• Re: jingleyschmidt's Roadlite/Vitus Adventures

Av:
    Manurhin2
    Gött att du är nöjd och att du cyklar för övrigt ?

Av:
    SGS
    Alltså, hur klen är roadliten egentligen? Hade du inte grusdäck på den?

Kul med nytt PB, men om det krävs 130(?)mm fjädringsväg och endurogeometri för att cykla snabbt under de premisserna så vill jag nog inte uppleva era skogsstigar :-D

Skämt åsido, du säger ju själv att det handlar om självförtroendet och det bygger du uppenbarligen upp nu. Bara att fortsätta så!

Av:
    jingleyschmidt
    Det är nog inte Roadliten som är klen, det är snarare jag som är harig. :D Men det är ju viss skillnad på 32mm däck och 60mm däck när man cyklar "snabbt" (jag vet, det är inte snabbt i era ögon, haha) över grus, gropar och annat småtjafs. Det är framförallt en enorm skillnad för någon som dels är nybörjare men som också är nervös av sig.

Av:
    jingleyschmidt
    Alltså, ni måste ju förstå att jag är en total nybörjare. Visst, jag har ju cyklat hela livet, men aldrig reflekterat över cykeltyper, däcktyper, teknikaliteter överhuvudtaget. Jag hade inte ens bytt en slang själv förut, det gjorde jag första gången för ett par månader sen på Roadliten. Jag lär mig längs vägen nu så att säga, med hjälp av er här på forumet. :D Till slut kanske man kommer till sin rätt med vilken typ av cykel man vill ha och vad man föredrar, vart man helst cyklar, vad man behöver osv. Allt är bara experimentering nu.

Av:
    A-N
    Jag har också en Sentier, kom hem från en åktur precis. Innan dess hade mtb-cykling inskränkt sig till tre hyrdagar (varav premiärturen var Sella Ronda, kändes lagom!). Det jag gillar är att man inte behöver fundera så mycket över vägen man ska ta utan det är bara att svänga in på första bästa grusväg/skogsväg/stig och se vart man kommer.

Gjorde idag en avstickare uppför en brant grusväg som ledde till en stig längs med en hästhage. Senare gjordes en sväng in på en grusväg för att se om det gick att "ta sig igenom" till andra sidan skogen. Det gick, längs med mossbevuxna stigar och övervuxna skogsvägar som stundtals nästan försvann.

Övar självförtroendet i den lokala pulkabacken :)

Av:
    jingleyschmidt
    Precis! Den typen av frihet lockade mig också, därför valet föll på Sentiern med.

Av:
    SGS
    Hey, ber om ursäkt om det togs på fel sätt.

Vi måste alla börja någonstans och en modern stigcykel såsom Sentier fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt till ändamålet :-)

Av:
    jingleyschmidt
    SGS skrev:
    Hey, ber om ursäkt om det togs på fel sätt.

Vi måste alla börja någonstans och en modern stigcykel såsom Sentier fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt till ändamålet :-)

Helt ok! Blir bara lite småirriterad ibland på tonen som stundtals används mot nybörjare. Det finns ett visst mått av översitteri. Jag förstår att ni haft en miljard nybörjare på forumet som ställt dumma frågor och varit nervösa, men lite ödmjukhet är ändå klädsamt. :)

En annan sak som inte ska underskattas är ju komforten i en HT med 2.35-däck, kontra 32mm, 10kg Roadlite. :D Bara det är ju jättehärligt. Att jag valde en så pass aggressiv HT berodde egentligen på två saker. 1) För ändamålet är den ändå rätt allround. Det finns inga riktiga begränsningar utan man kan ge sig ut vart som helst och det enda som sätter gränserna är min egen skicklighet (eller brist på just nu, snarare). 2) Sixten rekommenderade den och jag tenderar att lyssna på honom i mångt och mycket. :D

Av:
    jonte987
    Det är inget fel på hojen. Jag tror inte sgs är värst på den punkten precis.

Av:
    jingleyschmidt
    Guuuud vilken härlig dag jag haft idag alltså! All möjlig, rolig terräng. Måste komma in mer i växlandet på Vitusen. Jag är så van vid Roadliten, så när jag tror jag är på den lättaste växlen, så finns fan alltid 2-3 lättare växlar till på Vitusen jag kan dra på om det behövs! Och det behövs ibland. :P Annars så älskar jag singelklinga, så jäkla skönt att bara ha bäxväxlarna att tänka på.

Cyklade hem till min mormor också då jag ändå hamnade i dom krokarna. Har ju en uppmätt sträcka hem därifrån så jag var lite peppad på att se vad jag skulle hamna på. Visar sig att jag cyklade hem (10km är sträckan jag mätt upp) på 30:06, vilket är 2½ minut långsammare än härom dagen på Roadliten. Så även om det känns som att det går långsamt, så är det ju inte så jäkla mycket långsammare. :D

Hur som helst, riktigt go, varierande dag ute i naturen. Genomsvett nu!

2019-06-19_1.JPG

2019-06-19_2.JPG

2019-06-19_3.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Förresten, handtag... De små knottrorna på mina handtag var inte svinsköna efter ett tag. Verkar vara rätt standard med den typen av grepp, men kan någon rekommendera något annat som är bra som jag kan testa? Man kan ju köpa ett par handskar också naturligtvis men... Mja.

Av:
    Pastor Hannes
    jingleyschmidt skrev:
    Förresten, handtag... De små knottrorna på mina handtag var inte svinsköna efter ett tag. Verkar vara rätt standard med den typen av grepp, men kan någon rekommendera något annat som är bra som jag kan testa? Man kan ju köpa ett par handskar också naturligtvis men... Mja.

Handskar är ganska bra att ha när man kör omkull, det blir mindre skrapsår på händerna då.

Annars hade jag ett par foamgrips, dvs skumgummi mtrl, som jag gillade mycket. Jag kommer tyvärr inte ihåg märket. Handtag finns också i olika diametrar. Om du ändå ska byta så kan det vara bra att känna i butik innan köp. Tyvärr är väl utbudet i butiker ofta inte så bra, men du kom väl från runt Norrköping? Haga brukar ha ganska bra utbud.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-19 21:52 av Pastor Hannes.

Av:
    jingleyschmidt
    Sant, kanske borde investera i några handskar istället! Känna och klämma i all ära, men vissa saker märks ju inte förns man cyklat och svettas i två timmar. :P Iofs, inte så konstigt att det nöter lite kanske. Blir ju en annan typ av tryck på händerna än när man bara glider asfalt.

Av:
    dogday
    jingleyschmidt skrev:

Rekommenderar åtminstone fingerlösa cykelhandskar för att slippa handflatsskrap och få lite bättre grepp trots svett. Använder mina Gore C5 hela tiden nu på sommaren (MTB, pendling, lvg) och känner mig naken utan dem.

ESI Chunky kan vara modellen Pastor Hannes pratar om. Har dem på samtliga flatbar-cyklar jag äger eftersom jag tycker mycket om dem. Skönt grepp, minskar lite vibrationer och isolerar mycket bra från minusgradiga alu-styren på vintern. Rekommenderas!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-19 22:19 av dogday.

Av:
    jingleyschmidt
    Tack för tips! Ska kika lite. :)

Nästa inköp blir prylar så jag kan fixa tubeless, samt ett par rediga skor. Har kikat på Five Ten Sleuth: https://www.wiggle.se samt Five Ten District Flats: https://www.wiggle.se

Dessa känns cleana, inte massa krimskrams och stora snören och loggor osv. :P Jag gillar en ganska clean look på mina sneakers överlag, helst enfärgade.

Denna fälgtejp sitter på just nu. Den ser ut att sitta riktigt tight och tätt, skulle det fungera att bara köra på den som den är eller borde jag riva bort den ändå och köra någon dedikerad tubeless-tejp?

2019-06-19_4_rimtape.JPG

Av:
    dogday
    Bontrager gör ett par väldigt sparsmakade skor. Svarta med röda skosnören, ser ut som klassiska lowtop Air Force 1:or, kan vara värt att kolla upp.

Det där ser ut som riktig tubeless-tejp, så testa med den föst eller maila Wiggle och kolla. Stan's och Schwalbe gör koniska TL-ventiler, vilket tätar enklare utan att man behöver dra åt ventilmuttern med tång (vilket gör den svår att lösgöra i fält). Orange Seal's däcksås ska vara bra; vet inte om jag haft nytta av den än. En bättre pump och möjligen hjälp av vän borde räcka för att poppa däcket, i annat fall gör kompressor eller (exempelvis) Schwalbe tire booster det enkelt.

Godspeed!

PS. I trådens namn borde ordet "Vitus" rimligen bytas mot "Sentier" för att vara konsekvent – just nu blandas modellnamn med tillverkare :)

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    Tack för tips! Ska kika lite. :)

Nästa inköp blir prylar så jag kan fixa tubeless, samt ett par rediga skor. Har kikat på Five Ten Sleuth: https://www.wiggle.se samt Five Ten District Flats: https://www.wiggle.se

Dessa känns cleana, inte massa krimskrams och stora snören och loggor osv. :P Jag gillar en ganska clean look på mina sneakers överlag, helst enfärgade.

Denna fälgtejp sitter på just nu. Den ser ut att sitta riktigt tight och tätt, skulle det fungera att bara köra på den som den är eller borde jag riva bort den ändå och köra någon dedikerad tubeless-tejp?

Det ser ut som stans/tesa tl-tejp, är den hel kommer det att funka.

M

Av:
    jingleyschmidt
    dogday skrev:
    Bontrager gör ett par väldigt sparsmakade skor. Svarta med röda skosnören, ser ut som klassiska lowtop Air Force 1:or, kan vara värt att kolla upp.

Det där ser ut som riktig tubeless-tejp, så testa med den föst eller maila Wiggle och kolla. Stan's och Schwalbe gör koniska TL-ventiler, vilket tätar enklare utan att man behöver dra åt ventilmuttern med tång (vilket gör den svår att lösgöra i fält). Orange Seal's däcksås ska vara bra; vet inte om jag haft nytta av den än. En bättre pump och möjligen hjälp av vän borde räcka för att poppa däcket, i annat fall gör kompressor eller (exempelvis) Schwalbe tire booster det enkelt.

Godspeed!

PS. I trådens namn borde ordet "Vitus" rimligen bytas mot "Sentier" för att vara konsekvent – just nu blandas modellnamn med tillverkare :)

Tänker du på dessa: https://www.cykelkraft.se ?

Tack för tipsen! Och tack för att du uppmärksammade mitt titelmisstag, du har naturligtvis rätt! Ändrat. ;)

Av:
    Pastor Hannes
    jingleyschmidt skrev:

Den tejpen funkar. Jag har kört tubeless på två Sentier med sådan tejp.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    dogday
    jingleyschmidt skrev:
    dogday skrev:

Godspeed!

Tänker du på dessa: https://www.cykelkraft.se ?

Tack för tipsen! Och tack för att du uppmärksammade mitt titelmisstag, du har naturligtvis rätt! Ändrat. ;)

Så gärna!

Precis dem. Jag gillade looken men var osäker på ventilationen, så köpte ett par Cube GTY Maze och bytte skosnörena till röda till slut. Skosnörebyten: oanade möjligheter till FASHION på låg nivå!
  • Re: jingleyschmidt's Roadlite/Sentier Adventures

Av:
    jingleyschmidt
    Man ska inte underskatta färgbyte på skosnörena! Det är lite som att byta färg på handtagen eller pedalerna, kan göra mycket för helhetskänslan. ;)

Av:
    jonas-ni
    Någon Ejendals Tegera handske kanske?

https://www.youtube.com

Av:
    Pastor Hannes
    jonas-ni skrev:
    Någon Ejendals Tegera handske kanske?

https://www.youtube.com

De gör många bra handskar. Jag har dock inte gittat någon som för mig inte känns för varm på sommaren. Som höst vår handske funkar de bra.

Jag kör alltid långfingrat och den enda tillverkaren jag hittar som gör luftiga handskar och sitter mycket bra på mina händer är specialized.

Jag har provat en hel del andra, men antingen har de varit för tjocka eller suttit för illa. Handskar är i mina ögon något som måsta provas. Jag har vid några tillfällen köpt på nätet, men det blev inte bra så de gav jag bort. Haga har oftast väldigt bra utbud av handskar.

Av:
    jingleyschmidt
    Var för övrigt dessa ventiler jag fick med till cykeln. Duger inte dessa tro? :) Kan någon annars ge exempel på dessa koniska ventiler ni pratat om? För alla jag sett själv ser ut typ som dom jag har.

2019-06-19_5_ventiler_tubeless.JPG

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    Var för övrigt dessa ventiler jag fick med till cykeln. Duger inte dessa tro? :) Kan någon annars ge exempel på dessa koniska ventiler ni pratat om? För alla jag sett själv ser ut typ som dom jag har.

Perfekta för ändamålet ?

Av:
    jingleyschmidt
    Det blev lite uppehåll efter åskovädret så jag stack ut en sväng. Skön, svettig, fuktig, skitig tur längs med Ensjön! Går en härlig stig där på runt 2km utmed vattnet.

Stack ner till sjön efter turen och blaskade av det värsta och andades ut lite. På väg hem fick jag lite feeling och stack upp på en liten skogsstig och där gjorde jag vurp-premiären. Note to self: Cykla inte bland massa blöta, stora rötter - DOM ÄR FAN HALA! Men det gick bra, cyklade ju inte fort (vilket kanske var problemet till att börja med), så satte mig snyggt och prydligt i blåbärsriset!

15 minuter efter jag kommit hem så spårade vädret ur igen. Åska, regn och till och med hagel! Spännande väderomställningar här i Norrköping idag. :P

2019-06-20_1.JPG

2019-06-20_2.JPG

Av:
    dogday
    Fint med en mild premiärvurpa! Så länge de inte leder till varaktiga skador bjuder vurpor på lärdomar och innebär att man utmanar sig själv. Den som är stolt över att aldrig ramla torde ha en mycket långsammare utvecklingskurva i cykling såväl som i livet. Idén om hur ont det borde gjort är i mitt fall oftast mycket värre än vad det blivit ... förutom när jag skulle lattja och sladdade lite mer än tänkt i knapp styrfart, på rullgrus, med remmar på pedalerna. Trippel fraktur. Gjorde inte ont, iofs!

De där ventilerna är, som Manurhin2 sa, perfekta. Och koniska – om du tittar på gummibiten som hamnar på insidan fälgen är den konformad. Tätar därför lättare än de modeller som är kantiga och bara pressar på från utsidan av fälgen, eftersom den går in i fälgens ventilhål och fyller upp det.

Av:
    jingleyschmidt
    Trippel fraktur låter härligt! ;D En grej som är lite paradoxal är att i den här typen av aktiviteter, alltså MTB-åkning, så kan man ibland bli straffad av att vara försiktig och "feg". Hade jag varit rappare över stigen så hade jag förmodligen inte vurpat, men nu var jag långsam och hade kontakt med den där stora roten för länge och gled iväg.

Jag ser vad du menar med ventilerna! Därför jag blev lite fundersam, trodde det fanns ytterligare en variant ventiler som jag missat. :D

Av:
    Manurhin2
    Om du inte redan gör det så kör med lågt däcktryck fram om du ska köra stökigt, det ger betydligt bättre grepp än om du som dom flesta nya tror att man ska ha mycket luft.

M

Av:
    jingleyschmidt
    Jag kör typ 27-28 PSI både fram och bak.

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    Jag kör typ 27-28 PSI både fram och bak.

Om du kör mkt stök kan du absolut sänka fram, brukar innebära en del pukor innan man hittar balans.
    Om du cyklar så försiktigt som du säger så är det inte jättenoga men bredare - lägre tryck .
    Huvudsaken i ditt fall är att du har tillräckligt lågt tryck för att märken ska reformera däcken och inte skicka cykeln uppåt över ojämnheter .

M

Av:
    jingleyschmidt
    Glad midsommar på er!

1316EC4E-4468-4612-AEB9-8B052DE5FBFF.jpeg

A7698106-60FC-4D56-AFDE-DDB1836E3F84.jpeg

Av:
    jingleyschmidt
    Och bara för att förtydliga för de som tror jag cyklar runt på fyllan - så var inte fallet! ;) Vi tog en liten tur i det fina midsommarvädret och hade med oss en liten kall öl bara, sen stack vi hemåt! Inga fylleslag. :D

Av:
    jingleyschmidt
    Bestämde mig för att ge mig ut och utforska de cykelleder som finns i Kättsätter, så jag drog it! Började följa en led som jag tror är den folk cyklar, men jag kom fan bort mig efter ett tag. Jag tar upp Trailforks och kikar vart jag är egentligen, men då har jag kommit in på dom spår som finns i Klockaretorpet typ. Hur fan det gick till vet jag inte. :P Men det blev en skön 20km-tur ändå. :D

2019-06-23_1.JPG

2019-06-23_2.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Nu har jag klickat hem lite prylar och ska prova på att fixa tubeless nästa vecka. Ska bli intressant att se hur pass mycket jag kommer misslyckas med det! ;D

Cyklade för övrigt på Roadliten idag för första gången typ sen jag fick hem min Sentier. Satan vad ovant det kändes redan! Roligt hur snabbt man vänjer sig vid saker och ting, särskild vid styrbredden. :P

Av:
    jingleyschmidt
    Inte någon jätteenergi från mig senaste dagarna! Kasst väder kombinerat med att jag bara varit trött och seg. Blivit ett par turer till mormor så helt stillasittande har jag inte varit iaf, är ju ändå 1.3 mil enkel resa! :P

För trött för att shoppa är jag tydligen inte dock. Klickade hem följande:

Skor: Five Ten Sleuth
    Armbågsskydd: Bluegrass Skinny Elbow
    Knäskydd: Bluegrass Skinny
    Handskar: dhb Lätta cykelhandskar

Det spårar ur som vanligt. Inte hittat någon hjälm ännu dock. Om jag orkar ska jag dra och kika på stan imorgon.

Av:
    Manurhin2
    Äntligen ?

Av:
    jingleyschmidt
    Manurhin2 skrev:
    Äntligen ?

Jag önskar armbågsskydd och knäskydd hjälpte mot hjärnskakningar. ;)

Av:
    jingleyschmidt
    Fick bli den här gynnaren. 499:- om man var medlem (Stadium). Den får duga (hoppas jag).

2019-06-27_Helmet.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Hade en sån magisk dag idag! Drog till Söderköping, cyklade upp för Ramunderberget där jag käkade nudlar som jag kokade innan jag stack. Jag köpte en mattermos från Stadium Outlet, en Trekmate, 99 pix liksom! Perfekt att slänga med något enkelt när energin börjar tryta lite. Så där uppe satt jag och käkade i solen och blickade ut.

Sen vidare ut på landsbygden bara och drev runt. Blev 50km totalt idag. Eller 5 mil, men 50km låter som en större bedrift! Det var hur som helst fantastiskt härligt. Roadliten fick utstå mycket varierat underlag idag. Trodde fan jag skulle få punka, men däcken matar på bra!

Satte även PR på milen idag, 23:35. Det var till Söderköping det. Så det var ju roligt det också! :D

2019-06-28_1.JPG

2019-06-28_2.JPG

2019-06-28_3.JPG

2019-06-28_4.JPG

Av:
    SGS
    Bra jobbat och fin sommarkänsla i bilderna ?☀️

Av:
    jingleyschmidt
    Verkar finnas en hel del mysiga stigar på och runt omkring Ramunderberget i Söderköping. Utforskade inte så mycket och tog det rätt varsamt eftersom det var på Roadliten, men för er som bor i krokarna och ännu inte dragit dit så kan jag rekommendera en titt! Kan nog vara jävligt skoj. Om inte annat så är det ju rätt naturskönt. Dock så är det ju en del folk i omlopp såhär års så man får väl kanske ta det lite piano på vissa ställen. :D

2019_06_28_Ramunderberget_1.JPG

2019_06_28_Ramunderberget_2.JPG

2019_06_28_Ramunderberget_3.JPG

2019_06_28_Ramunderberget_4.JPG

Av:
    Murdock
    Du kombinerar ditt cykelintresse med kameraintresse väldigt bra. Man blir riktigt sugen att sticka ut och cykla.

Av:
    jingleyschmidt
    Murdock skrev:
    Du kombinerar ditt cykelintresse med kameraintresse väldigt bra. Man blir riktigt sugen att sticka ut och cykla.

Tack! Kul att läsa. :D Känns som jag äntligen hittat hem faktiskt.

Jag har fotat med lite olika sorters kameror förut, redigerat i Lightroom, Photoshop och hela den biten men det blir bara så bökigt och omständigt efter ett tag. Lusten försvinner lite. Nu fotar jag bara med min iPhone 8, redigerar antingen i Instagram eller i VSCO och jag ÄLSKAR det. Snabbt, enkelt, smidigt. Jag är nöjd med att bara dokumentera stunderna och att kunna dela dom på Instagram och här på Happy.

Av:
    chrande
    Inspirerande att följa din resa från funderingar, till köp och nu användande av din Roadlite. Är bra sugen på att klicka hem en, men ser att de har en 5.0 i outlet. https://www.canyon.com Vad jag kan se skiljer det inte speciellt mycket förutom färg och småspecar. 6600 kr resp 8100 kr är en del i skillnad. Ser ni någon nackdel att välja 5.0 jmf 6.0?

Ps. Sorry för att jag kapar din tråd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ