• Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    jingleyschmidt
    Hej! Tänkte bara kolla om någon har några erfarenheter av den här cykeln? Jag är en otroligt nervös och osäker köpare generellt, så jag behöver lite extra input innan jag slår till. :D Sixten har hjälpt mig en del redan (tack!) och han rekommenderar cykeln till någon med min budget.

    På sitter ett par 30mm däck, enligt Canyon's svenska support kan man kanske få på ett par 33mm CX däck, men det är att testa sig fram som gäller. Det lämnar ju ingen otrolig mariginal direkt. Jag är ju bara mån om att jag ska kunna använda cykeln för alla dom underlag jag kommer köra på, vilket ju blir mycket asfalt men även grusvägar på landet, runt sjöar och sånt där. Ingen terräng, utan vanliga sommarutflykter egentligen. Vad har ni för erfarenheter med den typen av däckbredd på såna vägar? Om vi bortser från att det kanske inte är SKÖNT, men kan det vara "skadligt" på något sätt?

    All input tas tacksamt emot! Och ni får ursäkta att jag är så nervös och okunnig. :D
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Blomq
    Jag tycker 30mm däck oftast funkar bra på grus men det beror ju lite på vad det är för grusväg också
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Bengt-re
    jingleyschmidt skrev:
    Hej! Tänkte bara kolla om någon har några erfarenheter av den här cykeln? Jag är en otroligt nervös och osäker köpare generellt, så jag behöver lite extra input innan jag slår till. :D Sixten har hjälpt mig en del redan (tack!) och han rekommenderar cykeln till någon med min budget.

    På sitter ett par 30mm däck, enligt Canyon's svenska support kan man kanske få på ett par 33mm CX däck, men det är att testa sig fram som gäller. Det lämnar ju ingen otrolig mariginal direkt. Jag är ju bara mån om att jag ska kunna använda cykeln för alla dom underlag jag kommer köra på, vilket ju blir mycket asfalt men även grusvägar på landet, runt sjöar och sånt där. Ingen terräng, utan vanliga sommarutflykter egentligen. Vad har ni för erfarenheter med den typen av däckbredd på såna vägar? Om vi bortser från att det kanske inte är SKÖNT, men kan det vara "skadligt" på något sätt?

    All input tas tacksamt emot! Och ni får ursäkta att jag är så nervös och okunnig. :D

    Runt 35mm semislicks är rätt trevligt till den typen av cykling, men det går även med smalare, smalare är 28 är väl inte rekommendera även om det givetvis går cykla grusväg med 23mm däck också.

    Jag kör 33mm släta däck med punkaskydd idag för liknande cykling och det går bra. Dock är lera och blöta gräsmattor trevligare med lite knotter på pupporna.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    jingleyschmidt
    När jag säger grusväg menar jag inte som att cykla i ett grustag, utan dom där vägarna med blandat hårdpackad sand/jord/grus man kör in i på landsbygden. ;D Jag förstår inte varför jag är så paranoid... Blir så trött på mig själv. :D
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Bengt-re
    Det kommer att fungera.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    ErikSi
    Jag kör 28x1.35 Schwalbe dubbdäck med skärmar på min AL 6.0 inköpt i slutet av 2017 så känns konstigt att du inte skulle få plats med mer än 33 mm?

    I denna tråd ser du att Sixten kör 36 mm och skriver att det finns utrymme för upp mot 40 mm: https://happyride.se
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Bengt-re
    ErikSi skrev:
    Jag kör 28x1.35 Schwalbe dubbdäck med skärmar på min AL 6.0 inköpt i slutet av 2017 så känns konstigt att du inte skulle få plats med mer än 33 mm?

    I denna tråd ser du att Sixten kör 36 mm och skriver att det finns utrymme för upp mot 40 mm: https://happyride.se

    Men går 33or så är man väl hemma!?

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Sixten Fors
    ErikSi skrev:
    I denna tråd ser du att Sixten kör 36 mm och skriver att det finns utrymme för upp mot 40 mm: https://happyride.se

    Om någon undrar vilka svar TS har fått via PM de senaste dagarna kommer här en kort sammanfattning:

    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 16:57
    Tja Sixten! Vill börja med att be om ursäkt för det som skrevs i tråden, dum start. ;)

    Tänkte höra med dig vad du tror om Cannondale Quick 5? Det finns en återförsäljare här där jag bor som fokuserar mycket på Cannondale. Känns som jag gärna vill köpa en cykel från en lokal butik snarare än beställa, men då minskar ju även alternativen drastiskt. Cannondale har man ju dock hört väldigt gott om generellt, så det är säkert inget dumt val alls.

    Cannondale Quick 4 finns ju med, då med kolfibergaffel. Vet inte om det kanske är lite överkurs för någon som jag, men priset tror jag bara skiljer 1000-1100 kronor dom emellan. Jag säger "bara", men det kanske lika gärna kan vara för mycket för vad man får och att det beror på vad man gör.

    Tack på förhand!


    Sixten Fors skrev:
    Tja, ursäkt accepted :)
    Vad jag anser om cyklar?
    1. Hybrid skall vara med stel gaffel fram! Vill man ha fjädring köper man en mtb med en riktig gaffel.

    2. Alla nya cyklar med 3 klingor fram går bort, automatiskt, eftersom det är teknik från 1990-talet, alltid, oavsett. Tungt, fult, dålig funktion, servicekrävande, låg kvalitet på ingående delar. Utan undantag.

    3. Bromsar = hydrauliska skivbromsar. Alltid.

    4. Loggan på ramen är ointressant. De flesta tillverkare gör både usla och toppklasscyklar. En skitbillig Cannondale eller Specialized kan mycket väl vara betydligt sämre än ett för dig "okänt märke" i ett lyxigare utförande. Ramens mått/geometri/vinklar är viktigare än loggan på ramen. Det sitter exakt samma komponenter från Shimano/Sram/m.fl. på alla cyklar oavsett logga på ramen, det är nivån på komponenterna som i stor utsträckning gör en cykel bra eller dålig, oavsett ramlogga.

    5. Alla cykelverkstäder kan serva alla märken. Det är exakt samma komponenter på alla cyklar. Själva ramen (en bunt hopsvetsade alurör) behöver ingen service, den är antingen hel eller trasig, och är den trasig har nästan alla ramtillverkare 5 års garanti på själva ramen. Vissa har t.o.m. livstidsgaranti.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 17:42
    Så enligt dig, med min budget, ska jag köpa något som jag sitter skönt på för i den prisklassen är det mesta ungefär likadant och av lika dålig/bra kvalitet?

    Jag har helt gått ifrån dämpad gaffel, då jag insett att det bara är ytterligare ett element som kan gå sönder. Har istället börjat kika på ramar som tillåter bredare däck t.ex, så man har lite valmöjligheter där. Cannondalen jag tittade på idag skulle kunna ta typ 47mm däck om jag skulle vilja, vilket jag tycker är en trevlig möjlighet.

    Tack så mycket för svar!


    Sixten Fors skrev:
    Jag har kollat in din Giant i din andra tråd. Min fru har en 90-tals Scott Boulder 26" MTB som i princip ser likadan ut. Förutom avsaknad av skivbromsar är din cykel i princip lika bra som valfri ny hybrid med 3x drivlina :) förutsatt att din cykel är i rätt storlek och passar dig. De nya hybriderna väger säkert ungefär lika mycket också, det framgår inte vad Cannondale Quick och Specialized Sirrus med 3x drivlina väger, men jag gissar på 12-13 kg. Det blir aldrig roligt.

    Jag kan bara inte rekommendera någon att köpa en ny cykel med usel 3x drivlina år 2019, det är för dåligt helt enkelt. Jmf med 3x hybrider anser jag fortfarande att denna Superfly är en mycket bättre och roligare cykel https://happyride.se och jag skulle testa att pruta ner den till 5 K. Men den är förstås 40 mil bort.

    En hybrid med 2x drivlina är ok, med Tiagra 4700-grupp t.ex., men ännu bättre en hybrid med Sram Apex 1x drivlina och 11-42T kassett. Så att man får bättre funktion och lägre vikt på cykeln. Dessutom har de finare cyklarna ofta betydligt bättre och (½ kg) lättare hjul och däck i bättre gummi. När man väl hittat en vettig hybrid (utrustning) får man kolla att ramens mått/vinklar funkar, vilket inte alltid är säkert.

    Jag får ta och leta lite alternativ helt enkelt... :)


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 19:22
    Min Giant väger fan en del alltså! Inte så lättrampad. :P Alla cyklar jag känt på hittills har varit mycket lättare att bära. Men hur som helst. Jag är sugen på något nytt, få tillbaka lite känsla! Har ju liksom aldrig haft en ny cykel i princip, om man itne räknar med yngre tonåren förstås. :D

    Men fan det är svårt det här, känns som att det aldrig kommer bli någon ny cykel. :P Jag blir för osäker! Och jag har ju inte en oändlig budget, och då har ändå budgeten gått upp ett par tusen sen jag skrev den där tråden. :P


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 19:54
    Satan vad den här såg go ut ändå: https://www.cykelkraft.se


    Sixten Fors skrev:
    Jag kollade upp den nyss. Utrustningen är ok med Tiagra 2x10 och en vikt på 10.1 kg men 13 K är dyrt för en Tiagra-cykel.

    Scott Metrix säljs även i ett lite enklare utförande på XXL för 8 K med Claris 2x8 och en vikt på 11,1 kg https://www.xxl.se

    Problemet med Scott Metrix är en totalt omöjlig ramgeometri. Cykeln är för kort, jag misstänker att man har tagit en överbliven bockstyre-ram och satt på ett rakt styre. Det funkar inte.
    Large/56 cm som skulle passa dig har 56 cm sadelrör.
    Men den har bara 385 mm reach och bara 992 mm hjulbas.
    Vid din längd 181 cm behöver du ca 512 mm avstånd till styret.
    Du skulle behöva 120-130 mm styrstam till den cykeln och det är inte ok.
    Hjulbasen gör att du kommer att sparka tårna i framdäcket hela tiden, det suger!

    Jämför Canyon Roadlite.
    Deras Large (som är rätt storlek, trust me!) har 55 cm sadelrör, 1041 mm hjulbas (+5 cm jmf med Scott) och 413 mm reach (+3 cm jmf med Scott) och till Roadlite kan du använda 90-100 mm styrstam, vilket är ok.

    Roadlite AL 6 väger 10,2 kg har Sora 2x9 och kostar 8100 + frakt
    https://www.canyon.com
    Roadlite AL 7 väger 10 kg har senaste R7000 2x11 gruppen och kostar 10800 kr + frakt
    https://www.canyon.com
    Båda cyklarna är bra köp, vansinnigt mycket bättre än Scott Metrix.
    Canyon har även rea på 2018 AL5 och AL6, men de är sämre köp, man får trots rea mindre för pengarna anser jag. Bättre att köpa 2019 års utföranden.

    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 20:26
    Ja satan så sugen jag blir på en Roadlite AL 6.0! Det skulle jag kunna få in i min budget faktiskt. 30mm däck dock, säkert ingen höjdare på grusvägar på landsbygden? :D Har du någon aning om vad jag kan sätta dit på dom fälgarna om jag vill ha något större?


    Sixten Fors skrev:
    2019 Roadlite AL 6 verkar ha en 20 mm bred fälg (inre bredd).
    Du kan i princip köra hur breda däck som helst på den fälgen, 50 mm MTB-däck funkar utmärkt.
    Begränsningen är vad som får plats i cykelns bakram och gaffel, på dotterns Roadlite som levererades med 28 mm däck kör jag cyclocross-däck som mäter 36 mm bredd (35 mm katalogbredd på däcket). Högupplöst bild: https://www.dropbox.com
    Vet inte exakt hur brett som får plats i cykeln, kanske 42 mm eller så.

    Här har du alternativ på fina däck från WTB, Schwalbe och Challenge i dimension 622x36 till 622x42 mm som passar Roadlite. https://www.bike24.com


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 20:56
    Spännande! Kolfiberram också, vad säger du om det? För- och nackdelar? Sorry att jag bombarderar dig med frågor, men jag är en otroligt osäker och orolig person. :P

    Storlek "Large" också, jag har alltid gillat när cykeln nästan är liiite för stor, vet inte varför. Min Giant är ju 23 tum, alltså en 58cm, vilket egentligen är något för stort men jag gillar det. Jag ligger ju där på gränsen storleksmässigt. Vill verkligen inte att cykeln ska kännas liten när jag sitter på den. :D


    Sixten Fors skrev:
    Det där med kolfiberram förstod jag inte? Vilken cykel har kolfiberram menar du?
    2019 Roadlite 6 har alram men CF-gaffel.
    (jag har 4 cyklar med CF-ram, de är både lätta och hållbara, men lite dyrare)

    Storleken representerad av en bokstav säger väldigt lite. En ram i XS kan vara större (=längre) än en annan i cykel som kallas för XL. Man måste kolla varje cykelmodells specifika mått och vinklar, noggrant. Vilket jag gör. Jag har rätt bra koll på olika ramar, om du undrar :)

    Jag vet inte hur lång din 58 cm ram är, troligtvis inte speciellt lång eftersom den är gammal, cyklar från förr var typiskt höga men korta.

    Enligt "min" storlekstabell skall du med sina 181 cm ha ett rakt styre på 512 mm avstånd framför vevpartiet. Man adderar måttet reach (räckvidd) och längden på styrstammen och tillsammans skall det bli 512 mm. Hur långt (högt) sadelröret är spelar ingen roll i sammanhanget. I princip är det dock alltid bättre ju längre en cykel är i förhållande till längden på sadelröret. På en MTB får man då plats med en längre dropper-stolpe. På en lvg/hybrid har man kanske inte dropper men väl en vanlig stolpe, och ju längre utstick desto mer kommer stolpen att flexa vilket ger ökad komfort, vilket är bra.

    Normal sadelhöjd (centrum vevaxel till topp av sadeln, i linje med sadelrör) för din längd är 76 cm. Till https://www.canyon.com anser jag att Large är rätt storlek. Till XL skulle du använda 80 mm styrstam, vilket iofs inte är något problem. Men XL blir också högre fram (högre styrhuvud) vilket kanske blir för högt för din smak och önskad sittställning. Mät på din cykel: avstånd från centrum styre till golvet minus avstånd från vevcentrum till golvet så vet du hur högt styret sitter ovanför vevpartiet.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 22:20
    Hur tåligt är kolfiber jämfört med alu, menar jag? Jag har ju känt på ett par kolfiberramar nu i butikerna och jag tycker det känns så fragilt! Typ som att man skulle kunna ta sönder det bara man knackade lite lätt på det med en sten. :P

    Mätte sadelhöjd nu och typ 74cm, var inte jättenoga, men det är typ så högt jag kan ha det som det känns. :P Kommer en Large bli för stor för mig då? Står ju Sadelhöjd "746-846mm" på Large. Jag har kanske nåågot för korta ben för min längd? Haha

    Överrörets längd 58cm, men det kanske var väntat då cykeln var 23 tum? ;P


    Sixten Fors skrev:
    Large har 55 cm sadelrör. Lägsta sadelhöjd blir ca 65 cm. Är sadelstolpen för lång (för att kunna skjutas ner tillräckligt långt i sadelröret) sågar man av en bit av stolpen. Inget problem. Large är rätt storlek. För 10:e gången.

    En CF-ram kan vara hur svag eller stark som helst, det beror på hur den är dimensionerad.

    En 700 gram lvgracerram i CF är klenare än en 2200 gram downhillcykelram i CF.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-13 23:07
    Grymt! Nu har du gjort mig rejält peppad, blir nog att slå till på en Roadlite AL 6.0 i Large. På sikt köpa nya, något bredare däck bara. Mailade Canyon och frågade om vad maxbredd är på däck, så får vi se vad dom säger.

    Om du tycker Canyon är ett bra köp så litar jag helt på dig. :P Duger det åt din dotter så duger det åt mig, så att säga. :D

    Jag vet inte vad jag tänkte med CF-gaffeln, men det ska väl inte vara någon nackdel för mig. Jag tar det rätt lugnt på vägarna och är ju inte ute och kör i terrängen, det blir ju mycket asfalt och grusvägar på landsbygden som sagt. Det ska väl vilken cykel som helst klara av utan att falla isär.

    Tack för all hjälp Sixten. Väldigt uppskattat att få din input.


    Sixten Fors skrev:
    Roadlite 6 ger mycket cykel för pengarna. Den kommer att upplevas som lätt och snabb.

    Canyon kommer nog att svara "max 32 mm däck" eller något sådant dumt, skit i vad de säger. Du ser ju på min bild att bredare får plats. Ju mer du pratar med Canyon desto mer förvirrad blir du. Låt dem inte lura dig att köpa stl Medium! Dottern cyklade på herr XS från 153 cm längd, Canons storlekstabell säger XS 163-171 cm. Jag kan lova dig att den är svinliten för 171 cm cyklist.

    Roadlite levereras med 600 mm smalt styre och 100 mm lång styrstam. Jag har 720 mm bredd på min HT och 760 mm bredd på min FS. Jag skulle nog byta till ett styre med 680-720 mm bredd, kanske köpa 720 och kapa ner till önskad bredd när man testat. Finns från 150 kr men då väger det närmre 300 gram. Ett styre på drygt 200 gram kostar kanske från 300 kr. En kortare styrstam (80 mm?) kanske är önskvärt, kostar från 110 kr, en lättare stam 250 kr. Superenkelt att byta stam och styre. Man köper INTE delarna från Canyon :)
    Wiggle.se, Bike24.com etc är var var man handlar.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 00:09
    Har faktiskt inget emot lite kortare styre! 600mm som denna ligger på tror jag blir lagom faktiskt, testade ju en Specialized Crosstrail XL med styrbredd typ 660mm tror jag och tyckte den var något för bred tyckte jag, så 600 kan nog bli bra. ;) Men allt är ju en vanesak, ger man det ett par dagar så vänjer man sig vid rätt så mycket, så länge man inte får ont. :P

    Kommer inte prata med Canyon's support mer än nödvändigt då! Ställde bara den frågan, inget annat om min storlek eller sådär. ;)


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 09:35
    Såhär skrev dom angående däckbredd, vilket är förvånande:
    "Vi har bara testat med 31 mm men som alltid i dessa case är det att testa själv som gäller då olika märken och tillverkare skiljer sig i bredd. Det är framförallt bakdäcket där det kan bli tight mellan stagen bakom vevlagerhuset.”


    Sixten Fors skrev:
    Typiskt icke-svar, de har ingen koll och den som svarar på din fråga har aldrig sett cykeln i verkligheten :)


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 09:43
    Men hur resonerar du kring däckstorlek och grusunderlag? Finns det vettiga grusdäck på 30mm? Jag har ju aldrig haft så smala däck så vet ju inte alls vad som skulle kännas gångbart och inte.


    Sixten Fors skrev:
    Min Roadlite levererades med 28 mm däck som i verkligheten var 30 mm breda och 30 mm höga. Här är foton från de tre ställen i baktriangeln som är "kritiska" map. utrymme:
    Kedjestag/vevlagerhylsa: https://www.dropbox.com
    Mellan sadelstagen: https://www.dropbox.com
    Mot sadelröret: https://www.dropbox.com

    Som du ser är det gott om plats för däck betydligt bredare än 30 mm. Jag kör som sagt 36 mm däck och det är fortfarande rätt gott om plats. Jag skulle säga max 42 mm i min cykel, utan risk för att det tar i någonstans även med lite skit på däcken.

    Det finns ingen anledning att välja 30 mm däck för grusväg, bredare ger bättre komfort och mindre risk för punka, samt att bredare rullar lättare. Med bredare däck följer lägre däcktryck, vilket är bra. Mitt tips är att montera av däcken direkt när cykeln är ny och lägga ut säljes-annons på Happy Köp & Sälj. Du får bra betalt för helt nya däck, så fort du använt dem 1 meter på vägen sjunker värdet med 100 kr/st.

    Mät däckens verkliga bredd med skjutmått när du väl fått cykeln. Uppskatta hur många mm extra bredd och höjd som får plats i din baktriangel och framgaffel. Beställ nya däck som du vet kommer att funka baserat på Dina mätningar.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 10:07
    Alright! Fan, är det inte märkligt att dom inte har testat fler däck än så på cyklarna? Känns ju som rätt viktig kunskap att ha för jag lär väl inte vara den enda i världen som undrat. :D Sen visst, allt beror ju på däcktyp osv men ändå, lite mer info hade jag hoppats på från dom. :P
    Ser att du kör Continentaldäck på typ alla cyklarna, är det favoritmärket?


    Sixten Fors skrev:
    Jag kör mer Schwalbe än Continental, även om det råkar vara Conti på just de bilderna, flera av cyklarna rullar just nu på andra däck än på bild. Gillar typiskt Schwalbe bättre, de har även bredare sortiment än Conti. Finns även bra däck från Maxxis, WTB och flera andra tillverkare. Precis som med cyklar så har alla däcktillverkar allt från skräpdäck 100 kr/st till premiumdäck 700 kr/st. Det gäller att välja rätt modell/konstruktion/gummiblandning/mönster/dimension, inte rätt tillverkare.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 17:17
    Fick ytterligare ett svar:
    "Hej, Ja kan bara instämma med min kollega, det är testa sig fram som gäller, men ett CX däck 33mm ska fungera på den modellen."

    Bra att alla är eniga i sina svar! ;)


    Sixten Fors skrev:
    De har verkligen stenkoll... ;)


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-14 23:23
    Fan vad mycket dåliga reviews Canyon har fått på Trustpilot! Jävla skit att jag råkade gå in där och läsa. :P


    Sixten Fors skrev:
    Jag beställde min cykel on-line en lördag, på onsdag 4 dagar senare stod cykeln utanför dörren. Jag har inte pratat med Canyon sedan dess.

    Det är många på Happy som väntat många månader på sina cyklar, speciellt nya och heta modeller som har efterfrågats i stor volym. Till viss del beroende på leveranstid på komponenter från underleverantörer som Shimano etc. men i många fall inom Canyons kontroll. De har absolut varit dåliga på att kommunicera med de som väntar och väntar på sin cykel. Uselt.

    De har också haft problem med spruckna ramar/kedjestag på både AL och CF cyklar. Främst mtb-modellerna Spectral och Nerve, men även andra modeller. Jag har inte hört/sett problem med Roadlite. Ibland har dessa garantiärenden hanterats bra, ibland dåligt.

    Det finns många nöjda Canyon-ägare på Happy, men samtidigt en hel del missnöjda och de brukar vara de som hörs mest.

    Är Canon ett bra ftg? Inte jätte. Men de är inte ensamma om att vara halvdåliga.

    Santa Cruz är nog 100 ggr bättre men de är också bra på att ta betalt för sina cyklar med livstidsgaranti på alla ramar och egna kolfiberhjul. Även livstids fritt utbyte av alla lager i länkage i baksving/fjädring på deras FS cyklar. Bara att maila så kommer nya lager på posten. Kanon!

    Jag hade inte köpt en Canyoncykel för 35 K. För stor risk för "driftstörningar". Jag betalar utan tvekan 50 K för en Santa Cruz istället.

    Risk/nersida med att köpa en Roadlite för 8 K? Ramen representanter kanske 3 K värde i hela affären. Worst case är att ramen går av och ingen garanti (de lovar 5 år). Fördelen är att Roadlite än 3 K billigare att köpa än motsvarande cykel från annat märke. Det går alltså jämt ut. Funkar allt har man sparat 3 K. Går det åt skogen blev det ingen besparing. En "risk" som jag var beredd att ta när jag köpte min Roadlite.


    Från: jingleyschmidt Datum: 2019-03-15 01:04
    Ah, det är väl kanske en risk man tar med de flesta cyklar i dessa prisklasser. Jag som nojjar ur som vanligt. :D

    Låter läskigt att ramen ska gå av! Death trap? Haha
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 16:52 av Sixten Fors.

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    jingleyschmidt
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Lingon
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Ingen orkar läsa det där, så ta det chill! ;)
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Sixten Fors
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Det är censurerat. Läs så ser du.

    Hur många gånger behöver du svar på samma fråga ang bredd av däck? Fem? Femton?
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    jingleyschmidt
    Sixten Fors skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Det är censurerat. Läs så ser du.

    Hur många gånger behöver du svar på samma fråga ang bredd av däck? Fem? Femton?

    20!
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Bengt-re
    jingleyschmidt skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Det är censurerat. Läs så ser du.

    Hur många gånger behöver du svar på samma fråga ang bredd av däck? Fem? Femton?

    20!

    Seså. Köp nu en cykel och cykla bort lite däcksångest!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Salabaladala
    Ja det går, fast ska du köra mycket grus så vill du ha bredare. Skönare och snabbare och bättre grepp. Kolla på bilden som Sixten la upp så ser du med dina egna ögon att det går i åtminstone 36mm.
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Lillarcor
    Nej herregud den där cykeln kommer du absolut inte kunna använda på dina vägar! Köp en MTB!!!!
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Sixten Fors
    Salabaladala skrev:
    Ja det går, fast ska du köra mycket grus så vill du ha bredare. Skönare och snabbare och bättre grepp. Kolla på bilden som Sixten la upp så ser du med dina egna ögon att det går i åtminstone 36mm.

    Lillarcor skrev:
    Nej herregud den där cykeln kommer du absolut inte kunna använda på dina vägar! Köp en MTB!!!!

    Trycker på repeatknappen: Kanske en Superfly 6 https://happyride.se och https://happyride.se
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Pfaff
    Bengt-re skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Det är censurerat. Läs så ser du.

    Hur många gånger behöver du svar på samma fråga ang bredd av däck? Fem? Femton?

    20!

    Seså. Köp nu en cykel och cykla bort lite däcksångest!

    Enligt min ringa erfarenhet slits däck om man kör på dom. Blev det fel första gång borde man kunna lära sig av misstaget och köpa nåt annat när det bli dags.
    Eller har jag fel nu igen?

    -------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    Bengt-re
    Pfaff skrev:
    Bengt-re skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Fint att du hänger ut mina privta meddelanden såhär i offentligheten. :P Inte alls pinsamt!
    Det är censurerat. Läs så ser du.

    Hur många gånger behöver du svar på samma fråga ang bredd av däck? Fem? Femton?

    20!

    Seså. Köp nu en cykel och cykla bort lite däcksångest!

    Enligt min ringa erfarenhet slits däck om man kör på dom. Blev det fel första gång borde man kunna lära sig av misstaget och köpa nåt annat när det bli dags.
    Eller har jag fel nu igen?

    Nej. Det är det braiga med att däck inte håller jättelänge.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    NickPick
    Vad tar Sixten i arvode? 😁 Bättre hjälp på dylik cykel är det svårt att få. Ren välgörenhet.

    Åldern på ts är irrelevant, men den känns rätt låg?
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

    Av:
    jingleyschmidt
    NickPick skrev:
    Vad tar Sixten i arvode? 😁 Bättre hjälp på dylik cykel är det svårt att få. Ren välgörenhet.

    Åldern på ts är irrelevant, men den känns rätt låg?

    Vad baserar du det på? Tillhör det ungdomen att vara osäker inför ett köp? Och vad vill du ha sagt?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ