• Hur länge håller era drev på vevparti? (pendlare)

Av:
    JockeS
    Satte på nytt vevparti i oktober förra året. Tiagra.
    Pendlat, isch 10 mil i veckan sedan dess på hojjen.

Visst jag har inte skött kedjerengöring osv by the book, men inte misshandlat det totalt.

Förra veckan bytte jag kassetten och kedjan samt tog av och rengjorde vevpartiet med tops.
    Uppmärksammade att stora kakan redan bildat sig lite hajfena runt om och när jag nu trycker på ordentligt kan jag känna ett visst vibration i pedalerna.

så här utan bild just nu, kan vibrationerna bero på ett tidigt utslitet drev?
  • Re: Hur länge håller era drev på vevparti? (pendlare)

Av:
    emilh
    De tar slut relativt fort med singelklinga har jag märkt. Får byta en gång om året, eller ungefär 500 mil året runt-pendling.

Av:
    Åke
    Har skiftat ungefär var annat år (600 mil om året). Va de ny kedja och kassett i oktober?
    -Åke

Av:
    tinkerbell
    Förra perioden jag pendlade mycket (500 mil/år) så bytte jag stora klingan varje vår vid stora städningen av drivlinan, då var den helt slut. Denna omgången jag har gjort en mer seriös satsning på att pendla på cykel (med drygt 10 mil i veckan) så tror jag att jag har lite bättre livslängd på prylarna, eller - jag hoppas iaf.

Av:
    BengtG
    Längst livslängd på kedjehjulen fås om en byter kedjan när avståndet mellan 25 nitar ökat med 0,5 %.
    Ett kedjehjul är utslitet när en ny kedja "kuggar", inte förr!

Av:
    emilh
    BengtG skrev:
    Längst livslängd på kedjehjulen fås om en byter kedjan när avståndet mellan 25 nitar ökat med 0,5 %.
    Ett kedjehjul är utslitet när en ny kedja "kuggar", inte förr!

Det lär inte hända förrän tänderna är i stort sett borta på en N/W klinga för 1x.

Av:
    Blomq
    Kört ca 1500 och börjar nog bli dags att byta

Av:
    d_anders
    Testa att rengöra och smörja kedjan alternativt byta ut den. Kanske blir det bättre då.

Av:
    emmer
    Tänderna på en klinga för växling ser lite slitna ut i formen som nya :-)

Räkna mil tycker jag är svårt för en vintermil sliter som tio sommarmil om man inte är anal med topsandet...
    ...men ett trick är ju att se hur mycket du kan lyfta kedjan mitt på klingan, om inte kedjan är utsliten.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Åke
    Ja egentligen är väll frågan, hur länge håller en kedja. En framklinga blir aldrig sliten så länge man byter kedjor ofta, kedjan är alltid svagaste länken i drivlinan.

Av:
    kais01
    framklingor håller för mig många år. undantag mtb som slits mot stockar och stenar,

på pendlarhoj är det skonande för drivlina och skor med ett stänklapp för framhjulet, som går långt ner.

när en framklinga ändå blir sliten brukar jag renovera den med rundfil. tar några minuter och går att upprepa 3-4 ggr

Av:
    Blomq
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-23 00:48 av Blomq.

Av:
    izar
    Ca 2-3 kassetter då brukar även framklingan vara slut.

Av:
    Hasse#7
    Om n+1 är omfattande är det ett icke problem. Men om man pendlar året runt har stålklinga och bitvis slarvar kan jag gissa att vartannat år är lagom för byte. För att slänga in en rimlig sträcka för vinterpendling dagligen, säg 20-30 km per dag.

Av:
    Pfaff
    Får tiden utvisa. Efter 16000 km börjar färgen på drevet bli lite avskavd.
    Jag kör med rem på pendlaren.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Hasse#7
    Pfaff skrev:

Imponerande. Hur många remmar bytta och pris per styck?

Av:
    Pfaff
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:

Ingen rem bytt heller. Har en nästan ny liggande som jag fick tillsamman med ett nytt bakdrev för 500:-
    Billigt i drift om man säger så :-)

(-att jag är mindre nöjd med Alfine8-navet som remmen driver är en annan sak)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-23 08:06 av Pfaff.

Av:
    Hasse#7
    Pfaff skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:

Ingen rem bytt heller. Har en nästan ny liggande som jag fick tillsamman med ett nytt bakdrev för 500:-

Tyst system också? Det enda problemet är att man måste utöka n+1 med en ram som har öppningsbar baktriangel.

Av:
    kais01
    ha gärna med reservrem om det betyder något att komma fram till målet. de går till slut av utan förvarning, precis som kamremmar.

been there done that.

för vinterpendling är det bra om drev och framkrans är av den öppna typen med centralskåra, annars packar de igen med is.

been there done that as well.

gillar drivrem kanske man bör tillägga.

Av:
    Pfaff
    kais01 skrev:
    ha gärna med reservrem om det betyder något att komma fram till målet. de går till slut av utan förvarning, precis som kamremmar.

been there done that.

för vinterpendling är det bra om drev och framkrans är av den öppna typen med centralskåra, annars packar de igen med is.

been there done that as well.

gillar drivrem kanske man bör tillägga.

Att de går av händer ju med kedjor också, även utan förvarning. Jag vill mena att en förvarning om brott visar sig genom en flossad rem. Jag har den äldre Gates-modellen som jag vill minnas heter mudport men snö och is är liksom inget problem i Malmö.
    På de VW-bilar jag haft har kamremsbyte varit obligatorisk kring 12000. Mil, alltså. Ett löjligt amrikansk motorcykelmärke har kört med rem i ett par decennier härvidlag. För att inte nämna DAF 😂 Tekniken är väl beprövat och fungerar klockrent på pendelcyklar om man inte har ambitionen att alltid komma först till nästa rödlyse.
    Och jo, det är tyst, kräver i princip bara avspolning med vatten nån gång ibland så även underhållet är försumbart.
    Som med kedjor förlängs livslängden såklart med ordentliga skydd, skärmar, egolapp och ”kedjeskydd”.

Av:
    Yonna
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:

Tyst system också? Det enda problemet är att man måste utöka n+1 med en ram som har öppningsbar baktriangel.

Finns ju delbara remmar, som den här Veer Split Belt: https://www.veercycle.com

Av:
    Fjärdebrunn
    kais01 skrev:
    framklingor håller för mig många år. undantag mtb som slits mot stockar och stenar,

på pendlarhoj är det skonande för drivlina och skor med ett stänklapp för framhjulet, som går långt ner.

när en framklinga ändå blir sliten brukar jag renovera den med rundfil. tar några minuter och går att upprepa 3-4 ggr

Det där får du gärna gå igenom lite mer noga, dvs fila upp klingorna.

För mig räcker 50-kakan ca 2000 mil. Då har jag bytt kassett 2-3 gånger och kedja +10 gånger under tiden.

Av:
    JockeS
    Åke skrev:
    Har skiftat ungefär var annat år (600 mil om året). Va de ny kedja och kassett i oktober?
    -Åke

Ny kedja, kassett och vevparti i oktober.
    Även rulltrissorna på bakväxeln byttes samtidigt.

Av:
    kais01
    Fjärdebrunn skrev:
    kais01 skrev:

Det där får du gärna gå igenom lite mer noga, dvs fila upp klingorna.

För mig räcker 50-kakan ca 2000 mil. Då har jag bytt kassett 2-3 gånger och kedja +10 gånger under tiden.

haha, undrade lennard zinn också, så du är i gott sällskap. mest kände cykelrep-gurun i usa? har gjort detta i många år, med kassetten i princip varje gång det åker på ny kedja, åtminstone mest slitna dreven. lite mer sällan med framklingan. den är enkel att bearbeta med fil, men kassetten har hårdare metall och i fallet med fastmonterade drev kan vara svårare att komma åt. så ofta dremel där.

en modern kassett kan kosta flera tusen, så det finns en ekonomisk vinning, plus att det känns bra att ta vara på grejorna. har heller ingen ångest att köpa beggade kassetter, man kan få lyxigaste modellerna för en spottstyver.

principen är att återställa profilen på drivsidan av drevet. slitaget sker med max i rikting kl 4 till 4:30 och går från kl 2:30 till cirka 5 varefter det avtar ned till inget slitage i botten av cirkeln, kl 6

på skissen härintill har jag försökt rita hur slitaget sker, ifyllt med svart. genom att sedan fila bort de angränsande streckmarkerade delarna av cirkeln och även en del av taggen återställer man den ursprungliga formen på kurva och tagg, och den nya kedjan att driva mot en profil som när drevet eller framkransen var ny. att insänkningen blir bredare gör inget, kedjan driver bara åt ena hållet. det här kan man upprepa flera gånger, tills taggen blir i smalaste laget.

under INGA omständigheter får man fila eller slipa längst in i kurvan, kl 6. då är det totalkört. är man tveksam om det ändå finns slitage där (det ska det inte göra) kan man vara lite snål med bearbetningen redan från 5:30. om man tar i lite extra i rikting 4:30 gör däremot inget, kedjan sitter då närmast säkrare, och formar dessutom snart till sätet.

har inte läst om detta någonstans, prövat mig fram själv. det funkar.

lycka till!
    .
    35A049C2-BE77-45FF-923E-27C66B7EFC7B.jpeg

Av:
    Aron
    @kais01: Tack för ett intressant uppslag och förklaringen!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    konscious
    Byter klingan när jag har ny kassett oavsett efter ca 500 mil

Av:
    kais01
    vilket skrotberg du måste lämna efter dig konscious. 500 mil, det betyder byta drivlinan ungefär samtidigt som däcken?

och aron, tack för vänliga ord. er bok är förresten mycket njutbar:)

Av:
    konscious
    haha ja det är ett gäng kedjor i varje fall. Vet inte om jag gör rätt men ..jag kör 80% grus och gegga och märkt att mina kedjor inte håller mer 100-150 mil.
    Men runt 4-5 kedjor på varje kassett, när kedjan sträckt sig strax över 0,5 åker den.

Nu har jag början nöta asfalt som solskenscyklist och 150 mil på racern den kedjan nu ligger mellan 0,25-0,50 enl kedjemätaren

Av:
    Hasse#7
    konscious skrev:
    haha ja det är ett gäng kedjor i varje fall. Vet inte om jag gör rätt men ..jag kör 80% grus och gegga och märkt att mina kedjor inte håller mer 100-150 mil.
    Men runt 4-5 kedjor på varje kassett, när kedjan sträckt sig strax över 0,5 åker den.

Nu har jag början nöta asfalt som solskenscyklist och 150 mil på racern den kedjan nu ligger mellan 0,25-0,50 enl kedjemätaren

Det låter överambitiöst att byta klinga så ofta. På min lvg från 2014 sitter original 50/34 klingor kvar. Då är det den cykel som tar all bergscykling på GC och alla motionslopp och Randonnelopp. Jag tvättar aldrig kedjan. Nya kedjor smörjer jag noga. Sen torkar jag av dem och smörjer igen. Ser inte så vackert ut men låter inte och verkar inte vara en dålig metod heller. Kedjor och kassetter byts ju förstås då och då men inga klingor och ligger inte i planerna heller. Jag har för övrigt inte behövt byta vevlager heller ännu sen ny. Jag kanske drar mindre Watt än en baklampa på cykeln?

Av:
    Fjärdebrunn
    Tack för svar kais01.
    Just nu sliter jag in en ny kedja på en sliten kassett. Det smårappar på ett par drev men brukar sätta sig. Nästa gång blir det ny kassett. Till pendlaren köper jag 105-kasetter a 300 kr. Inte hela värden efter ett år i drift.

Av:
    kais01
    sätter det sig inte kan du ju alltid prova att bota de felande dreven med dremeln:)

det är en skön sas direkt känsla när man känner att kedjan tar på bästa sätt. nybilskänslan..

Av:
    konscious
    Hasse#7 skrev:
    konscious skrev:

Det låter överambitiöst att byta klinga så ofta. På min lvg från 2014 sitter original 50/34 klingor kvar. Då är det den cykel som tar all bergscykling på GC och alla motionslopp och Randonnelopp. Jag tvättar aldrig kedjan. Nya kedjor smörjer jag noga. Sen torkar jag av dem och smörjer igen. Ser inte så vackert ut men låter inte och verkar inte vara en dålig metod heller. Kedjor och kassetter byts ju förstås då och då men inga klingor och ligger inte i planerna heller. Jag har för övrigt inte behövt byta vevlager heller ännu sen ny. Jag kanske drar mindre Watt än en baklampa på cykeln?

Jo det är nog sant fast andra sidan tycker jag det är svårt att räkna slitage-mil på skogshojarna? Men lovar jag ska låta den nya 34 klingan sitta 2 kass :)

Svindyra kassetter 3-4K Rel billiga drev 600 och Kedjor runt 400.

Skärmavbild 2019-03-24 kl. 19.42.46.png

Av:
    Hasse#7
    konscious skrev:
    Hasse#7 skrev:
    konscious skrev:

Jo det är nog sant fast andra sidan tycker jag det är svårt att räkna slitage-mil på skogshojarna? Men lovar jag ska låta den nya 34 klingan sitta 2 kass :)

Svindyra kassetter 3-4K Rel billiga drev 600 och Kedjor runt 400.

Du vinner ganska överlägset över mig i klassen "Fördärv".

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in