• Re: jingleyschmidt's Roadlite/Sentier Adventures

Av:
    jingleyschmidt
    chrande skrev:
    Inspirerande att följa din resa från funderingar, till köp och nu användande av din Roadlite. Är bra sugen på att klicka hem en, men ser att de har en 5.0 i outlet. https://www.canyon.com Vad jag kan se skiljer det inte speciellt mycket förutom färg och småspecar. 6600 kr resp 8100 kr är en del i skillnad. Ser ni någon nackdel att välja 5.0 jmf 6.0?

Ps. Sorry för att jag kapar din tråd.

Tjena! Olika fälgar, gaffeln är i alu och inte kolfiber, något sämre skivbromsar tror jag.. Lite såna där grejer. Jag kan inte annat än prata varmt om 6.0 dock, men proffsen får avgöra om det är värt att lägga till ett par tusen eller inte.

Av:
    jingleyschmidt
    Idag har jag för övrigt försökt få till slanglöst på Vitusen. Är klar nu, ska bara låta det stå och se om det håller tätt. :P

Av:
    chrande
    Tack för snabbt svar! Har snöat in rejält under dagen och har även tittat på en gravel då jag säkerligen kommer att köra lite grus och så också. Du verkar göra en del upptäcktsfärder med grusväg etc. Kan tänka mig att mitt cyklande blir något liknande. Upplever du Roadliten som ok även om du fick punktering etc? T.ex en Grail AL 6.0 är ett par tusenlappar till men verkar mer anpassad för lite mer terräng.

Av:
    jingleyschmidt
    chrande skrev:
    Tack för snabbt svar! Har snöat in rejält under dagen och har även tittat på en gravel då jag säkerligen kommer att köra lite grus och så också. Du verkar göra en del upptäcktsfärder med grusväg etc. Kan tänka mig att mitt cyklande blir något liknande. Upplever du Roadliten som ok även om du fick punktering etc? T.ex en Grail AL 6.0 är ett par tusenlappar till men verkar mer anpassad för lite mer terräng.

Sen jag bytte från originaldäcken till ett par Panaracer Gravelking TK ( https://www.bike24.com ) så tycker jag det blev mycket bättre. Kan säkert få på något bredare också, men har bara provat 32mm än så länge. Så det är ju ett tips. Men visst, jag hade gärna haft 40mm ärligt talat. Nu börjar du dock komma upp i pris en hel del även jämfört med Roadlite 6.0 som jag har. ;)

Av:
    jingleyschmidt
    Undrar om jag drog i för lite sealant. Spruta bara in 60ml, är ju ändå 29", 2.35 breda... Tänkte inte på det när jag följde anvisningarna på baksidan. Kanske är menat för 27.5"-däck? Köpte Stan's Race Sealant.

Av:
    jingleyschmidt
    "Race sealant also cannot be injected through the valve; you must break the bead and pour the sealant directly into the tire." - Då har jag ju redan gjort bort mig. :P Undrar varför det är så? Vad är det för skillnad?

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    "Race sealant also cannot be injected through the valve; you must break the bead and pour the sealant directly into the tire." - Då har jag ju redan gjort bort mig. :P Undrar varför det är så? Vad är det för skillnad?

Ingen fara.
    Om du inte är svinnoga med att inte ha i för mkt ( så att du vill kolla i däcket) så är det bästa sättet.

M

Av:
    jingleyschmidt
    Nu gjorde jag på det "blöta" sättet också, tog av ena däcksidan och fyllde på med lite mer bara för att vara på¨den säkra sidan och stängde igen. Poppade friskt i badrummet! Så nu har jag gjort på båda sätten. Och bevisligen gick det ju att pumpa som vanligt, inget som klibbat ihop i ventilerna.

Får vi se imorgon då om det är någon luft kvar i däcken eller inte. :P

Av:
    Manurhin2
    jingleyschmidt skrev:
    Nu gjorde jag på det "blöta" sättet också, tog av ena däcksidan och fyllde på med lite mer bara för att vara på¨den säkra sidan och stängde igen. Poppade friskt i badrummet! Så nu har jag gjort på båda sätten. Och bevisligen gick det ju att pumpa som vanligt, inget som klibbat ihop i ventilerna.

Om du sett till att kanterna på däcken är fria från gjutkanter mm så borde det vara tätt.
    Ett tips om det läcker lite vid fälgkanten är annars att skaka hjulen ordentligt så att latexen skvätter runt ordentligt, funkar såklart också med stökig cykling om det inte läcker för mkt.

M

Av:
    jingleyschmidt
    Manurhin2 skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Om du sett till att kanterna på däcken är fria från gjutkanter mm så borde det vara tätt.
    Ett tips om det läcker lite vid fälgkanten är annars att skaka hjulen ordentligt så att latexen skvätter runt ordentligt, funkar såklart också med stökig cykling om det inte läcker för mkt.

M

Jag har skakat om, studsat däcken och roterat och styrt både förut efter jag fyllde på och pumpade upp samt nu igen efter du nämnde det. Har läckt pyttelite på ett ställe på vardera däck, borde vara OK. Imorgon får jag skorna och skydden vad det verkar, så då tar jag en sväng efter det och känner lite påt!

Av:
    chrande
    jingleyschmidt skrev:
    chrande skrev:

Sen jag bytte från originaldäcken till ett par Panaracer Gravelking TK ( https://www.bike24.com ) så tycker jag det blev mycket bättre. Kan säkert få på något bredare också, men har bara provat 32mm än så länge. Så det är ju ett tips. Men visst, jag hade gärna haft 40mm ärligt talat. Nu börjar du dock komma upp i pris en hel del även jämfört med Roadlite 6.0 som jag har. ;)

Så fort jag börjar titta på en gravel eller CX blir priserna därefter. Kör på en Roadlite 6.0 och beställer ett par kraftigare däck.

Beställningen precis lagd! Jippie :) Tack för en bra tråd! Nu väntar jag spänt på leverans.

Av:
    jingleyschmidt
    chrande skrev:

Så fort jag börjar titta på en gravel eller CX blir priserna därefter. Kör på en Roadlite 6.0 och beställer ett par kraftigare däck.

Beställningen precis lagd! Jippie :) Tack för en bra tråd! Nu väntar jag spänt på leverans.

Grymt! Grattis. :D Om du ändå ska köpa nya däck direkt så kan du ju sälja dom som kommer med medan dom är sprillans nya och oanvända. :)

Av:
    jingleyschmidt
    Däcken är fortfarande hårda och fina! Var ett jävla mek att få på bakhjulet igen dock, inte alls lika enkelt som på Roadliten. :P Men till sist gick det. Blev tvungen att centrera bakbromsen dock, råkade nog bromsa igår. Men nu rullar det utan något direkt mostånd. :P

Premiärturen med nya utrustningen och slanglösa däcken kan nog bli uppskjuten dock för det har regnat hela morgonen och ser inte ut att sluta i närtid. :P

Av:
    chrande
    jingleyschmidt skrev:
    chrande skrev:

Grymt! Grattis. :D Om du ändå ska köpa nya däck direkt så kan du ju sälja dom som kommer med medan dom är sprillans nya och oanvända. :)

Tack för tipset! Har inte lagt beställning på nya däck än, men kanske värt att göra det då det låtit som en bra idé för din del och mina turer troligen blir liknande. Är du nöjd med dina däck?

Fick förresten mail från Canyon och cykeln är redan skickad :)

Av:
    jingleyschmidt
    chrande skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    chrande skrev:

Tack för tipset! Har inte lagt beställning på nya däck än, men kanske värt att göra det då det låtit som en bra idé för din del och mina turer troligen blir liknande. Är du nöjd med dina däck?

Jag är jättenöjd med däcken jag länkade! Om du vågar kan du ju prova att gå upp till 34mm rent av (men skyll inte på mig om det inte går)! :P Håll mig uppdaterad! :)

Av:
    jingleyschmidt
    Någon som vet om flera år gammal impregneringsspray kan skada moccan eller bara ha dålig effekt? ;P

Av:
    chrande
    jingleyschmidt skrev:
    chrande skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    chrande skrev:

Jag är jättenöjd med däcken jag länkade! Om du vågar kan du ju prova att gå upp till 34mm rent av (men skyll inte på mig om det inte går)! :P Håll mig uppdaterad! :)

Fick hem min cykel idag :) Snabbt gick det! Dock var framhjulet skevs och en av pedalerna hade en trasig reflex, inte så kul upplevelse till att börja med.. men i övrigt känns cykeln väldigt bra!

Av:
    jingleyschmidt
    Då var första turen tagen i full jävla mundering - Hjälm, knäskydd, handskar och slanglösa däck! Dagen till ära tog jag på mig en flanellskjorta också bara för att få in den rätta feelingen! Jag väljer att gå bilden jag hade i huvudet, dvs att jag såg ganska så cool ut, men i verkligheten såg jag nog ut som en riktig nybörjare!

Höll på att bli riktigt pinsamt dock. När jag kom till ett ställe i skogen som är en riktig jävla rot- och stenmatta så sammanföll det även med att tre unga tjejer skulle gå förbi på samma ställe. Givetvis ställde dom sig tålmodigt och väntade på att jag skulle komma förbi dom. Med blotta förskräckelsen lyckades jag undvika att skämma ut mig fullständigt och höll mig hyfsat på banan, men hade dom haft någon som helst cykelerfarenhet själva så hade dom förstått att det var Bambi som kom cyklandes.

Tror även att jag lyckades få lite airtime vid något tillfälle. Det kan mycket väl ha rört sig om ett två, tre, om inte fyra centimeter ovanför marken! Nu börjar vi snacka. ;)

2019-07-04_1.JPG

2019-07-04_2.JPG

2019-07-04_3.JPG

2019-07-04_4.JPG

Av:
    Manurhin2
    Du får mig att komma ihåg när jag kom sladdandes på vintern med min Dr 600 för ca 20 år sedan och la mig pladask framför en grupp högstadietjejer 🤣🤣🤣🤣🤣

Bra att du fått på dig hjälmen 👍

M

Av:
    jingleyschmidt
    En liten lätt fråga bara! Om ni hänger upp er 29" MTB-cykel på mekstället och väldigt lätt rullar igång bakhjulet med handen, hur länge rullar hjulet då? Försöker bara avgöra om man kan ha bra eller dåligt rull. :P

Av:
    jingleyschmidt
    Manurhin2 skrev:
    Du får mig att komma ihåg när jag kom sladdandes på vintern med min Dr 600 för ca 20 år sedan och la mig pladask framför en grupp högstadietjejer 🤣🤣🤣🤣🤣

Bra att du fått på dig hjälmen 👍

M

Haha alltid lika härligt! Fick du stående ovationer? ;)

Av:
    jingleyschmidt
    Go sväng idag med! Tog min vanliga tur mot Kättsätter och yrade omkring lite överallt. Efter ett tag tycker jag mig se något fint inne i skogen så jag börjar traska rätt ut. Det är något slags skövelområde bara, men jag har alltid varit svag för den miljön på något sätt. Det var så stort, öppet och ljust. Ser att det går någon slags "väg", så cyklar och går bortåt för att kika lite. Måste erkänna att det var rätt svårcyklat så jag gick för det mesta, tills jag kom till "vägen" som maskinerna skapat. Det var en go sträcka! Vitusen är som en jäkla traktor. Det är bara mina muskler och min kondis som är ett hinder. :D

2019-07-05_1.JPG

2019-07-05_2.JPG

2019-07-05_3.JPG

2019-07-05_4.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Fy fabian vad jag har varit ute och vevat idag! Jag bestämde mig för att försöka cykla i Fred Dag's hjulspår idag, så utflykten bar mot Evalund och vidare. Sjukt kul och omväxlande, både vägmässigt och vädermässigt. :D Blev några timmar ute. Fred syntes inte till dock! Men ett par rådjur och en uggla såg jag. Alltid något?

Som avslutning på turen snirklade jag mig in på grustaget och knäppte ett par foton. Alltid varit nyfiken på hur det är där inne egentligen då det verkar se så mäktigt ut. Och det var det fan!

2019-07-07_1.JPG

2019-07-07_2.JPG

2019-07-07_3.JPG

2019-07-07_4.JPG

Av:
    jingleyschmidt
    Cyklade Vrinnevi's MTB-spår idag för första gången. Fy fabian så jobbigt det var. Och inte fan gick det fort heller. Uppmätte nästan tidernas långsammaste tid på segmentet i Strava. Hur kass är jag egentligen? :D

2019-07-08_1.JPG

Det är märkligt hur vissa saker känns så läskiga bara för att man sitter på en cykel. På bild ser det ju ännu töntigare ut. :D Cyklade ner dock, och det var roligt!

2019-07-08_2.JPG

Det här såg inte heller mycket ut för världen, men den tog musten ur mig. En av många backar. En hel del klarade jag av, men vissa pallade jag inte. Antingen var jag för trött eller så var det lite för tekniskt för mig.

2019-07-08_3.JPG

Det var en härlig stig dock! Grym träning. :D

2019-07-08_4.JPG

Efter Vrinnevispåret cyklade jag ner till Göta Kanal och satte mig för att fika lite och ta det lugnt, för att sen dra vidare till Västra Husby och hjälpa mormor med lite trädgårdsarbete! ;D

2019-07-08_5.JPG

På det stora hela en härlig dag! Glad att jag äntligen tog mod till mig och testade Vrinnevi-spåret. Har hittills varit lite blyg och tänkt att jag inte passar in där som den nybörjare jag är. Vill ju inte att någon ska se hur dålig jag är, haha.

Av:
    jingleyschmidt
    Cyklade MTB-spåret i Vrinnevi igen. Det går så sjukt långsamt för mig. Tycker aldrig jag får upp någon fart, går trögt. Segmentet är 7.2km, väldigt backig, mycket stenar, mycket rötter. Det tar mig hela 45 minuter nu att cykla segmentet, och då är jag så slut i benen redan från början att jag fan går upp för hälften av backarna. :D Den som uppmätt snabbast tid på detta segment cyklade det på 18:28. HUR KASS ÄR JAG EGENTLIGEN?!

Har alltid tänkt att jag har hyfsade ben/vad/lårmuskler, men det var tills jag började cykla MTB. ;) Eller jag kanske har starka ben och lår, men ingen uthållighet? Mjölksyran kommer fort. Hur som helst så finns det, som tiden bevisar, gott om plats för förbättring alldeles oavsett.

Av:
    jonte987
    Jag brukar ligga på dubbla kom på xc. Sämre uppför.

Av:
    Raggamuffin
    Med fart kommer också flyt, det är mycket jobbigare att cykla sakta. Kör på så kommer farten.

// Muffin

Av:
    jingleyschmidt
    jonte987: Bor du i Norrköping?

Raggamuffin: Jag tycker cykeln är rätt trögtrampad/rullad alltså. :D Eller är det bara jag som är vek?

Av:
    jonte987
    jingleyschmidt skrev:
    jonte987: Bor du i Norrköping?

Raggamuffin: Jag tycker cykeln är rätt trögtrampad/rullad alltså. :D Eller är det bara jag som är vek?

Skåne. I mitt fall är det konditionen som sätter stop. Sen kan du inte jämföra dig med kom på ett känt spår. I en backe som jag precis kan cykla uppför och många går upp så snittar kom 15km/h. Det är skaplig klass.

Av:
    Raggamuffin
    Det är dålig mottagning ibland med.
    Korta backar och suuntoklockor är bra om man vill vara snabb.

// Muffin

Av:
    jingleyschmidt
    jonte987 skrev:
    Skåne. I mitt fall är det konditionen som sätter stop. Sen kan du inte jämföra dig med kom på ett känt spår. I en backe som jag precis kan cykla uppför och många går upp så snittar kom 15km/h. Det är skaplig klass.

Nej det är sant, det är bara så sjukt att tänka att någon cyklar samma segment 27 minuter snabbare, och då är jag helt död när jag kommer fram. :P Dom cyklar typ 1 mil i skogen lika snabbt som jag cyklar 1 mil på asfalt med Roadliten. :P

Av:
    jonte987
    Jag tror bara ett par av de 3-4 minuter jag behöver i mördarstenbacken kan skyllas på klockan 😁

Av:
    tommykronstal
    jingleyschmidt skrev:
    Cyklade MTB-spåret i Vrinnevi igen. Det går så sjukt långsamt för mig. Tycker aldrig jag får upp någon fart, går trögt. Segmentet är 7.2km, väldigt backig, mycket stenar, mycket rötter. Det tar mig hela 45 minuter nu att cykla segmentet, och då är jag så slut i benen redan från början att jag fan går upp för hälften av backarna. :D Den som uppmätt snabbast tid på detta segment cyklade det på 18:28. HUR KASS ÄR JAG EGENTLIGEN?!

Har alltid tänkt att jag har hyfsade ben/vad/lårmuskler, men det var tills jag började cykla MTB. ;) Eller jag kanske har starka ben och lår, men ingen uthållighet? Mjölksyran kommer fort. Hur som helst så finns det, som tiden bevisar, gott om plats för förbättring alldeles oavsett.

Jag känner fullständigt med dig i din beskrivning, därför jag vågar lova att det kommer bara bli bättre! Du kommer bli starkare, därmed mer fart och mer flyt. Min favorit har jag halverat tiden på sedan jag började. Ca 6 km spår som gått från timmen till ca halvtimmen. Går att kapa ännu mer med mer träning för såväl teknik som kondition. Kämpa på, detta är bara början :D

Av:
    jingleyschmidt
    tommykronstal skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Jag känner fullständigt med dig i din beskrivning, därför jag vågar lova att det kommer bara bli bättre! Du kommer bli starkare, därmed mer fart och mer flyt. Min favorit har jag halverat tiden på sedan jag började. Ca 6 km spår som gått från timmen till ca halvtimmen. Går att kapa ännu mer med mer träning för såväl teknik som kondition. Kämpa på, detta är bara början :D

Ja det kan fan inte gå sämre i alla fall! Haha! Men ja, jag vet inte varför jag satt så stor press på mig själv. Jag är ju nybörjare, såklart jag är ljusår ifrån dom som cyklat länge och har erfarenhet. Så jag får nog vara lite snällare mot mig själv och vara glad att jag tar mig igenom banan överhuvudtaget, om än till fots i vissa uppförsbackar. ;) Tack för uppmuntran!

Av:
    karin.i
    Helt klart för höga krav! 😅 Det är ju som att jämföra sig med löpareliten som springer milen på under 30min när de flesta motionärer ligger på timmen när de börjar träna och är nöjda när de sen kommer under 50min!

Kollade min Strava och jag mfl av mina motionärsvänner kör segmentet runt 30min. 5min kan du säkert kapa snabbt! Men Vrinnevi har helt klart utmaningar, cyklat flera år och är ändå partier jag ibland får stopp eller får gå förbi..

Förresten sätter man ofta bättre tid om man inte hetsar utan sänker farten lite-det ger mer flyt och ork till hela sträckan!

Av:
    jingleyschmidt
    karin.i skrev:
    Helt klart för höga krav! 😅 Det är ju som att jämföra sig med löpareliten som springer milen på under 30min när de flesta motionärer ligger på timmen när de börjar träna och är nöjda när de sen kommer under 50min!

Kollade min Strava och jag mfl av mina motionärsvänner kör segmentet runt 30min. 5min kan du säkert kapa snabbt! Men Vrinnevi har helt klart utmaningar, cyklat flera år och är ändå partier jag ibland får stopp eller får gå förbi..

Förresten sätter man ofta bättre tid om man inte hetsar utan sänker farten lite-det ger mer flyt och ork till hela sträckan!

Kan jag sänka farten mer utan att välta omkull? ;) Tack för uppmuntran här med! Ska försöka jobba på att vara snäll mot mig själv. Typiskt mig att aldrig vara nöjd över nåogt någonsin i livet. :D

Av:
    Manurhin2
    Jag harbmissar den obligatoriska hjälmselfin 😉

M

Av:
    jingleyschmidt
    Manurhin2 skrev:
    Jag harbmissar den obligatoriska hjälmselfin 😉

M

Dröm vidare! Jag har jobbat med vissa människor (onlineverksamhet) sen 2007 som fortfarande inte vet hur jag ser ut. :D

Av:
    Salabaladala
    jingleyschmidt skrev:
    HUR KASS ÄR JAG EGENTLIGEN?!

Äh, man ska inte jämföra sig med andra.

Av:
    Skogsgubben
    jingleyschmidt skrev:
    ...Var ett jävla mek att få på bakhjulet igen dock, inte alls lika enkelt som på Roadliten. :P Men till sist gick det. ...
    Har din växel "cluch"? Det underlättar om den är i läge "off" när hjulet ska av och på.

Ha så kul i skogen!

Av:
    Manurhin2
    Skogsgubben skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    ...Var ett jävla mek att få på bakhjulet igen dock, inte alls lika enkelt som på Roadliten. :P Men till sist gick det. ...
    Har din växel "cluch"? Det underlättar om den är i läge "off" när hjulet ska av och på.

Ha så kul i skogen!

Och växeln i yttersta läget.

M

Av:
    jingleyschmidt
    Edit: Ja jag har en clutch och jag använde den när jag tog på däcket, efter lite googling först. :P Men den har varit av sen dess utan att jag tänkt på det. Gör det någon skillnad? :P
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-11 11:06 av jingleyschmidt.

Av:
    dogday
    jingleyschmidt skrev:
    Edit: Ja jag har en clutch och jag använde den när jag tog på däcket, efter lite googling först. :P Men den har varit av sen dess utan att jag tänkt på det. Gör det någon skillnad? :P

Om clutchen är på, så spänner den kedjan vilket minskar dess runthoppande och tilldaskande av kedjestaget. När du trycker växelföraren fram mot vevpartiet och låser den där, är clutchen av. Clutchen ska bara vara av när man mekar (och har nytta av en slapp kedja), är den av när man cyklar hoppar kedjan runt och daskar till kedjestaget, i enlighet med min första mening :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-11 12:30 av dogday.

Av:
    jingleyschmidt
    Mm har förstått det nu efter lite efterforskning. ;P Tack!

Av:
    jingleyschmidt
    Satt här ikväll och velade om jag skulle dra ut en sväng i skogen eller inte. Till slut så slet jag på mig grejerna och drog ut. Det visade sig vara ett bra val! PR på Vrinnevis MTB-spår! Igår 45 minuter - idag 38:43. :D

2019-07-11_1_3843.JPG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ