• Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Tompelino
    Hej! Jag har försökt googla lite i ämnet, utan att bli så mycket klokare.

    Har för närvarande en XD-frihjulsbody på mitt DT Swiss R23-hjul (DT verkar ha gjort om sin sida, så lyckas inte längre hitta specsen för navet tyvärr). På detta har jag en 10-42 kassett (11speed), men då jag sällan utnyttjar det omfånget så skulle jag hellre ha en 11-36 för att få något tätare utväxlingar.

    Funkar det att montera av XD-bodyn och montera dit en frihjulsbody för 11-delat?

    Har sett att det finns bodys både för 11-delad road, och 11-delad MTB. För att ytterligare komplicera det hela finns även XDR som verkar vara tänkt att vara ett alternativ för ”vanlig” 11-delad landsvägskassett. Betyder detta att jag isf bara kan byta till en 11-delad MTB-body? Vad är den egentliga skillnaden där, och betyder det att det finns en risk att det inte bör funka med mina reglage, eller är det bara att justera ställskruvarna på derailleurn för att få det att funka?

    Exempel på tilltänkt frihjulsbody:
    https://www.mantel.com

    Exempel på tilltänkt kassett:
    https://www.erlan.se

    Nuvarande bromsreglage och derailleur:
    https://www.sram.com
    https://www.sram.com (long)

    Tacksam för allt som iaf kan göra mig lite klokare i frågan.
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    emmer
    XD-för mtb 11/12
    XDR-för lvg 11/12
    11d MTB-för mtb 11 lvg 10
    11d-för lvg 11

    SRAM 1130 11-36 är 11d mtb men passar på 11d lvg med en 1.85 distans innanför. SRAM 1130 11-32 kräver 11d lvg

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Mayhem
    emmer skrev:
    SRAM 1130 11-36 är 11d mtb men passar på 11d lvg med en 1.85 distans innanför. SRAM 1130 11-32 kräver 11d lvg
    Mnja jag är rätt säker på att SRAM PG-1130 (och PG-1170) 11–36T kräver frihjulsbody för 11-delad landsvägskassett. De är inte tilltänkta för MTB utan hör egentligen till Rival 1 respektive Force 1.

    Shimano CS-HG800-11 / CS-HG700-11 med spann 11–34T fungerar däremot på frihjulsbody för 10-delat kassett.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 14:28 av Mayhem.

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Tompelino
    Ja, det är ungefär där när man kommer till frihjulsbody för landsväg vs MTB som jag börjar bli lost. Så som jag fattat det är alltså bodyn för lvg någon mm längre, och för att isf få plats med en sådan i baktriangeln skulle jag behöva ha ett något smalare nav, eller?

    Om jag låter frågan vara mer öppen:

    Vilken kassett och body borde jag köpa om jag vill ha 11-delat 11-36 (med de förutsättningar som är i originalinlägget)?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 17:38 av Tompelino.

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    hm
    Jag tror att mtb 11 och lvg 11 body tar lika stor plats i ramen...
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Mayhem
    hm skrev:
    Jag tror att mtb 11 och lvg 11 body tar lika stor plats i ramen...
    Enligt spec skall de ta lika mycket plats ja. I verkligheten blev det väl inte riktigt så dock…

    En 11-delad landsvägskassett är 1,85 mm bredare än en 10-delad. Vissa navtillverkare hade tillräckligt mycket dödutrymme på sina bodys för att bara kunna fräsa ut något längre kassettspår, där åtminstone en (Mavic) redan hade gjort det flera år tidigare och då skickat en extra spacer med sina hjul. Alla hade dock inte de marginalerna men istället för att designa om sina nav (dyrt) så fuskade man – frihjulsbodyn och således hela navet tilläts blir någon millimeter längre än spec, vilket inte var något problem då det fortfarande låg inom feltoleransen för en genomsnittlig ram.

    En konsekvens av att naven blev längre på kassettsidan var att även navets centrum försköts. Det var därför som många hjul vid uppgraderadering till body för 11-delat behövde dishas om för att få fälgen centrerad i ramen. Till exempel gällde detta nav och hjul från bland annat just DT Swiss och Zipp.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 18:58 av Mayhem.

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Mayhem
    För att återgå till TS fråga: Exakt vilka hjul har du? Dvs är det R23 för fälgbroms eller R23 db för skivbroms och vilken axelstandard. Förutom just bodyn behöver du antagligen även byta end cap på åtminstone kassettsidan. Exakt vilka delar som behövs bör framgå av denna tabell:

    https://d2a13k6araex7u.cloudfront.net

    Som nämnts i mitt inlägg ovan kan det dock även vara så att du kommer behöva justera dish på hjulet, då jag misstänker att en 11 Speed Road frihjulsbody från DT kommer vara ungefär 1 mm längre än en XD Driver.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 19:02 av Mayhem.

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    emmer
    Pä Bike24 står det här texten:
    Bike24, men ratchet skrev:
    Caution: For the assembly of the 11-speed cassette set a broadening of the freewheel to 1.85 mm is necessary. Through the optimization process by DT-Swiss the 11-speed freewheel offered here is now 1 mm wider.
    The overall width of the hub grows on to 131 mm! This provides no problem for the most frames. The wheel goes out 0.5 mm from the center, which does not really matter when driving. Exceptions might be frames where the tire clearance is already very short. Here there may lead problems in connection with 25 mm tires.

    Man får väl förmoda att detsamma gäller för 135mm nav då det samma 3-pawl body för 130 och 135 (QR), nämligen https://www.bike24.com

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Tompelino
    Ah, ser att jag missade det helt. Det är R23 db (skivbroms alltså) med QR 5/135 mm.

    Tror jag lyckats hitta så liknande spec som möjligt här (förutom axeln då):
    http://www.londonbicycleworkshop.com

    IMG_6393.jpg
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Tompelino
    Tänkte bara följa upp och visa resultatet! Det stämmer som hm sa att de tar lika stor plats i ramen, så allt satt som en smäck! Köpte kitet emmer länkade, och det gick väldigt smärtfritt.

    Bifogar bildbevis (sorry för dålig vevarmsposition).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-07 17:08 av Tompelino.

    E9065A7C-D9FC-410F-8D20-385405DF9783.jpeg
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    c.o.h.j
    Lånar tråden.

    Har dt 240 cl nav shimano men Ska köra hjulen även med en xg-1150 10-42 kasett på annan cykel

    Fungerar det att byt till en XDR body och köra med en 1.85mm distans med xg ksetten? Ja tänker xdr för att ev om de blir något 12 delat i framtiden.
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    cerro
    c.o.h.j: jupp, det ska funka bra

    .......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    Mayhem
    Det beror på exakt vilket 240s nav du har. Åtminstone enligt DTs egna tabeller så är XDR driver endast kompatibel med Straightpull ämnade för Road, dvs ej Classic (J-bend) eller nav ämnade för MTB.

    https://d2a13k6araex7u.cloudfront.net

    Huruvida detta är den absoluta sanningen eller om DT bara valt att ta det säkra före det osäkra med minsta avstånd till ekrar etc. låter jag vara osagt. Jag fick i alla fall härom veckan erfara att 240s Straightpull för MTB har flänsarna placerade längre ut än Road vilket förklarar varför DT anser att XDR inte passar dem.
  • Re: Byta från XD-body till 11-delad frihjulsbody?

    Av:
    c.o.h.j
    Okej. Tackar 👍 det är straightpull på naven

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ