• Niner rip

Av:
    Olaväxjö
    Någon som åker på en niner rip?
    Hur är dessa cyklarna?
  • Re: Niner rip

Av:
    Sixten Fors
    Ser riktigt fin ut.
    Flip-chip med två lägen, låg BB-drop -32 mm, eller ännu lägre BB-drop -39 mm.
    Om du skall trampcykla på stig med rötter/stenar är -32 mm knappast något högläge direkt.

Jämför:
    Radon Slide Trail 29 CF (också med 140/150 mm slag) har BB-drop -11/-25 mm https://www.radon-bikes.de
    YT Jeffsy 29 CF Pro Race (150/150 mm slag) har BB-drop -24/-32 mm https://www.yt-industries.com
    YT Jeffsy 29 CF Pro (140/140 mm slag) har BB-drop -27/-35 mm https://www.yt-industries.com

Av:
    Octagon
    On One Codeine 29. 140 fjädring fram och 130 bak, 35 mm drop. Fungerar utmärkt även med 175 mm vevarmar bara man vant sig.

Av:
    Sixten Fors
    Octagon skrev:
    On One Codeine 29. 140 fjädring fram och 130 bak, 35 mm drop. Fungerar utmärkt även med 175 mm vevarmar bara man vant sig.

drop2.png

Av:
    R-P
    Jag har en Niner RIP9RDO. Innan dess en WFO. Niner gör grymma hojar. Ganska allround, funkar till allt från trail till enduro. Jag har endurofierat min RIP med angleset 1.5 grader och coildämpare.

Av:
    Swehedman
    Sixten Fors skrev:
    Ser riktigt fin ut.
    Flip-chip med två lägen, låg BB-drop -32 mm, eller ännu lägre BB-drop -39 mm.
    Om du skall trampcykla på stig med rötter/stenar är -32 mm knappast något högläge direkt.

Jämför:
    Radon Slide Trail 29 CF (också med 140/150 mm slag) har BB-drop -11/-25 mm https://www.radon-bikes.de
    YT Jeffsy 29 CF Pro Race (150/150 mm slag) har BB-drop -24/-32 mm https://www.yt-industries.com
    YT Jeffsy 29 CF Pro (140/140 mm slag) har BB-drop -27/-35 mm https://www.yt-industries.com

Sixten. Ser at Radonen jag köpt har ganska lite BB-dropp på -25 i låga läget. Har den nån nackdel iom det?

Av:
    jofahjalm
    Inte förutom att cykeln känns hög och nervös. Pepp!

Av:
    Swehedman
    Ok, låter ju inte kanon... Så -25 är ”för lite” BB drop?

Av:
    Ustzeust
    Bara testa min jeffsy cf pro i högläge, skulle inte vilja ha den lägre på min relativt platta och steniga stigarna hemmomkring.

Blir till att testa lågläge när vallåsen öppnar.

Av:
    Swehedman
    Ok. Så du tycker inte att den känns för hög i högläget?

Av:
    Sixten Fors
    Personligen. För cykeltypen. Ca 210 mm vevlagerhöjd vid 100% sag passar min typ av cykling, på stig med rötter och stenar, med 175 mm vevar på XL-ram. Jag har 209 mm på min Hightower. Lägre blir jobbigt. Högre blir... högre.

(Man kan även välja att kolla vid 50% eller 75% sag och där jämföra höjden, om det känns mera relevant eller givande. Att jämföra vid 0% eller 25% sag är enligt mig rätt meningslöst, speciellt om cyklarna har väldigt olika mycket slaglängd, vilket just dessa cyklar inte råkar ha. Att bara häva ur sig en BB-drop-siffra är också rätt meningslöst då påverkan av slaglängd fram/bak och hjul/däckdimension har STOR påverkan på BB-höjden.)

Från tabellen ovan.
    Radon High är högre.
    OnOne, Jeffsy High, Radon Low är perfekt lagom högt för min smak.
    Niner High och Jeffsy Low är lika låga.
    Niner Low är lägst.

Har man 160 mm vevar och fokus är utför med pedalerna som fotpinnar (som aldrig roterar) är det förstås ett annat läge, kan jag tänka ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-18 16:18 av Sixten Fors.

Av:
    trampapådå
    när du säger 100% sag menar du då dämparen helt ihoptryckt? alltså bottnad? vill vara klargöra då jag var osäker :)

Av:
    Swehedman
    Sixten Fors skrev:
    Personligen. För cykeltypen. Ca 210 mm vevlagerhöjd vid 100% sag passar min typ av cykling, på stig med rötter och stenar, med 175 mm vevar på XL-ram. Jag har 209 mm på min Hightower. Lägre blir jobbigt. Högre blir... högre.

(Man kan även välja att kolla vid 50% eller 75% sag och där jämföra höjden, om det känns mera relevant eller givande. Att jämföra vid 0% eller 25% sag är enligt mig rätt meningslöst, speciellt om cyklarna har väldigt olika mycket slaglängd, vilket just dessa cyklar inte råkar ha. Att bara häva ur sig en BB-drop-siffra är också rätt meningslöst då påverkan av slaglängd fram/bak och hjul/däckdimension har STOR påverkan på BB-höjden.)

Från tabellen ovan.
    Radon High är högre.
    OnOne, Jeffsy High, Radon Low är perfekt lagom högt för min smak.
    Niner High och Jeffsy Low är lika låga.
    Niner Low är lägst.

Har man 160 mm vevar och fokus är utför med pedalerna som fotpinnar (som aldrig roterar) är det förstås ett annat läge, kan jag tänka ;)

Ok, eftersom jag mest kommer köra stenig och rotig stockholmstig så är inte BB-höjden helt off på Radonen då?

Känns dock som om High läget på radonen blir lite väl högt. Kan väl också slänga in en offsetbushing i icke trunnion sidan på dämparen om jag vill få ner BB lite vid parkkörning då. 3mm offset borde ge 6-8mm lägre BB om jag inte tänker helt fel?

Av:
    Swehedman
    Har suttit och internetcyklad lite på BB drop och det verkar inte som -25 är nåt konstigt. Hittar flera erkända hojar i trail/enduro kategorin som ligger ungefär där. Scott genius och ransom bla. Däremot verkar high-läget vara ovanligt ”högt”

Av:
    jofahjalm
    Ett sätt att jämföra cyklarna är BB-dropp - 0,3 * slaglängden. Så en Ransom med -22 mm - 0,3 * 170 mm har 73 mm saggat bb-dropp. Randonen får -25 - 0,3 *140 m, dvs -67 mm bb-dropp. Så Ransom är redan lägre vid sag och kommer dessutom få en ännu lägre dynamisk åkhöjd eftersom den har mer slaglängd kvar från sag.

Av:
    Swehedman
    Ok. Intressant! Mycket lärorikt detta. Men Geniusen kan jag väl ändå få att den är lite jämförbar med min Radon?😬

Av:
    Sixten Fors
    trampapådå skrev:
    när du säger 100% sag menar du då dämparen helt ihoptryckt? alltså bottnad? vill vara klargöra då jag var osäker :)
    Japp.

Av:
    Sixten Fors
    Swehedman skrev:
    )
    Ok, eftersom jag mest kommer köra stenig och rotig stockholmstig så är inte BB-höjden helt off på Radonen då?
    Du kan sitta lugn i båten. Det blir bra.

Av:
    Swehedman
    👍 jag känner att det här med att köpa nytt och direct-sales hoj utan trackrecord är en utmaning...😂

Av:
    silver307
    När vi då ändå pratar bb-drop (det var förvånadsvärt intressant) om man skulle bortse från frigång på något magiskt vis, finns det några andra nackdelar med mycket bb-drop.
    Jofahjälm nämner hög och nervös men skulle en cykel med säg 60mm kännas trög och tråkig eller är det bara bra med mycket bb-drop? Rent hypotetiskt alltså.

Av:
    jofahjalm
    Mindre BB-dropp känns ju livligare. Du behöver flytta vikten mindre för att komma upp ovanför hjulaxlarna. Dirtcyklar och grejer gjorde för att hoppa med har ofta mindre bb-dropp.

Av:
    trampapådå
    Hög och ängslig är nog ganska långt bort, beror väl iofs på vad man jämför med. Em lite högre cykel blir enklare att bunnyhoppa och göra manual med, lättare att kasta runt på bekostnad av andra egenskaper helt klart. cyklar mycket stenig stig kan nog ett högre bb vare en fördel

Av:
    Sixten Fors
    Som jämförelse har min Scott Scale 900 betydligt större markfrigång i terräng än Hightowern
    scale_vs_HT.png

Av:
    silver307
    Sixten Fors skrev:
    Som jämförelse har min Scott Scale 900 betydligt större markfrigång i terräng än Hightowern

Är det avsaknaden av dämpning bak som gör den största skillnaden eller är det den kortare slaglängden fram? Hur hade det sett ut på en cykel med samma geo fast 100mm även bak?

Edit: ser nu att du har lagt till en spark
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-18 20:06 av silver307.

Av:
    Sixten Fors
    silver307 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Är det avsaknaden av dämpning bak som gör den största skillnaden eller är det den kortare slaglängden fram? Hur hade det sett ut på en cykel med samma geo fast 100mm även bak?
    Fjädring bak gör störst skillnad. Eftersom BB ligger närmre bakaxeln, typiskt 35-38% av hjulbasen. Hur som helst, att trampa stig med HT ger betydligt färre pedal-strikes. Även en låg och "aggresiv" HT som Nukeproof Scout 290 har betydligt högre frigång än en FS. Scout har 280 mm vevlagerhöjd vid 50% sag och 259 mm vid 100%.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ