• [Artikel] Cykelhållare utan ramkontakt - Yakima Highroad

Av:
    Aron

Med takmonterade cykelhållaren Highroad från Yakima spänns cykeln enbart fast i hjulen. För den som oroar sig för ramskador under transporten låter det kanske lovande. Happyride testar och reder ut alla för och nackdelar med systemet.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] Cykelhållare utan ramkontakt - Yakima Highroad

Av:
    Wiciman
    Intressant lösning! Vad händer om man, utan att veta om det, fått pyspunka, monterar cykeln i hållaren och sedan bränner 20 mil i bilen? Tänker att hela konstruktionen bygger på spänningen som luften i däcken ger och när denna försvinner så blir det inte så bra...

Av:
    Rattnalle
    Wiciman skrev:
    Intressant lösning! Vad händer om man, utan att veta om det, fått pyspunka, monterar cykeln i hållaren och sedan bränner 20 mil i bilen? Tänker att hela konstruktionen bygger på spänningen som luften i däcken ger och när denna försvinner så blir det inte så bra...
    Måste väl bero på mängden förspänning, hur mycket slack den kan fånga upp?

Lansera dragkrokshållare med samma koncept i Europa nu tack, så man slipper de där jobbiga armarna som ska träs genom ramarna. Verkar finnas en drös i USA.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sivert ( Häggs )
    Vi har en leverantör som säljer : BNB RACK AEROFORZ TOP BIKE CARRIER

http://www.bnbrack.com

Är prissatt till 215-€ vilket med dagens eurokurs samt frakt och några % mer moms här i Sverige ger runt 2500- .

Är tillfälligt rabatterad hos leverantör vilket f.n. ger 2125- som vårt pris.
    bnb-rack-aeroforz-top-bike-carrier  1.jpg
    bnb-rack-aeroforz-top-bike-carrier.jpg

Av:
    mtbkr
    Jag använde både Thule Sidearm och Yakima HighRoller när jag bodde i Kanada. Båda systemen fungerade klockrent och har funnits länge i Nordamerika.

Av:
    H.
    Sivert ( Häggs ) skrev:
    Vi har en leverantör som säljer : BNB RACK AEROFORZ TOP BIKE CARRIER

http://www.bnbrack.com

Är prissatt till 215-€ vilket med dagens eurokurs samt frakt och några % mer moms här i Sverige ger runt 2500- .

Är tillfälligt rabatterad hos leverantör vilket f.n. ger 2125- som vårt pris.

Den där ser tveksamt kort ut när det knappt finns marginal till en gammaldags, liten 26"-hoj.

Av:
    Sivert ( Häggs )
    Jag vet ju inte mer än vad som skrivs :
    Mounts to factory and aftermarket cross bars or roof bars. Built with high strength heat treated aluminum and reinforced plastics. Premium anodized silver finish. Fits bike from 24'' to 29''. Fits bars up to 100 mm width. Bike locks to carrier and carrier locks to car. Carrier does not contact bike frame to avoid the stress and scratch due to unique mechanism on front tire.

Anges ju passa upp till 29" .

Av:
    xyz-saft
    Sivert ( Häggs ) skrev:
    Mounts to factory and aftermarket cross bars or roof bars. Built with high strength heat treated aluminum and reinforced plastics. Premium anodized silver finish. Fits bike from 24'' to 29''. Fits bars up to 100 mm width. Bike locks to carrier and carrier locks to car. Carrier does not contact bike frame to avoid the stress and scratch due to unique mechanism on front tire.

Det är nog hjulbaslängden som kan bli problem med en lång cykel med flack gaffelvinkel.

n+1

Av:
    Rattnalle
    mtbkr skrev:
    Jag använde både Thule Sidearm och Yakima HighRoller när jag bodde i Kanada. Båda systemen fungerade klockrent och har funnits länge i Nordamerika.
    Jag har bara sett på bild och undrat varför vi inte får likadana här.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    mtbkr
    Rattnalle skrev:
    mtbkr skrev:
    Jag har bara sett på bild och undrat varför vi inte får likadana här.

Ja, skumt.

Av:
    alex.asu
    Jag har en yakima frontloader jag är mycket nöjd med.
    En smuggler i XL går på med god (ca 5 cm) marginal och har en hjulbas på 124,2 cm enligt geometritabelle.
    Går det att köpa yakima i Sverige nu eller?
    Fick beställa min härifrån: https://factorystore.sižnik-za-kolo-frontloader

Av:
    Aron
    Rattnalle skrev:
    Lansera dragkrokshållare med samma koncept i Europa nu tack, så man slipper de där jobbiga armarna som ska träs genom ramarna. Verkar finnas en drös i USA.

Om jag förstått det hela rätt så finns sådana hållare bara till det där dragkrokssystemet som används på pickups. Med ett fyrkantsrör där man kan koppla på olika tillbehör. Systemet har såklart ett namn, men det minns jag inte just nu. I Europa säljs bara dragkrok med kulkoppling. Varför dragkropshållare utan ramgrepp bara görs till det amerikanska systemet har jag inte lyckats lista ut, så om någon vet mer får ni gärna fylla på med detaljer.

För övrigt håller jag med om att den typen av cykelhållare ser extremt tilltalande ut.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 19:08 av Aron.

Av:
    Startgas
    2" eller 1-1/4" hitch reciever tror jag är namnet på det systemet.
    En cykelhållare som bara finns till det systemet är Northshore racks. Svårslagen kapacitet om man har en stor bil som stället inte ser alltför malplacé ut på.

Av:
    Rattnalle
    Aron skrev:
    Rattnalle skrev:

Om jag förstått det hela rätt så finns sådana hållare bara till det där dragkrokssystemet som används på pickups. Med ett fyrkantsrör där man kan koppla på olika tillbehör. Systemet har såklart ett namn, men det minns jag inte just nu. I Europa säljs bara dragkrok med kulkoppling. Varför dragkropshållare utan ramgrepp bara görs till det amerikanska systemet har jag inte lyckats lista ut, så om någon vet mer får ni gärna fylla på med detaljer.

För övrigt håller jag med om att den typen av cykelhållare ser extremt tilltalande ut.
    Jo och det hindrar ju import av dem. Men det förklarar inte varför de inte görs med kulkoppling också.

Systemet med tow hitch som man sedan stoppar en kula i vid behov är så vansinnigt mycket smartare än våra kulor att jag inte förstår varför det inte hittat hit.

Av:
    jomper
    I USA har man mycket högre kultryck också, det är nog en del av orsaken till att de har så feta dragkrokshållare.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Rattnalle
    jomper skrev:
    I USA har man mycket högre kultryck också, det är nog en del av orsaken till att de har så feta dragkrokshållare.
    Konceptet borde gå att applicera med lite lättare material och konstruktioner också.fd

Av:
    Yeew!
    Så här ser Thules motsvarighet ut - 599 UpRide som de lanserade förra året med samma koncept, klarar "alla" hjuldimensioner enligt reklamen, även fatbikes..
    Verkar gå hitta för runt 2000kr

2019-04-06_231512.jpg

2019-04-06_231448.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-06 23:24 av Yeew!.

Av:
    frippegubben
    Fast konceptet verkar tveksamt om man vill spänna fast en cykel med skärmar...
    Har alltid vansinniga problem när man ska hämta nån unge med "damcykel", omöjlig att få med på dragkrokshållare på nåt vettigt sätt.
    Inte för att det brukar vara så mycket lättare att få med en FS mtb där heller...

Av:
    Yeew!
    frippegubben skrev:
    Har alltid vansinniga problem när man ska hämta nån unge med "damcykel", omöjlig att få med på dragkrokshållare på nåt vettigt sätt.
    Inte för att det brukar vara så mycket lättare att få med en FS mtb där heller...

Dessa hållare är säkert framtagna för cyklar med kolfiberramar etc som inte tål att man klämmer med de traditionella armarna/greppklorna - och sådana cyklar har sällan skärmar.
    Moderna cyklar har sällan triangulära ramar som passar de enkla "saxar" man kan ha liggandes i skuffen, saknar någon enklare hållare liknande bilden nedan som skulle kunna vara ihopfällbar nog för förvaring i skuffen.
    Klämmer man utifrån som denna passar nog de flesta cyklar, men denna klarar heller inte en traditionell damcykel med lång bakskärm.
    5e6022267b2d0a2e69eb477289091657.jpg

Av:
    ForesterGuy
    frippegubben skrev:

Det finns ju ramadaptrar, https://www.thule.com
    504174_sized_1800x1200_rev_1.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Sivert ( Häggs ) skrev:

Går det att ta reda på vilken hjulbas hållaren klarar av? Alltså att du slutar gissa och tar reda på fakta om den produkt du marknadsför?

Hint: En modern 29" cykel kan ha 136 cm hjulbas i storlek XL https://polebicycles.com medan en omodern 29" cykel kan ha så lite som 116 cm hjulbas i storlek XL https://www.cube.eu vilket är hela 20 cm kortare.
    Här är två cyklar med små 27,5" hjul med hjulbas 127-128 cm http://nukeproof.com och https://www.yt-industries.com , hjulstorleken (diameter) är sällan den begränsande faktorn, det är ofta hjulbasen som ställer till det för omoderna cykelhållare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-11 08:13 av Sixten Fors.

Av:
    Yeew!
    Thules 599 verkar klara mellan 1250mm och 1300mm hjulbas, hittar lite olika uppgifter, men kan nog stämma, hjulskenan ser bra mycket längre ut än den på mina 591:or.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Yeew! skrev:
    Så här ser Thules motsvarighet ut - 599 UpRide som de lanserade förra året med samma koncept, klarar "alla" hjuldimensioner enligt reklamen, även fatbikes..

Jag funderar lite på den där just för att kunna få på fatbiken på taket. Det som känns lite olustigt är ju om man får punka.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Aron
    Cykeln står nog med största sannolikhet kvar även med punka. Utan luft i däcket så står den kanske inte så stadigt, men den står ändå som i ett cykelställ. Det krävs att framhjulet lyfts ca en halvmeter rakt upp innan den kan trilla ur. Bakhjulet är ju också fortfarande surrat vilket borde hämma rörelsefriheten något. Är man riktigt orolig kan man sätta en extra spännrem nedtill på framhjulet.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    ForesterGuy
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Yeew! skrev:

Jag funderar lite på den där just för att kunna få på fatbiken på taket. Det som känns lite olustigt är ju om man får punka.

Tittat påThule Proride 598 med fatbikeadapter?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ