• Hjälp! Bästa stigcyklingen i sydsverige?

Av:
    olli
    P g a kulturellt besök i Köpenhamn 17-18 april har jag fått en bra anledning att utforska den bästa stigcyklingen i landets södra delar. Planen är enkel, jag tar med cykeln ner och på vägen hem till Umeå stannar jag till på diverse ställen under påskhelgen. Frågan är bara: vad får jag inte missa?

Just nu är jag inne på att lägga ett par dagar på Värnamo, Isaberg, Ulricehamn och Jönköping.

Och ja, det ligger 3-4 dm snö i skogarna här hemma. Abstinensen är så att säga påtaglig.
  • Re: Hjälp! Bästa stigcyklingen i sydsverige?

Av:
    zinkpasta
    Nu är jag partisk men jag håller Göteborg högre än de du listat (och just nu är stigarna i grymt bra skick iaf), även om jag är sugen på att testa Gränna framöver, och Isaberg verkar ha utvecklats en hel del på senaste. Vallåsen är ju fint med, men det kanske fortfarande är fullt av jeansbeklädda ciggrökande danskar som åker o välter på skidor?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 21:49 av zinkpasta.

Av:
    Rattnalle
    zinkpasta skrev:
    Nu är jag partisk men jag håller Göteborg högre än de du listat (och just nu är stigarna i grymt bra skick jag), även om jag är sugen på att testa Gränna framöver, och Isaberg verkar ha utvecklats en hel del på senaste. Vallåsen är ju fint med, men det kanske fortfarande är fullt av jeansbeklädda ciggrökande danskar som åker o välter på skidor?
    Göteborg är ett givet stopp på vägen. Sen om du stannar på fler ställen eller lägger en dag per område här är upp till dig ;-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    TheCube
    Körde runt på Värnamos SM bana mm. Idag och banan/stigarna är i kanonskick

Av:
    Raggamuffin
    Vallåsen öppnar 18 april 16:00-20:00
    Sen öppet dagarna tre.

En dag där sen mot Isaberg låter som en bra plan imho.

Finns många andra bra ställen men då får du nog rodda guide. Hovdala, Ryssberget mm.

// Muffin

Av:
    NLC
    Bilas det ellet tågas det? Och hur många dagar har du till förfogande för hemfärden?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    lundatok
    Hellas i Stockholm är värt ett stopp. Jag skulle vilja slå ett slag för Genarp som är fint nu på våren, även Snapphanebanan vid Hovdala slott är rolig.

Av:
    Raggamuffin
    Liten varning på både Genarp och Hovdala, då man sågat ner hälften så är de flesta äldre rundor är döda. Så man behöver någon med som hittar det nya. Snapphaneturen fungerar nog igen senare men nån månad till innan det är rensat.

// Muffin

Av:
    olli
    Tack för snabba svar!
    Göteborg får bli någon annan gång, värt en egen resa. :)
    Inget ont om Stockholm, men dit är det ju lätt att ta sig när som helst. Plus att jag har rullat runt där en del redan. Summa summarum är det XC/trail-destinationerna längs vägen mellan Stockholm och Malmö jag är nyfiken på. Packar ner en hardtail i cykelväskan.

NLC> Det tågas, med Sunfleet-bil på stoppen. Måndag är sista cykeldag, sedan blir det raka spåret hem.

Av:
    Rattnalle
    Göteborg har ju fördelen att du helt slipper bil.

Men som du säger, värt en egen resa. Det är dock väldigt fina förhållanden nu.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Aron
    Jönköping ligger längs med stambanan och har massor med kul cykling som passar för en HT. De har antagligen Sverigerekord i uppmärkta MTB-spår i närtätort + en massa annat. Nästa stopp Skåne skulle jag säga. Men då behöver du plocka ut poolbilen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    olli
    Gränna måste klämmas in också, det ser jag ju. Verkar inte bättre än att Jönköping får bli bas under hela påsken, med några bilturer till orterna runtomkring.

Av:
    NLC
    olli skrev:
    Tack för snabba svar!
    Göteborg får bli någon annan gång, värt en egen resa. :)
    Inget ont om Stockholm, men dit är det ju lätt att ta sig när som helst. Plus att jag har rullat runt där en del redan. Summa summarum är det XC/trail-destinationerna längs vägen mellan Stockholm och Malmö jag är nyfiken på. Packar ner en hardtail i cykelväskan.

NLC> Det tågas, med Sunfleet-bil på stoppen. Måndag är sista cykeldag, sedan blir det raka spåret hem.

Härligt !

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    nholm
    Raggamuffin skrev:
    Liten varning på både Genarp och Hovdala, då man sågat ner hälften så är de flesta äldre rundor är döda. Så man behöver någon med som hittar det nya. Snapphaneturen fungerar nog igen senare men nån månad till innan det är rensat.

Är inte någon av de tidigare slingorna (Risen, Häckeberga eller Björnstorp) farbara nu menar du? Funderade på att sticka dit idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-08 10:56 av nholm.

Av:
    Raggamuffin
    nholm skrev:
    Raggamuffin skrev:

Är inte någon av de tidigare slingorna (Risen, Häckeberga eller Björnstorp) farbara nu menar du? Funderade på att sticka dit idag.

Jo, de tre tillhör de nya :) Men inte de nya-nya.

Det är mest början på Risen/Häckeberga som är lite trasig just nu men man hittar utan problem. Någon avstickare på Björnstorp är skogen borta på men borde inte vara några problem.

// Muffin

Av:
    Pope of Rome
    Kinnekulle.
    1 miljard blåsippor som blommar där nu.

Av:
    olli
    Pope of Rome skrev:
    Kinnekulle.
    1 miljard blåsippor som blommar där nu.

1 miljard blåsippor kan inte ha fel! Har funderat på Kinnekulle, men la det åt sidan p g a kändes som en väl lång avstickare. I så fall får det nog bli i kombination med något till ställe i "närheten", men vad? Billingen?

Av:
    blunder
    Tycker du ska ta en tur runt Ågelsjön utanför Norrköping. Norra sidan av sjön runt masten är mer enduro, men skulle inte säga att allt är "döds". Södra sidan av sjön har många fina xc stigar. Plus att Yxbacken finns där med.

Jag har tyvärr bara varit med cykel runt sjön men skulle kunna tänka mig att det finns bra stigar längre norr om sjön också. Jag har gjort en kort vandring där och tyckte det såg tekniskt men kul ut. Ta en titt på trailforks: cykelstigsspagetti!

Av:
    lundatok
    Kinnekulle? Ramslök!

Av:
    CykelPer
    Instämmer i rekommendationen om att ta vägen förbi Kinnekulle. Som finast nu när det börjar bli lite grönt och ramslöken tittar fram :) Om tåget rullar förbi Skövde så kan du hoppa av där. Typ 35-40 minuters bil till start på rundan.

Av:
    olli
    CykelPer skrev:
    Instämmer i rekommendationen om att ta vägen förbi Kinnekulle. Som finast nu när det börjar bli lite grönt och ramslöken tittar fram :) Om tåget rullar förbi Skövde så kan du hoppa av där. Typ 35-40 minuters bil till start på rundan.

Tåg till Skövde går förstås fint. Men så var det där med att klämma in ett till ställe i närheten när jag ändå klivit av tåget. Vad skulle det kunna vara?

Av:
    Rattnalle
    Kinnekulle är jättefint och så här års ett givet resmål. Men cyklingen är inte sådär våldsamt spektakulär utan det är i första hand en naturupplevelse och trevlig utflykt. Bara så att förväntningarna är rimliga.

Av:
    Badmondy
    nholm skrev:
    Raggamuffin skrev:

Har du möjligtvis kartor som visar slingorna för dessa i hovdala?
    Ny på mtb men bor på cylelavståns till hovdala och tänkte börja min karriär där :)

Av:
    Raggamuffin
    Badmondy skrev:
    nholm skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ny på mtb men bor på cylelavståns till hovdala och tänkte börja min karriär där :)

Kartor är väl inte superenkelt men skicka ett pm så ska jag rita upp nåt. Hässleholms ck har träningar man kan få vara med och prova på också, de kör alla nivåer.

// Muffin

Av:
    jekyll
    Badmondy skrev:
    nholm skrev:
    Raggamuffin skrev:

http://www.snapphaneturen.se

Under tävlingsfakta finns ganska ok kartor

Av:
    Spacekitty
    När du ändå är vid Hovdala kan du passa på att prova banan i Solhemsdungen bakom båtklubben vid sjön.

=^.^=

Av:
    Raggamuffin
    Västra delen av loop ett är väldigt avverkad. Vet inte om det är uppröjt än.

// Muffin

Av:
    olli
    Resan började med att för första gången (i cykelsammanhang) göra det klassiska misstaget att dra sönder en skruvskalle.

Viss panik uppstod när jag stod där framför cykelväskan med en top cap som inte gick att få bort och en cykel som inte ryms med gaffeln på. Efter att ha räknat till tio några gånger hämtade jag borrmaskinen och löste problemet.

EEACC744-E4B2-43F0-9088-B777277E8E6D.jpeg

Nu är bara frågan om detta kommer att visa sig signifikativt för resan i stort.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in