• [Byggtråd]Scale 900 HMF Carbon i XL från XXL

Av:
    Sixten Fors
    desmo skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten tipsar i tråden bredvid om scale 900 elite från XXL. Cf men vilken kvalitet kanske Sixten kan lista ut. Samma ram som 935?
    Så vitt jag förstår finns det bara en 2019 Scott Scale (inte RC) 900 HMF Carbon ram? Som används till Scale 910/920//930/940 samt 900 Elite från XXL, i princip är en Scale 940 med en annan gaffel https://www.scott-sports.com
    Ramen är i så fall denna på 1200 gram för ca 14392 kr från R2, alltså exakt vad jag betalade för min Scale 900 Elite från XXL :)
    HMF.png
    Min avsikt är att plocka av och sälja delar för 6400 kr.
    Behålla delar värda 2 K.
    Netto för själva ramen blir då 6 K.
    Sedan plockar jag på nya prylar för ca 14 K.
    Så har en 10 kg cykel som totalt kostat ca 22 K, som är "lättare/bättre" än Scale 910 för 30 K https://www.cykelkraft.se
    Jag som är ekonomisk/snål gillar dina projekt. Maximera prisvärdheten helt enkelt (jag gillar Dangerholms också, men de är mer en utopi). Du vill inte redovisa i en egen tråd? Både vad gäller ekonomi och vikt (det är svårt nog som det är på happy att hitta de inlägg man finner intressanta).

PÅ BEGÄRAN: Byggtråd av snåljåp för snåljåpar

Min favorit LBS XXL hade kampanj på en cykel som jag trivs att cykla på. Modernisera min 2012 Scale 900 HMF Carbon eller klicka hem en 2019 Scale 900 HMF Carbon? Ny cykel kändes som en bättre deal, sett på lite sikt. Så här såg erbjudandet ut:
    190326 Order Scale 900 Elite.png

Tre dagar senare, New Bike Day!
    Box.jpg

Någon timme senare hängde cykeln i vågen, komplett med reflexer och dork-disc i bakhjulet. XXL lovade 12,5 kg för Mediumram, min cykel i storlek XL vägde 12,58 kg vilket väl är helt ok.
    Before.jpg

Nästa steg var att plocka ner cykeln, väga/fota alla delar och dokumentera. Så att jag vet vad som får stanna och vad som behöver bytas. Min XL-ram väger 1240 gram tom, jämfört med de 1199 gram som R2 uppger för deras ram (Medium med ? delar monterade). Helt ok, jag kan absolut leva med 1240 gram. Bild nedan inkl. styrlager (ca 70 g) och DUB PF vevlager (ca 70 g), samt Jagwire hölje/endcaps (ca 89 g) för vxlwire i ramen.
    Frame.png

När allt var vägt och sammanräknat ser listan ut såhär. Hur mycket skit får egentligen plats på en ram? Skulle jag vilja banta cykeln med 3 kg är det inte speciellt svårt eller dyrt. Men jag har inte riktigt bestämt om det blir dropper eller ej, vilka fälgar/däck etc. Under 10 kg är nog planen i alla fall. Om ursprunglig budget håller eller ej återstår att se.

Edit: Uppdaterad lista
    Scale900_bantning_v6.png
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2019-07-19 20:34 av Sixten Fors.

• Re: [Byggtråd]Scale 900 HMF Carbon i XL från XXL

Av:
    jonte987
    Roligt. Vad får du för en av plockad nx grupp? Det är väl inte precis det hetaste och samma gäller m200.

Av:
    Sixten Fors
    NX bakvxl, reglage, kassett och kedja gick iväg för 1500 kr. Bromsarna såldes för 200 kr.

Av:
    jonte987
    Sixten Fors skrev:
    NX bakvxl, reglage, kassett och kedja gick iväg för 1500 kr. Bromsarna såldes för 200 kr.

Ok, betydligt hetare än jag trodde då om det redan är borta. 60-70% av nypris typ.

Av:
    Sixten Fors
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Ok, betydligt hetare än jag trodde då om det redan är borta. 60-70% av nypris typ.
    Det var kölista på NX-gruppen, hade kunnat sälja 10 grupper om jag haft fler att leverera :)

Av:
    desmo
    Sixten Fors skrev:
    desmo skrev:
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten tipsar i tråden bredvid om scale 900 elite från XXL. Cf men vilken kvalitet kanske Sixten kan lista ut. Samma ram som 935?
    Så vitt jag förstår finns det bara en 2019 Scott Scale (inte RC) 900 HMF Carbon ram? Som används till Scale 910/920//930/940 samt 900 Elite från XXL, i princip är en Scale 940 med en annan gaffel https://www.scott-sports.com
    Ramen är i så fall denna på 1200 gram för ca 14392 kr från R2, alltså exakt vad jag betalade för min Scale 900 Elite från XXL :)

Min avsikt är att plocka av och sälja delar för 6400 kr.
    Behålla delar värda 2 K.
    Netto för själva ramen blir då 6 K.
    Sedan plockar jag på nya prylar för ca 14 K.
    Så har en 10 kg cykel som totalt kostat ca 22 K, som är "lättare/bättre" än Scale 910 för 30 K https://www.cykelkraft.se
    Jag som är ekonomisk/snål gillar dina projekt. Maximera prisvärdheten helt enkelt (jag gillar Dangerholms också, men de är mer en utopi). Du vill inte redovisa i en egen tråd? Både vad gäller ekonomi och vikt (det är svårt nog som det är på happy att hitta de inlägg man finner intressanta).

Tack och bock!
    Om det är ok med dig så följ gärna upp ekonomin lika prydligt som vikterna!

Av:
    Sixten Fors
    desmo skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Tack och bock! Om det är ok med dig så följ gärna upp ekonomin lika prydligt som vikterna!
    Det kommer nog, när jag vet vad jag håller på med. Svårast är att välja fälg till hjulen. Jag har redan två DT350 SP IS Boost GX Eagle kassett hjulset, med XR391 25 mm resp XM481 30 mm fälg som jag kan skifta mellan denna Scale och två andra cyklar. Känns trist att bygga ett tredje hjulset med samma fälgar som något av paren jag redan har. Kanske blir en 30 mm kinakolfälg denna gång :) eller inga nya hjul och rotera två hjulset mellan tre cyklar.

Av:
    Minding
    Kul! Det här vill jag följa.

Av:
    Mini_me
    Nice!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:
    jonte987 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Det var kölista på NX-gruppen, hade kunnat sälja 10 grupper om jag haft fler att leverera :)

Kul tråd! Härligt med alla vikter också.
    Sålde du nx-gruppen under annat namn? Tyckte jag såg annonsen.
    Fantastiskt att det blev sålt tycker jag. Särskilt när gx eagle inte är så dyrt från tysken.

Rotera hjul lät tråkigt.

Av:
    Sixten Fors
    NickPick skrev:
    Fantastiskt att det blev sålt tycker jag. Särskilt när gx eagle inte är så dyrt från tysken.
    Rotera hjul lät tråkigt.
    Annons på happy k&s under mitt enda nic på happy. Såklart.
    Även NX Eagle är poppis, många som sitter med HG och vill bygga billigt, gör vad som helst för att slippa Shimano 3x eller 2x. Då är 1500 kr 10 minuter bort är enklare och billigare än GX Eagle från tysken.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 14:10 av Sixten Fors.

Av:
    cykloton
    Börjar redan nu ångra mig att jag inte gjorde som du. Eller det kommer säkert flera reatillfällen men men.. Nästa gång det är rea ska jag slå till :)

Av:
    Jay Jay
    cykloton skrev:
    Börjar redan nu ångra mig att jag inte gjorde som du. Eller det kommer säkert flera reatillfällen men men.. Nästa gång det är rea ska jag slå till :)
    Är ju inte försent. Gå in online och köp nu, funkar till midnatt. collect @store gratis eller hemleverans för 199:-

Av:
    Svedberg
    Smutt!

Av:
    tmalm
    Såååå, hur många Sixtenscales blir det ute i spenaten i vår?

/T

Av:
    happymtb.fr
    Hur funkar en SID när man är uppe i viktklassen som XL innebär?
    Jag har haft en Revelation med 32mm innerben som jag tyckte var gränsfall styvt för mina 70-75kg...
    Kanske en Pike skulle passa bättre med en viktpåslag på ungefär 200g?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    skier
    happymtb.fr skrev:
    Jag har haft en Revelation med 32mm innerben som jag tyckte var gränsfall styvt för mina 70-75kg...

De SID jag kört (2018 och 2019 års modell av RL 100mm) upplevde jag som tillräckligt styva för 100mm, märkbart styvare än Fox 32 sc till mina 80 kg åtminstone. Däremot hade jag nog inte velat ha den på 120 mm, men till en Scale på 100mm tror jag den räcker bra.

Av:
    Lingon
    happymtb.fr skrev:
    En Scale funkar nog inte så bra där man har nytta av en pike. :) Det är en gravelbike med rakt styre.

Av:
    cykloton
    Jay Jay skrev:
    cykloton skrev:
    Är ju inte försent. Gå in online och köp nu, funkar till midnatt. collect @store gratis eller hemleverans för 199:-

Blir nog till att bygga om en 940 på rea istället :)

Av:
    Sixten Fors
    Jag väger 76-79 kg beroende på form.
    På min gamla Scale (också XL) sitter en 2012 Reba DualAir™ MotionControl™ RL Remote med 110 mm slaglängd och 5x100 QR. Den har funkat utmärkt.
    Har klickat hem en 2019 SID DebonAir™ Charger™ 2 RL med 120 mm slaglängd och 15x110 mm Maxle Ultimate axel. Den får duga helt enkelt, lär inte funka mindre dåligt än Reban på gamla cykeln. Varför 120 mm och inte 100? Mysigare helt enkelt, lite softare, lite mera sag :)

Fälgar blev XM481 30 mm (som på gamla Scalen) då XR391 25 mm känns smalt. Kollade även väldigt noga på en 29 mm kolfiberfälg från EiE som hade kapat 330 gram från mitt hjulset, för +3000 kr + ev. tull/moms/elände. Säkert prisvärt men onödigt lyxigt.
    EiE.png

Av:
    Sixten Fors
    Lingon skrev:
    happymtb.fr skrev:
    En Scale funkar nog inte så bra där man har nytta av en pike. :) Det är en gravelbike med rakt styre.
    +1 :) exakt så jag tänker

Av:
    skier
    Väg gärna framgaffeln när du får den, har inte lyckats hitta någon tillförlitlig vikt på 120mm varianten, funderar på vad som skiljer viktmässigt mot en Fox 34 SC.

Av:
    happymtb.fr
    Tack för återkopplingen!

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Sixten Fors
    skier skrev:
    Väg gärna framgaffeln när du får den, har inte lyckats hitta någon tillförlitlig vikt på 120mm varianten, funderar på vad som skiljer viktmässigt mot en Fox 34 SC.
    Sannolikheten att jag kommer att väga gaffeln är rätt stor :)

Av:
    cykloton
    Om någon skulle ha en scott scale 940 2019 så är jag väldigt intresserad av att köpa den ;)

Av:
    Crocko
    cykloton skrev:
    Om någon skulle ha en scott scale 940 2019 så är jag väldigt intresserad av att köpa den ;)

Nu vet jag inte vad du behövde för storlek och om det bara är 2019 spelen som är intressant, men här kan ju vara några andra vägar fram:

https://www.blocket.se

http://www.cykelhuset.se

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    NickPick skrev:
    Rotera hjul lät tråkigt.
    Annons på happy k&s under mitt enda nic på happy. Såklart.
    Även NX Eagle är poppis, många som sitter med HG och vill bygga billigt, gör vad som helst för att slippa Shimano 3x eller 2x. Då är 1500 kr 10 minuter bort är enklare och billigare än GX Eagle från tysken. Här exempel på finprylar för 2600 kr inkl frakt.

En fundering eftersom jag snart måste beställa lite 12-växlat, är det av hänsyn till befintliga hjul eller att prisläget gör det trevligare att byta ofta eller varför välja SunRace framför tex. GX kassetten som är nästan 150gr lättare. Jag är inte bitter över att upptäcka detta dagen efter att jag själv beställt XD nav :)

Av:
    Sixten Fors
    HG framför xD handlar bara om att HG är billigare. Och alltid tyngre.

Av:
    Sixten Fors
    Wtf :) råkade just klicka hem de där EiE fälgarna från Kina som jag INTE skulle köpa... men 340-390 gram lättare hjul kanske är lite kul ändå.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-06 13:30 av Sixten Fors.

Av:
    Jimel
    Shit happens ;)

Av:
    Raggamuffin
    Sixten Fors skrev:
    Wtf :) råkade just klicka hem de där EiE fälgarna från Kina som jag INTE skulle köpa... men 340-390 gram lättare hjul kanske är lite kul ändå.

Blev det 28 håls enligt foto ovan?

// Muffin

Av:
    Sixten Fors
    Raggamuffin skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Japp, med DT350 SP IS xD 54T boost nav och Sapim Race/D-Light mix. Kalkylvikt 1485 gram.

Skulle man fåna sig och istället använda DT Aero Comp höger bak och Sapim CX-Ray på övriga tre sidor sparas ca 48 gram till (kalkylvikt 1437 gram) för 860 kr extra. Vilket blir ca 18 kr per sparat gram, vilket inte är prisvärt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-02 14:52 av Sixten Fors.

Av:
    skier
    Sixten Fors skrev:
    .... Vilket blir ca 18 kr per sparat gram, vilket inte är prisvärt.

Om man ändå hade så billiga gram att hitta på sin cykel... jag funderar på en 200 grams sänkning för 60 kr/grammet.

Riktigt lätt med 360 gram för den fälgbredden. jag har ett par med liknande profil med 27mm innerbredd som väger 355g, de är rätt tunna i sidoväggarna så man får låta bli att köra slarvigt genom stenkistor...

Av:
    Sixten Fors
    skier skrev:
    Riktigt lätt med 360 gram för den fälgbredden. jag har ett par med liknande profil med 27mm innerbredd som väger 355g, de är rätt tunna i sidoväggarna så man får låta bli att köra slarvigt genom stenkistor...
    Tack, det var precis vad jag INTE behövde höra ;)

Av:
    Sixten Fors
    skier skrev:
    Om man ändå hade så billiga gram att hitta på sin cykel... jag funderar på en 200 grams sänkning för 60 kr/grammet.
    Snabb huvudräkning ger mig 12 K. Vad är det som är så pass dyrt?

Av:
    weldion
    Själv så fick jag till senaste viktminskarprojektet att landa på 9 kr/g och efter liten försäljning av gamla delar, så ligger det på 7 kr/g.
    Gött mos!

Av:
    skier
    Sixten Fors skrev:
    skier skrev:

Fox 34 till Fox 34 SC på heldämpade xc-hojen, men det känns inte riktigt prisvärt... Exakt samma dämpare, lite sämre styvhet, lite lättare.

Av:
    cykloton
    Sixten Fors skrev:
    Sparar man pengar på att bygga egna hjul? Blir ju allt lite sugen på det med. Fast kan ju börja med att bygga en cykel.

Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    Återkommer... om och när det händer något som är värt att berätta.

!! Är den inte klar snart? :)

Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Japp, med DT350 SP IS xD 54T boost nav och Sapim Race/D-Light mix. Kalkylvikt 1485 gram.

Skulle man fåna sig och istället använda DT Comp Race höger bak och CX-Ray på övriga tre sidor sparas ca 48 gram till (kalkylvikt 1437 gram) för 860 kr extra. Vilket blir ca 18 kr per sparat gram, vilket inte är prisvärt.

Låter rimligt då jag räknar med 1820-ish med Hope laser/D-light och Newman fälgar, känns jobbigare att välja gummi dock allt är tungt eller jättetungt jämfört med 197gr tuberna jag köpte sist, alla med kul mönster väger ju som ett vinterdäck till pendlaren.

Av:
    Sixten Fors
    Sätter dit mina ca 525 gram Rocket Ron 2.25" Evo LiteSkin för invägningen.
    Sedan blir det mina 700 gram X-King 2.4" Protection som jag flyttar från gamla Scalen, som jag just sålde tillsammans med 880 gram WTB 2,25" däcken som kom med nya Scalen.
    190401_006_xs.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Örjan Lax skrev:
    Sixten Fors skrev:
    You wish.
    Kinafälgarna är klara att skickas inom 2 v, sedan 2 v bananbåt och 1 v i tullen, sedan mäta ERD, beställa ekrar, bygga osv.
    SID-gaffeln och baknavet var restat hos R2, med "April" som prel leveransdatum.

Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Sixten Fors skrev:
    You wish.
    Kinafälgarna är klara att skickas inom 2 v, sedan 2 v bananbåt och 1 v i tullen, sedan mäta ERD, beställa ekrar, bygga osv.
    SID-gaffeln och baknavet var restat hos R2, med "April" som prel leveransdatum.
    Ok, men då vet vi tidsplanen på ett ungefär. Bra!

Av:
    Sixten Fors
    skier skrev:
    Sixten Fors skrev:
    skier skrev:
    Fox 34 till Fox 34 SC på heldämpade xc-hojen, men det känns inte riktigt prisvärt... Exakt samma dämpare, lite sämre styvhet, lite lättare.
    Fox i Europa tar läskigt bra betalt för eftermarknadsgafflar. Jag gissar att cykeltillverkarna har 75%-ish rabatt när de köper till sina "builds", tanken från Fox är att cykelköparen skall luras att tro att hen får en skitdyr och fin gaffel jmf men "simpel" SID RLC eller Lyrik RC2 som kostar hälften (jmf med Fox) hos tysken. Varumärkesbyggande kallas det för.

Av:
    Pillo-kun
    Sixten Fors skrev:
    skier skrev:
    Sixten Fors skrev:
    skier skrev:
    Fox i Europa tar läskigt bra betalt för eftermarknadsgafflar. Jag gissar att cykeltillverkarna har 75%-ish rabatt när de köper till sina "builds", tanken från Fox är att cykelköparen skall luras att tro att hen får en skitdyr och fin gaffel jmf men "simpel" SID RLC eller Lyrik RC2 som kostar hälften (jmf med Fox) hos tysken. Varumärkesbyggande kallas det för.

Mm, verkar vara ganska normalt i alla branscher, typ motorcykelmärken har ju oem däck, gafflar, dämpare å dylikt på vissa av sina modeller som kostar mer än dubbelt så mycket när man köper sakerna löst och folk tror att de har gjort ett fynd, vilket de så klart inte har :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in