• [Artikel] Copenhagen Bike Show 2019 - lastcykelmarknaden fortsätter att utvecklas

Av:
    frankfurt

I helgen var det åter dags för Skandinaviens största cykelmässa Copenhagen bike show och Happyride var på plats för att trendspana. Trots att mässan varit öppen i 30 min när vi anlände, löpte en kö med förväntansfulla mässbesökare genom hela Kødbyen.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] Copenhagen Bike Show 2019 - lastcykelmarknaden fortsätter att utvecklas

Av:
    Roos
    Kul att se att innovationen går framåt! Tycker dock att det är intressant att läsa att man tycker att det får kosta, den vanligaste frågan (enligt egen ovetenskaplig uppfattning) är att den vanligaste frågan i "cykla med lastcykel" gruppen på FB är vilken av alla budgetmodeller som är minst dålig. En bra cykel med ok komponenter till rimligt pris tror jag har en massiv kundgrupp att sälja till.
    Vad som egentligen saknas i det här segmentet (och många andra) är standardisering och serieproduktion för att få till rimliga priser.
  • Re: [Artikel] Copenhagen Bike Show 2019 - lastcykelmarknaden fortsätter att utvecklas

Av:
    Tompot
    Roos skrev:
    Kul att se att innovationen går framåt! Tycker dock att det är intressant att läsa att man tycker att det får kosta, den vanligaste frågan (enligt egen ovetenskaplig uppfattning) är att den vanligaste frågan i "cykla med lastcykel" gruppen på FB är vilken av alla budgetmodeller som är minst dålig. En bra cykel med ok komponenter till rimligt pris tror jag har en massiv kundgrupp att sälja till.
    Vad som egentligen saknas i det här segmentet (och många andra) är standardisering och serieproduktion för att få till rimliga priser.

Håller med dig om att standardisering och serieproduktion är så efterlängtat för att få ner priserna på bra cyklar.

Däremot tycker jag att folk har lite snåla budgetar i överlag. Cyklarna är i många fall ersättare till bilar, varför är man inte villig att betala för dem då? Att köpa en begagnad bil för 50-80.000 kr tycks för många inte vara ett problem alls, men en cykel som ska ersätta denna bil får inte gärna kosta mer än 20.000 kr. Det behövs en annan syn på kvalitativa lastcyklar och vad de kan göra. Kanske kommer betalningsviljan då.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    En mässa med bara lastcyklar? Tur att jag inte åkte dit.

Av:
    Gurra
    kul att det hämder mer och mer.

Av:
    glitch
    Tompot skrev:
    Roos skrev:

Håller med dig om att standardisering och serieproduktion är så efterlängtat för att få ner priserna på bra cyklar.

Däremot tycker jag att folk har lite snåla budgetar i överlag. Cyklarna är i många fall ersättare till bilar, varför är man inte villig att betala för dem då? Att köpa en begagnad bil för 50-80.000 kr tycks för många inte vara ett problem alls, men en cykel som ska ersätta denna bil får inte gärna kosta mer än 20.000 kr. Det behövs en annan syn på kvalitativa lastcyklar och vad de kan göra. Kanske kommer betalningsviljan då.

Jämför komplexiteten i en bil med en cykel. Och nej lastcykeln ersätter nog inte bilen för de allra flesta.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Långsam
    Att missa att nämna navstyrningen på VeloSled gör mig lite besviken.

Av:
    Roos
    Tompot skrev:
    Förstår hur du tänker men håller ändå inte med dig, en bil är en väderskyddad transportlösning som ansträngningslöst transporterar dig och din last över 100mil på en dag. En cykel är/gör inte detta. En lastcykel kan kanske ersätta andrabilen som ändå bara går kortare turer till affären, förskolan etc och om man ska göra avkall på bekvämligheten så vill man inte betala lika mycket som en bil kostar. Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att man inte vill lägga pengar i bilstorlek på en cykel (bortsett entusiastcyklar då, då finns inga rimliga begränsningar :) )
    Med risk för att kliva (stampa) på några tår tycker jag att det är vansinne att betala 50000:- (grundpris) för en B&B Mk1 och 7000euro för en R&M load då de består av standardkomponenter på en ram av ihopsvetsad formvara (rör). Bullit som exempel kan jag sträcka mig till att motivera ett något högre pris då ramen är betydligt mer komplex att tillverka och ändå får ses som entusiast/premium när det gäller lastcyklar. Nog raljerat om detta :) , kanske inte marknaden är nog stor för tillverkning av den skala som krävs för låga priser ännu.
    Jag skulle inte

Av:
    frankfurt
    n. Förutom VeloSleds intressanta design så har cykeln navstyrning och saknar således framgaffel.

www.

Av:
    perzzon
    Det är ju coolt men undra hur mycket den där wire-lösningen flexar med lite last och så på

Av:
    Pfaff
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    En mässa med bara lastcyklar? Tur att jag inte åkte dit.

Det var nog den mindre delen av mässan. Jennie har bara vald att fokusera på lastcyklar.
    Ville man hellre titta på Pinarellor eller Colnagor osv fanns de i överflod liksom elcyklar och mtb. Det enda jag saknade var egentligen tillbehör.
    Här får du en Colnago att beundra

IMG_20190316_112734061.jpg

😁

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-19 13:51 av Pfaff.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det var tydligen inget av intresse för den utsända. Du hittade i alla fall en ny cykel med modern geometri.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ