• Re: jingleyschmidt's Roadlite/Vitus Adventures

Av:
    Manurhin2
    Gött att du är nöjd och att du cyklar för övrigt ?

Av:
    SGS
    Alltså, hur klen är roadliten egentligen? Hade du inte grusdäck på den?

Kul med nytt PB, men om det krävs 130(?)mm fjädringsväg och endurogeometri för att cykla snabbt under de premisserna så vill jag nog inte uppleva era skogsstigar :-D

Skämt åsido, du säger ju själv att det handlar om självförtroendet och det bygger du uppenbarligen upp nu. Bara att fortsätta så!

Av:
    jingleyschmidt
    Det är nog inte Roadliten som är klen, det är snarare jag som är harig. :D Men det är ju viss skillnad på 32mm däck och 60mm däck när man cyklar "snabbt" (jag vet, det är inte snabbt i era ögon, haha) över grus, gropar och annat småtjafs. Det är framförallt en enorm skillnad för någon som dels är nybörjare men som också är nervös av sig.

Av:
    jingleyschmidt
    Alltså, ni måste ju förstå att jag är en total nybörjare. Visst, jag har ju cyklat hela livet, men aldrig reflekterat över cykeltyper, däcktyper, teknikaliteter överhuvudtaget. Jag hade inte ens bytt en slang själv förut, det gjorde jag första gången för ett par månader sen på Roadliten. Jag lär mig längs vägen nu så att säga, med hjälp av er här på forumet. :D Till slut kanske man kommer till sin rätt med vilken typ av cykel man vill ha och vad man föredrar, vart man helst cyklar, vad man behöver osv. Allt är bara experimentering nu.

Av:
    A-N
    Jag har också en Sentier, kom hem från en åktur precis. Innan dess hade mtb-cykling inskränkt sig till tre hyrdagar (varav premiärturen var Sella Ronda, kändes lagom!). Det jag gillar är att man inte behöver fundera så mycket över vägen man ska ta utan det är bara att svänga in på första bästa grusväg/skogsväg/stig och se vart man kommer.