• jingleyschmidt's Roadlite Adventures

Av:
    jingleyschmidt
    Halloj! Nu har jag ett gäng mil på min Roadlite AL 6.0 från Canyon, varav 4 mil idag i en härlig tur till Söderköping, kanalvägen vidare till Västra Husby och så hem till Norrköping via Gamla Ö-vägen. Jag är otroligt nöjd med cykeln! Kanalvägen mellan Söderköping och Västra Husby är ju mestadels grus och hårdpackad jord osv, men det kändes kanon även där så den ångesten jag hade innan köp är nu borta. Det är en otrolig skillnad på nya cykeln jämfört med gamla på grusigt underlag. Visst, det är ju inte helt skakfritt, men väldigt mycket mjukare och finare körning. Prio är inte längre att köpa nya däck utan dessa Schwalbe G-One Speed 30mm verkar göra jobbet!

Jag fick lite ont initialt i ländryggen, men efter råd av Sixten att vända på styrstammen så känns det mycket bättre redan. Jag vill tacka Sixten så hemskt mycket för alla tips och råd både före och efter inköpet!

Så, för att runda av, om någon letar efter en härlig, lätt och smidig hybridcykel för diverse utflykter såhär i vår- och sommartider så kan jag varmt rekommendera den här cykeln. Snygg är den fan också!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-18 11:09 av jingleyschmidt.

33146C19-B2F6-4C96-A359-17B460E32408.JPG
  • Re: Canyon Roadlite AL 6.0 (2019) part 2

Av:
    Sixten Fors
    Tack :)
    Kul att det kändes bättre på dagens runda. Fin cykel och snygg bild!

Av:
    Manurhin2
    Solskenshistoria till slut efter all vånda , gött .

M

Av:
    jingleyschmidt
    Ja, det ska ju inte vara helt problemfritt att cykla! Lite domningar, lite nackspärr och en tom plånbok! Har snart köpt prylar och tillbehör för hälften av cykelns värde. Men nu vet jag inte om jag behöver så mycket mer! Men man kommer säkert på något. ;) Ja, jag har en tendens att snöa in lite när jag tycker något är roligt. :P

Cykeln fick sig en liten tvätt idag med. Den är ju mattsvart så allt damm från grus och annat syns ju rätt tydligt på cykeln. Köpte något avfettningsmedel och dry lube på LBS, lite tvättsvampar i olika storlek, diskborstar, såpa, diskmedel och en hink på Ö&B. Nu är den hyfsat ren och fin i alla fall! :D

Har i övrigt inhandlat SP Connect bike kit till iPhone 8, mekställ från Lidl, en liten powerbank (ja, lite överdrivet men man vet ju aldrig!). Är så jävla redo! ;P Har tagit sadeln från min gamla cykel och satt på nya. Får se hur det känns. Nackspärren har gjort att jag inte orkat sätta mig på cykeln på två dagar nu, men idag känns det bättre så om vädret är bra så ska jag nog ge mig ut på en tur imorgon och se om mina "private parts" kan hantera det här. :P

Av:
    Örjan Lax
    Go Jingley, go! 😃

Av:
    Manurhin2
    Tro mig , om du blir biten så kommer du att sitta nostalgiskt och prata om din första cykel som bara kostade en tjugondel av nuvarande cyklar om några år 😊

M

Av:
    jingleyschmidt
    Var ute på en jävla skön tur på 2.5 mil härom dagen. Bara cyklade ut på landsbygden. Av en slump hamnade jag i ett bekant område som jag cyklat via förut, fast från andra hållet. Visste inte att jag kunde komma runt sådär! Så nu har jag ett skönt 2.5-milsspår när man vill dra ut ett tag. :D
    canyon2.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Inte för att någon bryr sig kanske, men jag gillar att skriva och är ganska entusiastisk beträffande mitt cykelköp så jag tänkte att jag använder den här tråden litegrann till att skriva!

Har nu betat av en 20+ mil på nya cykeln och det känns bara bättre och bättre! Jag flyttade över min gamla sadel till nya cykeln och har inte känt av samma domningsproblematik i dom nedre regionerna sen dess heller, vilket är ett stort plus. ;) Ryggen känns bra också! Inga direkta känningar jämfört med hur det kändes i början, så ja, det blir bara bättre och bättre! Inte heller har jag lyckats dra på mig någon punktering trots att jag cyklat en hel del på grus, och jag är rätt säker på att jag cyklade rätt på ett gäng glaskärvor härom dagen vilket gjorde mig lite nojig men det verkar ju ha gått vägen.

Jag fick hem min SP Connect förra veckan också som jag monterade på styrstammen. Fungerar kanon! Kan varmt rekommendera SP Connect för dom som är sugna på en vettig iphone-hållare till cykeln. Lite pricy dock, 599 eller vad jag gav, så finns säkert andra alterantiv som fungerar bra och är mycket billigare, men att kunna montera centrerat sådär på styrstammen är rätt gött, och snyggt! Smidig att ta av och på också, går på ett kick. :)

En annan sak, och inte för jag är något hastighetsfreak på något sätt och bryr mig inte jättemycket om att ta mig fram så snabbt som möjligt, men jag cyklar en mil på en halvtimme i snitt ungefär, utan att ta i något nämnvärt. Är det väldigt långsamt? :D

Nåväl. Nu är det bara lite varmare väder som saknas, sen kan man njuta till fullo! :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 23:27 av jingleyschmidt.

canyon4.JPG

Av:
    Bengt-re
    jingleyschmidt skrev:
    Inte för att någon bryr sig kanske, men jag gillar att skriva och är ganska entusiastisk beträffande mitt cykelköp så jag tänkte att jag använder den här tråden litegrann till att skriva!

Har nu betat av en 20+ mil på nya cykeln och det känns bara bättre och bättre! Jag flyttade över min gamla sadel till nya cykeln och har inte känt av samma domningsproblematik i dom nedre regionerna sen dess heller, vilket är ett stort plus. ;) Ryggen känns bra också! Inga direkta känningar jämfört med hur det kändes i början, så ja, det blir bara bättre och bättre! Inte heller har jag lyckats dra på mig någon punktering trots att jag cyklat en hel del på grus, och jag är rätt säker på att jag cyklade rätt på ett gäng glaskärvor härom dagen vilket gjorde mig lite nojig men det verkar ju ha gått vägen.

Jag fick hem min SP Connect förra veckan också som jag monterade på styrstammen. Fungerar kanon! Kan varmt rekommendera SP Connect för dom som är sugna på en vettig iphone-hållare till cykeln. Lite pricy dock, 599 eller vad jag gav, så finns säkert andra alterantiv som fungerar bra och är mycket billigare, men att kunna montera centrerat sådär på styrstammen är rätt gött, och snyggt! Smidig att ta av och på också, går på ett kick. :)

En annan sak, och inte för jag är något hastighetsfreak på något sätt och bryr mig inte jättemycket om att ta mig fram så snabbt som möjligt, men jag cyklar en mil på en halvtimme i snitt ungefär, utan att ta i något nämnvärt. Är det väldigt långsamt? :D

Nåväl. Nu är det bara lite varmare väder som saknas, sen kan man njuta till fullo! :D

Nej det är inte väldigt långsamt. Börjar milen ta 45 minuter på väg så är det att kontrollera om bromsen ligger an.... ;-)

Ta det lugnt och njut av vårsolen - man måste inte hetsa fram!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    26er
    Du kan nog kapa ett par minuter med riktiga pedaler. Säkerhetsgrej dessutom... mkt mer än hjälm t ex.

Av:
    Sixten Fors
    Fina bilder :)
    Det syns rätt tydligt att det är gott om plats för riktigt feta däck i din framgaffel (typ 50 mm). Bak ser lite trängre ut. Inte för att du behöver byta däck, bara en reflektion.

Av:
    jingleyschmidt
    Sixten Fors skrev:
    Fina bilder :)
    Det syns rätt tydligt att det är gott om plats för riktigt feta däck i din framgaffel (typ 50 mm). Bak ser lite trängre ut. Inte för att du behöver byta däck, bara en reflektion.

Lite drygt bara att dom satt en vajer där som eventuellt skulle kunna förstöra lite. :D Annars finns det faktiskt lite space både fram och bak.
    Canyon_Roadlite_AL_6_Vajer_framgaffel.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Bara att klippa av! Det droppar lite olja i början, men det brukar sluta efter sådär en 10 minuter ;)
    Du vet väl att bromsen är fartens värsta fiende...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 00:36 av Sixten Fors.

Av:
    jingleyschmidt
    Sixten Fors skrev:
    Bara att klippa av! Det droppar lite olja i början, men det brukar sluta efter sådär en 10 minuter ;)

Bromsar är bara för fegisar i alla fall!

Av:
    Sixten Fors
    :)

Av:
    jingleyschmidt
    Jag vet inte vad det är för syndrom jag lider av, men jag hatar att behöva växla till största drevet fram. Det är något som känns lite knöligt med det. Jag gillar att köra på samma drev fram hela tiden och bara alternera bakväxlarna. Dock upplever jag inte att jag har optimal utväxling då, allra helst inte med tanke på att jag inte kan köra tyngsta växeln bak utan att kedjan går emot största framdrevet. Hade det inte varit en faktor så hade det inte varit några problem. Kanske något man ska optimera framledes för att få en så skön utväxling som möjligt. Tankar? ;P

Av:
    bellasoda
    jingleyschmidt skrev:
    Jag vet inte vad det är för syndrom jag lider av, men jag hatar att behöva växla till största drevet fram. Det är något som känns lite knöligt med det. Jag gillar att köra på samma drev fram hela tiden och bara alternera bakväxlarna. Dock upplever jag inte att jag har optimal utväxling då, allra helst inte med tanke på att jag inte kan köra tyngsta växeln bak utan att kedjan går emot största framdrevet. Hade det inte varit en faktor så hade det inte varit några problem. Kanske något man ska optimera framledes för att få en så skön utväxling som möjligt. Tankar? ;P

Det låter som en utmärkt plan.

Jag antar att du har 50/34 fram nu? Det är ju hyfsat höga hopp. 46/36 är en annan populär utväxling som jag själv kör på grus/pendlingshojen. Det funkar säkert bättre, särskilt om du håller c:a 20km/h.

Bara att köpa och byta.

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    jingleyschmidt skrev:
    Prio är inte längre att köpa nya däck utan dessa Schwalbe G-One Speed 30mm verkar göra jobbet!

Snygg hoj, Det ser ut som att du liksom jag gillar att cykla grusvägar. Tipset är då att gå upp lite i däckstorlek för att få ökad komfort - en mjukare åktur helt enkelt :) 40mm breda däck gör stor skillnad mot dina nuvarande 30mm

Av:
    jingleyschmidt
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Prio är inte längre att köpa nya däck utan dessa Schwalbe G-One Speed 30mm verkar göra jobbet!

Snygg hoj, Det ser ut som att du liksom jag gillar att cykla grusvägar. Tipset är då att gå upp lite i däckstorlek för att få ökad komfort - en mjukare åktur helt enkelt :) 40mm breda däck gör stor skillnad mot dina nuvarande 30mm

Haha, nu råkar det bara vara så att dom tre bilderna jag postat är på grusvägar. Jag antar att platser där grusvägar finns är något mer natursköna rent fotografiskt. Det ger inte en helt rättvis bild dock. Men absolut, det har blivit lite grusväg! :D

Av:
    jingleyschmidt
    bellasoda skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Det låter som en utmärkt plan.

Jag antar att du har 50/34 fram nu? Det är ju hyfsat höga hopp. 46/36 är en annan populär utväxling som jag själv kör på grus/pendlingshojen. Det funkar säkert bättre, särskilt om du håller c:a 20km/h.

Bara att köpa och byta.

50/34 nu ja. Men jag kan inget om klingor och sånt så jag vet inte ens vad det innebär. Får sätta mig in i det där. På gamla cykeln kör jag samma framdrev hela tiden och alternerar bara bakväxlarna och upplever att jag har ett bra spann för både långa rakor men även lätt nog uppför. Borde forska lite mer i vad den cykeln har för specifikationer och kanske imitera det på något sätt.

Av:
    bellasoda
    jingleyschmidt skrev:
    50/34 nu ja. Men jag kan inget om klingor och sånt så jag vet inte ens vad det innebär. Får sätta mig in i det där. På gamla cykeln kör jag samma framdrev hela tiden och alternerar bara bakväxlarna och upplever att jag har ett bra spann för både långa rakor men även lätt nog uppför. Borde forska lite mer i vad den cykeln har för specifikationer och kanske imitera det på något sätt.

Om du nu skall vara riktigt happy-korrekt så ska man välja matchande framdrev.

Det innebär alltså inte att du ska matcha hur som helst, för i såna fall finns risken för dålig funktion.

Alltså har du att välja på dessa:
    1. 50/34
    2. 46/36
    3. 52/38
    4. Några fler
    5. Singelklinga, t ex en ensam 42t.

Det du alltså ska göra är att köpa denna kombination av 46/36, för bästa funktion:
    https://www.bike24.com

Det innebär alltså att du kan köra på lilla klingan i högre hastighet, och även att du kan köra stora klingan i lägre hastighet. Går det snabbare än 60km/h så kommer du få svårt att hänga med att trampa dock, vilket du skulle klara lättare på din 50-klinga.

Fin hoj förresten, och fina bilder! :)

Av:
    perzzon
    bellasoda skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Det innebär alltså inte att du ska matcha hur som helst, för i såna fall finns risken för dålig funktion.
    Det här hade jag aldrig hört förut...
    Växlar vissa kombinationer bättre än andra?
    Trodde bara växlarna hade krav på största skillnad.

Av:
    bellasoda
    perzzon skrev:
    bellasoda skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Det här hade jag aldrig hört förut...
    Växlar vissa kombinationer bättre än andra?
    Trodde bara växlarna hade krav på största skillnad.

Det sägs att växlingsramper och liknande är frästa för att lilla och stora klingan ska matcha varandra. Och det gäller bara ovan nämnda kombinationer. Sägs det. Men får du det att funka ändå så funkar det också. Sägs det.

Av:
    jingleyschmidt
    Blev en skön 30km-tur idag i fina vårvädret! Drog runt på lite olika vägar och områden jag aldrig riktigt besök tidigare. Fan, jag känner att jag kommer få slut på ställen att besöka innan sommaren ens har börjat. ;) Då är det dock kul att ha trackat alla dessa turer i Strava så jag har allt sparat och kan återbesöka enkelt om man hittar något mysigt ställe.

2019-04-16_2.JPG

Marbystrand i Norrköping. Kändes nästan som att jag var inne på privat område. "Här upphör allmän väg", stod det på en skylt någon km tidigare. Jag antar att det är något slags samfällighetsområde. Men det värsta som kan hända är väl att någon ber en vända om antar jag. :D

2019-04-16_3.JPG

SP Connect till iPhone som jag monterade på styrstammen. Riktigt nöjd med detta inköp!

2019-04-16_1.JPG

Av:
    ooms
    bellasoda skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Alltså har du att välja på dessa:
    1. 50/34
    2. 46/36
    3. 52/38
    4. Några fler
    5. Singelklinga, t ex en ensam 42t.

Det du alltså ska göra är att köpa denna kombination av 46/36, för bästa funktion:

Det innebär alltså att du kan köra på lilla klingan i högre hastighet, och även att du kan köra stora klingan i lägre hastighet. Går det snabbare än 60km/h så kommer du få svårt att hänga med att trampa dock, vilket du skulle klara lättare på din 50-klinga.

Fin hoj förresten, och fina bilder! :)
    52-38? Jag skulle snarare säga att på shimanos moderna lvg-grupper så är det snarare 46-36, 50-34, 52-36 samt 53-39 som gäller. Det är iaf de kombinationer som finns att välja på original.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 19:01 av ooms.

Av:
    jingleyschmidt
    Men alltså, om jag skulle vilja byta från 50/34 till 46/36 t.ex, vad krävs det i inköp då?

Av:
    ooms
    Iom att det verkar vara ett 4-armat Shimano Sora vevparti du har idag, vet jag inte hur lätt det är att hitta prisvärda klingor till det. Jag skulle nog istället byta hela vevpartiet till t.ex. detta: https://www.bike24.com
    Jag tror, OBS tror, att du då kan ha samma vevlager, dvs det är bara att byta vevpartiet rakt av (vilket är enklare än att byta klingor). Men nån annan får bekräfta att det är samma vevlager till dessa vevpartier.

Av:
    jingleyschmidt
    ooms skrev:
    Iom att det verkar vara ett 4-armat Shimano Sora vevparti du har idag, vet jag inte hur lätt det är att hitta prisvärda klingor till det. Jag skulle nog istället byta hela vevpartiet till t.ex. detta: https://www.bike24.com
    Jag tror, OBS tror, att du då kan ha samma vevlager, dvs det är bara att byta vevpartiet rakt av (vilket är enklare än att byta klingor). Men nån annan får bekräfta att det är samma vevlager till dessa vevpartier.

Det verkar ju vara ett sånt här jag har nu: https://www.bike24.com

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:

Det är det nog. Jag bytte på pendlaren från sora vev till 105 5750 och det var samma lager - iofs bytte jag ändå då lagren är billiga och känns Cliff att montera nytt vevparti på begagnat vevlager. En skillnad är att 5750 iaf (vet inte om samma gäller CX50) är att det har mindre q-faktor än sora vevarna. Det gick på min cykel, men vevarmarna är inte långt ifrån kedjestaget numera...

Så kolla upp om vevarmarna går fritt innan köp.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Murdock
    jingleyschmidt skrev:
    Låter som du kanske skulle våga dig på att konvertera till singelklinga fram. Narrow-wide klinga fram, runt 40T. Sedan montera av framväxeln och ersätta den med en kedjestyrare då Sora inte har någon clutch på bakväxeln som håller kedjan extra spänd.

Av:
    jingleyschmidt
    Idag blev det närmare 45km på cykeln (känns lite i röva måste jag säga). Inte i ett svep dock, det blev ett par fina stopp. Besökte en sjö jag aldrig varit vid tidigare trots att den ligger hyfsat nära. Det stod "Privat väg" och "Privat brygga" lite varstans, vad är det för regler som gäller där egentligen för en utflyktscyklist? ;D Jag trotsade min osäkerhet och gav mig ut på stigen längs vattnet tills jag hitade en liten plats där jag kunde ta en macka och njuta i vårsolen.

2019-04-17_2.JPG

2019-04-17_1.JPG

Av:
    JesperA
    I Sverige har vi något som är väldigt vettigt: Allemansrätten, med tanke på bilderna så har troligen markägaren inte fått tillstånd av kommunen att stänga ute fotgängare, cyklister & ryttare, du får dock inte köra motorfordon där, så det är nog inga problem för dig att vistas där. Det är väldigt sällsynt med förbudsskyltar i samband med "privat-"någonting. Sålänge du respekterar hemfridszon & undviker att bryta mot andra lagar så är det högst troligen okej att cykla där (säger högst troligen eftersom jag inte känner till området så omöjligt att veta om markägaren lyckats få godkänt ett totalförbud, men troligen inte eftersom det inte var skyltat).

Dessutom, om du vill vara extra säker så kan du kontakta kommunen & fråga om skyltningen i området, markägare tenderer att skyltar lite sisådär på egen hand utan att ha ansökt om tillstånd.

Av:
    jingleyschmidt
    JesperA skrev:
    I Sverige har vi något som är väldigt vettigt: Allemansrätten, med tanke på bilderna så har troligen markägaren inte fått tillstånd av kommunen att stänga ute fotgängare, cyklister & ryttare, du får dock inte köra motorfordon där, så det är nog inga problem för dig att vistas där. Det är väldigt sällsynt med förbudsskyltar i samband med "privat-"någonting. Sålänge du respekterar hemfridszon & undviker att bryta mot andra lagar så är det högst troligen okej att cykla där (säger högst troligen eftersom jag inte känner till området så omöjligt att veta om markägaren lyckats få godkänt ett totalförbud, men troligen inte eftersom det inte var skyltat).

Dessutom, om du vill vara extra säker så kan du kontakta kommunen & fråga om skyltningen i området, markägare tenderer att skyltar lite sisådär på egen hand utan att ha ansökt om tillstånd.

Ja det värsta som kan hända är väl att någon ber en lämna. :D Det är lite spännade när man ger sig ut på småvägar på landsbygden. Ibland känns det verkligen som att man inkräktar på någons privata egendom när man cyklar igenom en bondgård eller sådär för att ta sig vidare.

Av:
    ooms
    jingleyschmidt skrev:
    JesperA skrev:

Ja det värsta som kan hända är väl att någon ber en lämna. :D Det är lite spännade när man ger sig ut på småvägar på landsbygden. Ibland känns det verkligen som att man inkräktar på någons privata egendom när man cyklar igenom en bondgård eller sådär för att ta sig vidare.
    Känns det som att du inkräktar på någons privata egendom (t.ex. kommer in på en tomt eller nära ett hus), då kan du vara inne på hemfridszonen som JesperA nämner. Dvs där får du inte vara.
    Men som sagt, "privat väg" genom skog och mark får du cykla på. "Privat brygga" får man nog också egentligen vara på, även om jag kanske skulle undvika det av rent folkvett. Det är onödigt att reta upp folk i onödan.

Av:
    jingleyschmidt
    ooms skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    JesperA skrev:

Känns det som att du inkräktar på någons privata egendom (t.ex. kommer in på en tomt eller nära ett hus), då kan du vara inne på hemfridszonen som JesperA nämner. Dvs där får du inte vara.
    Men som sagt, "privat väg" genom skog och mark får du cykla på. "Privat brygga" får man nog också egentligen vara på, även om jag kanske skulle undvika det av rent folkvett. Det är onödigt att reta upp folk i onödan.

Jag följer ju kartan på mobilen då och då när jag ska någonstans, och då måste man cykla igenom vissa områden för att komma ut på väg, och ibland känns det bara som att man kommer för nära, men å andra sidan vet jag inte hur fasiken jag ska komma dit utan att passera. Men det är nog mest jag som är töntig och osäker. :D Helt rätt angående privat brygga, man behöver ju inte reta upp folk i onödan. ;)

En annan märklig grej som hände igår, som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till, var att jag cyklade på en ganska bred väg och framför mig gick en tant med häst i höger hand och hund i vänster. Jag hade väldigt gott om plats vid sidan om henne så jag cyklade bara förbi, då säger hon "Använd ringklocka för guds skull" och blev märkbart irriterad på mig. Jag trodde inte jag skulle behöva göra henne uppmärksam på min närvaro, då det som sagt fanns så gott om plats att bara cykla förbi. :P Men jag antar att hon gick i sin egen värld och blev rädd när jag kom där.

Av:
    Örjan Lax
    jingleyschmidt skrev:
    En annan märklig grej som hände igår, som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till, var att jag cyklade på en ganska bred väg och framför mig gick en tant med häst i höger hand och hund i vänster. Jag hade väldigt gott om plats vid sidan om henne så jag cyklade bara förbi, då säger hon "Använd ringklocka för guds skull" och blev märkbart irriterad på mig. Jag trodde inte jag skulle behöva göra henne uppmärksam på min närvaro, då det som sagt fanns så gott om plats att bara cykla förbi. :P Men jag antar att hon gick i sin egen värld och blev rädd när jag kom där.

Det där har jag också lärt mig den hårda och sura vägen, att alltid använda ringklocka när man kommer bakifrån på landsbygden. Och speciellt när det gäller hästar så bör man vara extra försiktig, och ta ner farten ordentligt och plinga "vänligt" åtminstone 10 sekunder innan man beräknas passera. Är det en livlig och nervös häst är det allra bäst att kliva av cykeln och gå förbi medans hästföraren står stilla och försöker lugna situationen. Men kommunikation mellan cyklist och ryttare/hästledare är alltid bäst! :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-18 11:00 av Örjan Lax.

Av:
    Bengt-re
    Örjan Lax skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Det där har jag också lärt mig den hårda och sura vägen, att alltid använda ringklocka när man kommer bakifrån på landsbygden. Och speciellt när det gäller hästar så bör man vara extra försiktig, och ta ner farten ordentligt och plinga "vänligt" åtminstone 10 sekunder innan man beräknas passera. Är det en livlig och nervös häst är det allra bäst att kliva av cykeln och gå förbi medans hästföraren står stilla och försöker lugna situationen. Men kommunikation mellan cyklist och ryttare/hästledare är alltid bäst! :)

Prata är bra, det lugnar ofta hästar. Speciellt på vintern med hjälm, buff och glasögon så ser man "konstig" ut i hästens ögon och pratar man förstår hästen att det där konstiga är en människa och blir lugnare.

Av:
    jingleyschmidt
    Varken hund eller häst reagerade på att jag kom, det var mest tanten som blev nervös. ;) Och jag brukar ALLTID sakta ner farten väsentligt när jag cyklar förbi djur, barn eller folk som ser ut att gå i sin egen värld (ofta med hörlurar, man vet ju fan aldrig vart dom ska ta vägen). ;D Jag kanske får investera i en ringklocka då. Hela styret kommer ju vara full med prylar snart! Vill ju försöka hålla en clean look. ;)

Av:
    Örjan Lax
    jingleyschmidt skrev:
    ;D Jag kanske får investera i en ringklocka då.

Ööh, ja, det råkar lixom vara lag på att ha det... :D

Av:
    jingleyschmidt
    Örjan Lax skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    ;D Jag kanske får investera i en ringklocka då.

Ööh, ja, det råkar lixom vara lag på att ha det... :D

Haha jo jag vet, men har aldrig riktigt känt behovet av en. :P Finns det någon ringklocka som man kan ta av och på enkelt tro? Med något slags gummiband eller motsvarande.

Snart kommer jag ha lagt mer pengar på prylar och tillbehör än vad cykeln kosta.
  • Re: jingleyschmidt's Roadlite Adventures

Av:
    jingleyschmidt
    Den här ringklockan var ju iofs rätt snygg: https://www.bikester.se

Av:
    tommykronstal
    Skaffa en snygg klocka och låt den alltid sitta på.

Av:
    Bengt-re
    Man kan sätta klockan på sadelstolpen också. Om man inte har dropper post.

Av:
    jingleyschmidt
    Bengt-re skrev:
    Man kan sätta klockan på sadelstolpen också. Om man inte har dropper post.

Om lagen säger att man ska ha en ringklocka som fungerar, alltså som gör ljud, så köper jag hellre en snygg och diskret för jag kommer bara köpa en för att undvika eventuell bot. ;P Det finns väl ingen lag som kräver en viss decibel eller så antar jag. :P Så den där ingklockan från KNOG känns ju som ett hett alternativ!

Av:
    Örjan Lax
    Personligen köpte jag ringklocka för att jag tyckte jag hade ett dagligt behov av det, och inte primärt för att lagen kräver det. (Det läste jag långt senare...)

Skönt att slippa ropa och gapa på alla man ska köra förbi eller köra om.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ