• Re: jingleyschmidt's Roadlite Adventures

Av:
    Manurhin2
    Gött
    Nu har du tränat på att skifta däck hemma i mystempo också så nästa punka i fält kommer att kännas mysig i stället för stressande .
    Full fart .

M

Av:
    jingleyschmidt
    Manurhin2 skrev:
    Gött
    Nu har du tränat på att skifta däck hemma i mystempo också så nästa punka i fält kommer att kännas mysig i stället för stressande .
    Full fart .
    M

Men det är fan knöligare än man kan tro att kränga av och på däcken. Särskilt att få på dom igen, tycker jag! Kämpade som en idiot. :P Men jag blir väl bättre för varje gång jag gör det.

Av:
    jingleyschmidt
    Nya däcken känns bra såhär långt iaf! Bättre grepp även i lösare grus än G-one-däcken som kom med cykeln. Tycker dom rullar på bra överlag. 60 PSI i däcken jämfört med 50 som jag körde innan verkar också vara ett bättre move, känns lite bättre iaf men vi får väl se!

För ett par veckor sen beställde jag lite billigt skit från eBay bara för att det är roligt. Idag fick jag SMS om att jag ska betala deklarationsavgift och moms osv. Hade helt glömt att det blivit ändrade regler med köp från Kina och sånt där! Jävla trams. Betala 85:- i avgifter för en vara som kostar 5-20:- kan dom ju glömma! Så får se om jag kan lösa det. Tydligen så returneras bara varan till avsändaren om man inte betalar avgiften och inget mer händer efter det. Kan någon bekräfta att så faktiskt är fallet? :D

Av:
    Rut-66
    Saxat från PostNord:
    "I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften ej betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren. Samtidigt kommer begäran om inbetalning av moms och momsdeklarationsavgiften att annulleras. Man riskerar således inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om man väljer att inte betala."

Från denna sida: https://www.postnord.se

Av:
    jingleyschmidt
    Det låter ju lovande i så fall då. :D Tack!

Synd det där ändå. Var så kul att shoppa billiga prylar på eBay, vänta 2 månader och sen bli överraskad att få paket för man glömt bort att man beställt massa skit. ;) Nåväl!

Av:
    jingleyschmidt
    Riktigt soft tur idag! Väldigt varierad terräng, vilket är roligt. Nya däcken känns bra, trycket känns bra också. Visst, jag kan ju inte glida över rötter och stenar hur som helst, man får ta det lite piano, men so far so good!

Aldrig tagit den här stigen runt sjön förut. Cyklade runt på måfå bara för att se mig omkring. Oerhört trevligt. Stannade till vid en badplats och tog en banan och lite godis och passade på att sola en stund på bryggan.

2019-05-11_1.JPG

2019-05-11_2.JPG

2019-05-11_3.JPG

2019-05-11_4.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Liten repa ut idag trots mulet och ganska trist väder, men var ändå ganska skönt! Och slapp ju regn. Man får vara glad för det lilla!

ÄLSKAR att fota min cykel alltså. Den har något! Förstår dock om ni är trötta på att se den vid det här laget. ;)

2019-05-13_1.JPG

Och nya däcken kom väl till pass idag. Dom känns bra! Och nu jinxade jag väl mig själv förstås. Punka nästa gång jag är ute, garanterat.

2019-05-13_2.JPG

Glömde bort att skogen i Kättsätter inte riiiiktigt är lämpad för min typ av cykel. Mycket rötter, stenar och elände. Och en slags "bro"? Jag vet inte om den har skapats för att det ofta är lerigt just där eller om det faktiskt har funnits någon form av litet vattenhål där tidigare.

2019-05-13_5_brolol.JPG

Vad kan detta vara för för stackars djur?

2019-05-13_3_benrester.JPG

Av:
    Örjan Lax
    Myrslok? :)

Av:
    ooms
    Svårt utan referens att se hur långt käkbenet är, men jag skulle gissa på nöt eller älg.

Av:
    jingleyschmidt
    Kom på att jag hittade det här med på samma plats. Vet inte om det är från samma djur eller om jag råkade snubbla in på en djurkyrkogård!

2019-05-13_3_benrester2.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 16:11 av jingleyschmidt.

Av:
    ooms
    Antagligen nån som dumpat slaktrester. Rävar och fåglar fick sig ett kalas.

Av:
    freddag
    fint att du cyklar ensjöstigen och och kättsätter med den cykeln. du kommer få bra teknik :)

vid bron i kättsätter är det ibland ett surhål, men senaste åren har varit så torra att många ställen som det alltid var blött på förr är helt torra större delen av året nu.

Av:
    jingleyschmidt
    freddag skrev:
    fint att du cyklar ensjöstigen och och kättsätter med den cykeln. du kommer få bra teknik :)

vid bron i kättsätter är det ibland ett surhål, men senaste åren har varit så torra att många ställen som det alltid var blött på förr är helt torra större delen av året nu.

Fred Dag! Tjenare, jag ser ditt namn dyka upp på Strava titt som tätt. :D Och tack för infon! Misstänkte att det var något liknande. Så länge jag kan minnas så har jag egentligen aldrig sett något vatten, varken där eller på det andra stället som har två olika broar. :D Möjligen lite lerigt stundtals.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 16:54 av jingleyschmidt.

Av:
    jingleyschmidt
    ooms skrev:
    Antagligen nån som dumpat slaktrester. Rävar och fåglar fick sig ett kalas.

Fan va otrevligt det låter, även om det såklart är gött för djuren som är i området. ;D

Av:
    jingleyschmidt
    Är sjuk och har varit senaste dagarna så inget cyklande för mig tyvärr. :( Har dock fått hem en ny sadel och en kortare styrstam som jag monsterade på idag. Lade även till en spacer till bara för att testa, så ska bli spännande att se hur allt detta känns när jag frisknat till. :P

Köpte även en liten ramväska som passade perfekt och en sadelväska. Ryggsäck i all ära men ibland är det skönt att inte ha en tung ryggsäck på ryggen en varm sommardag. :D

Av:
    Murdock
    jingleyschmidt skrev:
    Är sjuk och har varit senaste dagarna så inget cyklande för mig tyvärr. :( Har dock fått hem en ny sadel och en kortare styrstam som jag monsterade på idag. Lade även till en spacer till bara för att testa, så ska bli spännande att se hur allt detta känns när jag frisknat till. :P
    Ändra inte sittställning så mycket på en gång råder jag dig till. Håll dig till en förändring i taget mellan cykeltillfällena. Bara att ändra sadel ändrar din position i x- och y-led. Om du sedan både höjer och kortar av styrstammen kommer du inte veta vilken förändring som gav önskad effekt.

Av:
    jingleyschmidt
    Murdock skrev:
    Ändra inte sittställning så mycket på en gång råder jag dig till. Håll dig till en förändring i taget mellan cykeltillfällena. Bara att ändra sadel ändrar din position i x- och y-led. Om du sedan både höjer och kortar av styrstammen kommer du inte veta vilken förändring som gav önskad effekt.

Haha det har du rätt i, men det är nog lugnt! Jag vet ju vad jag gjort i alla fall så det är lätt att reversa om det behövs. :P

Av:
    jingleyschmidt
    Hmm, när jag bytte styrstam så blev det ett glapp där jag markerat med cirkeln. Det satt liksom inte åt ordentligt efteråt. Jag provade att lägga till och ta bort spacers och lite allt möjligt men ingenting fungerade, det fortsatte glappa lite. Så jag var tvungen att byta tillbaka till original-styrstammen och då "gängade" det i igen. Så jag provade ÅTERIGEN den nya styrstammen, för jag tänkte att jag kanske gjort något galet, men samma problem igen, så jag bytte tillbaka till gamla och då gick det bra. Vad kan det här bero på? Förstår ingenting. :D

Canyon_Roadlite_AL_6_Glapp_styrstam.JPG

Av:
    Salabaladala
    Styrlagret behövs klämmas åt korrekt. Innan du skruvar fast styrstammen så ska du skruva åt topcapen tills lagret inte glappar längre. Det känner du bäst om du står över cykeln, håller i bromsarna, och juckar fram och tillbaka. Då känner du om det glappar. Spänn topcapen tills det inte glappar längre, och inget mer efter det. Sen kan du justera styret och skruva fast styrstammen.

Av:
    jingleyschmidt
    Salabaladala skrev:
    Styrlagret behövs klämmas åt korrekt. Innan du skruvar fast styrstammen så ska du skruva åt topcapen tills lagret inte glappar längre. Det känner du bäst om du står över cykeln, håller i bromsarna, och juckar fram och tillbaka. Då känner du om det glappar. Spänn topcapen tills det inte glappar längre, och inget mer efter det. Sen kan du justera styret och skruva fast styrstammen.

Jag gjorde det! Jag gjorde på ALLA tänkbara sätt, men det spelade ingen roll. Gamla styrstammen på examt samma tillvägagångssätt gör så det blir rätt tryck direkt utan att jag knappt behöver skruva i skruven på topcapen. :P

Av:
    tinkerbell
    Alla styrstammar bygger inte lika mycket på höjden där den klämmer om gaffelröret. Är den nya stammen "lägre" behöver du fler spacers, eller kapa styrröret.

Av:
    jingleyschmidt
    tinkerbell skrev:
    Alla styrstammar bygger inte lika mycket på höjden där den klämmer om gaffelröret. Är den nya stammen "lägre" behöver du fler spacers, eller kapa styrröret.

Det förklarar säkert saken! Är det därför man ibland ser cyklar som har spacers på ovansidan av styrstammen så att säga? Jag har alltid undrat varför dom har det då jag inte förstod vilken funktion det fyllde. :P

Av:
    tinkerbell
    Spacer över styrstammen har man av två anledningar. Den primära är att man har sänkt styret en aning men inte vill sätta sågen i gaffelröret riktigt än. Ibland blir det permanent.
    En annan orsak är att man har gaffel helt i kolfiber och att man vill klämma röret nära kapningen då det är svagare där. En spacer avlastar gaffeln något.

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    tinkerbell skrev:

Det förklarar säkert saken! Är det därför man ibland ser cyklar som har spacers på ovansidan av styrstammen så att säga? Jag har alltid undrat varför dom har det då jag inte förstod vilken funktion det fyllde. :P

Nej , det är när folk inte vågar kapa gaffeln för att dom inte bestämmt sig eller för att cykeln ev ska vara mer lättsåld med originallängd på gaffeln . Oftast , ibland stämmer det säkert .

M

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 22:42 av Manurhin2.

Av:
    jingleyschmidt
    Jag förstår! Tack för info. :D

Original kom min cykel med 2x10mm spacers under styrstam och 1x5mm spacer över. Nya styrstammen är typ 2mm lägre eller vad man ska säga än originalstyrstammen. Ska jag försöka hitta en till 5mm spacer och prova för att det ska bli korrekt? Eller ännu mindre om möjligt.

Av:
    jingleyschmidt
    Gaffelröret på min cykel är 1 1/8'', så något sånt här då: https://www.bikester.se eller? Lite ovärt att beställa spacer på Internet, men bara så jag vet vad jag ska kolla efter. :P

Av:
    Salabaladala
    jingleyschmidt skrev:
    Jag förstår! Tack för info. :D

Original kom min cykel med 2x10mm spacers under styrstam och 1x5mm spacer över. Nya styrstammen är typ 2mm lägre eller vad man ska säga än originalstyrstammen. Ska jag försöka hitta en till 5mm spacer och prova för att det ska bli korrekt? Eller ännu mindre om möjligt.

Hänger det på några millimeter så skulle jag ta bågfilen. Sätter du en slangklämma runt röret så får du rakt och fint snitt.

edit: Annars kan du ju tigga distanser i bortskänkes-tråden. Jag har några gröna i aluminium om det duger.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 23:23 av Salabaladala.

Av:
    jingleyschmidt
    Var fri frakt på Länna Sport så slog till på ett par spacers där bara så får jag prova det iaf innan jag börjar bågfila. ;) Tack ändå! :)

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    Var fri frakt på Länna Sport så slog till på ett par spacers där bara så får jag prova det iaf innan jag börjar bågfila. ;) Tack ändå! :)

Om det inte löser sig så kan du få en i coolfiber av mig .

M

Av:
    jingleyschmidt
    Tack Manurhin2!

Så typiskt att man ska vara dunderförkyld nu när vädret varit så fint här ett par dagar. Kunde man inte blivit sjuk under perioden när det regnade och var trist i en vecka i sträck? :D

Av:
    jingleyschmidt
    Jag må ha en liten lägenhet, men cykeln matchar i alla fall inredningen! :P

Canyon_Roadlite_Lagenheten.JPG

Av:
    Rut-66
    Snyggt !!! 🙂

Av:
    jingleyschmidt
    Nackdelen med dåligt väder och sjukdom är att man får alldeles för mycket tid till att dagdrömma och kolla cyklar på nätet. Är det vad ni kallar för "Internetcykling"? :P

Av:
    Bengt-re
    jingleyschmidt skrev:
    Nackdelen med dåligt väder och sjukdom är att man får alldeles för mycket tid till att dagdrömma och kolla cyklar på nätet. Är det vad ni kallar för "Internetcykling"? :P

Yepp

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    jingleyschmidt
    Då är det precis vad jag ägnat mig åt. Och jag har även övertygat mig själv om att "there's no time like the present". Jag har inga barn, jag bor litet och billigt, är det någon gång i livet man ska fucka ur så är det ju då, när man inte har någon annan än sig själv att ta hänsyn till.

MEN FÖRST - tillfriskna och komma ut på vägarna igen. Jag har nya vägar och områden att utforska ju. Och en ny sadel att få ont i röva av! Det ser jag fram emot.

Av:
    Salabaladala
    jingleyschmidt skrev:
    är det någon gång i livet man ska fucka ur så är det ju då, när man inte har någon annan än sig själv att ta hänsyn till.

Pratar du om knark eller cykling? Att sporta är väl bland det vettigaste man kan göra med sin fritid.

Mer naturbilder förresten.

Av:
    jingleyschmidt
    Salabaladala skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    är det någon gång i livet man ska fucka ur så är det ju då, när man inte har någon annan än sig själv att ta hänsyn till.

Pratar du om knark eller cykling? Att sporta är väl bland det vettigaste man kan göra med sin fritid.

Mer naturbilder förresten.

Haha, pratar om cykling! Jag tänker mer att köpa cyklar, tillbehör och att splasha pengar rent allmänt är något man kan göra med gott samvete när man inte har någon annan än sig själv att ta hänsyn till. Och naturbilder kommer så fort jag tillfrisknat och återfått lite energi!

Av:
    thomaslundstrom
    Jaförfan, kör på! Vi som sitter här med två barn under 3 får leva genom er barnfria med fritidsöverskott. 🙃

--

GotoVelo!

Av:
    jingleyschmidt
    thomaslundstrom skrev:
    Jaförfan, kör på! Vi som sitter här med två barn under 3 får leva genom er barnfria med fritidsöverskott. 🙃

Härda ut några år till så kan du meka cyklar med kidsen sen och dra iväg på äventyr! ;)

Av:
    jingleyschmidt
    Vet ni om det finns något sånt här att köpa någonstans? Känns som en smidig lösning för att ta bort kablar som ligger och vibrerar mot varandra när man är ute och cyklar. :D Retar ihjäl mig! Dom där heter "SRAM Cable clips" typ, är dom specifika för SRAM-kablar på något sätt? Jag vet inte skillnaden. Kanske finns andra smidiga lösningar/alternativ?

81-k-cSGbXL._SX425_.jpg

Av:
    Crocko
    jingleyschmidt skrev:
    Vet ni om det finns något sånt här att köpa någonstans? Känns som en smidig lösning för att ta bort kablar som ligger och vibrerar mot varandra när man är ute och cyklar. :D Retar ihjäl mig! Dom där heter "SRAM Cable clips" typ, är dom specifika för SRAM-kablar på något sätt? Jag vet inte skillnaden. Kanske finns andra smidiga lösningar/alternativ?

Brukar ligga med ett par i varje Jagwire uppsättning man köper, men går tydligen att köpa lösa till ett hutlöst pris.

https://www.bike24.com

Nu vet jag inte vart du håller hur, men om du inte har en kompis med ett förråd liggande så kan jag kika om jag kan avvara några,

Av:
    jingleyschmidt
    Ja det var lite halvdyrt ändå, 6 EUR för 4 bitar. :D Det må väl vara hänt men så ska man betala frakt på det också, det känns lite drygt. :D

Av:
    Crocko
    jingleyschmidt skrev:
    Ja det var lite halvdyrt ändå, 6 EUR för 4 bitar. :D Det må väl vara hänt men så ska man betala frakt på det också, det känns lite drygt. :D

Hittade lite extra lager av svarta rackare i godislådan, så om du gör något gott för en medcyklist i nöd nån gång så kan jag kasta ett par i ett kuvert om du PM'ar din adress.

Av:
    jingleyschmidt
    Crocko skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Hittade lite extra lager av svarta rackare i godislådan, så om du gör något gott för en medcyklist i nöd nån gång så kan jag kasta ett par i ett kuvert om du PM'ar din adress.

Jag hjälper alltid till om jag kan. :D Och jag betalar såklart för mig! PM:ar.

Av:
    Salabaladala
    jingleyschmidt skrev:

Tunna buntband i samma färg som vajerhöljena är annars ett klassiskt knep.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in