för att slippa gå typ.
    Ps2: nu ska jag göra natt,för jag ska upp till min "skithobby" och få pengar för det imorron oxå.

👍👍👍

Av:
    emmer
    Stumpy skrev:
    Vad märkligt. De jag ser utan reflexer är oftast MTB-cyklister. Ofta med en bländande lampa på hjälmen och en på styret.
    Är det på vanlig cykelbana, vilket det ofta är, så brukar jag leka insekt och köra rakt mot ljuset...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    hm
    Makten skrev:

hm skrev:

Lite , men jag har också ett skitjobb med skitlön. Cyklar lite som hobby då och då och har ändå cyklar i garaget för sisådär 1 årslön... är väl iofs ännu knäppare :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ