• Re: Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)

Av:
    Sixten Fors
    Ett alternativ till att köra smaldäck utan mönster (typ) och ingen luft (typ) för att få något grepp i skogen, och inserts på det som förmodligen inte väger gratis. Så skulle man kunna ha lite bättre däck och lagom med luft så att man inte slår igenom och/eller kalvar/burpar däcken hela tiden. Bara en tanke...

Av:
    Jensen
    kan ju anta att en sådan däck inte blir så följsam som de vill ha det.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Sixten Fors
    Om däcket är så "följsamt" att det slår igenom, kalvar och burpar. Så är jag inte övertygad om att det är till fördel, även om det kanske "känns" snabbt mentalt.

Vi såg förra året killar som valde fel. HT istället för FS. Inte dropper. Burps, wash outs, OTBs. För korta ramar. Och förlorade.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Om däcket är så "följsamt" att det slår igenom, kalvar och burpar. Så är jag inte övertygad om att det är till fördel, även om det kanske "känns" snabbt mentalt.

Vi såg förra året killar som valde fel. HT istället för FS. Inte dropper. Burps, wash outs, OTBs. För korta ramar. Och förlorade.

Ja nino och hans team lär ju inte veta vad de gör, för de har inte alls varit framgångsrika :D

Av:
    Sixten Fors
    De vet de säkert, när de tittar i backspegeln. Just därför ändrar de sig hela tiden:
    Från smalfälg/däck, till tub, till kanttråd på 24 mm fälg, till 25 mm, till 30 mm fälg och nästan 60 mm breda däck.
    Från HT, till FS, till 27.5", till 29".
    Från 71 till 68,5 grader HTA.
    Från stel pinne i röven till dropper.
    Från 2x drivlina till 1x, från wire till trådlöst.

Men det är klart. Precis NU är allt redan färdiguppfunnet, alla förbättringar är redan gjorda, finns inget mer att göra, avskeda utvecklingsavdelningen.

Av:
    Jensen
    Nu pratade vi ju i o för sig om däck. Och jag nämnde en möjlig anledning till varför de väljer köra med det de gör. Sen får du ju tro vad du vill. Klart det inte är färdigutvecklat, de testar nog mer än du gör och personligen känner jag att jag tror de har mer koll än vad du har (och även jag). Bara att de kör däck du och jag inte kan köpa och troligen inte kommer kunna köpa inom snar framtid, säger ju en del.

Av:
    Kneecap
    Jensen skrev:
    Ja nino och hans team lär ju inte veta vad de gör, för de har inte alls varit framgångsrika :D

Tjena!

Har inte du lärt dig att Sixten alltid vet bättre än samtliga proffsteam?

Av:
    marr
    Kneecap skrev:
    Jensen skrev:

Tjena!

Än proffsteamen? Alltid vet bättre än ALLA andra snarare.

Av:
    Kneecap
    marr skrev:

Tjena!

Ja du har rätt i det.

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:

Slående mycket trams. Wififörbud och ordinerad cykling till dig.

Av:
    Sixten Fors
    marr skrev:
    Kneecap skrev:
    Jensen skrev:
    Jag körde 30 mm fälgar innan Nino. För att jag tydligen visste vad inte han visste?
    Eller för att deras sponsor (DT Swiss) inte hade 30 mm CF-hjul i katalogen vid aktuell tidpunkt.
    I 2016 års DT TechBook var XC-hjulen XRC 1200 21,5 mm toksmala och oanvändbara, det fanns inga XMC. Nino körde tub.
    2017 var XRC 22,5 mm och XMC 24 mm, Nino valde XMC 24 mm All Mountainhjul.
    2018 var XRC 22,5 mm och XMC 30 mm, Nino valde 30 mm All Mountainhjul.
    2019 är XRC 25 mm och XMC 30 mm, Nino valde 30 mm All Mountainhjul.

Av:
    Sixten Fors
    Jag är även tveksam till Reverb med monsterstackhöjd som en optimal dropper på Spark, som har långa sadelrör och kort instick för att sadelröret har en knäck rätt högt upp vid länkaget. Funkar väl för Nino som är lite längre än småtjejerna runt 160 cm som troligtvis inte får in ens 100 mm slaglängd. Det finns bättre droppers, men inte från aktuell sponsor.
    Nino_Rev.png

Av:
    kais01
    har en lev carbon dropper med helt måttliga 65 mm som funkar bra för xc-bruk. väger runt 400.

men där sa du något sixten. just vad sponsorerna vill sälja är ju värdefullt att exponera. om nino kör med inserts är det antingen bra, eller också får han betalt. tror i det fallet dock mest på förstnämnda.

idrottshistorien är full av suboptimala sponsrade material där man byter ut detta till det som är bäst, men badgar om det:) skidor och cykelramar är väl de mest bekanta exemplen.

när det gäller trådens ämne har jag kört ett par säsonger med 2,25 och 40i, med latexslang. mest för nyfikenhets skull och det funkade egentligen väldigt bra. bättre rull och skönare framfart med de bredare fälgarna. men klart fler genomslagspunka än med exakt samma däck- och slanguppsättning på crest. tolkat det som tryckrelaterat. noodles någon?

Av:
    Doctor C
    Sixten Fors skrev:
    Jag körde 30 mm fälgar innan Nino. För att jag tydligen visste vad inte han visste?
    Eller för att deras sponsor (DT Swiss) inte hade 30 mm CF-hjul i katalogen vid aktuell tidpunkt.
    +1
    Tycker dock att det är fel att säga att allt som inte följer modern standard är oanvändbart. Det är det ju inte, vi hade kul för ett antal år sedan också med smala fälgar och korta ramar. Du har väl inte glömt?
    Håller dock med om att ifall man ska köpa nytt idag så köper man enligt modern designfilosofi. Den utveckling som skett är helt och hållet positiv enligt min ringa mening.

Av:
    marr
    Doctor C skrev:
    Sixten Fors skrev:
    +1
    Tycker dock att det är fel att säga att allt som inte följer modern standard är oanvändbart. Det är det ju inte, vi hade kul för ett antal år sedan också med smala fälgar och korta ramar. Du har väl inte glömt?
    Håller dock med om att ifall man ska köpa nytt idag så köper man enligt modern designfilosofi. Den utveckling som skett är helt och hållet positiv enligt min ringa mening.

Har man ett behov av att bajsa offenligt, så har man. Det är inget vi kan göra något åt.

Av:
    Sixten Fors
    Vem fan är det som bajsar i tråden? The usual fukin subjects som har noll IQ och tillför noll, alltid, i alla trådar, jämnt och ständigt. Nedan en sammanställning av alla era patetiska påhopp. Är ni nöjda med vad ni presterat och tillfört tråden? Titta inåt.

unconscious skrev:
    Antar att du menar tubeless :)
    Min kommentar: Nollkoll, försöker göra narr och vara listig/lustig men missar bollen, förstår inte ordens innebörd

Kneehigh skrev:
    Tjena!

narr skrev:

Kneehigh skrev:
    Tjena!
    Ja du har rätt i det.

narr skrev:
    Har man ett behov av att bajsa offenligt, så har man. Det är inget vi kan göra något åt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-30 20:59 av Sixten Fors.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Det är fan va bitter man kan bli. Du är inte så jävla dålig på påhopp själv.

Av:
    happymtb.fr
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Hur skulle du reagera om ett flertal konsekvent gjorde onödiga attacker/påhopp mot dig? Jag förstår att Sixten har blivit trött på detta attityd, jag känner en hårdare ton i hans svar på sistone.
    Det som ett flertal håller på här skulle kunna kallas det för mobbning. Man kan ha olika åsikter och man bör hantera det på ett vuxen och konstruktiv sätt.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Hur skulle du reagera om ett flertal konsekvent gjorde onödiga attacker/påhopp mot dig? Jag förstår att Sixten har blivit trött på detta attityd, jag känner en hårdare ton i hans svar på sistone.
    Det som ett flertal håller på här skulle kunna kallas det för mobbning. Man kan ha olika åsikter och man bör hantera det på ett vuxen och konstruktiv sätt.

Fast problemet är ju just det. Man får inte ha en annan åsikt än Sixten. Eller den detaljen har du missat?

Av:
    happymtb.fr
    marr skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Fast problemet är ju just det. Man får inte ha en annan åsikt än Sixten. Eller den detaljen har du missat?
    Jag upplever inte det på det sättet...
    Men jag har möjligen begränsad förståelse för språket och kommer från ett land där det är vanligt att ha starka åsikter och uttrycka dom. Jag är kanske immun? ?

Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    marr skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Jag upplever inte det på det sättet...
    Men jag har möjligen begränsad förståelse för språket och kommer från ett land där det är vanligt att ha starka åsikter och uttrycka dom. Jag är kanske immun? ?

Är det ok att bete sig som en idiot och mässa för alla andra konstant i valfritt vardagsrum en fredagkväll i France? Skrika att nån dum i huvudet för att de har en annan åsikt än du? Berätta att de är bäst i världen, på allt? Isåfall, ja då är du kanske immun.

Av:
    happymtb.fr
    Nu är du upprörd för att jag har en annan åsikt än din! ?

Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    Nu är du upprörd för att jag har en annan åsikt än din! ?

Nejnej, bara nyfiken. Vet rätt lite om Frankrike egentligen.

Av:
    castrello
    Till skillnad från många så har Sixten oftast lite fakta inblandat i sina svar. Det är en frisk fläkt.

Av:
    happymtb.fr
    Frankrike är ett rätt komplicerat land.

De Gaulle sa nåt i stil med "Hur kan man styra ett land där det finns 258 olika sorter av ost".

Man kan se ostsorter som nån form av formulering av åsikter. Frankrike har många sorter av olika smakstyrkor. Alla möts regelbundet på en ostbricka.

Sverige har, kanske, 5 ostsorter? Grevé, präst, herrgård, svecia och västerbottenost. Få sorter, nära till jämnstarka och sällan fler sorter tillsammans på bordet...

Av:
    marr
    happymtb.fr skrev:
    Frankrike är ett rätt komplicerat land.

De Gaulle sa nåt i stil med "Hur kan man styra ett land där det finns 258 olika sorter av ost".

Man kan se ostsorter som nån form av formulering av åsikter. Frankrike har många sorter av olika smakstyrkor. Alla möts regelbundet på en ostbricka.

Sverige har, kanske, 5 ostsorter? Grevé, präst, herrgård, svecia och västerbottenost. Få sorter, nära till jämnstarka och sällan fler sorter tillsammans på bordet...

Jag gillar ju ändå ost. Många olika sorter :D

Av:
    Örjan Lax
    happymtb.fr skrev:

22 st https://sv.wikipedia.org

Av:
    marr
    Örjan Lax skrev:
    happymtb.fr skrev:

Port salut fattas.....

Av:
    Jensen
    castrello skrev:
    Till skillnad från många så har Sixten oftast lite fakta inblandat i sina svar. Det är en frisk fläkt.

Även nino säkert har lite fakta bakom att han kör med inserts i däcken vilket Sixten verkar tycka är onödigt för hans åkning :-)

Av:
    Raggamuffin
    marr skrev:
    Örjan Lax skrev:
    happymtb.fr skrev:

Port salut fattas.....

Är väl en grodätar-ost?
    /Mvh Schweizaren ;)

Även om den görs i svensk version numera med.

// Muffin

Av:
    marr
    Raggamuffin skrev:
    marr skrev:
    Örjan Lax skrev:
    happymtb.fr skrev:

Port salut fattas.....

Är väl en grodätar-ost?
    /Mvh Schweizaren ;)

Även om den görs i svensk version numera med.

Gör man skiten omi Sverige, på svensk mjölk, färgar den med svenska morötter, så får den fasen vara svensk :p

Av:
    Sixten Fors
    Jensen skrev:
    castrello skrev:
    Även nino säkert har lite fakta bakom att han kör med inserts i däcken vilket Sixten verkar tycka är onödigt för hans åkning :-)
    Jag har inte svaret. Men jag gillar att vända och vrida på både gamla sanningar och nymodigheter.

Vi vet väl om 3-4 år eller så om inlägg kom för att stanna även inom specifikt xco. Varför först om 3-4 år? Låt säga att Nino kör inlägg 2019 och vinner, då kommer alla andra att köra inlägg 2020. Om någon till 2021 istället vinner på köttigare däck kommer hälften att köra inlägg och hälften köttiga däck år 2022. Vem vann 2022? Först då har vi facit :)

Endurmotorcyklar har väl haft korvar i däcken i många år? Inom cykel DH och Enduro känns det som ett naturligt steg då de 1) redan har däck med köttig casing 2) kör som dårar och 3) inte tävlar uppför.

För xco/m har jag en känsla att man fortfarande använder för smala/veka/släta däck och att inlägg (som rimligen innebär ökad vikt, vet ej hur mycket) är lite som konstgjord andning. Istället för att först fixa orsaken till grundproblemet: mesiga däck.

Jag tycker mig ofta se xco-cyklister som inte har tillräckligt grepp vid klättring (lösa underlag, lera), vid skråcykling, i busigare terräng etc. Hade de totalt sett varit snabbare med bättre men lite tyngre däck?

Att tävlingscyklister är konservativ är ingen nyhet. Man ändrar ogärna tidigare vinnande koncept.

Som sagt, jag har inte svaret. Jag tänker bara högt.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Jensen skrev:
    castrello skrev:
    Jag har inte svaret. Men jag gillar att vända och vrida på både gamla sanningar och nymodigheter.

Vi vet väl om 3-4 år eller så om inlägg kom för att stanna även inom specifikt xco. Varför först om 3-4 år? Låt säga att Nino kör inlägg 2019 och vinner, då kommer alla andra att köra inlägg 2020. Om någon till 2021 istället vinner på köttigare däck kommer hälften att köra inlägg och hälften köttiga däck år 2022. Vem vann 2022? Först då har vi facit :)

Endurmotorcyklar har väl haft korvar i däcken i många år? Inom cykel DH och Enduro känns det som ett naturligt steg då de 1) redan har däck med köttig casing 2) kör som dårar och 3) inte tävlar uppför.

För xco/m har jag en känsla att man fortfarande använder för smala/veka/släta däck och att inlägg (som rimligen innebär ökad vikt, vet ej hur mycket) är lite som konstgjord andning. Istället för att först fixa orsaken till grundproblemet: mesiga däck.

Jag tycker mig ofta se xco-cyklister som inte har tillräckligt grepp vid klättring (lösa underlag, lera), vid skråcykling, i busigare terräng etc. Hade de totalt sett varit snabbare med bättre men lite tyngre däck?

Att tävlingscyklister är konservativ är ingen nyhet. Man ändrar ogärna tidigare vinnande koncept.

Som sagt, jag har inte svaret. Jag tänker bara högt.

Fast det är ju en avvägning mellan grepp och rull. Det säger ju sig själv att viss del av greppet kommer gå förlorat om man vill ha mer rull och vise versa. Det är alltid en avvägning. Du kan ha däck med sjukt grepp, det finns en hel del av dem, men de är oxå som traktordäck när man kommer ut på hårdare underlag. Det spelar kanske mindre roll om man kör utförs eller bara stig (eller mest stig).

76g per däck väger för övrigt de som jag tror nino kör med. Hans däck 40g mindre per däck pga 170 tpi (värsta du kan köpa är 120), vilket även gör däcken ännu mer mjuka/följsamma. Sen ska det väll säga att det inte är alltid det är det bästa. Men i fallet med nino och det teamet är det knappat en slump eller gissning att det är bättre för hur de kör, speciellt inte i åtanke på hur de gjorde när de valde däck inför OS i Rio. Det vill säga när de typ tog in 23 däck från olika tillverkare och testade och sen tog det som passade underlaget i rio bäst, oavsett märke på däcket de valde.

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-03-31 06:56 av Jensen.

Av:
    konscious
    castrello skrev:
    Till skillnad från många så har Sixten oftast (väldigt) lite fakta inblandat i sina svar. Det är en frisk fläkt (när han blir krenkt).

Hans lidelse för fantasier verkar oftast övergå i egna påhittade sanningar.

-- grovt påhopp raderat --

Edit: Lite högre nivå om jag får be / admin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-01 17:59 av jansson99.

Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    castrello skrev:
    Hans lidelse för fantasier verkar oftast övergå i egna påhittade sanningar. Är det inte lite tragiskt att autistiska personer inte får hjälp?
    Så elegant. Och du förstår forfarande inte varför ingen gillar dig?

Av:
    waqr
    Haha....började läsa denna tråden nu på morgonen och trodde först jag hade loggat in på Flashback. Dags för alla att höja nivån lite på Happyride kanske?

Av:
    kais01
    +1 på det. verkar blivit omeprazolbrist här och var:)

Av:
    freddag
    jag funderar också på ersättare till mina racing ralph 2.35. enligt internet är många 2.6-tumsdäck egentligen lite mindre och kanske ungefär som racing ralph 2.35.

teorier:
    bontrager xr2: https://www.bike24.com
    kenda saber pro: https://www.bike-components.de
    maxxis ikon: https://www.bike-components.de
    maxxis rekon race 2,35 (hittar ingen "actual width" för detta däck, kanske är smalt): https://www.bike-components.de

vikten verkar vara typ 750 gram för dessa däck. mina racing ralph 2.35 vägde 800 g så det är väl ok.

mest sugen är jag på kenda eftersom det vore kul att ha kenda. men bontrager xr2 sägs vara hållbara, och det vore trevligt. synd att alla däck är så dyra bara.

Av:
    kais01
    om du skall slippa misär ta gärna reda på om nämnda däck har en gummiblandning som funkar på våta rötter.

mycket 'jag också' produkter därute.

Av:
    freddag
    kais01 skrev:
    om du skall slippa misär ta gärna reda på om nämnda däck har en gummiblandning som funkar på våta rötter.

mycket 'jag också' produkter därute.

spår du en blöt sommar? jag var rätt såld på addix och allt vad det heter, men när nöden inträffade nyligen och jag ersatte mitt trasiga racing ralph 2.35 addix med ett gammalt 100-kronors rapid rob k-guard med kanttråd, inser jag att det där med gummiblandning kanske mest är bluff ändå. jag är mest intresserad av volymen och rullet, tror jag (med reservation för att jag i framtiden återigen faller för gummiblandningsmarknadsföringen eftersom jag bara är människa).

Av:
    Kneecap
    castrello skrev:

Tjena!

Till skillnad från många så har Sixten tvärsäkra fakta som enligt honom är rätt och även fast han blir överbevisad så är dom rätt. Kan han inte svara (eftersom han bevisligen har fel) så undviker han bara frågan.
    Han har en jävligt dålig attityd och har många gånger gjort vokabulära övertramp själv, då får man räkna med att få skit tillbaka.

Av:
    freddag
    Kneecap skrev:
    castrello skrev:

Tjena!

Till skillnad från många så har Sixten tvärsäkra fakta som enligt honom är rätt och även fast han blir överbevisad så är dom rätt. Kan han inte svara (eftersom han bevisligen har fel) så undviker han bara frågan.
    Han har en jävligt dålig attityd och har många gånger gjort vokabulära övertramp själv, då får man räkna med att få skit tillbaka.

fast nu handlade det ju om lite bredare däck för xco/xcm

Av:
    Sixten Fors
    freddag skrev:
    jag funderar också på ersättare till mina racing ralph 2.35. enligt internet är många 2.6-tumsdäck egentligen lite mindre och kanske ungefär som racing ralph 2.35.
    Jag misstänker att många som mäter sina 2.6" (66 mm) däck har dem monterade på för smala fälgar. I test nedan används 29 mm fälg. På rätt 35 mm fälgbredd hade mätt 2 mm bredare än deras mätningar nedan:
    Nobby Nic 2.6", mättes till 64,3 mm (Schwalbe har koll på bredden, som vanligt)
    Bontrager XR4 Team Issue 2.6", mättes till 64 mm
    Minion DHF 2.6", mättes till 63 mm (Maxxis är lite smalare, som vanligt)
    Hillbilly GRID 2.6", mättes till 61 mm (typiskt Specialized att missa helt)

Av:
    happymtb.fr
    Sixten Fors skrev:
    Bredare fälgar (30 mm vs 25 mm) ger mindre risk för genomslag/genomslagspunka.
    Finns det underlag för detta påstående?

Av:
    freddag
    Sixten Fors skrev:
    freddag skrev:
    Jag misstänker att många som mäter sina 2.6" (66 mm) däck har dem monterade på för smala fälgar. I test nedan används 29 mm fälg. På rätt 35 mm fälgbredd hade mätt 2 mm bredare än deras mätningar nedan:
    Nobby Nic 2.6", mättes till 64,3 mm (Schwalbe har koll på bredden, som vanligt)
    Bontrager XR4 Team Issue 2.6", mättes till 64 mm
    Minion DHF 2.6", mättes till 63 mm (Maxxis är lite smalare, som vanligt)
    Hillbilly GRID 2.6", mättes till 61 mm (typiskt Specialized att missa helt)

mina racing ralph 2.35 mätte 59-60 mm på 23 millimeters innerbredd. så de skulle säkert blitt typ 62-63 mm på "rätt" fälgbredd. så om jag vill ha en ersättning för mina racing ralph 2,35 borde väl 2,6:or kunna vara en god idé?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ