• Svenska randorekord

Av:
    GoranS
    Noterade att en "skånsk" trio dragit av en relativt rask 20-milare nyligen och började fundera lite kring de bästa tiderna på de olika distanserna som presterats på svensk mark.

Lite kollande i listor + minnesbank ger följande hypotes.
    20 mil     6.11  Malmö     2018-10-06  
    Calmsund, Mandrioli, Nordlander, 
    Rosén-Lidholm, Sanchez, Soltesz

30 mil     9.21  Malmö     2017-09-02  
    Calmsund, Hellström, Millertson, 
    Nordlander, Rosén-Lidholm

40 mil    12.55  Barkarby  2019-05-31  
    Arndt, Johansson, Lundblad, Lönn, 
    Naziri, Persson, Silwer, 
    Östring Pettersson

60 mil    19.42  Malmö     2018-06-30  
    Calmsund, Hellström, Millertson, 
    Rosén-Lidholm

100 mil   39.45  Göteborg  2018-08-16  
    Calmsund, Hellström

UTU       64.19            2018        
    Henrysson 

SvTemp   104.57            2016        
    Arndt, Hellström, To 

Fleche    662 km           2012-05-19  
    Abrahamsson, Classon, Gereonsson, Jönsson
    Jag har absolut inte gjort någon fullständig undersökning så sannolikheten att jag missat något är rätt stor. Om ni känner till bättre resultat får ni gärna "hojta till" så korrigerar jag.
    Redigerad 6 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 04:57 av GoranS.

• Re: Svenska randorekord

Av:
    freddiesan
    Och då får vi anta att de hade max 34km/tim i medelhastighet till första kontrollen :)

Kollade lite också och orkade bara kolla fram till 2013 då den där Calmsund hojade på 6:30. Sen var det en grupp som körde på 6:34 den 4 maj 2013. Sen räknas det väl om det är solo eller gruppkörning.

Av:
    Peth
    Är ju ett par namn och orter som återkommer. Ska man anta att det antingen rör sig om starka personer eller att det söderöver alltid är medvind och nedförsbacke?

Av:
    GoranS
    Jo, det är ju rejäl skillnad på solo och gruppkörning. Känns dock vanskligt att ha en solo-lista då det ju även om cyklisten kommit i mål själv mkt väl kan vara s.a. hen haft sällskap delar av vägen. Bara rundor där det funnits en startande (och fullföljande) känns rimligt säkra att rubricera som regelrätta solorundor (finns ju alltid risk att ngn fuskat och haft "extern" draghjälp).

Sen skiljer sig ju olika banor åt och dessutom kan ju väderförhållande påverka relativt ordentligt. Så, summa summarum, det hela får tas för vad det är.

En sak jag funderar på är att det ju ibland på 20-milare på våren dyker upp personer som normalt inte håller på med randonnécykling men som verkar vilja ha ett bra långpass och som kör rätt hårt. Kan det ha funnits någon sådan som i "forntiden" kört riktigt raskt?

Av:
    GoranS
    Peth skrev:
    Är ju ett par namn och orter som återkommer. Ska man anta att det antingen rör sig om starka personer eller att det söderöver alltid är medvind och nedförsbacke?
    Är nog mest det förstnämnda misstänker jag. Sen kan det ju vara lite olika hur mycket banorna inbjuder till snabbåkning, både i form av att de faktiskt är nära utlovad längd till skillnad från någon mil för lång och dels hur trafiksituationen ser ut. Röda trafikljus sänker ju farten rätt påtagligt. Sen är det ju ibland s.a. det går lite lugnt tills man kommit förbi den värsta "röran" i närhet av starten och att tempot därefter trissas upp.

Hur det funkat i dessa avseenden vid "rekordrundorna" är det väl bäst att de inblandade uttalar sig om istället för att man spekulerar.

Av:
    mhenry
    Skickar upp lite inofficiella bilder från UTU då :)

Edit: lite mer lättläst

Untitled.jpg

---
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 09:10 av mhenry.

Av:
    GoranS
    Så du passerade alltså 20 mil på 6.08, 40 mil på 12.36 och 100 mil på 39.06, samtliga under ovan nämnda rekordnoteringar. Imponerande!

Som TS tror jag dock det blir för knöligt om man ska hålla på och kolla på den typen av mellantider. Du får helt enkelt nöja dig med UTU-rekordet. Sen finns det ju möjligheter att slå "skåningarnas" tider på sprintdistanserna på vanliga breven, åtminstone givet att vevarmarna sitter fast. ;-)

Av:
    mhenry
    Såklart, jag ville mest bara retas lite ;)

Det är väl egentligen bara 100-milaren 2018 som jag försökt mig på att cykla mot nåt form av rekord, och det gick ju inte alls bra (blev sömnig). Men det hade varit väldigt kul att cykla med Skånegänget. Utöver Soltesz då, som jag är van vid att cykla med :)

---

Av:
    emilh
    Det är imponerande tider från starka cyklister rakt igenom.
    Enda någorlunda "lågt hängande frukten" är väl Flèchen...

Av:
    ohellstrom
    Ojdå, får väl nästan ta och uttala mig lite...

Det varierar något från gång till gång exakt hur tempot sätts och hur frontgruppen utkristalliserar sig... kan försöka mig på en snabbgenomgång.

30mil (vars rekordstatus jag dock är något osäker på...): detta var definitivt slumpmässigt.... solsken och en fin morgon och ett starkt och glatt gäng bara. Efter vändning på Hallandsås väntade dessutom 11mil rykande medvind ner till Malmö så det blev åka av på riktigt. Denna bana är 300.00km lång.

40mil: Detta var en brevet med kvällstart (20.00) och jag och Nisse (NLC för den som eventuellt skulle vara tvivlande) hade redan på förhand ganska allvarliga planer om att åka fort så vi drog iväg direkt och vände oss aldrig om. Bara tre kontroller på rundan vilket är bra. Mindre bra är att man efter en stilla natt lätt exponeras för västanvinden när man ska hem från Blekinge på morgonen, samt att "någon" gjort den hela 408km lång.

60mil: troligen det bästa rekordet av de jag varit med på men paradoxalt nog det lättaste. Jag, Nisse och Martin hade snackat ihop oss under dagarna fram till breveten och Fredrik blev också informerad att "ta matsäck med". Utöver en punka i gänget efter dryga 10 mil tror jag allt funkade.Minns fortfarande den overkliga känslan när solen gick ner och ingen gick under 32-33 på en förning.. "det här kommer gå". Dessutom var vi fem man första 20 milen, även om Johannes efter en solid insats kom att bryta i Alvesta. 6 kontroller och 603km är ganska lagom.

100mil: jag och Nisse hade sällskap av hallisar och Niklas W fram till dryga 30 mil varefter vi blev ensamma. Målet här var att cykla sub40, men det var inte relevant att bryta sig loss direkt i Göteborg. Dessutom innehöll rutten en färja efter ca 60 mil så man skulle ändå inte cykla mer än 30 i starten. kan inte riktigt minnas hur många kontroller banan hade.. men det spelar nånstans mindre roll ju längre distansen blir... på natten blir det ändå bara fotokontroll vilket tar 30 sekunder, å andra sidan måste man ibland proviantera på platser där det inte är kontroll. 1007km har jag för mig, inklusive en ganska spännande fredagkvällsnavigering från Mölndal till Hisingen.

Vad gäller solo vs grupp är det inte svart eller vitt. Generellt skulle jag säga att grupp ger störst fördel på de kortare distanserna; det är god sannolikhet att gruppen vill samma sak och jobbar ihop. Efterhand som distans och tid tickar uppåt kommer individuella preferenser kring mat/paus samt (nästan) obligatoriska schackningsperioder utgöra en större och större nackdel.

Sådana nackdelar kan dock motverkas om det är en duo med dynamik som ett gammalt gift par som åker runt. Det händer att våra fruar undrar vad jag och Nisse pratar om alla timmar på vägarna.... tror aldrig riktigt vi har lyckats redogöra för det haha.

Av:
    mhenry
    Vet inte om Flèchen är så lågt hängande. Kanske :) Min längsta 24-timmare (också UTU såklart) är bara 677 km. I och för sig pausade jag lite just då, så det hade nog gått att klämma ur några kilometer till.

Och 100-milstiden hade varit ca 20 minuter kortare om det inte vore så att stoppet i Tänndalen på vägen tillbaka var bara ett par mil före 100-milsgränsen.

Teoretiserande ;)

---

Av:
    ohellstrom
    mhenry skrev:
    Vet inte om Flèchen är så lågt hängande. Kanske :) Min längsta 24-timmare (också UTU såklart) är bara 677 km.

Teoretiserande ;)

Nej, SÅ lågt hängande är den inte... Har man klämt 600 på 20 timmar är det en relativt smal sak att får ur sig 100 till på de sista fyra timmarna...

Men det är ganska mycket som ska klaffa för att man ska komma i den situationen. Jag har öppnat flera 60-milare på runt 10h på första halvan, men andra halvan har då en tendens att ta 11-12h.

Emil säger nu bara att den är NÅGORLUNDA lågt hängande och det är jag enig i.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 10:58 av ohellstrom.

Av:
    emilh
    Nej, jag menar absolut inte att det skulle vara lätt. Bara att den i jämförelse med de andra känns enklare, särskilt då man med flechens upplägg kan sätta ihop en bra grupp och inte minst en rutt i förväg.
    Det stora osäkerhetsmomentet är såklart vädret vilket som under 2016 års Flèche Nordique kan vara vidrigt.

Av:
    RE
    Rekordet på SUB610 från 2017 har väl sin plats i listan:

18:53:24 (hh:mm:ss) Andreas Holm Gylling.

Av:
    Bengt-re
    RE skrev:

Ultrabike är väl inte rando?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ohellstrom
    Bengt-re skrev:
    RE skrev:

Vi bör nog skilja på sport med respektive utan support. Min bästa Ironmancykling var t.ex. 4:46 på 180km så jag var inte långt ifrån 6:11 på 200 trots att de sista 20 avverkades löpandes... äpplen och päron.

Av:
    mhenry
    Nä, han körde ju med följebil. På den rundan var det bara Anton och jag i randoklassen. Minns dock inte tiden. 23:20-ish?

---

Av:
    Manurhin2
    ohellstrom skrev:
    Bengt-re skrev:
    RE skrev:

Vi bör nog skilja på sport med respektive utan support. Min bästa Ironmancykling var t.ex. 4:46 på 180km så jag var inte långt ifrån 6:11 på 200 trots att de sista 20 avverkades löpandes... äpplen och päron.

Hehe , ja annars har jag en gångbar tid på 30 mil fastän jag inte ens kan cykla 😉

Av:
    GoranS
    Flechen är ju lite speciell då det inte är start och mål på samma plats, något som (väl?) är fallet i alla övriga kategorier. Med gambling och tur skulle man ju kunna få en rejäl sträcka med bara monstermedvind. Å andra sidan får man ju då vara beredd att med rätt stor sannolikhet DNF:a.

Man skulle kanske sätta sig och påta ihop ett litet skript som tuggar i sig resultaten från randonneurs.se. Har dock inte tid just nu. Är ju förvisso inte sedan randotidernas begynnelse, men man får ju i alla fall sedan 2003 vilket bör ge en god approximation om inte annat. Vet inte om någon av de äldre randorävarna har några vandringssägner om snabbrundor producerade i forntiden att bidra med.

Av:
    Crocko
    mhenry skrev:
    Vet inte om Flèchen är så lågt hängande. Kanske :) Min längsta 24-timmare (också UTU såklart) är bara 677 km. I och för sig pausade jag lite just då, så det hade nog gått att klämma ur några kilometer till.

Och 100-milstiden hade varit ca 20 minuter kortare om det inte vore så att stoppet i Tänndalen på vägen tillbaka var bara ett par mil före 100-milsgränsen.

Teoretiserande ;)

Det är därför man skall ha med sig annat än gummibjörnar som proviant och inte. Prata med långsamma cyklister när man tar på sin nattsärken för fortsatt cykling, förlåt :)

Av:
    mhenry
    Jaha, var det dig jag träffade precis efter/innan Tänndalen? Kul! :) Då hade jag väl precis cyklat 100 mil? Och nog hade jag annat än gummibjörnar i packningen, hehe.

---

Av:
    NLC
    Kul tråd, precis lagom läsning efter att ha bråkat med ny internetinstallation och avslutat en intensiv arbetsvecka. På förekommen anledning har jag ett litet Google-sheet som avslöjar detaljerna för snabbaste tiderna per distans och år, dock helt oaktat att (som ohellstrom så fint påpekade) inte alla banor är exakt minimidistansen och jag kan bekräfta att listan i GoranS första inlägg är korrekt m.a.p BRM loppen.

Vi var tre som cyklade Milslukarens årspremiärbrevet (202 km "out and back") på 6:13 förra helgen efter att ha nått banans första (och enda) kontroll 7 minuter innan minimitiden och därmed hade marginal för en sittfika. Men med 6 mil kvar blåste den sedvanliga sydvästan upp och sänkte snittfarten från målsenliga 34 km/h till en något lite lägre siffra. Åas var höstrundan förra året 205 km lång och med sista stämplingen "bara" drygt 35 km från mål varav 5 km stadskörning så det var att ligga på sista biten.

40 milaren var som Oscar redan berättat en härlig resa i 25 mil och resten en frustrerande kamp mot vinde än medan 60-milaren var nästan för bra för att vara sann. 100 mil från Gbg hade allt och lite till, ett minne för livet helt enkelt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    NLC
    mhenry skrev:
    Men det hade varit väldigt kul att cykla med Skånegänget. Utöver Soltesz då, som jag är van vid att cykla med :)

¡Hola! Om du kommer och hälsar på bjuder vi på anmälningsavgiften ;-) Är det dessutom en hyggligt kort brevet kanske det även hinns med lite after bike.

Av:
    kitzblitz
    Sverigetempot verkar vara en låghängande frukt också. Hur svårt ska det vara att komma under 100 timmar?!

Edit: roligt läsning, kul tråd Göran!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-06 08:55 av kitzblitz.

Av:
    Hasse#7
    kitzblitz skrev:
    Sverigetempot verkar vara en låghängande frukt också. Hur svårt ska det vara att komma under 100 timmar?!

Ja hundra timmar på 210 mil låter lite stökigt. Sömn och återhämtning är överskattat. :)

Av:
    ohellstrom
    Hasse#7 skrev:
    kitzblitz skrev:

Ja hundra timmar på 210 mil låter lite stökigt. Sömn och återhämtning är överskattat. :)

Jag tror det vore en dålig idé att skära ytterligare på sömnen. De ca 6 timmar vi skramlade ihop får nog anses nödvändiga.

Men det finns mycket ”vaken stopptid” att skära bort, definitivt mer än 5h, så till skillnad från de flesta andra rekorden på listan behöver man inte cykla fortare för att förbättra Sverigetempot.

Jag har skrivit om gruppdynamik tidigare i tråden.

Av:
    kitzblitz
    ohellstrom skrev:
    Hasse#7 skrev:
    kitzblitz skrev:

Men INGEN har skrivit om excell blad!

Av:
    Bengt-re
    ohellstrom skrev:
    Hasse#7 skrev:
    kitzblitz skrev:

Jag tror det vore en dålig idé att skära ytterligare på sömnen. De ca 6 timmar vi skramlade ihop får nog anses nödvändiga.

Men det finns mycket ”vaken stopptid” att skära bort, definitivt mer än 5h, så till skillnad från de flesta andra rekorden på listan behöver man inte cykla fortare för att förbättra Sverigetempot.

Men 100 timmar är nog ändå väldigt svårt att nå....

Jag tror inte att någon fixar det.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Spacekitty
    Bengt-re skrev:

Det skulle du inte skrivit, nu kommer ohellstrom minsann visa att det går.

=^.^=

Av:
    Bengt-re
    Spacekitty skrev:
    Bengt-re skrev:

Han är vass, riktigt vass, men 100 timmar är nog oerhört svårt mål även för superhjältar.

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Spacekitty skrev:
    Bengt-re skrev:

Han är vass, riktigt vass, men 100 timmar är nog oerhört svårt mål även för superhjältar.

Med en utsliten Brooks och Trapistöl i mål är inget omöjligt.

Om någon missuppfattade mig tidigare så tycker jag både tider och sträckor är väldigt imponerande. Har själv klurat på Sverigetempot men då sju dagar gånger trettio mil. Orkade inte ens försöka med det.

Av:
    WSMC
    Bengt-re skrev:
    Spacekitty skrev:
    Bengt-re skrev:

Haha, brukar använda samma taktik på barn i varierande åldrar. Funkar nästan alltid:)

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    ohellstrom
    Haha! Det är inte alls omöjligt att jag gör ett försök nästa år.

Kanske rentav NLC och mhenry vill vara med och leka?

Men ingenting är bestämt för min del, det finns massor av faktorer att väga in innan man ger sig på något som är så mentalt och fysiskt belastande.

Av:
    Bengt-re
    ohellstrom skrev:

Men ingenting är bestämt för min del, det finns massor av faktorer att väga in innan man ger sig på något som är så mentalt och fysiskt belastande.

Du vet att vi glada internetcyklister skulle se ett rekordförsök som mer spännande än sommar os!

Av:
    ohellstrom
    Har förresten helt glömt att påpeka att ”den stora skånska rekordjakten 2018” är helt och hållet Antons fel 😂

Av:
    Peth
    Om någon kollar Sundsvalls 40-milare från förra året så finns ett rekord av annat slag.

Av:
    GoranS
    Bengt-re skrev:
    ohellstrom skrev:

Du vet att vi glada internetcyklister skulle se ett rekordförsök som mer spännande än sommar os!
    Sommar os? Ringer någon klocka långt bak i huvudet ...

Av:
    ohellstrom
    GoranS skrev:
    Bengt-re skrev:
    ohellstrom skrev:

Sommar os? Ringer någon klocka långt bak i huvudet ...

När kommer internetcykling på OS-programmet?

Ska se vad vi kan göra... kitzblitz värmer enligt uppgift upp med PBP medan jag spurttränar på marathon etc. Kan bli bra :)

Av:
    GoranS
    Sub-100-jakt på ST. Kan bli årets internetcyklingsevenemang 2020!

Av:
    Bengt-re
    ohellstrom skrev:
    Har förresten helt glömt att påpeka att ”den stora skånska rekordjakten 2018” är helt och hållet Antons fel 😂

Jag tror att farbror blandar ihop ordet fel och ordet förtjänst.

#vänavordning

Av:
    ohellstrom
    Bengt-re skrev:
    ohellstrom skrev:

Jag tror att farbror blandar ihop ordet fel och ordet förtjänst.

#vänavordning

Hehe! Det fungerade onekligen väldigt bra för mig och NLC. Men det tyder ändå på en viss skuldmedvetenhet att man väljer att emigrera när det börjar att brinna på ute på bensinmackarna ;)

Av:
    GoranS
    Får nog försöka luska ut vad den gode Anton hade för knep. Svenska RAAM-rekordet börjar bli lätt åldersstiget ...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-07 05:18 av GoranS.

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    Får nog försöka luska ut vad den gode Anton hade för knep. Svenska RAAM-rekordet börjar bli lätt åldersstiget ...

Nä, håll i hatten nu. RAAM är ju inte rando utan den (ännu ännu smalare disciplinen ultra) - self supported ska det åtminstone vara #~}

Av:
    Peth
    NLC skrev:
    GoranS skrev:

Nä, håll i hatten nu. RAAM är ju inte rando utan den (ännu ännu smalare disciplinen ultra) - self supported ska det åtminstone vara #~}

Kanska jag missuppfattar något nu, men är inte följebil och liknande tillåtet i RAAM?

Av:
    Bengt-re
    Peth skrev:
    NLC skrev:
    GoranS skrev:

Kanska jag missuppfattar något nu, men är inte följebil och liknande tillåtet i RAAM?

Inte bara tillåtet, du MÅSTE ha följebil. Har för mig att du måste registrera två följebilar till och med.

http://raceacrossamerica.org

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in