• Har ni något mål med er cykling?

Av:
    Supersonic
    Det här med cykling är ju väldigt kul. Men kan också vara slitsamt.
    Jag slits mellan att vilja uppnå någon prestation med cyklingen och viljan att strunta i det där och bara cykla för att det är kul. En slags evig kamp mellan att ha motivation att köra de där extra träningspassen, de tuffa som inte är kul men krävs för prestation. Har under vintern haft träningsprogram från Aktivitus men har inte haft riktig motivation. Mitt dilemma är att jag egentligen inte vill något, har inget riktigt mål, absolut inget definierat som driver mig.

Den andra delen av mig vill strunta i det där med prestation och ta i och kämpa. Bara cykla det som faller i smaken för dagen. Ta det lugnt om det passar och köra hårt på det sätt jag vill om jag vill.

Har så svårt att definiera ett mål som driver mig att träna. Det är absolut skönt att vara vältränad, men jag vet inte vad jag ska ha förmågan till när jag inte har något mål att använda den till, och därför inte pallar att lägga ner det där som behövs för att bygga prestationsförmågan.

Hur tänker ni andra kring vilka mål som driver er i cyklingen?

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 21:20 av Supersonic.

• Re: Har ni något mål med er cykling?

Av:
    geologen
    Bättre siffror. Men också att jag vill vara i bra form. Efter några år av kraftigt minskad träningsmängd har min kondition försämrats avsevärt, och det trivs jag inte med. Dessutom är en hög träningsvolym, för mig, ett bra sätt att minska och hålla vikt.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    I början brukar målet vara att ta sej ifrån hemmet. I slutet brukar det vara att ta sej hem.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Glenn Dahl
    SM guld och kunna trycka i sig god mat utan att bli allt för tjock!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 21:29 av Glenn Dahl.

Av:
    Konsensus
    Slå polaren i motionsloppen. Det är en jäkla sporre att träna smartare med minimal tid per säsong. En bieffekt blir ständig förbättring med kondition och teknik.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    Bengt-re
    Att ha roligt, må bra, inte komma sist, köra 10000km per år, få ett litet tygmärke från rapha när man cyklar 500km i mellandagarna, en och annan brevetmedalj, slå några danskar i zwiftrace.

Typ så?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Valhalla_
    Mitt mål är att ha kul.

Av:
    Pfaff
    El camino amigo, el camino y nada mas.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Sambal Oelek
    Cyklar för att det är kul. Gillar att utforska omgivningen, njuta av naturen. Äventyr. Brukar inte bry mig så mycket om prestationer.
    Samt för att ta sig fram, använder nästan aldrig bilen längre. Grymt skönt att slippa all biltrafik.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    GoranS
    Verkar drygt att försöka plåga sig om man inte har något uttalat mål med det. Åtminstone om man inte tillhör det där släktet som tycker blodsmak och svimningskänslor är det som sätter piff på livet.

Skulle genomförande av något hyggligt tufft lopp kunna vara något eller är det mer så att du triggas av en tävlingssituation? Kanske testa och sätta upp något tävlingsmål eller rikta in sig på något lopp i stil med Tour de Mont Blanc? (Har ingen aning om vilken nivå du är på, men du förstår säkert tanken).

Av:
    Raggamuffin
    Supersonic skrev:
    Har under vintern haft träningsprogram från Aktivitus men har inte haft riktig motivation.

Ingen tävling eller serie du siktar på?
    Då hade jag inte heller orkat hålla motivationen uppe, måste ha ett mål. Lyckas knappt ändå.

// Muffin

Av:
    ceel
    Komma framåt

Av:
    ForesterGuy
    Mål? Jag vet oftast inte vart jag ska när jag ger mej ut, med undantag för arbetspendling. 😆

Av:
    Örjan Lax
    Jag har bara mellanmål när jag cyklar. Typ kladdkaka och kaffe. :)

Av:
    GoranS
    Örjan Lax skrev:
    Om du har mellanmål så får du väl köra med mellanmjölk till kladdkakan i alla fall. Någon ordning på torpet ska det vara!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-15 22:02 av GoranS.

Av:
    Örjan Lax
    Haha!

Av:
    NickPick
    Nja, mest för att det är kul faktiskt.

Av:
    Johan A
    Det är ju kul att köpa saker.

Av:
    Sambal Oelek
    Örjan Lax skrev:
    det duger lika bra som delmål

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    fedde
    Att komma hem.

/Fedde

"jag tänker, alltså cyklar jag"

Av:
    Luthman Photography
    Inte bli tjock.

Av:
    emilh
    Mål? Låter som ett slut - inget att sikta på.

Av:
    AndersMartin
    Mål ja...

Först o främst så är det att ha kul på cykeln.
    Även att hålla igång kroppen, man blir ju inte yngre..

Det är också kul att prova lite lopp ex CV, med målsättning att klara hela och att inte heller komma sist.

Av:
    Roos
    KOM! Många KOM!

Av:
    ForesterGuy
    Sambal Oelek skrev:
    Örjan Lax skrev:
    det duger lika bra som delmål

Dalmål?

Av:
    K
    För min del planerar jag alltid in fyra fem lopp till säsongen, då är jag motiverad hela vintern att nöta.

Sen är resultatet sekundärt, men jag tävlar mot mig själv och föregående års tid på samma tävling som sporre.

Det viktigaste resultatet är att jag rensar huvudet när jag tränar, sover bättre efteråt och har mer energi under dagarna.

Av:
    Aron
    Vänd på frågan. Måste du ha ytterligare ett nyckeltal att hänga upp livet på? Räcker det inte med sånt på jobbet?

Jag drar mig till minnes en gammal tråd där någon frågade hur man blir en bättre cyklist. Alla svar handlade om olika träningsprogram, material och dieter. Samtliga förslag handlade om hur man blir en snabbare cyklist, men ingen besvarade grundfrågan - hur man blir en bättre cyklist.

För helt krasst så går det inte att sätta mätbara mål på de viktigaste sakerna i livet. Vänskap, kärlek, ett barns glittrande ögon. Hur sätter du tex en siffra på den där fantastiska känslan av flow, när ditt sinne är ett med din kropp?

Varför är inte följande gott nog? "Det här med cykling är ju väldigt kul. [...] Den andra delen av mig vill strunta i det där med prestation och ta i och kämpa. Bara cykla det som faller i smaken för dagen."

Du har antagligen själv besvarat din fråga. För om du inte har något behov av att bevisa något - så är att se bra ut naken och att ha roligt faktiskt ett utmärkt mål - och mer än de flesta människor lyckas uppnå.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Bamsebjörn
    Mål: Köra två ”riktiga” cykelpass i veckan förutom min 5km pendling till jobbet. Försöka få livspusslet att gå ihop. Bättre tid på Lidaloop än förra året.

Av:
    geologen
    Aron skrev:
    Vänd på frågan. Måste du ha ytterligare ett nyckeltal att hänga upp livet på? Räcker det inte med sånt på jobbet?

Jag drar mig till minnes en gammal tråd där någon frågade hur man blir en bättre cyklist. Alla svar handlade om olika träningsprogram, material och dieter. Samtliga förslag handlade om hur man blir en snabbare cyklist, men ingen besvarade grundfrågan - hur man blir en bättre cyklist.

För helt krasst så går det inte att sätta mätbara mål på de viktigaste sakerna i livet. Vänskap, kärlek, ett barns glittrande ögon. Hur sätter du tex en siffra på den där fantastiska känslan av flow, när ditt sinne är ett med din kropp?

Varför är inte följande gott nog? "Det här med cykling är ju väldigt kul. [...] Den andra delen av mig vill strunta i det där med prestation och ta i och kämpa. Bara cykla det som faller i smaken för dagen."

Du har antagligen själv besvarat din fråga. För om du inte har något behov av att bevisa något - så är att se bra ut naken och att ha roligt faktiskt ett utmärkt mål - och mer än de flesta människor lyckas uppnå.

Det är inte säkert att det är så kul för alla. Jag tycker om cykling när det är sommar, varmt, mild bris och lite lätt mulet. Eller i lite sämre förhållanden om jag har trevligt sällskap. Dvs högst några procent av alla årets rundor. Alla andra rundor och alla intervallpass tycker jag illa om. Ibland verkligen hatar jag dem! Men jag tränar för min hälsa och för att bli bättre.

Vänskap, kärlek, barns glittrande ögon är inte saker jag likställer med cykling...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Berk
    geologen skrev:
    Aron skrev:

Det är inte säkert att det är så kul för alla. Jag tycker om cykling när det är sommar, varmt, mild bris och lite lätt mulet. Eller i lite sämre förhållanden om jag har trevligt sällskap. Dvs högst några procent av alla årets rundor. Alla andra rundor och alla intervallpass tycker jag illa om. Ibland verkligen hatar jag dem! Men jag tränar för min hälsa och för att bli bättre.

Vänskap, kärlek, barns glittrande ögon är inte saker jag likställer med cykling...

Eller ännu bättre: barns glittrande ögon när man cyklar med barn!

Av:
    matt1as
    L'eroica

Av:
    Gano
    Det är de små sakerna. Jag har liksom inga mål alls.
    -Cykla om elcyklar i uppförsbackar utan att göra en min.
    -Lura någon som hakar på, sakta ner och ladda batterierna, sedan mosa på för fullt i en seg uppförsbacke, utan att göra en min.
    -Äta en banan på en övergiven järnvägsstation längs Klarälvsbanan.
    -Klara att hålla 30 i det där sega långa motlutet på 11.e försöket.
    -Köra om en hel grupp med cyklister som tränar.
    -Komma upp i 55.
    -Åka ut och tömma huvudet på bekymmer.
    -Köpa grejor på nätet och inbilla sig att man blev snabbare.
    -Köpa grejor på nätet för halva priset och sedan blev man snabbare....
    -Köra ikapp den där ultrastajlade killen på den svindyra Bianchin. Och han på De Rosan också förresten.
    -Komma över 33 i snitt på 80 km.

Och så där fortsätter det.....

Av:
    geologen
    Berk skrev:

Ja. Tyvärr har jag inga barn.

Av:
    ForesterGuy
    geologen skrev:
    Berk skrev:

...vad du vet.

Av:
    geologen
    ForesterGuy skrev:
    geologen skrev:
    Berk skrev:

...vad du vet.

Haha, jag är hundra procent säker.

Av:
    Salabaladala
    Snyggare, snabbare, starkare... eller nåt sånt. Har också tappat intresset för det där med seriösa mål med åren. Håller inte koll så mycket på Strava och sånt längre, orkar inte stressa över siffror. Kör hårdare och planerade pass ibland, ibland åker jag och upptäcker nya saker och tittar på naturen bara för nöjets skull. Ibland lite pendling ner till byn. Militärlik disciplin lämnar jag till proffsen och till gubbar med ålderskris. Tror det är bättre för både kropp och själ i det långa loppet att försöka bejaka nöjet och glädjen man finner i sporten.

Av:
    geologen
    Mitt problem är att om jag inte tar tag i mig själv, så sitter jag framför datorn hela min lediga tid. Det finns inget som ger mig mer nöje och glädje, utöver att umgås med släkt och vänner (men det har de ju inte tid med alltid, så klart). Så träning är alltid tvång och måsten för mig, men jag tvingar mig till det för att må bra, och må bättre. Så bejaka nöje och glädje innebär noll träning för min del. Inte bra!

Av:
    Murdock
    Jag vill vara som svärfar och spela tennis efter en höftoperation vid 78 års ålder - ta sig 47 mil enkel tur för att träffa oss och leka på golvet med barnbarnen.

Jag vill inte vara som min far - en hopplös soffpotatis som knappt kommer upp ur soffan efter en höftoperation vid 77 års ålder och inte orkar umgås med barnbarnen efter att ha genomlidit 8 mils resa. (Jag är inte alls bitter).

Cykling är oerhört mkt roligare än att traggla på gymmet och så får man nörda ner sig lite i teknik. Jag vill vara en aktiv pensionär om en sisådär 20 år.

Vättern runt 2020 och kanske cykelvasan på gravelbike som ett kvitto på att man är cyklist.

Av:
    Samplingserendipity
    Att ha kul,och att kroppen inte ska säcka ihop vid 50 =p

Av:
    mklmtb
    Gano skrev:
    Det är de små sakerna. Jag har liksom inga mål alls.
    -Cykla om elcyklar i uppförsbackar utan att göra en min.
    -Lura någon som hakar på, sakta ner och ladda batterierna, sedan mosa på för fullt i en seg uppförsbacke, utan att göra en min.
    -Äta en banan på en övergiven järnvägsstation längs Klarälvsbanan.
    -Klara att hålla 30 i det där sega långa motlutet på 11.e försöket.
    -Köra om en hel grupp med cyklister som tränar.
    -Komma upp i 55.
    -Åka ut och tömma huvudet på bekymmer.
    -Köpa grejor på nätet och inbilla sig att man blev snabbare.
    -Köpa grejor på nätet för halva priset och sedan blev man snabbare....
    -Köra ikapp den där ultrastajlade killen på den svindyra Bianchin. Och han på De Rosan också förresten.
    -Komma över 33 i snitt på 80 km.

Och så där fortsätter det.....

+1 - känner igen mig i vartenda ord hehe.. kan lägga till att förbättra mig i 3 loppen jag cyklar varje säsong, samt att jaga strava segment

Av:
    Bama
    Jag gillar inte att cykla.

Jag cyklar främst för att bli bättre och vinna (eller hjälpa en lagkompis att vinna). Nu är jag ganska talanglös och började sent så så mycket vinnande har det inte blivit men jag försöker.

Att hjälpa till och dra så hårt och länge man orkar i ett och annat motionslopp kan vara roligt om det är fint väder.

Jag gillar också att se nya saker och då hjälper cykeln till att komma ut på nya vägar utan bil. Nu räcker inte dagsturer längre så jag har fått skaffa sovsäck mm.

April, maj samt en gång i juni kommer jag tävla.
    Juni,juli och halva augusti kommer ägnas åt helg- och semesterturer på nya vägar.
    Säsongen avslutas med tävlingar i augusti och september.

Av:
    Luthman Photography
    Aron skrev:

Du vet att man kan mäta glans va? Dvs glittrande ögon.

Det verkar som om skogscyklister i större utsträckning cyklar för att det är roligt och lvg-cyklister för att plåga sig.

Av:
    1888
    Jag tog bort alla mål för ca 3 år sedan och skulle bara cykla.
    Det sket sej rejält.
    Utan "tvånget" att prestera blev resultatet långsamma korta rundor,
    blev längre o längre tid mellan rundorna och vips så va det enda jag
    tränade rodel i soffan under 2 år.
    Nu har jag försökt att ta mej i kragen och kört en del trainer o några
    rundor utomhus, dels för att kunna knäppa brallorna o dels pga doktorns "order"
    blodtrycket har blivit för högt.
    Så nu har jag satt upp 2 mål för iår:
    att cykla uppför en backe i min närhet som är ca 500 m lång och lutning på 11%
    samt att köra en längre runda än jag gjort förut.

Av:
    h.g.j
    Jag kommit fram till att mina turer jag väl gör fungerar bäst då jag gör dom till ett litet äventyr, med ett syfte för trippen... Cykla till A, utforska vägen som går in vid B, osv... Trampar jag bara på måfå har jag för lätt att tycka att det bara blev tungt och drygt och vända hemåt.

Av:
    Bonzo
    Att kunna hålla jämna steg med EST under en hel runda, utan att vare sig kräkas av utmattning eller bryta några ben i kroppen.

Jag är dock plågsamt övertygad om att det aldrig kommer hända, så ett mer realistiskt mål är att kunna cykla till jobbet utan att bli genomsvettig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ