• Re: Har ni något mål med er cykling?

Av:
    Yonna
    1aMeaslyAromaticDragonfly-max-1mb.gif

Born to ride!

Stackars ni som behöver ett mål ;)

1giphy.gif

Av:
    Skogling
    Jag har inget specifikt mål. Att ha kul och må bra.

Terapi.

Av:
    Berk
    Vet inte om det är mål men:
    - kombination av att vara ute i naturen och få en bra träning, senaste framförallt på lvg
    - att ha det roligt på tekniska stigar
    - som sagt förut: att se mina 5-årigas glittrande ögon när jag frågar vilken stigar vi ska cykla i Hellas och han svarar Corona eller A-trail

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Att överleva träningspasset.

Av:
    Stream
    Jag vill känna stoke.

Av:
    glitch
    Stream skrev:
    Jag vill känna stake.

Amen broder!

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Börne
    Komma ut i naturen, ha kul & på köpet får man lite bättre kondis!

Av:
    Fältprästen
    Anmälde mig till "Två raksträckor" (VR) för ett antal år sedan, då var det lättare att hitta motivationen för att träna.
    En hägrande semester i alperna är också ett bra motiv för att träna, för där vill man inte cykla otränad.
    Att bara utforska landskapet i omgivningen är också kul. Cyklar man på en stig eller väg finns alltid en massa sidospår att utforska. Många gånger leder de inte någonstans, men man vet aldrig. Många platser på hemmaplan man aldrig varit på innan.
    Det finns en stig på hemmaplan som jag aldrig lyckats cykla hela vägen utan att stätta ner fötterna ett antal gånger, det antalet vill jag kunna reducera.
    Att cykla en sträcka för att hålla en viss tid eller fart lockar inte mig, det får bli som det blir helt enkelt.
    Att hålla sig i någon typ av form (och då räknar jag inte in rund) tror jag är bra i längden, cykling är ju bara ett sätt att uppnå det, men det är nog det roligaste jag stött på hittills om man samtidigt vill vara ute.

Jag glömde ju att det skulle vara trevligt att någon gång genomföra en längre tur (läs veckor) någonstans i världen. Frågan är om det någonsin blir av bara.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 10:06 av Fältprästen.

Av:
    NickeB
    Du får hänga på mig när skogen tinar upp. Är ute på en resa där prestationen ska dämpas och det roliga och härliga med cyklingen ska få större plats. (Igen...)
    Det kommer att bli mycket myscykling på stigarna runt vår stad i år 🐌
    Med lite tur kanske man hittar några nya.....

Av:
    CEHG
    1. Göra småutflykter - "se världen" i det nära.
    2. Känslan av enkelheten, kombinationen av mekanik och biologi i harmoni.
    3. För att provocera någon kanske så beror min cykelglädje till stor del på att jag kör enväxlat. Så många newtonmeter som möjligt ska ner i backen. Om jag skulle vilja optimera något är det inte min prestation utan kraftöverföringens verkningsgrad.

Av:
    GoranS
    CEHG skrev:
    3. För att provocera någon kanske så beror min cykelglädje till stor del på att jag kör enväxlat. Så många newtonmeter som möjligt ska ner i backen. Om jag skulle vilja optimera något är det inte min prestation utan kraftöverföringens verkningsgrad.
    Borde inte höghjuling i så fall vara vägen att gå? Eliminerar i alla fall effektivt alla förluster i kedjan.

Av:
    Makten
    geologen skrev:
    Mitt problem är att om jag inte tar tag i mig själv, så sitter jag framför datorn hela min lediga tid. Det finns inget som ger mig mer nöje och glädje, utöver att umgås med släkt och vänner (men det har de ju inte tid med alltid, så klart). Så träning är alltid tvång och måsten för mig, men jag tvingar mig till det för att må bra, och må bättre. Så bejaka nöje och glädje innebär noll träning för min del. Inte bra!

Det där låter ungefär som jag, eller kanske snarare som jag var för nåt år sen. Jag avskyr "träning" och skulle aldrig ens komma på tanken att röra på mig för sakens skull. Det är en ren bonus och en stor sådan eftersom man mycket riktigt mår bättre.

Hur gick det; skulle inte du börja cykla i skogen? Det kunde vara lösningen nämligen. Just nu har jag pajjat handen men annars har jag försökt hoja minst tre dagar i veckan och då alltid med sällskap. Även i jordens skitväder är det alltid roligare än att inte cykla:-) Det må krävas att man tvingar sig att sticka ut, men har man väl gjort det så ångrar man sig i princip aldrig.

Jag har inga direkta mål annat än en halvt medveten strävan om att bli bättre på att cykla. Ju bättre teknik, desto mindre ansträngning. Och då kan man cykla längre och fortare med samma insats:-) Det är en helt fantastisk känsla att lyckas ta sig förbi ett knepigt hinder som man kanske inte ens vågade försöka för ett år sen. Man behöver inte ens öva. Utveckling sker även om man bara nöter på och tar det som det kommer.

Förut kollade jag alltid mina Strava-tider, men nu loggar jag mest i onödan. "Resultatet" är rätt ointressant. Man ser ändå inte hur roligt man hade och ingen annan jävel bryr sig om vilken tid man har på en sträcka. Snabbast kommer man heller aldrig bli om man cyklar på ett välbefolkat ställe och/eller inte tränar som en dåre. Inget för mig. Dessutom är jag för gammal (och feg).

Av:
    geologen
    Makten skrev:
    Hur gick det; skulle inte du börja cykla i skogen?

Nej, jag är alldeles för rädd och feg för det. Jag kan sträcka mig till grusvägsrally, men jag mer eller mindre leder cykeln så fort det blir halvbrant utför. Och är underlaget slirigt blir det också snigelfart. Så nej, det innebär bara oro och rädsla. Asfalt är min grej.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Makten
    geologen skrev:
    Makten skrev:

Nej, jag är alldeles för rädd och feg för det. Jag kan sträcka mig till grusvägsrally, men jag mer eller mindre leder cykeln så fort det blir halvbrant utför. Och är underlaget slirigt blir det också snigelfart. Så nej, det innebär bara oro och rädsla.

Ungefär så tyckte jag också. Sänkstolpe, plattformspedaler och vettiga däck är ett strålande sätt att ta bort väldigt mycket av det läskiga. Samt att cykla med andra så man slipper brottas med sitt självförtroende på egen hand:-)

skrev:
    Asfalt är min grej.

Fast det verkar du ju inte gilla nåt vidare heller.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 11:32 av Makten.

Av:
    Berk
    geologen skrev:
    Makten skrev:

Nej, jag är alldeles för rädd och feg för det. Jag kan sträcka mig till grusvägsrally, men jag mer eller mindre leder cykeln så fort det blir halvbrant utför. Och är underlaget slirigt blir det också snigelfart. Så nej, det innebär bara oro och rädsla. Asfalt är min grej.

Jag är också feg och (mycket) langsamare än de flesta i Hellasgården, men det är jätteroligt!

Av:
    TS975
    Jag tycker det är magiskt kul att cykla i skogen. Som bäst är det när man är inne i ett "flow" och man bara glider över alla stenar och rötter. En uppförsbacke kan få göra en trött för stunden, men kroppen ska ha "glömt" uppförsbacken strax efter den tog slut. Jag vill inte att utmattning ska förstöra mitt flow, så för bästa upplevelse behöver jag vara i bra form.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 12:08 av TS975.

Av:
    CEHG
    GoranS skrev:
    CEHG skrev:
    Borde inte höghjuling i så fall vara vägen att gå? Eliminerar i alla fall effektivt alla förluster i kedjan.

Haha, bra idé!

Av:
    Stream
    Det är frihetskänslan man vill åt. Bli ett med elementen.

Av:
    Raggamuffin
    Fem menar du? :)

// Muffin

Av:
    fhloston
    Jag cyklar för att må bra.

Jag cyklar mountainbike för att det är kul
    Jag cyklar landsväg för att det är skönt, på det där meditativa sättet.

Jag försöker att bli lite bättre hela tiden, men tävlar inte mot andra, egentligen, bara mot mig själv.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Primera
    TS975 skrev:
    Jag tycker det är magiskt kul att cykla i skogen. Som bäst är det när man är inne i ett "flow" och man bara glider över alla stenar och rötter. En uppförsbacke kan få göra en trött för stunden, men kroppen ska ha "glömt" uppförsbacken strax efter den tog slut. Jag vill inte att utmattning ska förstöra mitt flow, så för bästa upplevelse behöver jag vara i bra form.[/quote

/+1

Av:
    grondahl
    De senaste åren har ungefär 50% av cyklingen haft målet "komma till jobbet i tid" och 50% "hinna till förskolan innan den stänger". Ser fram emot när jag kommer börja ha tid för regelbundna turer i Hellas igen, stigcykling är sin egen belöning.

Av:
    såkket
    Cykling som motion är för mig mer ett komplement till löpningen så målet är väl snarast lite avlastning.
    Annars är cykling mest nöje och lalla runt lite på stigar helt kravlöst.

Av:
    Besv
    Håller inte för löpning, så fort jag ökar så får jag ont.

Köpte en mtb och kan nu köra kondition hur hårt som helst utan att kroppen tar stryk mer än att man får träningsvärk. Så just nu ligger motivationen i att man verkligen kan pressa sig och set är inte skador som säger ifrån utan träningsvärken och se förbättringar på segment plus det är betydligt roligare än löpning och innehåller mer moment.

Av:
    s
    Mellanmål

Av:
    dans
    Mitt uppsatta mål är att cykla 1000 mil per år. Det gör att jag kommer ut oftare än utan målet, även en ’dålig’ dag.
    Men när jag väl är ute och cyklar hittar jag en massa andra mål. Testar nya vägar, stannar på nya ställen, kollar på folk i omgivningen, klurar på sätt att hantera jobbig trafik etc. Och allt detta är den egentliga behållningen från rundan.
    Sen registrerar jag antal km...

Av:
    Totteman
    Ha kul :-)

Mitt mål är annars att få fler till Sveriges enda 24 h mtb-lopp.

Har ni missat den?

www.lida24h.se

Haha, törs ni eller är ni redan frälsta?

Ok då...mitt mål är att cykla ett 24 h lopp i år, till/från Norge i år, cykla Urban 7 Summits...samt lite annat

//Thomas

Av:
    JojjeM
    s skrev:
    Mellanmål

Amenguud! Kom in i matchen. Det där skämtet drogs ju redan tidigt på sidan 1 ;)

För egen del har jag inga direkta mål.

Förra året var det 500 meter på bakhjulet, sno Shrues KOM på getingstigen och inte komma sist på SBR36.

Alla tre sket sig jag la ner cyklingen och ägnar mig åt springning med forta skor istället.

/Johan
    ,

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    DarthVidar
    Mitt mål är att ha kul och komma ut och röra på mig! Sen att det även blir en del skruvande är helt klart en bonus!

Av:
    Eld
    Skogling skrev:
    Jag har inget specifikt mål. Att ha kul och må bra.

Terapi.

Jag har ett väldigt specifikt mål. Att ha kul och må bra.
    ...

och så försöker jag bli lite snabbare och gå ned lite i vikt . Tycker själv att jag är alltför långsam just nu.

De målen har räckt för att motivera mig att följa TrainerRoads träningsplaner sedan jag började med dem. Så är jag ju lite siffernörd också så sifferexcercisen i träningspassen passar mig bra.

Av:
    us930
    Intressant ämne detta, att få veta varför vi egentligen cyklar! Jag är för gammal för att bli bäst. Och förmodligen för lat också. Men av någon anledning så tycker jag helt enkelt om cyklar och att cykla, varför är egentligen lite oklart men jag blev fast igen i cyklismen efter en semester på Mallorca 2014. Efter att ha fått smaka på den fantastiska naturen och vägarna där så rullade det på, anmälde mig sedan till ett lopp där våren 2015 med målet att bara ta mig igenom, och det gick faktiskt bra! Det gav ju ännu mera mersmak och det började gå upp för mig vilken fantastisk träningsform och sysselsättning cykling är. Dessutom så är det för mig så att det blir roligare ju bättre och starkare man blir, när man börjar kunna hålla omkring 30km/h på en skaplig runda och klättra uppför lite längre och brantare backar så blir det avsevärt roligare än de där första rundorna när man kämpade för att kunna hålla 20km/h med blodsmak i munnen......
    Och för att försöka avsluta detta svar innan det blir oändligt så är det nog där kolan ligger för mig, att försöka hålla mig i så hyfsad form att det fortfarande känns så där kul som det kan vara och att njuta av det!

Mvh Ulf S.

Av:
    Aron
    geologen skrev:
    Det är inte säkert att det är så kul för alla. Jag tycker om cykling när det är sommar, varmt, mild bris och lite lätt mulet. Eller i lite sämre förhållanden om jag har trevligt sällskap. Dvs högst några procent av alla årets rundor. Alla andra rundor och alla intervallpass tycker jag illa om. Ibland verkligen hatar jag dem! Men jag tränar för min hälsa och för att bli bättre.

Följande fråga ställd i ren nyfikenhet och all välmening*:

Jag förstår att du prioriterar din hälsa, men varför vill du bli bättre i en sport som du bara uppskattar vid några procent av utövandet? Finns det ingen annan motionsform som skulle skänka dig mer glädje?

(*Disclaimern känns rätt töntig, men behövs tyvärr i en värld där för många människor glömt att det är ok att tycka olika.**)

För mig är förhållandet det omvända, om ens det. Jag har aldrig ångrat turerna i underkylt regn, heldagscyklingarna utan mat eller pendlingen i bitande motvind, snömodd och med hoppande kedja. Jag har varit rädd många gånger, men de enda gånger jag känt ett uns ånger över en cykeltur har varit när jag missat något viktigt i familjelivet eller behövt uppsöka sjukhus efteråt. Kanske är det därför jag har det här med att släppa resultatsiffrorna som en av mina käpphästar.

(**Disclaimer 1 var inte avsedd för Geologen utan för Happys lilla klick av haters.)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Salabaladala
    DarthVidar skrev:
    Mitt mål är att ha kul och komma ut och röra på mig! Sen att det även blir en del skruvande är helt klart en bonus!

Ja skruvandet är ju halva glädjen! Eller kanske 25% eller så.

Av:
    geologen
    Aron skrev:
    Jag förstår att du prioriterar din hälsa, men varför vill du bli bättre i en sport som du bara uppskattar vid några procent av utövandet? Finns det ingen annan motionsform som skulle skänka dig mer glädje?

Tyvärr inte. Cykling är en väldigt bekväm sport på så vis att man har kroppen stödd mot cykeln, så övervikt spelar mindre roll för komfort och skaderisk. Det går också att träna väldigt hårt eller väldigt länge utan egentlig skaderisk. Åtminstone under halva året ger fartvinden bra kylning. 3-4 timmar distans är inga problem, och om humör och väder är bra kan 5-6 timmar också funka.

Löpning, som väl är det som annars ligger närmast till hands, har mycket större risk för skador, särskilt med lite övervikt. Där är det dessutom så att risken ökar betydligt med intensitet och volym. Jag har svårt att springa mer än en dryg timme, även när jag är i toppform. Jag blir för trött i muskler och leder, och det är mentalt tröttande att aldrig kunna "frihjula" för att vila lite. Man måste röra benen hela tiden, oavbrutet. För min del har jag också bekymmer med kylningen. När det är varmare än ca 15-16 grader har jag stora problem att hålla temperaturen nere. Jag blir överhettad och mår dåligt, får värmehuvudvärk och värmeförhöjd puls. Är det 19-20 grader kan jag i princip inte alls löpträna - jag kokar redan i uppvärmningstempo. Trots minimalt med kläder på kroppen. Jag har till och med testat att springa endast iförd skor, strumpor, korta löparshorts och pulsband. Men även det blir för varmt. Å andra sidan funkar löpning, temperaturmässigt, bra på vintern. Förra året sprang jag en runda i några minusgrader, snö, en del vind och bara två lager på överkroppen och ett lager tunna lycralångbyxor på benen. Då var det visserligen ganska kallt om benen, men jag var ändå varm på överkroppen och huvudet hettade rejält. Samma klädselnivå är minimum för cykling i 12-13 plusgrader, så viss skillnad där!

Längdskidor skulle säkert funka som alternativ om det hade varit en stabil vinter en stor del av året. Men då får man nog bo i inre delar av Norrland. Har inte stått på skidor sen vintern 98/99.

Simning går fetbort eftersom jag tycker det är alldeles för kallt i vattnet. 30+ krävs för att jag ska må bra, men det är oftast 26-27 grader, vilket är iskallt. Tillgängligheten till simhallar är också starkt begränsad, eftersom simklubbar har reserverade tider och banor i stor utsträckning. Det är svårt att spontanträna och träna nära hemmet. Dessutom är det ohälsosamt att andas in den luften i stor omfattning, i synnerhet om man, som jag, har astma. Kloraminer är inte nyttiga.

Rodd funkar dåligt med min kropp. Kass rygg, axlar och handleder. Det är också en ren inomhusidrott, om man bortser från verklig rodd i roddbåtar, men då blir det mycket transporttid och mycket mer utrustning. Svårt att spontanträna.

Fler renodlade konditionsidrotter kommer jag inte på.

Cykling är helt enkelt det enda som funkar. Och det är ju konditionsträning jag avser då. Styrketräning är en helt annan träningstyp som är oberoende av konditionsträningen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Aron
    Låter som att du skulle tjäna på att försöka utveckla ett Stockholmssyndrom till cyklingen. ;) Om du inte kan hitta en sport som passar dig så skruva om skallen till att trivas med den sport som passar dig minst dåligt.

https://sv.wikipedia.org

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Valhalla_
    Utifrån denna tråd kan man generalisera lite (men detta gäller förstås inte alla):

De som kör lvg finner relativt lite nöje i det och de drivs mestadels av ett tjockt pannben.

De som kör mtb gillar det mycket och drivs mest av nöjet i utövandet.

En stilla fundering, vad skulle hända om man satte en mtb i händerna på en person som inte finner nöje i lvg cykling (jag kan förstå att man inte gillar att bara nöta asfalt, men det är jag det).
    Få lite mer delmål och instant gratification, t.ex klara den där svåra backen eller kunna köra fort som f-n i den där utförsslingan utan att dö. Mer skoj och adrenalin på träningarna men fortfarande pressandes med tjockt pannben och strava för att bli snabbare och prestera i tävlingar. Win win?

Av:
    Benet
    Jag cyklar mest för att det är kul och för att må bra. Huvudet klarnar av pendling och det gör mig bättre på att leda mina projekt. Känns skönt att inte belasta planeten med (så mycket) avgaser för att komma till jobbet. Mest lustfyllda är kanske drömmarna om nya cykelresor till varma bergtrakter. Motionslopp är kanon, socialt och motiverande. Och så, lyxtid är att skruva, modda och underhålla.

Av:
    Berk
    Många vill framförallt cycla i bra väder, men jag har haft bästa (cykel)upplevelserna i "dåligt" väder. Olika personer, olika preferenser (eller kanske är det för att jag är inte Svensk?). Några exempel:
    - "jaga" hjort i lite blötsnö på stigen Corona på en tidig lördagsmorgon i en tom Hellasgården
    - ser vädret, stigarna och vyerna ändra sej på en cykeltur i Jämtlandsfjällen med sol och oväder
    - cykla snabbt från stan till Ekerö i regnet för att möte upp med kompisar för en tur på Fjärings

Edit: en till:
    - vintertur i Hellasgården med 5-årigen som vill stanna vid varje pöl för att bryta isen
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-17 09:17 av Berk.

Av:
    s
    JojjeM skrev:
    s skrev:
    Mellanmål

Amenguud! Kom in i matchen. Det där skämtet drogs ju redan tidigt på sidan 1 ;)

...

Skämt? Nä nä, det är så det är. Bästa med cyklingen är att få äta ett mellanmål när man kommer hem.

Av:
    Bama
    Valhalla_ skrev:
    Utifrån denna tråd kan man generalisera lite (men detta gäller förstås inte alla):

De som kör lvg finner relativt lite nöje i det och de drivs mestadels av ett tjockt pannben.

En stilla fundering, vad skulle hända om man satte en mtb i händerna på en person som inte finner nöje i lvg cykling (jag kan förstå att man inte gillar att bara nöta asfalt, men det är jag det).
    Få lite mer delmål och instant gratification, t.ex klara den där svåra backen eller kunna köra fort som f-n i den där utförsslingan utan att dö. Mer skoj och adrenalin på träningarna men fortfarande pressandes med tjockt pannben och strava för att bli snabbare och prestera i tävlingar. Win win?
    Är inte det långloppscyklister?

Jag har aldrig suttit på en mtb men när folk tjatar på mig att jag ska köpa en så säger jag alltid att jag ska göra det när lat och trött. Då kan man rulla runt på "flowiga" stigar utan risken att bli avhängd eller vägga.

Av:
    Hasse#7
    Bama skrev:
    Valhalla_ skrev:

Är inte det långloppscyklister?

Jag har aldrig suttit på en mtb men när folk tjatar på mig att jag ska köpa en så säger jag alltid att jag ska göra det när lat och trött. Då kan man rulla runt på "flowiga" stigar utan risken att bli avhängd eller vägga.

Jag skulle nog säga att MTB är jobbigare om man skall prestera. Det är mycket ojämnare effektuttag än LVG. Men jag är ju inte så duktig på någondera. Det är i alla fall annorlunda.

Av:
    Kjell F
    1. Ha roligt.

2. Behålla hälsan.

3. Få kondition på köpet.

4. Slippa betala för SL-kortet, acceskortet.

5. Spara tid. Ofta går det betydligt fortare att ta cykeln än att åka kommunalt. Väldigt stor skillnad speciellt sommartid på sena kvällar.

4. Tillfälliga mål kan jag ha om jag rejsar mot någon som kör om mig om jag känner mig stark.
    Tillfälligt mål gäller även när jag blir omkörd av någon elcyklist om jag känner mig stark då är det väldigt roligt att kränka hen i en uppförsbacke det gör min dag.

5. Ha roligt igen...

Av:
    konscious
    220W skogscykling i varierad terräng 3h eller Lvg jämnt nötande är enorm skillnad.

Av:
    GoranS
    Sen behöver ju inte lvg innebära jämt nötande. Med en terräng med många korta backar kan det bli en rätt variabel belastning om man trycker på uppför alla backar.

Av:
    EST
    Att ha kul :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in